vici Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg og 8 åringer er uenig i forhold til hvor mange fritisdaktiviteter han skal gå på. Hvordan gjør dere det? Hvor mange aktiviteter og hvilke går dine barn på? Må de kjøres/hentes? Ukeplanen hans ser slik ut: Mandag - Ikke sfo, gjør det meste av lekser hjemme for hele uka. Tirsdag - Sfo, svømming i sfotid hver uke. Hjemme 15.30. Fotball kl 17-18 (de trener inne på vinteren) Onsdag - Ikke sfo. fotballkamper (er slutt ca oktober) Torsdag - Sfo (går på sjakkgrupper på sfo) Svømming/gym på skolen. Idrettsskole 18-19. Fredag - sfo. Takewondo 18-19 Han vil begynne på hiphop på mandager og ishockey på lørdager. Jeg mener at han går på nok og må slutte på noe. Han er ikke veldig interessert i fotball, går nok mer for at kompiser gjør det. Men han ønsker ikke slutte. Jeg syns det er flott at han er allsidig og vil gå på mye forskjellig. Men syns jo han skal ha tid hjemme også? Helgene er han stort sett ute eller har kompiser på besøk. Det er kun taekwondoen og fotballkamper vi kjører han til. Ellers så sykler han selv på trening. Vi er med innimellom og ser på han, slik at vi kan følge litt med. Han er egentlig ikke en sportsgutt, ikke en slik type som er flink i alle idretter. Han er redd ballen når den kommer mot han og ganske pysete. Han er helt middelmådig i alle idretter han går på, kanskje blandt de dårligste på fotballaget. Men han synes det er kjekt! Hvordan ser ukeplanen for deres barn ut? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moren hans ja Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Gutten vår går på fri-idrett på mandager fra 1800. Tirsdag går han i ski-klubben, trening fra 1800 Onsdag er det fritidsklubb på skolens område fra 18-20, går de gangene han har lyst og flere fra klassen skal dit. Torsdag går han i ski-klubben, trening fra 1800 Han går på SFO hver dag, og går hjem derfra 1530. Da er han hjemme ca 30-45 min før meg. Han må kjøres og hentes på alle aktiviteter, bortsett fra fritidsklubben, dit går han til og fra selv. Og dette er mer enn nok aktiviteter for han. Til vinteren går det også en del helger til skirenn - noe han stortrives med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg er litt pragmatisk når det gjelder slike ting, det kommer veldig an på hvordan barnet er og hvilke konsekvenser aktivitetene får for resten av familien. Men jeg kan komme med noen stikkord for hva jeg mener allikevel: - Aktivitetene som foregår i SFO-tiden, er det bare å fortsette med så lenge han vil, de går ikke utover noe viktig og har ofte stor betydning sosialt. Innen han slutter på SFO, har han sikkert begrenset seg litt interessemessig uansett. - Jeg synes fotball kan være en sommeridrett for de minste og hadde ikke prioritert vintertreninger de dagene / ukene det er tidsnød. Fotball er ikke viktig om vinteren for de som er så små. (Men se også siste punkt nedenfor.) - Det blir mer ro hvis noen dager er "helt blanke", jeg hadde f.eks. vært veldig skeptisk til å innføre en aktivitet på mandagen, siden dere bruker den til lekser (det gjør vi hjemme hos oss også). Jeg tror en ettermiddag eller to helt uten program, er nyttigere enn om de har litt mer eller mindre hjemmetid en dag de uansett skal ut. Lekser blir det bare mer av, så det er viktig å la dem få en viss plass i tilværelsen - Faste aktiviteter i helgene kommer fort i konflikt med bursdager, helgeturer og andre ting som berører hele familien, så det hadde jeg forsøkt å unngå. Ishockey kan også bli utstyrskrevende (dvs. dyrt) etter hvert (dessuten drister jeg meg til å nevne hallvakt, sekretariat og kioskansvar), men det kommer an på idrettlaget. Er det en skøyteskole noen uker bare, blir det jo litt annerledes. - Idrettsskolen, er det allidrett for de yngste? Hvis du tror han kommer til å avslutte fotballkarrieren relativt tidlig, kan det være lurt å fortsette med andre ting (som idrettskolen og taekwondoen?) så lenge som mulig. Det er synd hvis han ender opp med ingenting, selv om han ikke er kjempesportslig. Ingen blir bedre av å være passive tilskuere. På den annen side kan man bli kjempegod i fotball selv om man ikke har peiling i 8-årsalderen. - Generelt er jeg tilhenger av at man holder aktivitetene på et nivå som gjør at man faktisk kan gå på dem. Det er feil å melde seg på alt mulig og stikke innom når det passer. Samtidig skal de få prøve seg fram - men helst holde f.eks. ut semesteret hvis de først har fått begynne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hos oss ser det slik ut: Jente 10,5 år: Tirsdag ettermiddag - piano. Sykler/går selv. Torsdag rett etter skolen: Dans i 3 timer. Går hjem selv. Jente 9.5 år: Onsdag rett etter skolen - klassisk ballett. Torsdag rett etter skolen - jazzdans. Fredag rett etter skolen - piano. Hun går selv til og fra. Gutt snart 5 år: Mandag - vanntillvenningskurs - 10 ganger fra midt i september. Kjøres. Tirsdag - vår/høst - allidrett kl. 18. Kjøres Tirsdag resten av året - barnedans kl. 18. Kjøres. Dette er mer enn nok for oss. Jeg er stort sett alene hjemme med barna, og har synes det er genialt at jentene har fått det meste av aktiviteteter på kulturskolen, rett etter skoletid. Minstemann må ha noen med seg uansett, og da er det nok med 2 ganger i uka. Mellomste har lyst til å bli med på judo, men jeg er litt usikker. Synes det blir mye. Samtidig vil det jo bare bli 1 aktivitet på ettermiddagen, så vi får se 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Ville vært mest skeptisk til fast aktivitet på lørdager. Og hvor mange dugnadstimer hver aktivitet utløste for oss foreldre. Aktiviteter i SFO-tiden ville jeg sett på som ren bonus og ikke tatt med i det totale regnskapet. Hvor mange aktiviteter et barn kan holde på med avhenger av barnet og hvordan det innvirker på familien for øvrig. Synes det blir for firkantet med absolutte grenser. Ville nok strukket meg langt for å i hvert fall la gutten prøve å få med seg mest mulig om det var det han ønsket. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Når det kommer til slike spørsmål, er jeg som alltid veldig enig i det laban skriver. Mine - 3. og 4. klasse - har kor rett etter skoleslutt 1 dag i uka, og turn 1 kveld i uka. De går ikke på SFO. For oss er dette helt passe, vi trenger ettermiddagene til lekser og frilek. Foreløpig utløser ikke turninga helgeaktivitet mer enn et par ganger i året, og det ser vi på som svært positivt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Min 8-åring har en slik uke: Mandag: kommer rett hjem fra skolen og gjør endel lekser Tirsdag: rett hjem fra skolen, orientering kl 18 (dette er bare ut september) Onsdag: spilletimer kl 13 på skolen og kl 1430 på Kulturskolen. Korpsøving fra 18-20 Torsdag: rett hjem fra skolen, ingen aktiviteter Fredag: som torsdag. Søndag: svømming annen hver uke, men det er kos, ikke trening. Ettersom hun spiller et blåseinstrument og piano må hun øve litt hjemme hver dag (nesten!) i tillegg til leksene. At all spillingen faller på onsdag var ganske tilfeldig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 8 1/2 år- går ikke på sfo. Mandager, piano rett etter skolen, jazzdans 1630. Tirsdag Taekwon Do, onsdag fri, torsdag Taekwon Do, fredag fri. 11 åringen kun taekwon do tirsdag og torsdag. 6 åringen taekwondo og Jazzdans. Samme tider. Fugerer for oss. Synes det er viktig med en dag fri i uken for hele familien, sånn at roen kan senke seg. I tillegg har vi lagt opp til fri fredager da vi ofte reiser bort i helgene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Åtteåringen vår trener turn 2 ganger i uka og så spiller hun tverrfløyte 1 gang i uka. Alt dette skjer etter SFO tid. SFO går hun på 3 dager i uka, Det holder i massevis, det skal jo være igjen noe tid til å bare ta ting på sparket også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Guttungen på 9 går fast på svømmetrening 1 dag i uka. I tillegg er det sykkelkarusell nå på høsten 1 dag i uka. Han går ikke på SFO i år, han gjorde i fjor da det var egen idrettSFO 2 dager i uka, driftet av idrettsenteret. Dessverre ble det nedlagt pga manglende støtte. Så han har 3 ettermiddager fri. Vil han starte opp med noe annet skal han få lov til det, men jeg ser helst at vi har 2 ettermiddager fri. Fotball var ikke hans greie, så han sluttet i fjor. Resten av gutta i klassen gikk/går på fotball, men det har ikke vært noe problem at han ikke gjør det. På svømmingen er han den eneste av gutta som går, men han er i sitt rette element der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.