MHC Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Vår eldste på 11 år og 4 mnd. har i løpet av sommeren begynt å få pupper. Hun har og blitt veldig "tenåring" i humøret- helt tydelig hormoner som bruser. Hvor lang tid tar det vanligvis fra puppene begynner å vokse til de får sin første menstrasjon? Husker selvfølgelig ikke fra meg selv- annet enn at jeg fikk mensen i 7 klasse. Tilsvarer vel 8 klasse i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Hva er greit å ha klart hjemme av bind? Tamponger? Er det merker og typer som er "inn" hos jentene i dag? Sel har jeg ingen ting hjemme lengher ettersom hormonspiralen har stoppet alt av blødninger (som til tider var fossefall med behov for pampers i største størrelsen.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Har hun vokst mye i høyden i det siste? Det er vanlig med en slags vekstspurt før mensen. Men dette gjelder ikke alle - noen fortsetter jo å vokse selv om mensen kommer. Jeg var 11 år og 7 mnd da jeg fikk mensen, og det er ca. 40 år siden, så dengang var det tidlig. Jeg husker ikke noe spesielt om puppene, men de hadde nok vokst en stund på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puberteten Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hva er greit å ha klart hjemme av bind? Tamponger? Er det merker og typer som er "inn" hos jentene i dag? Sel har jeg ingen ting hjemme lengher ettersom hormonspiralen har stoppet alt av blødninger (som til tider var fossefall med behov for pampers i største størrelsen.) Hos oss har alle jentene fått litt vareprøver med ulike bind og noen tamponger. Ellers har jeg kjøpt inn litt forskjellige bind, slik at det skal holde til den første menstruasjonen i alle fall. Hun har også bind og ekstra truse i sekken, i tilfelle uhellet skulle være ute på skolen. Vår datter er 12 år og hatt antydning til små pupper i nesten ett år nå, så jeg regner med mensen er rett rundt hjørnet.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Dattera på 12år,9mnd fikk nå i sommer. Det har som laban sier vært en vekstspurt de siste to årene hvor hun har strekt seg 12 cm. Hun har ikke mye bryster å snakke om, bruker bh 70 A, med innlegg. Jeg har hatt pakke med de minste bindene liggende klart i skapet det siste året, og kommer ikke til å introdusere min datter for tamponger ennå. Til det føler jeg hun er for ung, både kroppslig og mentalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Dattera på 12år,9mnd fikk nå i sommer. Det har som laban sier vært en vekstspurt de siste to årene hvor hun har strekt seg 12 cm. Hun har ikke mye bryster å snakke om, bruker bh 70 A, med innlegg. Jeg har hatt pakke med de minste bindene liggende klart i skapet det siste året, og kommer ikke til å introdusere min datter for tamponger ennå. Til det føler jeg hun er for ung, både kroppslig og mentalt. Snuppa snakket om slikt ting på skolen da ho gikk i 5. klasse. Der sa helsesøster at det var helt OK å bruke tamponger selv for unge jenter. Snakket også med ei venninne her om dagen som fortalte at begge hennes jenter begynte med tampong da de fikk første mens. De var på badeferie i syden, og da var det viktig at de kunne bade. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Takk for svar folkens. Gikk plutselig opp for meg at jeg var på dol for første gang for snart 12 år siden. oppdaget min første graviditet 6. september 1998- var på dol ikke lenge etter. har vært mer eller mindre aktiv i alle disse årene! Ser av navnene at noen av dere har vært her minsast like lenge! Nå er det ikke mange årene til jeg må over på tenåringssiden.... Det hadde jeg aldri trodd da jeg logget på for første gang! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Dattera på 12år,9mnd fikk nå i sommer. Det har som laban sier vært en vekstspurt de siste to årene hvor hun har strekt seg 12 cm. Hun har ikke mye bryster å snakke om, bruker bh 70 A, med innlegg. Jeg har hatt pakke med de minste bindene liggende klart i skapet det siste året, og kommer ikke til å introdusere min datter for tamponger ennå. Til det føler jeg hun er for ung, både kroppslig og mentalt. Det er nok helt rett, men for meg føles det ikke riktig. Frøkna er, selv om hun har strekt seg mye de siste to åra, fremdeles veldig liten og smal. Mentalt syns hun ikke det her er noe ok, og vil helst ikke snakke om det. Venter med å introdusere tamponger til hun spør om det selv. Selv om hun fikk det midt i ferien var det jo utenom ferien og badeaktiviteter så sånn sett ungikk vi jo det verste dilemmaet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Dattera på 12år,9mnd fikk nå i sommer. Det har som laban sier vært en vekstspurt de siste to årene hvor hun har strekt seg 12 cm. Hun har ikke mye bryster å snakke om, bruker bh 70 A, med innlegg. Jeg har hatt pakke med de minste bindene liggende klart i skapet det siste året, og kommer ikke til å introdusere min datter for tamponger ennå. Til det føler jeg hun er for ung, både kroppslig og mentalt. Jeg leste en hypotese her på DOL om at jenter må veie 40 kg før de får mensen (en mulig forklaring på hvorfor lubne jenter får det tidligere enn tynne). Kan du si om dette stemmer med din datter? Har en 10-åring og lurer på hvor mye jeg skal forberede henne på hva som kommer. Har bare såvidt snakket om det en gang foreløpig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg leste en hypotese her på DOL om at jenter må veie 40 kg før de får mensen (en mulig forklaring på hvorfor lubne jenter får det tidligere enn tynne). Kan du si om dette stemmer med din datter? Har en 10-åring og lurer på hvor mye jeg skal forberede henne på hva som kommer. Har bare såvidt snakket om det en gang foreløpig... Pussig å knytte tidspunkten for mensen til vekt. Ofte får aktive idrettsjenter mensen sent. Ikke fordi de veier lite (muskler veier som kjent mer enn fett), men kanskje fordi de har lav fettprosent i kroppen. Jeg tror således mer det har med dét å gjøre enn med vekten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Takk for svar folkens. Gikk plutselig opp for meg at jeg var på dol for første gang for snart 12 år siden. oppdaget min første graviditet 6. september 1998- var på dol ikke lenge etter. har vært mer eller mindre aktiv i alle disse årene! Ser av navnene at noen av dere har vært her minsast like lenge! Nå er det ikke mange årene til jeg må over på tenåringssiden.... Det hadde jeg aldri trodd da jeg logget på for første gang! Sånn er det for meg også. Jeg var såvidt innom året før, da jeg søkte litt rundt på nettet i forbindelse med en litt traumatisk spontanabort. Men sommeren 1998 ble jeg gravid igjen (laban var familiens interne kallenavn på den hemmelige knerten i magen) og da fant jeg tilbake hit. Noe av det første jeg fikk med meg da, var at Lillemus (hvor er hun nå forresten, er de på romantisk ferie uten barn?) fikk sønnen med hjertefeil. Og han tror jeg bestemt fyller år om etpar uker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Pussig å knytte tidspunkten for mensen til vekt. Ofte får aktive idrettsjenter mensen sent. Ikke fordi de veier lite (muskler veier som kjent mer enn fett), men kanskje fordi de har lav fettprosent i kroppen. Jeg tror således mer det har med dét å gjøre enn med vekten. Nå er det like før dere finner ut at alle som får mensen tidlig, er overvektige :-) Det stemmer ikke, det sier ikke forskerne heller. Men man må visst ha et visst minimum av underhudsfett på kroppen for at mensen skal starte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg leste en hypotese her på DOL om at jenter må veie 40 kg før de får mensen (en mulig forklaring på hvorfor lubne jenter får det tidligere enn tynne). Kan du si om dette stemmer med din datter? Har en 10-åring og lurer på hvor mye jeg skal forberede henne på hva som kommer. Har bare såvidt snakket om det en gang foreløpig... Jeg har også sett den hypotesen, men det stemmer ikke her iallefall. Hun er 152 og veier 35 kilo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Nå er det like før dere finner ut at alle som får mensen tidlig, er overvektige :-) Det stemmer ikke, det sier ikke forskerne heller. Men man må visst ha et visst minimum av underhudsfett på kroppen for at mensen skal starte. ''Nå er det like før dere finner ut at alle som får mensen tidlig, er overvektige :-) Det stemmer ikke, det sier ikke forskerne heller. '' Vi kom begge litt på defensiven nå, hva? Du fordi du fikk mensen tidlig (men ikke var overvektig), jeg fordi jeg "veide mye i forhold til tykkelsen" (heller ikke overvekig eller fet). Jeg konkluderte absolutt ikke som du foreslo! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Pussig å knytte tidspunkten for mensen til vekt. Ofte får aktive idrettsjenter mensen sent. Ikke fordi de veier lite (muskler veier som kjent mer enn fett), men kanskje fordi de har lav fettprosent i kroppen. Jeg tror således mer det har med dét å gjøre enn med vekten. ''Pussig å knytte tidspunkten for mensen til vekt.'' Ja, men det var blant DOLere, og ikke fra legehold ;-) ''Ofte får aktive idrettsjenter mensen sent. Ikke fordi de veier lite (muskler veier som kjent mer enn fett), men kanskje fordi de har lav fettprosent i kroppen. Jeg tror således mer det har med dét å gjøre enn med vekten.'' Godt poeng. Fettprosent henger vel ofte, men slett ikke alltid, sammen med vekt i den alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 ''Nå er det like før dere finner ut at alle som får mensen tidlig, er overvektige :-) Det stemmer ikke, det sier ikke forskerne heller. '' Vi kom begge litt på defensiven nå, hva? Du fordi du fikk mensen tidlig (men ikke var overvektig), jeg fordi jeg "veide mye i forhold til tykkelsen" (heller ikke overvekig eller fet). Jeg konkluderte absolutt ikke som du foreslo! Jeg tok det egentlig ikke personlig - og var i tvil om jeg skulle legge svaret til deg eller Mirabell. Men jeg har sett så mange som konkluderer i den retningen, bl.a. fordi det kommer amerikanske undersøkelser som viser at mensalderen går nedover mens vekta går oppover. Det kan nok stemme, men det betyr ikke nødvendigvis at jo slankere man er, jo senere kommer mensen - og at alle som får den tidlig, er overvektige. Så enkelt er det heller ingen forskere som påstår at det er. Det er samme type tankegang som når legen sier "ja, men det er et godt tegn" til kvalme gravide. I venninneklubben (som jo er den stygge ulven her idag allerede) blir det lett til at den som er så heldig å slippe kvalmen, får høre at "legen min sier det er et dårlig tegn". Etter datidens målestokk var jeg nok "helt vanlig" da jeg fikk mensen. Det er det samme som kanskje litt lubben, men ikke påfallende feit, idag. Men datteren min fikk den enda tidligere enn meg, og hun var _langt_ fra overvektig. Så med dette imponerende statistiske utvalget, er jeg sikker på at det ikke er noen automatikk i at mensen starter straks man når en viss vekt. Bittesmå asiatiske kvinner får mensen de også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg har også sett den hypotesen, men det stemmer ikke her iallefall. Hun er 152 og veier 35 kilo. Oki, da kan vi vel se bort fra hypotesen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Sånn er det for meg også. Jeg var såvidt innom året før, da jeg søkte litt rundt på nettet i forbindelse med en litt traumatisk spontanabort. Men sommeren 1998 ble jeg gravid igjen (laban var familiens interne kallenavn på den hemmelige knerten i magen) og da fant jeg tilbake hit. Noe av det første jeg fikk med meg da, var at Lillemus (hvor er hun nå forresten, er de på romantisk ferie uten barn?) fikk sønnen med hjertefeil. Og han tror jeg bestemt fyller år om etpar uker. Det er litt rart å tenke på hvor mange år jeg har vært her - og forøvrig begynte jeg i går å lure på hvor Lillemus er. Tror ikke hun husket å søke om permisjon!?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Det er litt rart å tenke på hvor mange år jeg har vært her - og forøvrig begynte jeg i går å lure på hvor Lillemus er. Tror ikke hun husket å søke om permisjon!?! ''Tror ikke hun husket å søke om permisjon!?!'' * fnis * Nei - ungene er kanskje hos faren, og ikke tatt ut av skolen (noe hun neppe ville fått godkjent av meg) - men hun må jo allikevel søke her på DOL, for seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Takk for svar folkens. Gikk plutselig opp for meg at jeg var på dol for første gang for snart 12 år siden. oppdaget min første graviditet 6. september 1998- var på dol ikke lenge etter. har vært mer eller mindre aktiv i alle disse årene! Ser av navnene at noen av dere har vært her minsast like lenge! Nå er det ikke mange årene til jeg må over på tenåringssiden.... Det hadde jeg aldri trodd da jeg logget på for første gang! Jeg husker faktisk da du var gravid med førstemann. :-) Så det vil si at jeg også har vært her så lenge. Hjææææælp..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.