Gjest prust Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Stakkars jenta mi i dag ! Hun har i flere måneder hatt en bitteliten "klump" på underarmen, nesten som en mollusk. For ca en måned siden klemte hun hull på den, og ut tøt det mass hvit talg. Dagen etter var det litt igjen, og så roet den seg og holdt på å gro. Trolig har hun pirket litt og klemt litt igjen siste uka. For et par dager siden sa hun at det var litt vondt. Jeg overså det vel egentlig, tenkte ikke det var noe særlig ille, men satte på plaster. Så i dag ringte hun meg (jeg er på reise med jobben) og sa at det gjorde så veldig vondt i armen og at hun ikke ville på korpset pga det. Jeg trodde vel det var snakk om unnasluntring og skulking (selv om det ikke lkiner henne når det gjelder korpset), og sa litt strengt at hun måtte gå dit. Så ringer da mannen min et par timer seinere og sier at de er på vei til legevakta! Denne klumpen hadde i løpet av natta og dagen utviklet seg til en diger byll! Han fortalte etterpå at de hadde kommet inn til legen. Hun hadde tatt av plasteret, og byllen var ca 5 x 5 cm. Hun måtte kutte hull i den, og det veltet ut materie :-( Så nå fikk jenta mi kraftig antibiotikakur (6 dager med 4 tabletter pr dag).... Heldigvis hjalp det veldig å tøme byllen, og hun var visst veldig mye bedre i kveld. Men uff, jeg som var så streng mot henne i telefonen i ettermiddag.... måtte be om unnskyldning til henne. Men hvorfor i alle dager skjer dette med huden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Kong? Talgkjertler kan oppføre seg ganske "dramatisk" (store hevelser og mye verk) uten at det er noe farlig. http://www.lommelegen.no/331977/en-kong-paa-haken 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hun har fått en infeksjon. Ikke verdens undergang, og antibiotikaen vil nok ta knekke på infeksjonen ganske raskt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Kong? Talgkjertler kan oppføre seg ganske "dramatisk" (store hevelser og mye verk) uten at det er noe farlig. http://www.lommelegen.no/331977/en-kong-paa-haken Kong er et ord jeg ikke har hørt på 30 år.... mener å huske at pappa brukte det noen ganger.... Ja, mannen min får av og til slike byller på ryggen som er omtrent slik som var beskrevet i linken du gav. Nå fikk jo ikk jeg sett armen til jenta mi i dag - men i går var det ikke rødt i huden, men det har vel trolig utviklet seg veldig fort da. Jeg visste at inngrodde hår kunne gi slike bller, men ikke at en talgkjertel kunne gjøre det. Ikke noe en kunne ha gjort for å forhindre dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hun har fått en infeksjon. Ikke verdens undergang, og antibiotikaen vil nok ta knekke på infeksjonen ganske raskt :-) Neida, det er ikke verdens undergang, men jeg har nå ikke sett akkurat dette før, og synes det er rart at sånt oppstår. Men jeg ble overrasket over at det var nødvendig med en sånn hestekur pga den lille "klumpen" som har vært på armen hennes så lenge (altså den har vært liten inntil for et par dager siden) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Neida, det er ikke verdens undergang, men jeg har nå ikke sett akkurat dette før, og synes det er rart at sånt oppstår. Men jeg ble overrasket over at det var nødvendig med en sånn hestekur pga den lille "klumpen" som har vært på armen hennes så lenge (altså den har vært liten inntil for et par dager siden) Hmm men det er jo sånt som skjer når man får en infeksjon i et sår? Dersom hun har pirket på denne byllen så har det oppstått et åpent sår og da er det fort gjort og få en infeksjon i såret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hmm men det er jo sånt som skjer når man får en infeksjon i et sår? Dersom hun har pirket på denne byllen så har det oppstått et åpent sår og da er det fort gjort og få en infeksjon i såret. ''Hmm men det er jo sånt som skjer når man får en infeksjon i et sår? Dersom hun har pirket på denne byllen så har det oppstått et åpent sår og da er det fort gjort og få en infeksjon i såret.'' En byll ligger gjerne langt under huden og blir helt annerledes enn verk i et sår. Huff, hadde en ekkel byll i låret for noen år siden. Det var noe helt annet enn kong, sa kirurgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 ''Hmm men det er jo sånt som skjer når man får en infeksjon i et sår? Dersom hun har pirket på denne byllen så har det oppstått et åpent sår og da er det fort gjort og få en infeksjon i såret.'' En byll ligger gjerne langt under huden og blir helt annerledes enn verk i et sår. Huff, hadde en ekkel byll i låret for noen år siden. Det var noe helt annet enn kong, sa kirurgen. Ok men min venninne fikk en infeksjon i en byll for litt siden så jeg tror nok det går ann. Antibiotika er jo mot infeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Kong er et ord jeg ikke har hørt på 30 år.... mener å huske at pappa brukte det noen ganger.... Ja, mannen min får av og til slike byller på ryggen som er omtrent slik som var beskrevet i linken du gav. Nå fikk jo ikk jeg sett armen til jenta mi i dag - men i går var det ikke rødt i huden, men det har vel trolig utviklet seg veldig fort da. Jeg visste at inngrodde hår kunne gi slike bller, men ikke at en talgkjertel kunne gjøre det. Ikke noe en kunne ha gjort for å forhindre dette? Hvis det var en slik betent talgkjertel, tror jeg ikke man kan gjøre noe fra eller til. Men jeg ser det er en litt annen teori over her - vanskelig å si for amatører når vi ikke har sett det. Når det gjelder "inngrodde hår"-varianten, er det en uforglemmelig skildring her: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3077130 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 ''Hmm men det er jo sånt som skjer når man får en infeksjon i et sår? Dersom hun har pirket på denne byllen så har det oppstått et åpent sår og da er det fort gjort og få en infeksjon i såret.'' En byll ligger gjerne langt under huden og blir helt annerledes enn verk i et sår. Huff, hadde en ekkel byll i låret for noen år siden. Det var noe helt annet enn kong, sa kirurgen. Ja, jeg forstod det også som om det var mye mer enn at det blir litt gult i såroverflaten (det skjer jo fra tid til annen med skrubbsår og kuttsår) - men her måtte jo legen kutte i byllen for at verken skulle komme ut. Usj - det høres ekkelt ut. Og så mannen min, som er ganske pingle når det gjelder sår og blod og sånn, han var jo med henne og trøstet - for det var visst skikkelig vondt hos legen..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 ''Hmm men det er jo sånt som skjer når man får en infeksjon i et sår? Dersom hun har pirket på denne byllen så har det oppstått et åpent sår og da er det fort gjort og få en infeksjon i såret.'' En byll ligger gjerne langt under huden og blir helt annerledes enn verk i et sår. Huff, hadde en ekkel byll i låret for noen år siden. Det var noe helt annet enn kong, sa kirurgen. ''For ca en måned siden klemte hun hull på den, og ut tøt det mass hvit talg'' Dersom man klemmer hull på den kan man også få infeksjon. Ligger derimot byllen under huden så stemmer det nok at det ikke blir infeksjon i den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hvis det var en slik betent talgkjertel, tror jeg ikke man kan gjøre noe fra eller til. Men jeg ser det er en litt annen teori over her - vanskelig å si for amatører når vi ikke har sett det. Når det gjelder "inngrodde hår"-varianten, er det en uforglemmelig skildring her: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3077130 He - he - jeg husker det innlegget :-) Men det var faktisk slik da hun klemte på den lille klumpen for noen uker siden - helt vanvittig hvor lang den "ormen" med talg var!!!!! Følte nesten den var levende....! En annen ting jeg har tenkt mange ganger å spørre deg om, Laban: Du er så flink til å finne frem gamle gode innlegg. Bruker du søk-funksjonen, eller har du lagret dem et sted? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 He - he - jeg husker det innlegget :-) Men det var faktisk slik da hun klemte på den lille klumpen for noen uker siden - helt vanvittig hvor lang den "ormen" med talg var!!!!! Følte nesten den var levende....! En annen ting jeg har tenkt mange ganger å spørre deg om, Laban: Du er så flink til å finne frem gamle gode innlegg. Bruker du søk-funksjonen, eller har du lagret dem et sted? Laban har elefanthukommelse og søker dem fram. Det er jeg bombesikker på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Ok men min venninne fikk en infeksjon i en byll for litt siden så jeg tror nok det går ann. Antibiotika er jo mot infeksjon. Selvfølgelig kan det være infeksjon, og en får også antibiotika ved slik byll. Men infeksjon i et sår er mer på overflaten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Ja, jeg forstod det også som om det var mye mer enn at det blir litt gult i såroverflaten (det skjer jo fra tid til annen med skrubbsår og kuttsår) - men her måtte jo legen kutte i byllen for at verken skulle komme ut. Usj - det høres ekkelt ut. Og så mannen min, som er ganske pingle når det gjelder sår og blod og sånn, han var jo med henne og trøstet - for det var visst skikkelig vondt hos legen..... Jeg kan bekrefte at det er fryktelig vondt. En får lokalbedøvelse, men denne virker kun ca 1,5 cm. ned i huden, da kan du forsøke å tenke deg hvordan det er å skjære en del lengre inn (nå vet jeg ikke hvor dyp din datters byll var). Sykepleieren ga meg en pinne å tygge på... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Laban har elefanthukommelse og søker dem fram. Det er jeg bombesikker på. Godt mulig :-) Jeg synes den søk-funksjonen her er vanskelig å bruke... En annen ting - gidder du å svare på innlegget mitt om engelsk uttale? Ligger på Åpent, lagt ut nå i kveld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 ''For ca en måned siden klemte hun hull på den, og ut tøt det mass hvit talg'' Dersom man klemmer hull på den kan man også få infeksjon. Ligger derimot byllen under huden så stemmer det nok at det ikke blir infeksjon i den. Så vidt jeg vet ligger en byll pr. def. langt under huden. Den vokser innenifra - ikke ovenfra (selv om det er mulig bakterier ovenfra starter det hele). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Jeg kan bekrefte at det er fryktelig vondt. En får lokalbedøvelse, men denne virker kun ca 1,5 cm. ned i huden, da kan du forsøke å tenke deg hvordan det er å skjære en del lengre inn (nå vet jeg ikke hvor dyp din datters byll var). Sykepleieren ga meg en pinne å tygge på... Grøss... Jeg har aldri hatt noe sånt tror jeg. Eneste jeg kommer på var etter det ene keisersnittet, at et lite område av såret var blitt infisert og ikke ville gro. Da måtte de skjære bort det betente og lage nye sårflater. Fikk lokalbedøvelse og den virket fint - men da var det ikke dypt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Grøss... Jeg har aldri hatt noe sånt tror jeg. Eneste jeg kommer på var etter det ene keisersnittet, at et lite område av såret var blitt infisert og ikke ville gro. Da måtte de skjære bort det betente og lage nye sårflater. Fikk lokalbedøvelse og den virket fint - men da var det ikke dypt. Huff, ekle greier. Jeg har bare hatt det denne ene gangen, men husker min mor sa jeg hadde noe hun kalte kong da jeg var liten (husker det knapt, men hun har fortalt om det). Tror uansett ikke disse "kongene" på noen måte kunne sammenlignes med byllen, som jeg fikk klar beskjed av to leger om at måtte tømmes kirurgisk, og på nøyaktig riktig tidspunkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 He - he - jeg husker det innlegget :-) Men det var faktisk slik da hun klemte på den lille klumpen for noen uker siden - helt vanvittig hvor lang den "ormen" med talg var!!!!! Følte nesten den var levende....! En annen ting jeg har tenkt mange ganger å spørre deg om, Laban: Du er så flink til å finne frem gamle gode innlegg. Bruker du søk-funksjonen, eller har du lagret dem et sted? Jeg lagrer dem ikke, nei. Jeg er avhengig av at søkefunksjonen virker - men det hjelper å ha "verbal hukommelse". Altså å huske formuleringer fra enten overskriften eller innlegget. Den teorien om at man husker bedre via bilder, tankekart el.l., gjelder ikke meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.