Gå til innhold

Jul - eks - barn - hodet har begynt å jobbe

Sommerbris

Anbefalte innlegg

"Jeg sa da, at jeg ikke ønsket å feire jul hos ham. Da laget han et "helvete" om at jeg heller prioriterte ny kjæreste bla bla. Saken var at jeg var bedt til mine foreldre UTEN ny kjæreste. Vel, resultatet ble at jeg feiret med ham og ungene + hans foreldre."

Da synes jeg du må ta litt av skylden selv for at du ga etter for press, og ikke klarte å stå for avtalen dere hadde gjort. (og som du selv hadde tatt intiativet til!)

Hvis du hadde klart det ifjor, så ville du antagelig sittet med sterkere kort iår. Da kunne du rettmessig slått i bordet med at han feiret alene med barna ifjor, så i år er det din tur til å feire "alene" med dem.

Dessuten ville du ha vært et lengre stykke på vei med "løsrivelses-prossessen", både når det gjelder å bryte julefeirings-tradisjoner, og med å vise ham at du ikke lar deg manipulere til å gjøre som han vil.

Jeg står likevel ved forslaget mitt om hvordan du bør løse dette denne jula og neste.

Siden dere ikke gjennomførte ordningen ifjor, så starter dere jo mer eller mindre med samme utgangspunkt i år.

Som sagt tror jeg det får være opp til deg å være den som "bakker ut" av felles feiring. Og neste år får du være mere konsekvent med å stå for din avgjørelse.

Du har jo også fordelen av at tiden jobber for deg.

Så selvom han hadde et "tak" på deg ifjor, så vil det forhåpentligvis føles lettere jo lengre tid det går siden bruddet.

Kanskje han også treffer en annen innen den tid?

Men i det minste vil han ha hatt mere tid på seg til å fordøye informasjonen, og forsone seg med at det blir endringer.

I forrige tråd med lignende tema var jeg visst fryktelig uenig med deg, men her er jeg helt enig i alt du sier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i all verden er vitsen med en avtale hvis du ikke følger den opp? Min erfaring med en vanskelig eks er at så detaljerte avtaler som mulig er det som fungerer best. Med liten mulighet for fleksibilitet. Synd, men sant.

Hvis avtalen er at du skal ha barna til jul i år, så slå i bordet med det. Om han blir vanskelig, tilbyr du at han kan ha barna denne jula, siden det er du som vil ut av det sidesporet dere har surra dere inn i. Så feirer du jul med kjæresten din, fmailien din eller aleine, og barna kommer til deg før nyttår. Neste år er det omvendt. Verre er det ikke.

Og sørg for å få til bindende avtaler om lignende ting videre, underskrevet av begge parter. La gjerne et vedlegg til samværsavtalen som sier noe om ferieplanlegging tre år framover i tid. Firkanta? Ja. Men du kommer til å like at ting er forutsigbart, og så har du noe å slå i bordet med dersom han krangler på ting seinere.

Jeg snakket med ham i går.. "Jeg vet ikke hvor jeg skal være i jula jeg.. blir vel å sitte hjemme.. foreldrene mine skal vel til broren min, og da kan jo ikke jeg bare "tvinge" meg på.."..

Ok, så skal JEG ha dårlig samvittighet for at pappa sitter alene på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med ham i går.. "Jeg vet ikke hvor jeg skal være i jula jeg.. blir vel å sitte hjemme.. foreldrene mine skal vel til broren min, og da kan jo ikke jeg bare "tvinge" meg på.."..

''jula jeg.. blir vel å sitte hjemme.. foreldrene mine skal vel til broren min, og da kan jo ikke jeg bare "tvinge" meg på.."..

Ok, så skal JEG ha dårlig samvittighet for at pappa sitter alene på julaften.''

Sånt må du bare heve deg over, det er ikke ditt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hans egne foreldre og bror IKKE inviterer ham til å feire jul med dem, når de vet at han ikke skal feire med sine barn og fraskilte kone, så er det jammen DE som bør ha dårlig samvittighet - ikke du..

Høres ut som han fremstiller det sånn for å appellere til din samvittighet. Men i virkeligheten er han sikkert hjertelig velkommen til å feire med foreldre og bror, forutsatt at de har et normalt godt forhold til hverandre..

Hvis du allikevel skulle velge å invitere ham til deg, så bør det være fordi dette er positivt for barna, ikke fordi du vil unngå dårlig samvittighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får du bare droppe å ha. Det er ikke ditt problem.

Du kan som sagt tilby ham å ha barna dette første året dere feirer separat. Kun for å være hyggelig. Ellers er det bare å la han innstille seg på at dere skal feire separat heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er vitsen med en avtale hvis du ikke følger den opp? Min erfaring med en vanskelig eks er at så detaljerte avtaler som mulig er det som fungerer best. Med liten mulighet for fleksibilitet. Synd, men sant.

Hvis avtalen er at du skal ha barna til jul i år, så slå i bordet med det. Om han blir vanskelig, tilbyr du at han kan ha barna denne jula, siden det er du som vil ut av det sidesporet dere har surra dere inn i. Så feirer du jul med kjæresten din, fmailien din eller aleine, og barna kommer til deg før nyttår. Neste år er det omvendt. Verre er det ikke.

Og sørg for å få til bindende avtaler om lignende ting videre, underskrevet av begge parter. La gjerne et vedlegg til samværsavtalen som sier noe om ferieplanlegging tre år framover i tid. Firkanta? Ja. Men du kommer til å like at ting er forutsigbart, og så har du noe å slå i bordet med dersom han krangler på ting seinere.

Viktig å få med andre pirkete detaljer som:

*bursdager

*ferier

*spesifiser i avtalen hva som skjer når det feks. er 2 partallhelger på rad (enkelte årsskifte er det det)

Hvis dere har annenhver helg og den ene parten "tenker" at det "alltid har vært "partallhelger" og tar dette bokstavelig - så blir det feil for den andre som tenker "annenhver helg" og planlegger ut fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig å få med andre pirkete detaljer som:

*bursdager

*ferier

*spesifiser i avtalen hva som skjer når det feks. er 2 partallhelger på rad (enkelte årsskifte er det det)

Hvis dere har annenhver helg og den ene parten "tenker" at det "alltid har vært "partallhelger" og tar dette bokstavelig - så blir det feil for den andre som tenker "annenhver helg" og planlegger ut fra dette.

Jepp. I tillegg til klokkeslett for overtakelse, hvilke dager som blir byttedager i forbindelse med ferier, 17. mai osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...