Gjest nottoday Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Er dette akseptabel språkbruk fra en lærer (5 klasse): "DET STÅR PÅ TAVLA "PETTER", ER DU HELT FJERN ELLER?" De store bokstavene står altså for at hun snakket høyt og sint. "Petter" var riktignok veldig uoppmerksom, og hadde fått beskjed om at svarene han skulle bruke sto på tavla? Jeg er veldig usikker. Min datter har fått ny lærer i år, og hun har rykte på seg for å være veldig flink, OG veldig streng. Ikke alle takler det, fortalet en annen mamma til meg - hennes datter hadde henne i fjor. Jeg har bare min datters ord på at dette blr sagt i høyt og sint/irritert tonefall, så jeg kommer ikke til å gjøre noe foreløpig. Men overreagerer jeg på språkbruken? Er det greit av lærere å snakke sånn til elevene sine? De andre guitta hadde ledd av "Petter" da dette skjedde, og han hadde blitt flau. Altså i følge min datter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Håvard Dahl, priv Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Dette synes jeg er helt greit. Skolen må bli tydligere, lærerne mer autoritære, og disiplin må etableres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg synes ikke det bare er greit. Jeg synes det er oppløftende. NHD har begrunnelsene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg er usikker. Jeg fikk på pukkelen av min veileder i fjor da jeg sa til en elev "Hva tror du selv? Hva var det jeg akkurat sa?" da h*n spurte om noe jeg hadde sagt klart og tydelig 15 sekunder tidligere mens h*n var opptatt med noe helt annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Nei, jeg mener at en lærer ikke kan snakke sånn (er du helt fjærn, eller?) til en elev. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Dette synes jeg er helt greit. Skolen må bli tydligere, lærerne mer autoritære, og disiplin må etableres. Det er virkelig ikke greit å få elevene til å føle seg dumme. Du sjokkerer stadig, NHD....Jeg nekter egentlig å tro at du er proff i faget ditt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drvalley Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det er virkelig ikke greit å få elevene til å føle seg dumme. Du sjokkerer stadig, NHD....Jeg nekter egentlig å tro at du er proff i faget ditt. Ja, barna må skjermes mot virkeligheten :-) Når en har oppført seg dumt, er det ikke så dumt å føle seg dum en liten stund :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Ja, barna må skjermes mot virkeligheten :-) Når en har oppført seg dumt, er det ikke så dumt å føle seg dum en liten stund :-) Og hvordan tror du det går når "den dumme" har følt seg dum mange nok ganger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 ''Er dette akseptabel språkbruk fra en lærer (5 klasse): "DET STÅR PÅ TAVLA "PETTER", ER DU HELT FJERN ELLER?" De store bokstavene står altså for at hun snakket høyt og sint. "Petter" var riktignok veldig uoppmerksom, og hadde fått beskjed om at svarene han skulle bruke sto på tavla?'' ''Min datter har fått ny lærer i år, og hun har rykte på seg for å være veldig flink, OG veldig streng. '' Veid opp mot hverandre er i hvertfall ikke jeg i tvil om hva som ville bety mest ved "bedømming" av denne læreren. Ene barnet mitt har en lærer som er for utydelig og mangler respekt fra elevene. Få ting er verre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg er usikker. Jeg fikk på pukkelen av min veileder i fjor da jeg sa til en elev "Hva tror du selv? Hva var det jeg akkurat sa?" da h*n spurte om noe jeg hadde sagt klart og tydelig 15 sekunder tidligere mens h*n var opptatt med noe helt annet. ''Jeg fikk på pukkelen av min veileder i fjor da jeg sa til en elev "Hva tror du selv? Hva var det jeg akkurat sa?" da h*n spurte om noe jeg hadde sagt klart og tydelig 15 sekunder tidligere mens h*n var opptatt med noe helt annet'' Gosh. Hva slags lærere (og elever) ønsker vi egentlig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drvalley Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Og hvordan tror du det går når "den dumme" har følt seg dum mange nok ganger? Da er det mulig at vedkommende finner ut at han må skjerpe seg. De fleste jeg kjenner gjør det når de har gjort noe dumt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg går ut fra at læreren vet hva hun gjør og ser ingen grunn til å reagere på dette. Dette er helt vanlig språkbruk og det får være grenser for hvor mye elevene skal skjermes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det kan tenkes at læreren har vurdert det slik at denne eleven er såpass "tøff i trynet" selv at han tåler det, og at det kanskje er dette som må til for at han skal høre. MEN, min erfaring er at mer forsiktige, "snille" elever i klassen kan bli usikre av en slik tone, min datter (barneskolen) blir kjemperedd når læreren er sint på andre elever i klassen, og kvier seg for å være i klassen fordi tonen er for tøff. Hun er heldigvis sterk nok til å fortelle dette til læreren, som har takket for at hun ga beskjed, og nå tar med seg bråkmakerne ut på gangen før hun kjefter på dem.. :-) OG, jeg tror heller ikke tonen i klassen blir noe bedre når læreren senker seg ned på noen av elevenes lavmål når det gjelder høfflighet. Læreren skal ikke bruke karakteristikker og ord om elevene som er annerledes enn det vi ønsker at de ideelt sett skal bruke om hverandre. Innholdsmessig kan de godt være minst like krasse / tydelige / sinte, men ikke si at andre er teite, treige, dumme osv. Litt mer finesse kan læreren ha i sin språkbruk. Han er antageligvis litt smartere enn de mest bøllete elevene sine, det kan han vise i språkbruken også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Krassheten kan avhengig av situasjonen, hvor tøff ungen er i trynet, være på sin plass. Tonen kan, igjen avhengig av situasjon, være for tøff. Eleven kan f.eks. ha dysleksi og følgelig ikke se skogen for bare trær på tavlen. I så fall blir det langt under beltestreken. Ordlyden og metoden synes jeg er skrekkelig primitiv og fjortis. Her i huset er det ikke slik vi ønsker at ungene skal snakke, og følgelig snakker vi ikke slik til dem. Fantasiløst å bruke uttrykk som i praksiss er skjellsord. Det kompletteres med 'eller' til slutt. - Er du helt dum elller? - Skal du spise eller? Høres det dust ut eller...? Om eleven det gjaldt ikke taklet medfarten svært dårlig, ville jeg nok vært mest irritert over det som i mine ører klinger som lite voksen språkbruk. Men i gitte sammenhenger kunne også språkbruken vært på sin plass. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Dette synes jeg er helt greit. Skolen må bli tydligere, lærerne mer autoritære, og disiplin må etableres. Er definitivt _for_ disiplin, men for så unge elever, kan faktisk læreren snakke direkte til eleven, uten at hele klassen skal være med på moroa! Her synes jeg du var usympatisk mot eleven. Barna skal gå på denne institusjonen kalt skole i årevis... Drittunger, fortjener hard disiplin, men de har diagnoser "so who cares"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikke mitt navn Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Dette synes jeg er helt greit. Skolen må bli tydligere, lærerne mer autoritære, og disiplin må etableres. Hvis barnet har konsentrasjonsvansker også?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
determegdet Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Det er virkelig ikke greit å få elevene til å føle seg dumme. Du sjokkerer stadig, NHD....Jeg nekter egentlig å tro at du er proff i faget ditt. Her burde du skille mellom NHD`s fagprofesjon og NHD som privatperson. Han kan godt mene som han gjør her uten at hans faglige troverdighet kommer i tvil. Han underskriver sogar med "priv" som jo nok betyr "privat". En kan mene så mye om så mangt, men likevel være dyktig i sitt fag. Skjønner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Her burde du skille mellom NHD`s fagprofesjon og NHD som privatperson. Han kan godt mene som han gjør her uten at hans faglige troverdighet kommer i tvil. Han underskriver sogar med "priv" som jo nok betyr "privat". En kan mene så mye om så mangt, men likevel være dyktig i sitt fag. Skjønner? Mener du at man generelt sett ikke skal la det en person mener og gjør som "privatperson" ha noen som helst betydning for ens oppfattelse av vedkommendes seriøsitet i sitt yrke? Hva med en prest som horer og banner på fritida? Hva med en politimann som nasker fra venner? Hva med en kemner som snyter på skatten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Håvard Dahl, priv Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Mener du at man generelt sett ikke skal la det en person mener og gjør som "privatperson" ha noen som helst betydning for ens oppfattelse av vedkommendes seriøsitet i sitt yrke? Hva med en prest som horer og banner på fritida? Hva med en politimann som nasker fra venner? Hva med en kemner som snyter på skatten? Er min meninng om disiplin i skolen i samme klasse som de eksempler du nevner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Er min meninng om disiplin i skolen i samme klasse som de eksempler du nevner? Det har jeg ikke uttalt meg om - det var en kommentar til at determegdet mener at det man sier og gjør som privatpersoner ikke har betydning for andres vurdering av ens faglige profesjonalitet, fordi det er sagt som "privatperson". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.