ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 http://www.dmt.oslo.no/kashrut/ Her får du vitealt om kosher;))) Begge deler er galskap om du spør meg, men disse jødene og muslimene skal i hvert fall ha for omtanke for dyrene. Ber for dem og står i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Visstnok er all kyllingen vi får kjøpt slaketet på halal- vis, altså all kylling fra prior. Det kommer en mulla eller hva det nå heter, og halal-velsigner hele børingen, også slakter de kyllingen etterpå. Rasjonalisering og effektivitet har nådd den muslimske verden også. Blir for mye styr å slakte hver enkelt kylling på halal-måten. Dette kommer fra noen som skal ha greie på dette, men jeg har ikke sett det sjøl, så jeg VET jo ikke om det er sant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 http://www.dmt.oslo.no/kashrut/ Her får du vitealt om kosher;))) For øvrig har nå verdens klokeste hjerne kommet fram til at universet ikke ble skapt av Gud. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10036009 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Begge deler er galskap om du spør meg, men disse jødene og muslimene skal i hvert fall ha for omtanke for dyrene. Ber for dem og står i. Det hadde nok sin funksjon i oldtiden, tror jeg. Kanksje vi burde være mer takknemlige for overfloden av all slags mat i butikkene.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 For øvrig har nå verdens klokeste hjerne kommet fram til at universet ikke ble skapt av Gud. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10036009 _Ingen_ kan vite med 100% sikkerhet om Gud eksisterer eller ikke! Selv ikke den godeste Hawkins;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det hadde nok sin funksjon i oldtiden, tror jeg. Kanksje vi burde være mer takknemlige for overfloden av all slags mat i butikkene.... Jeg kan vanskelig tenke meg at dette hadde noe mer funksjon før i tiden enn i dag, men det får nå være. Dere religiøse har så mye rart for dere at jeg har sluttet å undres over galskapen. Halalkjøtt er i hvert fall intet problem. Vi spiser det alle sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 _Ingen_ kan vite med 100% sikkerhet om Gud eksisterer eller ikke! Selv ikke den godeste Hawkins;) ''_Ingen_ kan vite med 100% sikkerhet om Gud eksisterer eller ikke!'' Det er vi enige om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HI igjen Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hva tror du skjer med barna dine om de skulle få Halakjøtt???? Er det fordi det er et religiøst innslag? Hva om det var en barn med feks melallergi og de bakte glutenfri kake til alle. hadde du hatt samme problem med det? Diskusjonen mot dette har gått på hvorfor skal ikke-muslimer "tåle alt" hele tiden... For meg er det viktig at alle foreldre er komfortabel med dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hi igjen Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg VET at det ikke er farlig altså!! Det er vel egentlig en prinsippsak dette her... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg kan vanskelig tenke meg at dette hadde noe mer funksjon før i tiden enn i dag, men det får nå være. Dere religiøse har så mye rart for dere at jeg har sluttet å undres over galskapen. Halalkjøtt er i hvert fall intet problem. Vi spiser det alle sammen. ''Halalkjøtt er i hvert fall intet problem. Vi spiser det alle sammen.'' Jeg elsker middager og spiser alt jeg får servert;) Var på middag og fikk servert boknafisk, og det smakte vidunderlig....sukk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HI igjen Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Gilde omsetter mer enn 300 tonn halalkjøtt i Norge i året, så jeg tror nok vi alle får i oss litt halalkjøtt fra tid til annen, helt uten å vite det. Men her skal vi jo vite det.. Jeg ha ansvaret for innkjøp og må ta valget på vegne av ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Diskusjonen mot dette har gått på hvorfor skal ikke-muslimer "tåle alt" hele tiden... For meg er det viktig at alle foreldre er komfortabel med dette. Hva er det du må "tåle"? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg VET at det ikke er farlig altså!! Det er vel egentlig en prinsippsak dette her... Og hva er prinsippet? At man skal gjøre seg vanskelig! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg VET at det ikke er farlig altså!! Det er vel egentlig en prinsippsak dette her... Hver gang noen sier "dette er en prinsippsak", så får jeg litt avsmak for hele greia. Som Sør antyder, så oversettes det i mitt hode til: "Nå skal jeg gjøre meg vanskelig, bare fordi!". Jeg gir hva jeg kan til andre, er generøs der det koster meg lite (og noen ganger der det koster meg mye). Når noe er virkelig viktig for meg, så setter jeg ned foten. Ikke før og ikke etter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det er mange muslimer i barnehagen til mine barn. Jeg har ikke lagt meg opp i hva de serverer, men jeg antar det er halalkjøtt, når de en sjelden gang har kjøttmat. Jeg har ikke observert at de noensinne har laget to forskjellige retter. Jeg har vanskelig for å se hva problemet er, selv om jeg har registrert at mange gjør det til et problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 I utgangspunktet synes jeg det er feil at alle skal måtte noe fordi bare to MÅ av religiøs overbevisning, men så lenge det er halalkjøtt vi snakker om og de andre barna liker det, så kan jeg ikke se hvorfor man skal gjøre seg vanskelig slik at de må stå og lage to retter. Det vil jo gå på bekostning av tid til lek med barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Men her skal vi jo vite det.. Jeg ha ansvaret for innkjøp og må ta valget på vegne av ungene. Du gjør som du vil. Du kan gjøre deg vanskelig, eller du kan kjøpe halalkjøtt. Det er ditt valg. Det er ingen som presser ungene til å gå i din barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hver gang noen sier "dette er en prinsippsak", så får jeg litt avsmak for hele greia. Som Sør antyder, så oversettes det i mitt hode til: "Nå skal jeg gjøre meg vanskelig, bare fordi!". Jeg gir hva jeg kan til andre, er generøs der det koster meg lite (og noen ganger der det koster meg mye). Når noe er virkelig viktig for meg, så setter jeg ned foten. Ikke før og ikke etter. "Jeg gir hva jeg kan til andre, er generøs der det koster meg lite (og noen ganger der det koster meg mye). Når noe er virkelig viktig for meg, så setter jeg ned foten. Ikke før og ikke etter." Bra sagt, enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror slaktinga er den samme. Det kan dog være ulike ritualer. Kosher er kanskje jødisk mens halal er arabisk? Ikke om jeg vet. Sør har nok full kontroll. Disse religiøse har i overkant sære matvaner, spør du meg, og jeg synes det er mer enn nok galskap at enkelte mener alkohol er djevelens munnvann, om man ikke skal begynne å mase med slaktemetodene i tillegg. Selv foretrekker jeg å skylle ned en blodig biff, om den så er kakka i hue med en stein eller kaldkvælt, med iskald øl, og så få jeg og Gud ta eventuelle problemer med mine matvaner på privaten ved en senere anledning. Jeg spiser også kjøtt- uten å tenke på hvordan det er slaktet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Og hva er prinsippet? At man skal gjøre seg vanskelig! ;-) Med vennlig hilsen Hva prinsippet er vil det nok være individuelle meninger om, men synes det er viktig å se slik på det at det faktisk ikke gjør noen som helst skade om de ikke-muslimske barna spiser halal. Veie mål og middel litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.