hidi, the scorpion Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Ja, den har jeg sett, men jeg har ikke prøvd den. Hører den skal være bra. Burde kanskje gi den en sjanse. Serverte brasiliansk indrefilèt til unger + kjærester på lørdag, og de nøt hver bit:) Bare tin den langsomt i kjøleskapet ca. to døgn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Da skal jeg prøve den. Jeg er litt skeptisk til biff fra varme land. Har fått en del lumske varianter på ferie. Den såkalte New Zeland-biffen sier de skal være så bra, men jeg er ikke enig. Samme med biff fra Australia. Den synes jeg også er nitrist. Men biff fra Maradona-land har jeg gode erfaringer med. Kanskje biff fra Pele-land er like fin. Du får prøve deg fram og se hva du synes er godt. Jeg har tre halalslaktere der jeg bor, men foretrekker den ene for der er biffen mørest. Det er den som ligger nederst i Markveien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Serverte brasiliansk indrefilèt til unger + kjærester på lørdag, og de nøt hver bit:) Bare tin den langsomt i kjøleskapet ca. to døgn! Takk for tips. Da skal jeg kjøpe meg en av disse neste gang jeg ser Ultra har den til en hyggelig pris. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Vil det si at jeg ved å gå i f.eks. en lokal shappe på Grønland kan få indrefilet til hyggelig pris? I så fall skal jeg jaggu handle meg kjøtt neste gang jeg er i byen. Ultra tar jo mer enn 400 kroner kiloen ... ...og så må du ta med bensinbesparelsen på at du "slipper" å dra på harrytur til Sverige for å få tak i billig kjøtt;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 ...og så må du ta med bensinbesparelsen på at du "slipper" å dra på harrytur til Sverige for å få tak i billig kjøtt;-) Jepp, men den pleier jeg å ta i kombinasjon med vinterens hockeykamper i Østfold, så det er bare en kort omvei for snus og kjøtt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Takk for tips. Da skal jeg kjøpe meg en av disse neste gang jeg ser Ultra har den til en hyggelig pris. Hvis du ikke vil/kan bruke hele indrefileten på én gang, kan man i flg en bekjent gjøre følgende (Nb. Jeg har ikke prøvd det ut selv): Kjøpe en rimelig 'skjæremaskin' (altså verktøy, aner ikke hva det heter.) på Clas Ohlsson eller Biltema og sage opp den dypfrosne indrefileten i passende stykker... (Høres forresten ganske harry ut nåår jeg leser det på prent, men det er vel ikke så langt fra slik som proffene gjør det, unntatt kvaliteten på skjæremaskina?) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jepp, men den pleier jeg å ta i kombinasjon med vinterens hockeykamper i Østfold, så det er bare en kort omvei for snus og kjøtt. Kanskje shappene til Dorthe selger halal-snus også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Kanskje shappene til Dorthe selger halal-snus også? Kun kjøtt og olje der jeg handler ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hvis du ikke vil/kan bruke hele indrefileten på én gang, kan man i flg en bekjent gjøre følgende (Nb. Jeg har ikke prøvd det ut selv): Kjøpe en rimelig 'skjæremaskin' (altså verktøy, aner ikke hva det heter.) på Clas Ohlsson eller Biltema og sage opp den dypfrosne indrefileten i passende stykker... (Høres forresten ganske harry ut nåår jeg leser det på prent, men det er vel ikke så langt fra slik som proffene gjør det, unntatt kvaliteten på skjæremaskina?) Jeg tiner kjøttet litt, så skjærer jeg i skiver og hiver i fryseren. Har aldri blitt dårlig av det;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg tiner kjøttet litt, så skjærer jeg i skiver og hiver i fryseren. Har aldri blitt dårlig av det;) Det gjør faktisk jeg også, det funker kjempebra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg fatter ikke hva problemet er...Jeg bor like ved svenskegrensen og har rikelig tilgang til halal-kjøtt der. Hvis jeg har valget mellom halal og "vanlig" kjøtt, så velger jeg halal. Jeg synes rett og slett at det har bedre kvalitet, og smaker bedre:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 ''Om et muslimsk barn får i seg ikke-halal mat, så skjer det faktisk ingenting. Det skjer heller ingenting om det ikke-muslimsk barn får i seg halal-mat.'' Nei, det skjer ingenting om et ikke-muslimsk barn får i seg halal-mat. Men det skjer jo faktisk noe om et muslimsk barn får i seg haram-mat (forbudt mat) – for det barnet og familien. For dem er dette viktig, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det bør være ganske lett å respektere, all den tid det ikke spiller noen rolle for ikke-muslimer hvorvidt kjøttet er halal eller ei. ''Egenerfart: Jeg kjøpte halal-pølse en gang, den var liten og smal, mye mindre enn en "vanlig" grillpølse, og smakte ikke særlig godt!'' Tja, pølser kan være så mangt, og det finnes da vitterlig mye dårlig pølsekvalitet jevnt over. Jeg har i hvert fall spist mye godt halalkjøtt. "Men det skjer jo faktisk noe om et muslimsk barn får i seg haram-mat (forbudt mat) – for det barnet og familien. For dem er dette viktig, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det bør være ganske lett å respektere, all den tid det ikke spiller noen rolle for ikke-muslimer hvorvidt kjøttet er halal eller ei." JA, jeg er jo enig. Jeg har kun smakt pølser av halal, ikke noe annet halal, så jeg bør egentlig ikke uttale meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Pølser kommer i alle varianter. Det meste er søppel. Halalkjøtt er helt likt vanlig kjøtt, men slaktet på en annen måte. For øvrig henger ikke dine argumenter på greip. Det skjer heller ingenting hvis en kristen ber til Satan, banner i kjerka eller fordømmer Gud, men vi ber han likevel ikke gjøre det, og hvis han vil be bordbønn før han spiser lar vi han til og med få lov til det. Selv om det ikke "skjer noe". "For øvrig henger ikke dine argumenter på greip. Det skjer heller ingenting hvis en kristen ber til Satan, banner i kjerka eller fordømmer Gud, men vi ber han likevel ikke gjøre det, og hvis han vil be bordbønn før han spiser lar vi han til og med få lov til det. Selv om det ikke "skjer noe"." Er jo enig! Det er jo nettopp det jeg har skrevet og det jeg mener, at vi bør respektere det når det er så viktig. Men det henger ikke på greip sier du?! Huh?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 For oss som ikke har noen regler hva gjelder kjøtt og på hvilken måte dyrene blir slaktet, er "vanlig" kjøtt og halal-kjøtt akkurat det samme. Hvis det at man bare serverer halal-kjøtt i barnehagen er den mest praktiske og ikke koster barnehagen vesentlig mer penger, ville jeg ikke ha hatt noe problem med at det bare ble servert halal-kjøtt der (og slik jeg forstår det av tråden er halal-kjøtt billigere, så da er det vel bare fint da?) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 For meg ville det vært et spørsmål om økonomi og matkvalitet. Gjør det maten dyrer, mer ensformig eller på andre måter forringer tilbudet, ville jeg reist bust. Personlig mener jeg at når foreldre har religiøst betingede matregler brude de ta det ekstra arbeidet og evt. ekstra kostnadene dette medfører selv. Halal-slakting er dyreplageri. Men jeg spør vanligvis ikke hvordan dyrene jeg spiser er slaktet, så jeg ville vel latt være å spørre i denne sammenhengen også. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det ville jeg ikke reagert på i det hele tatt, sånn prinsipielt. Uansett type omlegging og uansett av hvilke hensyn - det som hadde betydd noe for meg, var om maten fremdeles var sånn (i smak og utseende) at barna stort sett spiste den. Eksempelvis ville jeg nok ment det var litt synd dersom de hadde byttet ut grillpølsene på bålet på vinterturene, med noen kyllingpølse-erstatninger som omtrent ingen likte. Jeg hadde glutenfri barnebursdag for junior en gang da vi hadde hele barnehageavdelingen hans. Jeg tenkte det var hyggelig for jenta med cøliaki at hun kunne spise akkurat det hun ville, uten å tenke på om hun tålte det eller ikke. Det gikk mye i glutenfrie Toro-kakemix til fest i den barnehagen de årene hun gikk der Hurra for Toro-mixene. Det er vel blant det billigste glutenfrie man kan få. Godt er det også. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hurra for Toro-mixene. Det er vel blant det billigste glutenfrie man kan få. Godt er det også. mvh Jeg har brukt mye Toro sjokolademuffins, alle liker dem. Husker godt en gutt fra nabolaget her, i juniors bursdag for 5-6 år siden. Nabogutten var veldig sen til å snakke og en stille type selv etter at han hadde lært det. Han smakte på en sjokomuffin og sa for én gangs skyld en hel setning: "Jeg skal spise tusen sånne!" Så mange hadde jeg jo ikke, men han hadde en betydelig papirhaug på tallerkenen da selskapet var slutt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg har brukt mye Toro sjokolademuffins, alle liker dem. Husker godt en gutt fra nabolaget her, i juniors bursdag for 5-6 år siden. Nabogutten var veldig sen til å snakke og en stille type selv etter at han hadde lært det. Han smakte på en sjokomuffin og sa for én gangs skyld en hel setning: "Jeg skal spise tusen sånne!" Så mange hadde jeg jo ikke, men han hadde en betydelig papirhaug på tallerkenen da selskapet var slutt... Jeg synes Toros sjokolademuffins er bedre enn hjemmelagde fra grunnen. ;-) De har noen ildsjeler i Toro som ivrer for å få fram produkter som kan spises av både dem som ikke tåler gluten og de som ikke tåler melk. Det mest imponerende er prisene, synes jeg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Vil det si at jeg ved å gå i f.eks. en lokal shappe på Grønland kan få indrefilet til hyggelig pris? I så fall skal jeg jaggu handle meg kjøtt neste gang jeg er i byen. Ultra tar jo mer enn 400 kroner kiloen ... Jeg kan virkelig anfebale å handle hos en halalslakter. Sympatiske priser og god kjøttkunnskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Ikke noe problem for meg. Så sant det ikke hadde økt matprisen betraktelig, men ettersom jeg har skjønt er det heller omvendt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.