Gå til innhold

Astma hos 2-åring

Gjest Mamma til flott 2-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til flott 2-åring

Hei! Jeg er mamma til en gutt på litt over 2 år. Han er født til termin etter normalt svangerskap, og begge foreldre er friske, foruten et snev av pollenallergi hos far. Ingen av oss røyker og vi har ingen husdyr. Da sønnen min var 6 mnd fikk han en luftveisinfeksjon og i den forbindelse sin første episode med falsk krupp, dette kuperte vi hjemme vha kald luft etc. Etter dette har det vært flere slike episoder, spesielt etter han begynte i barnehagen med gjentatte luftveisinfeksjoner, vi håndterer anfallene hjemme helt greit. Vi har etter hvert fått foreskrevet beta-pred av "fastlegen", og denne gir vi nå helt i starten av en forkjølelse for å forebygge de nattlige anfallene med pustebesvær, denne virker veldig godt og vi slipper unna de verste anfallene. Da han nærmet seg 2 år ble han derimot mer og mer tung i pusten også på dagtid under forkjølelsene, og vi begynte med Ventoline 0.1 mg/dose på babyhaler, virkningen her er mer beskjeden, men han hoster klart mindre. Han har hele tiden vært veldig plaget av denne hosten når han er forkjølet, kan hoste til han kaster opp. Der andre forkjølete unger går i barnehagen, har han 1-3 hjemmedager for hver gang, og dette blir ganske mye når han da er forkjølet 1-2 ganger per måned. Etter en veldig behagelig ferie uten pustebesvær er vi nå i gang igjen, og han har nå hostet i 1 mnd i strekk, tydelig piping i brystet. Vi gir Ventoline, 1-2 inhalasjoner 2 ganger daglig fast, og har gjort dette en stund, uten mer enn kortvarig effekt, vi ga beta-pred i starten som en engangsdose.Vi settes opp til ny vikarlege hver gang vi bestiller time hos legen, og det blir litt sånn eksperimentering på hjemmebane føler jeg. Får han den behandlingen han trenger? Bør vi øke bruken av Ventoline? Er det indikasjon for inhalasjonssterioder? Skulle han vært henvist for utredning? Jeg vet han han vil vokse dette av seg, men syns det er trist når han allerede er så plaget som han er nå, og barnehageåret knapt er i gang. Dette ble langt, men håper på litt konstruktive råd, så kan jeg kanskje være litt mer konkret i bestillingen neste gang vi må innom legen. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Astma er den vanligste kroniske sykdom hos barn og skyldes en betennelse og økt reaktivitet i bronchiene.Årsakene er mange, under 3-5 år ner det sjelden sammenheng med allergi,som er hyppig i senere barnealder.Infeksjoner,spesielt virusinfeksjoner og irritanter er vanligste årsaker i aktuelle aldersgruppe. Jeg skjønner dere har klart dere gjennom de fleste episodene med enkle midler og med god effekt hittil.

At han får plager så ofte og i tilslutning til infeksjoner peker på at infeksjon er årsak og utløsende faktor på slimhinne symptomene: hoste, hvesing. Han har åpenbart mindre motstandskraft mot infeksjoner enn de andre barna, og disse smitter ham.Er han mindre plaget i ferier? Har det vært diskutert å holde han hjemme noe lengere tid for å få et inntrykk av hva smitte fra andre barn betyr? Må diskuteres med legen og barnehagen.

Medikamentell behandling av astma hos barn er er relativt standarisrt og skjematisk i Norge og følger retningslinjer fra Barnelegeforeningen og varierer med graden av barnets plager, den beskriver valg av preparater.og doser. Jeg ser at legen også følger disse retningslinjer.

Jeg synes du skal sette deg ned med legen og høre hans vurdering av pas. sykdomsbilde og hvordan han vil behandle ,

hvilke preparat typer han vil bruke, når og hvor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mor

Jeg går på Ventoline og Seretide. Jeg har absolutt ikke peiling på dette, men har fått beskjed om at det er Seretide som er viktigst og virker forebyggende. Ventoline virker mer der og da, og ved behov. Det er ikke sikkert at barn skal ha seretide men jeg synes du skal kreve å bli hørt, at den medisinen dere har nå tydeligvis ikke er god nok. Å ha seks sykedager i måneden tyder på det. Hvorfor får dere bare vikarlegerer? Har dere mulighet til å bytte fastlege? Be evt om henvisning til lungespesialist eller barnelege.

Astma er vanligvis uproblematisk å leve med med riktige medisiner.

Fant dette på nett:

Seretide forebygger astmasymptomer hos barn effektivt med halv steroiddose1

''Seretide forebygger astmasymptomer mer effektivt enn Flutide, med halv steroiddose hos symptomatiske barn''

http://www.gsk.no/seretide/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...