Mammantil3 Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Vi har fått med skjema hjem fra skolen, hvor bl.a. hele familiens personnummer må oppgis. Det står kun at datasystemet på skolen krever 11-sifret personnummer. Jeg føler meg ikke helt komfortabel med å oppgi personnummerne våre på en lapp til skolen, uten å vite hva de skal bruke det til. Nå har både telefon- og datanettet kræsjet i vår kommune, så det er ikke mulig å få tak i noen på skolen i dag. Noen av dere som kan tenke dere hvorfor de trenger slike opplysninger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 For å skille folk fra hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 For å skille folk fra hverandre. Det klarer de utmerket med navn og adresse, slik de har gjort i årevis allerede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Et lokalt datasystem for å lage elevlister osv., krever ikke 11-sifret fødselsnr. Så den begrunnelsen holder ikke. Det kreves fødselsnumre for å kople mot offentlige registre. Hvis de f.eks. har mulighet for å oppdatere adresseregistre mot Folkeregisteret, slik banker og helsevesenet har, trenger de numrene. Det jeg er vant til (med skolebarn siden 1997) er at de spør foreldrene hvert år om det er endringer i navn, adresser, tlf.numre osv., de kopler ikke noe selv. Men det er mulig noen kommuner gir skolene koplingsmuligheter jeg ikke kjenner til. Det er fint lite spennende de kan gjøre selv om de får utlevert disse numrene, men jeg hadde ikke gjort det uten å få en fornuftig begrunnelse. De har ingenting med å hente ut andre opplysninger enn adresselister, og de fleste skoler må ordne dette på en mer "tungvint" måte enn via de sentrale registrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det brukes for å koble skolens system opp mot folkeregisteret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det klarer de utmerket med navn og adresse, slik de har gjort i årevis allerede. Det er mulig, men det var dette som var begrunnelsen for å opprette personnummer en gang i tiden. Personnummeret er forøvrig ikke regnet som sensitiv informasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det er mulig, men det var dette som var begrunnelsen for å opprette personnummer en gang i tiden. Personnummeret er forøvrig ikke regnet som sensitiv informasjon. Det stemmer, men lister med navn, adresse og fullt fødselsnr. skal ikke slenges i en tilfeldig container eller returpapir-kasse. Så jeg synes godt man kan få en bedre begrunnelse enn at "datasystemet krever det", og en beskrivelse av hvordan de behandler papirene før og etter at dette er registrert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Det brukes for å koble skolens system opp mot folkeregisteret. Hvorfor trenger en skole å koble seg mot folkeregistret? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Et lokalt datasystem for å lage elevlister osv., krever ikke 11-sifret fødselsnr. Så den begrunnelsen holder ikke. Det kreves fødselsnumre for å kople mot offentlige registre. Hvis de f.eks. har mulighet for å oppdatere adresseregistre mot Folkeregisteret, slik banker og helsevesenet har, trenger de numrene. Det jeg er vant til (med skolebarn siden 1997) er at de spør foreldrene hvert år om det er endringer i navn, adresser, tlf.numre osv., de kopler ikke noe selv. Men det er mulig noen kommuner gir skolene koplingsmuligheter jeg ikke kjenner til. Det er fint lite spennende de kan gjøre selv om de får utlevert disse numrene, men jeg hadde ikke gjort det uten å få en fornuftig begrunnelse. De har ingenting med å hente ut andre opplysninger enn adresselister, og de fleste skoler må ordne dette på en mer "tungvint" måte enn via de sentrale registrene. Det er første gangen vi har fått spørsmål om å oppgi hele personnummeret til skolen på mer enn skolebarnet, så jeg lurer på hvorfor de skal ha det. Jeg skjønner ikke hvorfor skolen trenger å koble seg opp mot folkeregistret, f.eks. Får de ikke da ut mer opplysninger enn de strengt tatt bør ha? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Det er mulig, men det var dette som var begrunnelsen for å opprette personnummer en gang i tiden. Personnummeret er forøvrig ikke regnet som sensitiv informasjon. Mulig at personnummer ikke er sensitivt, men jeg liker ikke tanken på at skolen skal oppbevare hele familiens personnummer i sine dårlig sikrede arkiver. For - det er med personnummer man kan få f.eks. opprettet bankkonto, og jeg tør ikke tenke på hva som skjer dersom skolen får innbrudd. Og jeg forstår bare ikke hva de skal bruke disse personnummerne til, siden jeg ikke forstår hvorfor de eventuelt trenger å koble seg opp mot noen offentlige registre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Det stemmer, men lister med navn, adresse og fullt fødselsnr. skal ikke slenges i en tilfeldig container eller returpapir-kasse. Så jeg synes godt man kan få en bedre begrunnelse enn at "datasystemet krever det", og en beskrivelse av hvordan de behandler papirene før og etter at dette er registrert. Mitt poeng også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det er første gangen vi har fått spørsmål om å oppgi hele personnummeret til skolen på mer enn skolebarnet, så jeg lurer på hvorfor de skal ha det. Jeg skjønner ikke hvorfor skolen trenger å koble seg opp mot folkeregistret, f.eks. Får de ikke da ut mer opplysninger enn de strengt tatt bør ha? Kan sikkert diskuteres om man trenger det, men det viser seg at en del barn er skrevet inn på skolen i et annet navn enn det som er registrert i folkeregisteret f eks. Så det kan vel være greit å dokumentere at skolegang er gitt til riktig person bl a. Sikkert andre grunner også, men det får du spørre myndighetene om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Mulig at personnummer ikke er sensitivt, men jeg liker ikke tanken på at skolen skal oppbevare hele familiens personnummer i sine dårlig sikrede arkiver. For - det er med personnummer man kan få f.eks. opprettet bankkonto, og jeg tør ikke tenke på hva som skjer dersom skolen får innbrudd. Og jeg forstår bare ikke hva de skal bruke disse personnummerne til, siden jeg ikke forstår hvorfor de eventuelt trenger å koble seg opp mot noen offentlige registre. http://www.datatilsynet.no/templates/article____903.aspx 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det er første gangen vi har fått spørsmål om å oppgi hele personnummeret til skolen på mer enn skolebarnet, så jeg lurer på hvorfor de skal ha det. Jeg skjønner ikke hvorfor skolen trenger å koble seg opp mot folkeregistret, f.eks. Får de ikke da ut mer opplysninger enn de strengt tatt bør ha? Det kommer an på hva slags Folkeregistertilgang de har. Det vanlige er at man bare får det som trengs for å vedlikeholde navne- og adresselister. Det er ikke særlig spennende. Totalt sett inneholder Folkeregisteret litt av hvert - f.eks. opplysninger om sivilstand og familiestruktur (dvs. direktekopling mellom en person og dennes foreldre og barn). Disse dataene er det ikke vanlig at andre enn de store offentlige institusjonene får adgang til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Vi har aldri gjort det. Men som laban sier, hvert år blir vi spurt om endringer i adresse, telefonnr og sivilstand. Det med adresse er viktig har jeg skjønt, ifht skoleskyss bl.a. Jeg hadde ikke uten videre gitt dem alle personnumrene uten en god begrunnelse for hva de skal med dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krekling Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 ''Noen av dere som kan tenke dere hvorfor de trenger slike opplysninger?'' Nei, og jeg kunne ikke tenke meg å gi slike opplysninger til skolen heller. Skolen er altfor slepphendt med å håndtere sensitiv informasjon. Jeg kan ta et eksempel: i Ungdomsskolen ble elevene innkalt til foreldre/elev konferanse og vedlagt lå det en lapp hvor samtlige foreldre med adresse, telefonnummer og fødselsdato sto oppført. Disse opplysningene var delt ut til samtlige av elevene i klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 Vi har aldri gjort det. Men som laban sier, hvert år blir vi spurt om endringer i adresse, telefonnr og sivilstand. Det med adresse er viktig har jeg skjønt, ifht skoleskyss bl.a. Jeg hadde ikke uten videre gitt dem alle personnumrene uten en god begrunnelse for hva de skal med dem. Ja, navn og adresse og sånt, det er greit - men jeg forstår bare ikke behovet for personnummer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 ''Noen av dere som kan tenke dere hvorfor de trenger slike opplysninger?'' Nei, og jeg kunne ikke tenke meg å gi slike opplysninger til skolen heller. Skolen er altfor slepphendt med å håndtere sensitiv informasjon. Jeg kan ta et eksempel: i Ungdomsskolen ble elevene innkalt til foreldre/elev konferanse og vedlagt lå det en lapp hvor samtlige foreldre med adresse, telefonnummer og fødselsdato sto oppført. Disse opplysningene var delt ut til samtlige av elevene i klasse. ''Jeg kan ta et eksempel: i Ungdomsskolen ble elevene innkalt til foreldre/elev konferanse og vedlagt lå det en lapp hvor samtlige foreldre med adresse, telefonnummer og fødselsdato sto oppført. Disse opplysningene var delt ut til samtlige av elevene i klasse.'' Det med fødselsdato forstår jeg ikke, men resten er jo glimrende om man kan få utdelt. Jeg har heller ingen stor tro på at skolen greier å oppbevare disse svararkene på en slik måte at det er sikkert nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 ''Jeg kan ta et eksempel: i Ungdomsskolen ble elevene innkalt til foreldre/elev konferanse og vedlagt lå det en lapp hvor samtlige foreldre med adresse, telefonnummer og fødselsdato sto oppført. Disse opplysningene var delt ut til samtlige av elevene i klasse.'' Det med fødselsdato forstår jeg ikke, men resten er jo glimrende om man kan få utdelt. Jeg har heller ingen stor tro på at skolen greier å oppbevare disse svararkene på en slik måte at det er sikkert nok. Skolen skal egentlig ikke distribuere lister med alle navn, adresser osv. på hele familien, uten at foreldrene har samtykket til det. Skolen må ha kontaktinformasjon til begge foreldre, begge adresser hvis barnet har delt bosted osv., men det er ingen automatikk i at de kan fordele dette videre. Dette kan løses veldig enkelt ved at man setter inn en avkrysningsrute for "kan stå på klasselista" når skolen samler inn disse opplysningene. Andre steder overlater man til klassekontaktene å vedlikeholde en slik liste, så blir alt helt frivillig - og skolen kan la være å gi ut noe til noen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det hadde jeg aldri gjort, nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.