Gå til innhold

Kattehus

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Er en ikke-organisert privatperson med stor omsorg for de mange hjemløse kattene. Har brakt hjem flere, over mange år, og har beholdt noen av dem. Omplassert andre til gode hjem. Det er nå enda flere, som jeg har fått hjelp av dyrebeskyttelsen til å fange. Disse er sky, da de har vært ute i lang tid. Også flere små kattunger.

Jeg vil gi dem et midlertidig hjem, mat, varme og kos/sosialisering. Tar dem til veterinærsjekk, og får dem vaksinert, id-merket og sterilisert/kastrert. Noen er i så dårlig forfatning, og/eller så ville/redde at de må avlives. Flere av dem er tidligere huskatter, som er grovt sviktet av eier.

Men jeg kan ikke ha flere katter i hus, da det nesten blir på grensen til galskap :) Har et uthus, hvor jeg ønsker å bygge et "borettslag" for hjemløse katter. Dele det inn i passe store rom for hver katt/kattefamilie.

Men. Jeg har lite penger, og må gjøre dette selv. Jeg er ikke så veldig byggkyndig, men har noen teorier om hvordan jeg skal løse dette. Jeg trenger råd! Råd om selve byggingen, materialer, størrelse på hvert rom, varme/isolasjon (gammelt bygg), tetthet, lufting, eventuelle vindu, og tips til lettstelthet/renslighet osv.

Og en liten, men STOR oppfording til alle der ute om å ta vare på kattene sine. De lider av å gå ute, er sultne og kalde, flere føder kattunger i veikanten og skogholdt. Blant annet de jeg holder på å få hjem nå. De lever farlig. Det nærmer seg vinter. Nettene er iskalde allerede. IKKE DUMP KATTEN DIN. Verken sommer eller vinter! Og husk at det er viktig med veterinærsjekk, vaksiner, ormekurer, middbehandling og sterilisering/kastrering hos veterinær. Og selvsagt fri tilgang på riktig mat og friskt vann - daglig!! Ikke skaff deg katt dersom noe av dette byr på problemer.

Takk til alle som kan komme med råd og tips til meg. Jeg klarer ikke redde alle, men gjør det jeg kan for å redde flere enn jeg allerede har. Alle slags tips tas imot, både byggmessige, trivselsfaktorer og - ja alt! Igjen takk til alle som kan hjelpe meg i sving :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352602-kattehus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nerda - katteelsker

Så godt at du tar deg av de stakkars løskattepusene, gir de veterinærtilsyn og bryr deg mye om de!

Imdilertid er det med oss mennesker også slik at vi har begrenset kapasitet - hvor surt det enn er!!

Jeg skjønner jo at du virkelig vil de stakkars kattepusene godt, men det blir jo vanskelig når du ikke har kapasitet! Er det venner som kan hjelpe deg? Eventuelt ville jeg kontaktet f.eks. Dyrebeskyttelsen eller Foreningen for omplassering av dyr når det blir for mye for deg. Katter er nydelige dyr, men de må få det de trenger - ikke lide under mangel på tid (med all respekt å melde). Jeg tror du trenger hjelp med å få tatt deg av alle kattene, og det er ikke negativt ment. I Bærum har vi noe som heter dyrenes hus, jeg er ikke sikker på hvem som driver det. Men de tar imot katter og får de plassert. Foreldrene mine hentet to hærlige puselusker der som jeg er hodestups forelsket i ;)

Jeg håper at noen kan hjelpe deg litt med dette, at du finner en ordning!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352602-kattehus/#findComment-3019471
Del på andre sider

Gjest Also a catwoman, but without a cat

Jeg syns det er flott det finnes folk som deg! Skulle gjerne gjort noe sånt selv jeg, men har dessverre ikke anledning.

Har lyst på en katt snart, så da tror jeg at jeg vil få tak i en sånn katt som du eller dyrebeskyttelsen har. Er mange puser der ute som trenger gode hjem.

Folk bør tenke og kastrere utekattene sine... de formerer seg som fluer, og stakkars de som sitter med hunnkatten sin som ikke har fått i seg pillen sin av en eller annen grunn, så sitter de der med kull på kull og klarer ikke gi bort kattungene...

og enkelte er så kalde at de bare setter dem vekk i stedet for å få dem avlivet på "humant" vis...

Nå har jeg ikke noen bygningstekniske råd, men kanskje du kunne hyret en snekker osm har litt peil. Viktig med god isolasjon og brannsikkerhet og kanskje, at du har et par kattedører i hver ende, og netting rundt så de har en fin og stor luftegår ute, kanskje delvis med tak over så de kan være ute men fortsatt ha tak over hodet ved regn og litt sure dager.... gjerne litt terreng også så de får aktivisert seg litt...

og en del "klatretrær" og lignende... tenke litt på å stimulere kattene :-)

Og hygienske ting, f.eks. kattetoalett... kanskje et eget "rom" hvor de gjør sitt fornødne i kattesand, her må det skiftes ofte, du vet jo hvor kresne katter er selv... husker katten min nektet å gjøre fra seg i kattesanda si om det lå en bæsj der fra før, selv om den var gravd ned. Urin kunne hun til nød godta hehe :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352602-kattehus/#findComment-3019491
Del på andre sider

Så fintt at du tar vare på pusene! Vi har selv en omplasseringskatt - behørig kastrert og ID-chippet! :-)

Jeg kan ikke noe om det du spør om, men rent umiddelbart tenker jeg at det finnes regler for de å gjøre om et uthus til kattehus? Jeg ville ihvertfall sjekket med kommunen!

Du kan sikkert også finne mye informasjon på nettet om størrelse på bur etc.

På det omplassseringsstedet der vi hentet vår pus, har de ganske store bur til hver katt. Det er to bur oppå hverandre, og det dekker hele området fra gulv til tak. Hvert bur hadde en seng til katten og mat- og vannskåler. Samt egen kattedo. Det var en hylle litt høyere opp på veggen der pusen kunne sitte.

Og fra hvert bur gikk det luke ut til individuell luftegård. Jeg så ikke den, men forsto det slik at det var atskilt mellom hver katts lufteområde med hønsenetting.

Vi har også hatt katten på pensjonat i ferien. Der var veggene 'tapetsert' med bur - to i høyden - nesten samme str som på omplasseringsstedet. Men her gikk kattene løse i et stort fellesrom om dagen. Det var også luke ut til en stor, felles luftegård (inngjerdet, selvsagt).

Kanskje du kan få noen tips fra dyrebeskyttelsen/fod?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352602-kattehus/#findComment-3019503
Del på andre sider

Skal høre med snekkeren her om han kan komme opp med noen rimelige og enkle løsninger for deg

Hvor hen i landet bor du?

Flott initiativ, kunne tenkt meg å startet noe sånt selv

Tips: lag en flott internetside, hvor du presenterer hvert dyr ordentlig, og etterhvert så kan du be om sponsorer mot reklame på siden din

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352602-kattehus/#findComment-3019506
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...