Gjest CRP Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Noen som vet hvor høy den kan bli? Normalverdien er ca 5. Vet det kan bli 200-300 ved lungebetennelser.Men hvor høy? 0 Siter
Blomstre Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Ei venninne hadde sånn ca 400, hun overlevde, men det var visst bare såvidt. 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Jeg kjenner til en med en verdi på 500. Hvor høy CRP kan bli, aner jeg ikke. Denne pasienten klarte seg dessverre ikke, men hun var gammel og svært svekket. Jeg tror hun ville gått bort uansett. Men CRP oppi 300 tror jeg ikke er uvanlig om man får seg en kraftig infekjson. Dermed er det viktig å oppsøke legetilsyn om man blir veldig syk med dårlig allmenntilstand. Øvre grenser i en del referanseoråder kan tøyes svært mye. Jeg har hørt noen helt utrolige historier om blodsukkerverdier hos ubehandlede diabetikere som har hatt blodsukker helt oppimot 80 mmol/l. Dette er EKSTREMT høyt. Et ønskelig blodsukker for en diabetiker skal ligge mellom 4 og 10. Selv hadde jeg rundt 20 da jeg ble diagnostisert. Pasienten med det ekstreme blodsukkeret overlevde. Historien er blitt meg fortalt av en sykepleier som jobber med diabetes, så jeg tror ikke dette er noe tøv. Dette beviser at øvregrenser kan tøyes langt. Selvsagt er det håpløst å overleve de verste, men vi mennesker tåler mye om vi ikker er svekket på annen måte. 0 Siter
Gjest Kusinen Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Normalverdien er rundt 10-12. Øvre grense er rundt 400, men har hørt om folk som blir lagt inn på sykehus oppi 500. Crp måleren vi har der jeg jobber tar maks 150 og det står på hvis den er høyere enn dette. Da tilkaller vi legevakt. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Mellomste hos oss hadde en CRP på 489 da hun var 1,5 år med lungebetennelse. Absolutt ingen livstruende situasjon da. Vet ikke hvor høyt CRP kan stige. 0 Siter
hvorfor skjer dette?? Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Kjenner til et konkret tilfelle med CRP over 600 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.