Gå til innhold

Halalkjøtt til ikke-muslimer

Gjest ibarnehagenmin...

Anbefalte innlegg

Og da mener du det er alle de andre barna som skal spise halal fordi det er 2 stk som ikke skal ha det? Er det ikke noe som heter at man skal bøye seg for flertallet?

Ville du bøyd deg for flertallet hvis du var i et land hvor det var veldig viktig at alle de andre unntatt deg og en person til, fikk spise sine daglige sprøstekte griseører av religiøs overbevisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

22

• Mandolaika

10

• hidi, the scorpion

10

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

Ville du bøyd deg for flertallet hvis du var i et land hvor det var veldig viktig at alle de andre unntatt deg og en person til, fikk spise sine daglige sprøstekte griseører av religiøs overbevisning?

Ja, det hadde jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen mot dette har gått på hvorfor skal ikke-muslimer "tåle alt" hele tiden...

For meg er det viktig at alle foreldre er komfortabel med dette.

''Diskusjonen mot dette har gått på hvorfor skal ikke-muslimer "tåle alt" hele tiden...

For meg er det viktig at alle foreldre er komfortabel med dette''

Jeg mistenker at du har en skjult agenda med denne tråden. Det er i så fall ekstra synd siden du jobber i barnehage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg ikke reagert på i det hele tatt, sånn prinsipielt.

Uansett type omlegging og uansett av hvilke hensyn - det som hadde betydd noe for meg, var om maten fremdeles var sånn (i smak og utseende) at barna stort sett spiste den.

Eksempelvis ville jeg nok ment det var litt synd dersom de hadde byttet ut grillpølsene på bålet på vinterturene, med noen kyllingpølse-erstatninger som omtrent ingen likte.

Jeg hadde glutenfri barnebursdag for junior en gang da vi hadde hele barnehageavdelingen hans. Jeg tenkte det var hyggelig for jenta med cøliaki at hun kunne spise akkurat det hun ville, uten å tenke på om hun tålte det eller ikke. Det gikk mye i glutenfrie Toro-kakemix til fest i den barnehagen de årene hun gikk der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ingen skade om de 2 muslimske barna spiser vanlig kjøtt heller...

''Det gjør ingen skade om de 2 muslimske barna spiser vanlig kjøtt heller...''

De hadde overlevd, ja, men "skade" er så mangt.. Syns dette utsagnet sier mest om dine holdninger til omverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, men:

Om et barn med melkeallergi får i seg melk, kan det i verste fall være dødelig eller i beste fall gi barnet store ubehageligheter.

Om et muslimsk barn får i seg ikke-halal mat, så skjer det faktisk ingenting.

Det skjer heller ingenting om det ikke-muslimsk barn får i seg halal-mat.

Egenerfart: Jeg kjøpte halal-pølse en gang, den var liten og smal, mye mindre enn en "vanlig" grillpølse, og smakte ikke særlig godt!

''Om et muslimsk barn får i seg ikke-halal mat, så skjer det faktisk ingenting.

Det skjer heller ingenting om det ikke-muslimsk barn får i seg halal-mat.''

Nei, det skjer ingenting om et ikke-muslimsk barn får i seg halal-mat.

Men det skjer jo faktisk noe om et muslimsk barn får i seg haram-mat (forbudt mat) – for det barnet og familien. For dem er dette viktig, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det bør være ganske lett å respektere, all den tid det ikke spiller noen rolle for ikke-muslimer hvorvidt kjøttet er halal eller ei.

''Egenerfart: Jeg kjøpte halal-pølse en gang, den var liten og smal, mye mindre enn en "vanlig" grillpølse, og smakte ikke særlig godt!''

Tja, pølser kan være så mangt, og det finnes da vitterlig mye dårlig pølsekvalitet jevnt over. Jeg har i hvert fall spist mye godt halalkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror slaktinga er den samme. Det kan dog være ulike ritualer.

Kosher er kanskje jødisk mens halal er arabisk? Ikke om jeg vet. Sør har nok full kontroll.

Disse religiøse har i overkant sære matvaner, spør du meg, og jeg synes det er mer enn nok galskap at enkelte mener alkohol er djevelens munnvann, om man ikke skal begynne å mase med slaktemetodene i tillegg.

Selv foretrekker jeg å skylle ned en blodig biff, om den så er kakka i hue med en stein eller kaldkvælt, med iskald øl, og så få jeg og Gud ta eventuelle problemer med mine matvaner på privaten ved en senere anledning. ;)

''eller kaldkvælt, med iskald øl,''

Bra du kan dine kommaregler, hvis ikke ville dette vært en svært uvanlig slaktemetode!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eller kaldkvælt, med iskald øl,''

Bra du kan dine kommaregler, hvis ikke ville dette vært en svært uvanlig slaktemetode!!

Hehe, ja, det å kvele noen med en iskald øl skal muligens godt gjøres. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, men:

Om et barn med melkeallergi får i seg melk, kan det i verste fall være dødelig eller i beste fall gi barnet store ubehageligheter.

Om et muslimsk barn får i seg ikke-halal mat, så skjer det faktisk ingenting.

Det skjer heller ingenting om det ikke-muslimsk barn får i seg halal-mat.

Egenerfart: Jeg kjøpte halal-pølse en gang, den var liten og smal, mye mindre enn en "vanlig" grillpølse, og smakte ikke særlig godt!

Pølser kommer i alle varianter. Det meste er søppel.

Halalkjøtt er helt likt vanlig kjøtt, men slaktet på en annen måte.

For øvrig henger ikke dine argumenter på greip. Det skjer heller ingenting hvis en kristen ber til Satan, banner i kjerka eller fordømmer Gud, men vi ber han likevel ikke gjøre det, og hvis han vil be bordbønn før han spiser lar vi han til og med få lov til det.

Selv om det ikke "skjer noe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert. Jeg spiser masse halalkjøtt, det er jo 1/3 del av prisen f.eks for oksekjøtt.

Vil det si at jeg ved å gå i f.eks. en lokal shappe på Grønland kan få indrefilet til hyggelig pris? I så fall skal jeg jaggu handle meg kjøtt neste gang jeg er i byen. Ultra tar jo mer enn 400 kroner kiloen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og da mener du det er alle de andre barna som skal spise halal fordi det er 2 stk som ikke skal ha det? Er det ikke noe som heter at man skal bøye seg for flertallet?

''Og da mener du det er alle de andre barna som skal spise halal fordi det er 2 stk som ikke skal ha det? Er det ikke noe som heter at man skal bøye seg for flertallet?''

Hmm, dette får meg til å tenke på noen sørgelige historier min far dessverre fortsatt ler av :-(.

Han tjenestegjorde som FN-soldat 2 perioder i Gaza på 1960-tallet og forteller med stor iver om de gangene soldatene kasta middagsrester av svin over gjerdet i leiren til sultne, palestinske flyktningebarn. De spiste og kosa seg heilt til soldatene ropte haram og det arabiske ordet for svin. Da stakk de fingeren i halsen for å kaste opp, til og med barn ned i 3 års alder.

Syns disse "morsomme" historiene sier det meste om respekt og "skade".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og da mener du det er alle de andre barna som skal spise halal fordi det er 2 stk som ikke skal ha det? Er det ikke noe som heter at man skal bøye seg for flertallet?''

Hmm, dette får meg til å tenke på noen sørgelige historier min far dessverre fortsatt ler av :-(.

Han tjenestegjorde som FN-soldat 2 perioder i Gaza på 1960-tallet og forteller med stor iver om de gangene soldatene kasta middagsrester av svin over gjerdet i leiren til sultne, palestinske flyktningebarn. De spiste og kosa seg heilt til soldatene ropte haram og det arabiske ordet for svin. Da stakk de fingeren i halsen for å kaste opp, til og med barn ned i 3 års alder.

Syns disse "morsomme" historiene sier det meste om respekt og "skade".

''Han tjenestegjorde som FN-soldat 2 perioder i Gaza på 1960-tallet og forteller med stor iver om de gangene soldatene kasta middagsrester av svin over gjerdet i leiren til sultne, palestinske flyktningebarn. De spiste og kosa seg heilt til soldatene ropte haram og det arabiske ordet for svin. Da stakk de fingeren i halsen for å kaste opp, til og med barn ned i 3 års alder.

Syns disse "morsomme" historiene sier det meste om respekt og "skade".''

Jeg kjenner en del som har tjenestegjort i dette området, og jeg kjenner ikke en som ikke har kommet tilbake uten å være det Israels Venner ville kalt en Hamas-sympatisør.

Historier som dette er det mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Vil det si at jeg ved å gå i f.eks. en lokal shappe på Grønland kan få indrefilet til hyggelig pris? I så fall skal jeg jaggu handle meg kjøtt neste gang jeg er i byen. Ultra tar jo mer enn 400 kroner kiloen ...

Kjøp frossen imdrefilèt fra Brasil! Koster under 200,- pr kg og smaker utmerket;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp frossen imdrefilèt fra Brasil! Koster under 200,- pr kg og smaker utmerket;)

Ja, den har jeg sett, men jeg har ikke prøvd den. Hører den skal være bra.

Burde kanskje gi den en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper som regel mørbradbiff til 120 kr pr kg. Jeg tror indrefilet koster 170 kr pr kg. Sjappa her har fremdeles ferie så jeg vet ikke helt hva det koster. Meg og tall vet du :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er veldig bra og mør.

Da skal jeg prøve den.

Jeg er litt skeptisk til biff fra varme land. Har fått en del lumske varianter på ferie. Den såkalte New Zeland-biffen sier de skal være så bra, men jeg er ikke enig. Samme med biff fra Australia. Den synes jeg også er nitrist.

Men biff fra Maradona-land har jeg gode erfaringer med.

Kanskje biff fra Pele-land er like fin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...