Gå til innhold

CRP

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjenner til en med en verdi på 500. Hvor høy CRP kan bli, aner jeg ikke. Denne pasienten klarte seg dessverre ikke, men hun var gammel og svært svekket. Jeg tror hun ville gått bort uansett. Men CRP oppi 300 tror jeg ikke er uvanlig om man får seg en kraftig infekjson. Dermed er det viktig å oppsøke legetilsyn om man blir veldig syk med dårlig allmenntilstand.

Øvre grenser i en del referanseoråder kan tøyes svært mye. Jeg har hørt noen helt utrolige historier om blodsukkerverdier hos ubehandlede diabetikere som har hatt blodsukker helt oppimot 80 mmol/l. Dette er EKSTREMT høyt. Et ønskelig blodsukker for en diabetiker skal ligge mellom 4 og 10. Selv hadde jeg rundt 20 da jeg ble diagnostisert. Pasienten med det ekstreme blodsukkeret overlevde. Historien er blitt meg fortalt av en sykepleier som jobber med diabetes, så jeg tror ikke dette er noe tøv.

Dette beviser at øvregrenser kan tøyes langt. Selvsagt er det håpløst å overleve de verste, men vi mennesker tåler mye om vi ikker er svekket på annen måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352595-crp/#findComment-3019390
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...