Gjest GA Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det skal sikkert kobles opp mot andre kommunale systemer, som fakturering av kommunale avgifter, kulturskolepenger, SFO-penger, etc etc. Datasystemene krever fullt personnummer bla for å kommunisere med fakturasystemet og folkeregisteret. personnummer er nå engang den sikreste måten å forhindre at man blander sammen folk med likt navn/fødselsdato. Det var derfor systemet ble innført regner jeg med. Kommunen ved skolene) skal behandle sensitiv informasjon forsiktig, og skal makulere papirer før de kastes f.eks. I min jobb håndterer jeg slike skjemaer, og de ligger i permer på låst kontor i låst skap og er kryptert i datasystemet som også er sikret med passord bare to av oss som jobber med systemet kan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krekling Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 ''Jeg kan ta et eksempel: i Ungdomsskolen ble elevene innkalt til foreldre/elev konferanse og vedlagt lå det en lapp hvor samtlige foreldre med adresse, telefonnummer og fødselsdato sto oppført. Disse opplysningene var delt ut til samtlige av elevene i klasse.'' Det med fødselsdato forstår jeg ikke, men resten er jo glimrende om man kan få utdelt. Jeg har heller ingen stor tro på at skolen greier å oppbevare disse svararkene på en slik måte at det er sikkert nok. ''Det med fødselsdato forstår jeg ikke, men resten er jo glimrende om man kan få utdelt.'' Det var akurat det, jeg også reagerte på og tok det opp med klasselæreren, hun hadde gjort det uten å tenke seg om. ''Jeg har heller ingen stor tro på at skolen greier å oppbevare disse svararkene på en slik måte at det er sikkert nok.'' Jeg har ingen tro på at skolen greier å oppbevare opplysningene sikkert nok, hvilket foranstående er et grelt eksempel på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krekling Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Skolen skal egentlig ikke distribuere lister med alle navn, adresser osv. på hele familien, uten at foreldrene har samtykket til det. Skolen må ha kontaktinformasjon til begge foreldre, begge adresser hvis barnet har delt bosted osv., men det er ingen automatikk i at de kan fordele dette videre. Dette kan løses veldig enkelt ved at man setter inn en avkrysningsrute for "kan stå på klasselista" når skolen samler inn disse opplysningene. Andre steder overlater man til klassekontaktene å vedlikeholde en slik liste, så blir alt helt frivillig - og skolen kan la være å gi ut noe til noen. Skolen må egentlig innhente tillatelse fra de foresatte for at den har lov til å dele ut en slik liste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Skolen må egentlig innhente tillatelse fra de foresatte for at den har lov til å dele ut en slik liste. Ja - var det ikke det jeg skrev, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Det skal sikkert kobles opp mot andre kommunale systemer, som fakturering av kommunale avgifter, kulturskolepenger, SFO-penger, etc etc. Datasystemene krever fullt personnummer bla for å kommunisere med fakturasystemet og folkeregisteret. personnummer er nå engang den sikreste måten å forhindre at man blander sammen folk med likt navn/fødselsdato. Det var derfor systemet ble innført regner jeg med. Kommunen ved skolene) skal behandle sensitiv informasjon forsiktig, og skal makulere papirer før de kastes f.eks. I min jobb håndterer jeg slike skjemaer, og de ligger i permer på låst kontor i låst skap og er kryptert i datasystemet som også er sikret med passord bare to av oss som jobber med systemet kan. Alt det der er helt i orden - og da bør man også begrunne kort hvorfor man ber om fødselsnr, ikke bare kreve det - og fortelle hvordan man håndterer papirene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.