Gå til innhold

"Venneløs" 9 åring

Prinsesse uten land

Anbefalte innlegg

Prinsesse uten land

Føles litt hjelpeløst å se på jentungen min og se hvor lei seg hun blir hver gang det blir krangel med vennene. Hun har alltid vært veldig sosial av seg, men aldri hatt noen nære venner. Mange hun kan leke med, men ser at det blir større og større savn etter noen som er virkelig venn.

Det er litt klikker i klassen, der det er 3-4 jenter i hver klikk, men jenta mi er ikke med i noen av dem. Hun er litt her og litt der, og det har vi prøvd å se på som positivt, at hun er omgjengelig og ikke avhengig av bestemte venner.

Problemet blir jo mer gjeldende når det er slik at det (nesten) aldri er noen som ber henne med hjem, eller ringer for å avtale å være sammen med henne. Det er så og si alltid hun som må ta initiativ, og det skjønner jeg blir trist etterhvert. Når hun har med noen hjem så ender det nesten alltid med krangel, eller at den andre vil hjem eller noe i den dur. Når jenta mi er på besøk så tror jeg det stort sett går greit, men jeg får stadig høre at de andre er "frekke" mot jenta mi, men så kan jeg ikke la være å lure på hvorfor alle andre er "frekke" mot henne viss hun ikke er tilsvarende??

Det er ikke enkelt å tvinge noen til å være sammen, eller til å like andre, men jeg begynner å kjenne at dette kan bli et vanskelig år... Hva kan man gjøre? Hvor mye kan man forvente å evt få hjelp av skolen?

Det blir ganske tøft dersom det nå feks blir slutt på å invitere hele klassen i bursdag, faren blir at hun ikke blir invitert til noen...

Er det noen som har tanker eller råd å komme med??

Jeg har aldri vært stort sosial selv, men alltid hatt noen venner - en gjeng - selv om det var mye skifter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du gått nærmere inn på hva årsaken er til at de andre er frekke mot jenta di?

Hva har skjedd i forkant og hva evt. har din jente sagt eller gjort?

Skolen skal hjelpe barna med sosial kompetanse; de skal inkludere hverandre, dele og ikke utestenge. Skolen kan være obs på disse tingene i forhold til inndeling i grupper, hvem som sitter ved siden av hverandre og hvordan de ellers organiserer skolehverdagen.

Hva som skjer på fritiden er foreldrenes ansvar.

Går du inn på konfliktene hjemme hos dere?

Spør du vennene til jenta di hva som har skjedd og hører med hver enkelt sin versjon?

Du kan da hjelpe jenta di og vennene til å løse konfliktene etterhvert som de oppstår, og ikke bare overlate de til seg selv.

Muligens blir det for vanskelig for jenta di å ordne opp på egen hånd. Trist om det ender slik at vennene trekker seg unna...

Prøv å vær mer tilstede når hun har besøk, gå ofte innom de uansett om de er inne på rommet eller ute, og hør hvordan det går. Da kan du kanskje komme før det utarter seg til konflikt, mens de bare er litt uenige for eksempel. Så kan du hjelpe de til å finne en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med datteren min om hva det dreier seg om og så snakket med læreren ifht hvordan de opplever situasjonen. Kanskje kan skolen og dere sammen finne en løsning!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier jenta di selv om dette? Kan dere snakke sammen?

Har ingen anelse hva skolen kan gjøre, men ingen kan jo tvinge andre til å bli venner osv.

Kanskje hun kan få venner gjennom fritidsaktiviteter? Og hva med brev-venner, hvis det fins nå til dags. Dyre-venner, bok-venner. Jeg vet ikke. Skjønner at det er vondt å se at hun ikke er med i en vennegjeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...