Gå til innhold

Barn med ADHD? Help meeeee.....

Gjest mora2

Anbefalte innlegg

Jeg googler og googler, men finner ikke de svar jeg ønsker.

Lege og helsesøster er ubrukelige, de har for lite kunnskap...

Og jeg vil ha svar helst i går....

Men jeg trenger noen tips, evt sider som kan gi meg noen konkrete råd når det kommer til kosthold & ADHD.

Helst trenger jeg oppskrifter, og en liste over hva man bør unngå, og hva man bør tilføye mer av......

Noen som kan hjelpe litt?....

Gode og dårlige erfaringer?

Vi har svært god erfaring med EyeQ.

Utrolig glad for tilbakemeldinger nå...!

*Klem Mora2*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• Axcia

2

http://www.neurozym.com/default.asp - her anbefales det å kutte melkeproteiner og glutenproteiner. Basert på dr. Reichelts undersøkelser på Rikshospitalet.

http://www.forskning.no/artikler/2008/mars/1205155673.72

Finner ikke noe med spesifikke kostholdslister, men det meste går på å kutte melkeprotein og gluten, kutte sukker og enkle karbohydrater, samt øke Omega-3. Eye-Q passer jo således svært godt inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.neurozym.com/default.asp - her anbefales det å kutte melkeproteiner og glutenproteiner. Basert på dr. Reichelts undersøkelser på Rikshospitalet.

Finner ikke noe med spesifikke kostholdslister, men det meste går på å kutte melkeprotein og gluten, kutte sukker og enkle karbohydrater, samt øke Omega-3. Eye-Q passer jo således svært godt inn :)

Tuuusen takk Jubalong!

Skal lese linken når ungene er under dynen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.npif.no

der står det om det som jubalong skriver om. Jeg har ei jente på denne dietten (begynte for ikke så lenge siden) og syns hun er i bedre humør ihvertfall. Men hun har ikke noen adhd diagnose selv om vi lurer litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.npif.no

der står det om det som jubalong skriver om. Jeg har ei jente på denne dietten (begynte for ikke så lenge siden) og syns hun er i bedre humør ihvertfall. Men hun har ikke noen adhd diagnose selv om vi lurer litt...

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du finner sikkert mye om ADHD og kosthold. Det blir ikke mere sant av den grunn. Dokumentasjonen er ekstremt tynn - på grensen til fraværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finner sikkert mye om ADHD og kosthold. Det blir ikke mere sant av den grunn. Dokumentasjonen er ekstremt tynn - på grensen til fraværende.

Det eneste som er riktig er at alle barn trenger riktig kosthold, ellers er jeg enig i at alt det som blir skrevet og sagt om ADHD og kosthold er stort sett basert på myter og ikke forskningsresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet noe på egenhånd, og noe ved hjelp av andre.

Det finnes mange som påstår de har stor effekt av å endre kostholdet. Og jeg har stor tro på at kosthold har mye å si både for fysisk og psykisk helse. Jeg merker selv forskjell på kroppen om jeg har spist mye dårlig mat en periode.

Så nå vil vi prøve ut endel av det jeg har notert meg.

Dvs unngå endel e-stoffer, begrense gluten og melkeprodukter, og ikke minst sukker. Så får vi se.

Det verste som skjer er at familien blir sunnere. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet noe på egenhånd, og noe ved hjelp av andre.

Det finnes mange som påstår de har stor effekt av å endre kostholdet. Og jeg har stor tro på at kosthold har mye å si både for fysisk og psykisk helse. Jeg merker selv forskjell på kroppen om jeg har spist mye dårlig mat en periode.

Så nå vil vi prøve ut endel av det jeg har notert meg.

Dvs unngå endel e-stoffer, begrense gluten og melkeprodukter, og ikke minst sukker. Så får vi se.

Det verste som skjer er at familien blir sunnere. ;0)

Hei mora2.

Det er bra å bli sunnere for da slepper du å bli overvektig foreksempel og reduserer du sukker, da reduserer du også sjansen for å få diabetes.

Jeg mener at skoler, helsesøster og fastleger burde vært flinkere til å forklare folk om hva mat som er sunn og hva mat som ikke er sunn og hva vi kan gjøre for å ikke bli overvektig og når vi har en diagnose, hva vi da kan gjøre for å holde diagnosen i sjakk med mat og lav dose med medisin.

Da tror jeg at det hadde vært flere som har diagnoser som ikke hadde fått så mange andre komplikasjoner og tileggsdiagnoser.

Noen plasser er de flink med slike ting og noen plasser har de ikke kommet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mora2.

Det er bra å bli sunnere for da slepper du å bli overvektig foreksempel og reduserer du sukker, da reduserer du også sjansen for å få diabetes.

Jeg mener at skoler, helsesøster og fastleger burde vært flinkere til å forklare folk om hva mat som er sunn og hva mat som ikke er sunn og hva vi kan gjøre for å ikke bli overvektig og når vi har en diagnose, hva vi da kan gjøre for å holde diagnosen i sjakk med mat og lav dose med medisin.

Da tror jeg at det hadde vært flere som har diagnoser som ikke hadde fått så mange andre komplikasjoner og tileggsdiagnoser.

Noen plasser er de flink med slike ting og noen plasser har de ikke kommet så langt.

Veldig enig med deg. Maten har mye å si.... :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jubalong70.

Har du lest innlegget som jeg har sendt om sundt kosthold?

Det er slik som står der jeg har lært når jeg fikk diabetes og lært av helsesøster på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Nå ble jeg litt satt ut her. Er det slik at barn og voksne med autisme kan bli frisk/bedre av dietter? Trodde at autisme var medfødt, og egentlig er en hjerneskade. Har en voksen sønn med autisme., og kan ikke innbille meg at han ble bedre til å kommunisere hvis vi setter han på diett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå ble jeg litt satt ut her. Er det slik at barn og voksne med autisme kan bli frisk/bedre av dietter? Trodde at autisme var medfødt, og egentlig er en hjerneskade. Har en voksen sønn med autisme., og kan ikke innbille meg at han ble bedre til å kommunisere hvis vi setter han på diett?

Korrekt. Autisme er en hjerneskade, og diett vil ikke hjelpe.

Når jeg avviser diett som behandling, inkluderer dette selvsagt ikke den helsegevinst en kan få ved å skifte fra et evt elendig junkfood kosthold til et sunt, norsk kosthold. En må skille tydelig mellom disse to forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korrekt. Autisme er en hjerneskade, og diett vil ikke hjelpe.

Når jeg avviser diett som behandling, inkluderer dette selvsagt ikke den helsegevinst en kan få ved å skifte fra et evt elendig junkfood kosthold til et sunt, norsk kosthold. En må skille tydelig mellom disse to forhold.

Takk og pris. nå begynte jeg å lure på om vi hadde gjort noe galt her, siden vi ikke har satt ham på diett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei harikkenickfortiden.

Han blir ikke bedre av diett for autisme og adhd og fas osv er medfødt.

Det betyr at en diett kan ikke gjøre deg frisk fra slike diagnoser.

Alergier gjør diett deg frisk eller bedre av.

Det er bare myte at du blir bra av diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og pris. nå begynte jeg å lure på om vi hadde gjort noe galt her, siden vi ikke har satt ham på diett....

Men det finnes de som mener det motsatte da. Jeg tror ikke at NHD har fasiten på alt - at man KAN ha effekt av melkefri og evt glutenfri diett. Verdt å teste vel? Man kan ta en urinprøve og teste om det er for mye peptider i urinen.

se www.npif.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes de som mener det motsatte da. Jeg tror ikke at NHD har fasiten på alt - at man KAN ha effekt av melkefri og evt glutenfri diett. Verdt å teste vel? Man kan ta en urinprøve og teste om det er for mye peptider i urinen.

se www.npif.no

Nei, jeg har absolutt ikke tro på at en diett kan gjøre en person med medfødt hjerneskade frisk/bedre. Men hvis personen har magetrøbbel, vektproblemer osv, da kan vi snakkes. en kan ikke "prøve" alt, bare fordi en eller annen mener at det hjelper. det må i tilfelle dokumenteres.

har stor tro på nhd i dette, og mange andre tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se www.npif.no

Hei MayLynn.

Jeg ville ikke tatt urinprøve for at for det første er det dyrt og for det andre er det mye bal og det er ikke sikkert doktoren tror på deg for det er mange leger som ikke vill ha noe med slike ting å gjøre.

Jeg ville heller tatt blodprøve og biopsi for å sjekket om cøliaci.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har absolutt ikke tro på at en diett kan gjøre en person med medfødt hjerneskade frisk/bedre. Men hvis personen har magetrøbbel, vektproblemer osv, da kan vi snakkes. en kan ikke "prøve" alt, bare fordi en eller annen mener at det hjelper. det må i tilfelle dokumenteres.

har stor tro på nhd i dette, og mange andre tilfeller.

Hei harikkenickfortiden.

Jeg holder med deg.

Jeg mener at så lenge du ikke har cøliaci eller alergi slik at du får utslett eller diare eller har diabetes, da mener jeg at det er tull å sette alle med en diagnose som er medfødt på diett.

Trenger slike folk diett, da er fastlegen pluss de som setter diagngnonen pliktet til å si hvilken diett personen skal på.

Alle med hjerneskadde som ikke har problemer med magen, utslett av mat eller diabetes, de mener jeg bør få spise den maten de ønsker for de har rett på å få kose seg med normal mat uten å være på diett.

Jeg synes at noen skulle få stoppet det tullet med peptider for det er ikke noen doktorer som har funnet ut det navnet, det er det forskere som har.

Det har jeg lest på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jubalong70.

Har du lest innlegget som jeg har sendt om sundt kosthold?

Det er slik som står der jeg har lært når jeg fikk diabetes og lært av helsesøster på skolen.

Jeg kunne sikkert gått inn i en laaaang debatt omkring kostrådene til diabetikere. Jeg velger å ikke gjøre det :)

I stedet kan man jo spørre seg hvorfor de fleste diabetikere må øke insulindosen når de følger statens kostråd for diabetikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...