Gå til innhold

Leksehelvete igjen

Gjest Leksemøkk

Anbefalte innlegg

Gjest Leksemøkk

Hvis store deler av norskleksa går på å kopiere ord som står i boka, rett og slett skrive av, og dette er fryktelig kjedelig og demotiverende for 4.klassingen, hadde dere latt ham slippe å skrive dem av da? Jeg har lyst til å skrive dem av selv og la ham streke under og gjøre det de skal gjøre med ordene etterpå? Når en 4.klassing sitter med leksene fra 17 - 1945 uten å bli feridg er noe galt, Sånn kan vi ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt merkelige lekser i 4. klasse kanskje, men nei - h*n skal da ikke slippe leksene... Hvis h*n sitter så lenge med leksene er nok noe galt ja, men det kan da ikke være leksene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke sagt til ham at han kunne droppe dem eller gjort dem for ham - men jeg ville tatt en prat med læreren for å finne ut hva som var tanken og hvor lang tid det var meningen at ungene skulle bruke på sånne lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt barnet slippe å gjøre lekser, eller gjort det for h*n.

I etterkant hadde jeg kontaktet lærer og forklart situasjonen, slik at dere finner en løsning, kanskje et kompromiss neste gang en tilsvarende situasjon oppstår?

Det er selvsagt ikke meningen de skal bruke så lang tid på leksene..

Men synes det er viktig at du støtter skolen og ikke gir uttrykk overfor barnet hva du synes i denne saken. Det er så veldig fort gjort å bidra til å svekke skolens og lærerens autoritet overfor barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

2 t og 45 min er for lenge å sitte med leksene hvis det er slik hver dag. Hvis dere samler opp leksene og gjør alt på èn dag, så er ikke tidsbruken uvanlig høy for 4. trinn.

At lekser av og til er kjedelig, det må nok ungene bare godta. Ikke alltid at man bare kan gjøre det man synes er absolutt morsomst. Jeg hadde ikke latt ungen slippe unna, nei.

Hvis lekser generelt er et problem for dere, så bør dere snakke med læreren. Kanskje får ditt barn for vanskelige lekser, husk at alle skal ha individuelt tilpasset opplæring. Lekser er et poeng fordi barna trenger å repetere stoff flere ganger, men det må være på det nivået barnet kan mestre.

Hvis leksene oppleves som meningsløse, er det smart å snakke med læreren. Og som en annen sier: Ikke la barnet ditt høre deg snakke dritt om lekser, lærer eller skole. Barnet har igjen maaaaange år i skolesystemet, og foreldrenes holdninger er kjempeviktige for hva ungene mener, synes og tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din holdning smitter over på ditt barn! Du som forelder skal være forbilde og holde motet oppe.

Gjør barnet ditt lekser hver dag? Det er mye brukt med ukeslekser for tiden og barna kan selv disponere hvilkne dager de vil gjøre leksene.

Her er det viktig at ditt barn gjør noe hver dag slik at tiden blir mindre å sitte. Hvis det her er snakk om en norsk lekse som varer i så lang tid så er det noe steike galt. Har barnet ditt dysleksi kanskje ? eller andre diagnoser? Det er med på å gjøre ting vanskelige og lekser skal legges opp i forhold til mestring. Da må du snakke med lærer slik at dere i fellesskap kan finne riktig mengde lekse til barnet.

Jeg har opplevd med mine barn at det ikke er uvanlig å sitte med lekser hver dag fra 1 til 2 timer avhengig av vanskelighetsgrad og ikke minst motivasjonen. Det hender ofte at det ene barnet mitt finner på mye annet innimellom to regnestykker i matte. Og da går det laannng tid ja.! Men dette er jo ikke leksene sin skyld, kun et rastløs barn som har så mye annet å stelle med. Når dette skjer, må jeg sette meg ned ved siden av og påkalle oppmerksomheten mot leksene og hjelpe litt med å fortsette. Hvis jeg ikke hadde hatt tid til dette så ville det ikke blitt særlig mye å rope hurra for i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sliter så mye med lekser og en 5. klassing som utsetter, finner alle mulige grunner til ikke å gjøre det, slurver, sier hun ikke skjønner, sier det ikke er så nøye et etc etc at det har blitt et problem som liter på hele familien. Mor og far er steinharde på at hun ikke skal slippe billig, men vi ser vi kommer til kort. Situasjonen har blitt så ille at vi nå skal ha møte med skolen, rektor, kontaktlærer og sosiallærer for å finne en løsning som kan funke for oss uten å ta livet av oss familie. Det verste er at dette dessverre også går utover lillesøster som også har lekser der hun til tider trenger litt hjelp.Heldigvis har hun en helt annen instilling til skolearbeidet. Jeg merker jeg blir forbanna når 5. klassingen ikke vil. Jeg kan akseptere at man ikke får til (jeg vil jeg vil, men jeg får ike til), men jeg kan ikke godta at hun bare ikke gidder og ikke en gang bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da den ene av mine gikk i 1. klasse og holdt på å lære bokstavene. De fikk i lekse å skrive én bokstav over en _hel_ side. Og dette gjentok seg med _alle_ bokstavene. Jeg lot ham slippe. Noe så forferdelig kjedelig og demotiverende. Han måtte skrive en linje eller to, men ikke en hel side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da den ene av mine gikk i 1. klasse og holdt på å lære bokstavene. De fikk i lekse å skrive én bokstav over en _hel_ side. Og dette gjentok seg med _alle_ bokstavene. Jeg lot ham slippe. Noe så forferdelig kjedelig og demotiverende. Han måtte skrive en linje eller to, men ikke en hel side.

Dette er sikkert med på å få sønnen din til å se på læreren med respekt. Eller? kanskje ikke?

Man lar ikke ungene slippe å gjøre leksa fordi det er kjedelig. Da snakker man heller med læreren om hvordan det oppleves også kan læreren justere leksene deretter. På denne måten slipper du å sette læreren i et dårlig lys.

Milde....er det rart det er mange barn som hater lærere og skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert med på å få sønnen din til å se på læreren med respekt. Eller? kanskje ikke?

Man lar ikke ungene slippe å gjøre leksa fordi det er kjedelig. Da snakker man heller med læreren om hvordan det oppleves også kan læreren justere leksene deretter. På denne måten slipper du å sette læreren i et dårlig lys.

Nå kan det vel tenkes at noen barn hater lærere og skolen nettopp pga. leksenes eksistens og innhold, ikke først og fremst fordi foreldrene unntaksvis kan si seg enige i at lekser er kjedelige.

Men jeg er enig med deg i at man ikke slipper å gjøre dem selv om de er kjedelige. Da ville det blitt gjort svært lite lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det vel tenkes at noen barn hater lærere og skolen nettopp pga. leksenes eksistens og innhold, ikke først og fremst fordi foreldrene unntaksvis kan si seg enige i at lekser er kjedelige.

Men jeg er enig med deg i at man ikke slipper å gjøre dem selv om de er kjedelige. Da ville det blitt gjort svært lite lekser.

Ja, men det hjelper ikke at vi som foreldre fyrer opp under dette "hatet" ved å la de slippe å gjøre "de teite og meninsløse leksene". Vi må vise lærere og skole respekt hvis vi vil at ungene skal gjøre det samme.

Det finnes altfor mange foreldre som snakker dritt om lærere og skole i barnas påhør. Ikke rart det er mange som sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det hjelper ikke at vi som foreldre fyrer opp under dette "hatet" ved å la de slippe å gjøre "de teite og meninsløse leksene". Vi må vise lærere og skole respekt hvis vi vil at ungene skal gjøre det samme.

Det finnes altfor mange foreldre som snakker dritt om lærere og skole i barnas påhør. Ikke rart det er mange som sliter.

Jadajada, det er vel ikke så mange som er uenige i de idealene der.

Jeg syntes bare du strakk det litt langt når Platina forteller om noe hun gjorde for å ikke drepe motivasjonen for en liten førsteklassing, og du svarer "ikke rart mange hater lærene og skolen".

Eldre barn klarer forøvrig å hate skolen helt på egen hånd, uansett hvor positive foreldrene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor tror du de skulle skrive bokstaven over hele siden? Bare for gøy? Det å skrive bokstaver, huske dem og kunne skrive dem ordentlig, krever trening. Trening er ofte kjedelig, men det må til. Det er skremmende å se hvor mange 6-7 klassinger som sliter med å skrive bokstavene riktig, nettopp fordi de ikke har lært dem ordentlig fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tror du de skulle skrive bokstaven over hele siden? Bare for gøy? Det å skrive bokstaver, huske dem og kunne skrive dem ordentlig, krever trening. Trening er ofte kjedelig, men det må til. Det er skremmende å se hvor mange 6-7 klassinger som sliter med å skrive bokstavene riktig, nettopp fordi de ikke har lært dem ordentlig fra starten av.

Det er ikke så viktig om norske barn lærer så mye. Vi har jo tross alt oljen. Og måtte Gud forby at et norsk barn skulle kjede seg et kvarters tid. De må absolutt underholdes, og det er de voksnes ansvar å fylle tiden med morsomme aktiviteter for disse små prinsene og prinsessene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du krisemaksimerer en smule her. Jeg snakket jo ikke stygt om læreren eller skolen selv om jeg avgjorde at ungen skulle slippe noe av leksene. Sønnen min elsker skolen, kanskje heller pga enn til tross for at jeg lot han slippe én type utrolig kjedelig lekse i 1. klasse. Han gjør alle leksene sine ellers om det det er noen formildende omstendighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er enig i at barna må øve på å skrive og skrive mye, men jeg mener fremdeles ikke det er galt å la dem slippe å skrive samme bokstav 100 ganger etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er enig i at barna må øve på å skrive og skrive mye, men jeg mener fremdeles ikke det er galt å la dem slippe å skrive samme bokstav 100 ganger etter hverandre.

Enig - er ikke leksene foreldrene sitt ansvar da? Da vet de vel best selv hvor mye trening som må til før man kan si at ungen KAN den bokstaven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en slik bok som det egentlig er meningen man skal skrive i, men så får ikke elevene skrive i den likevel fordi den skal brukes på nytt?

Om poenget med oppgaven ikke er avskriften, men alt man skal gjøre med ordene etter at de er skrevet ned, ville jeg rett og slett lagt boka i multifunksjonsskriveren og kopiert siden. Etter at oppgaven var var fullført er det bare å klippe og lime litt så står det i riktig bok.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har godt av å øve seg på å gjøre litt kjedelige og demotiverende ting. Dessuten har de godt av mengdetrening på å skrive bokstaver.

Om ikke barnet sliter fryktelig, bare synes det er kjedelig, ser jeg ingen grunn til at h*n skal få slippe.

Det er noe med å lære seg å akseptere at man har fått en oppgave og den må gjøres.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...