Gjest ibarnehagenmin... Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hei Jeg jobber i en barnehage i Oslo. Vi er en liten barnehage, og i barnegruppene er det to barn som er muslimske og må ha halalkjøtt. Nå har jeg fått spørsmål om vi ikke bare ka kjøpe halalkjøtt til alle barn slik at de ansatte slipper å lage 2 forskjellige retter når vi skal spise. Av de 30 barna er det altså 2 som er muslimer. Hvordan ville du reagert hvis barnet ditt (som ikke-muslim) hadde fått halalmat i barnehagen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Samme som hvis det var to jøder, som måtte ha kosher kjøtt - jeg ser ikke noe problem. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skjønner ikke problemet Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Spiller det noen rolle om de andre får halalkjøtt?? Det tar de ingen skade av. Er bare en annen måte å slakte på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Spiller det noen rolle om de andre får halalkjøtt?? Det tar de ingen skade av. Er bare en annen måte å slakte på. Det blir hevdet at halal-slakting er verre for dyrene. Hvis det er sant, er det problematisk slik jeg ser det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg driter langt i hvordan biffen er slakta så lenge den er mør. Men jeg må si kantina i barnehagen har tatt seg opp siden jeg gikk der hvis unga får slakta kjøtt utover skinke (som de fleste muslimer uansett ikke spiser). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skjønner ikke problemet. Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det blir hevdet at halal-slakting er verre for dyrene. Hvis det er sant, er det problematisk slik jeg ser det. Selvsakt skal slaktingen foregå på mest mulig humant vis, men det gjelder jo alle former for slakting. I Norge slaktes vel dyrene ved at de bedøves før strupen kuttes over, slik at blodet renne ut. Er det noe værre enn høns som bedøves og får elektrisk støt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Samme som hvis det var to jøder, som måtte ha kosher kjøtt - jeg ser ikke noe problem. Med vennlig hilsen Får håpe den barnehagen ikke har jøder OG muslimer. For da må de jo ha minst to varianter av kjøtt uansett... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Får håpe den barnehagen ikke har jøder OG muslimer. For da må de jo ha minst to varianter av kjøtt uansett... Jeg tror kosher og halal er same shit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg tror kosher og halal er same shit. Er det? Hvorfor to ulike ord da? Hvordan slaktes dyret for at det skal godkjennes som halalkjøtt eller ....(det jødene ville ha) ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skjønner ikke problemet Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Selvsakt skal slaktingen foregå på mest mulig humant vis, men det gjelder jo alle former for slakting. I Norge slaktes vel dyrene ved at de bedøves før strupen kuttes over, slik at blodet renne ut. Er det noe værre enn høns som bedøves og får elektrisk støt? ....eller bruk av slaktemaske med skudd mot hodet. Skjærer man over strupen så dør dyret umiddelbart. Muslimene ber jo til og med for dyrene før de slaktes, er mer enn vi nordmenn gjør for dyrene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siameser Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Halalslakting i Norge følger også den norske dyreloven. Jeg ser ikke noe problem med dette i det hele tatt, om det ikke kommer til å koste mer for foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest til info HI Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg tror kosher og halal er same shit. Halalslakting foregår slik at dyrene må "blø i hjel". Dyrene blir bedøvd på forhånd slik at de ikke skal lide unødvendig. I tillegg blir det lest en religiøs tekst under prosessen. For meg er det viktig at alle foreldre synes dette er ok. Jeg er overrasket over at de fleste her inne er så positive til dette. Men det er jo bra for oss hvis det blir så enkelt. Jeg vet ikke om jeg hadde likt dette for mine egne barn i deres barnehager... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Er det? Hvorfor to ulike ord da? Hvordan slaktes dyret for at det skal godkjennes som halalkjøtt eller ....(det jødene ville ha) ? Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror slaktinga er den samme. Det kan dog være ulike ritualer. Kosher er kanskje jødisk mens halal er arabisk? Ikke om jeg vet. Sør har nok full kontroll. Disse religiøse har i overkant sære matvaner, spør du meg, og jeg synes det er mer enn nok galskap at enkelte mener alkohol er djevelens munnvann, om man ikke skal begynne å mase med slaktemetodene i tillegg. Selv foretrekker jeg å skylle ned en blodig biff, om den så er kakka i hue med en stein eller kaldkvælt, med iskald øl, og så få jeg og Gud ta eventuelle problemer med mine matvaner på privaten ved en senere anledning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Halalslakting foregår slik at dyrene må "blø i hjel". Dyrene blir bedøvd på forhånd slik at de ikke skal lide unødvendig. I tillegg blir det lest en religiøs tekst under prosessen. For meg er det viktig at alle foreldre synes dette er ok. Jeg er overrasket over at de fleste her inne er så positive til dette. Men det er jo bra for oss hvis det blir så enkelt. Jeg vet ikke om jeg hadde likt dette for mine egne barn i deres barnehager... Gilde omsetter mer enn 300 tonn halalkjøtt i Norge i året, så jeg tror nok vi alle får i oss litt halalkjøtt fra tid til annen, helt uten å vite det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror slaktinga er den samme. Det kan dog være ulike ritualer. Kosher er kanskje jødisk mens halal er arabisk? Ikke om jeg vet. Sør har nok full kontroll. Disse religiøse har i overkant sære matvaner, spør du meg, og jeg synes det er mer enn nok galskap at enkelte mener alkohol er djevelens munnvann, om man ikke skal begynne å mase med slaktemetodene i tillegg. Selv foretrekker jeg å skylle ned en blodig biff, om den så er kakka i hue med en stein eller kaldkvælt, med iskald øl, og så få jeg og Gud ta eventuelle problemer med mine matvaner på privaten ved en senere anledning. http://www.snl.no/kosher http://www.snl.no/halal Det er nok litt forskjell ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skjønner ikke problemet Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Halalslakting foregår slik at dyrene må "blø i hjel". Dyrene blir bedøvd på forhånd slik at de ikke skal lide unødvendig. I tillegg blir det lest en religiøs tekst under prosessen. For meg er det viktig at alle foreldre synes dette er ok. Jeg er overrasket over at de fleste her inne er så positive til dette. Men det er jo bra for oss hvis det blir så enkelt. Jeg vet ikke om jeg hadde likt dette for mine egne barn i deres barnehager... Hva tror du skjer med barna dine om de skulle få Halakjøtt???? Er det fordi det er et religiøst innslag? Hva om det var en barn med feks melallergi og de bakte glutenfri kake til alle. hadde du hatt samme problem med det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Forstår ikke problemet?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Vi kjøper _mye_ halalkjøtt selv om vi ikke har noen spesiell religiøs overbevisning, og foreløpig har vi klart oss aldeles helt fint. :-) Hadde overhode ikke reagert om ungene fikk dette servert i barnehagen. Ikke annet enn positivt, i alle fall, siden halalkjøtt jamt over er mye renere kjøtt enn alt annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror slaktinga er den samme. Det kan dog være ulike ritualer. Kosher er kanskje jødisk mens halal er arabisk? Ikke om jeg vet. Sør har nok full kontroll. Disse religiøse har i overkant sære matvaner, spør du meg, og jeg synes det er mer enn nok galskap at enkelte mener alkohol er djevelens munnvann, om man ikke skal begynne å mase med slaktemetodene i tillegg. Selv foretrekker jeg å skylle ned en blodig biff, om den så er kakka i hue med en stein eller kaldkvælt, med iskald øl, og så få jeg og Gud ta eventuelle problemer med mine matvaner på privaten ved en senere anledning. http://www.dmt.oslo.no/kashrut/ Her får du vitealt om kosher;))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Får håpe den barnehagen ikke har jøder OG muslimer. For da må de jo ha minst to varianter av kjøtt uansett... For svært mange går det greit så lenge det ikke er svin, eller kjøtt/ost blandet. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.