Gå til innhold

Språkbruk hos lærere

Gjest nottoday

Anbefalte innlegg

Gjest nottoday

Er dette akseptabel språkbruk fra en lærer (5 klasse): "DET STÅR PÅ TAVLA "PETTER", ER DU HELT FJERN ELLER?"

De store bokstavene står altså for at hun snakket høyt og sint. "Petter" var riktignok veldig uoppmerksom, og hadde fått beskjed om at svarene han skulle bruke sto på tavla?

Jeg er veldig usikker. Min datter har fått ny lærer i år, og hun har rykte på seg for å være veldig flink, OG veldig streng. Ikke alle takler det, fortalet en annen mamma til meg - hennes datter hadde henne i fjor.

Jeg har bare min datters ord på at dette blr sagt i høyt og sint/irritert tonefall, så jeg kommer ikke til å gjøre noe foreløpig.

Men overreagerer jeg på språkbruken? Er det greit av lærere å snakke sånn til elevene sine?

De andre guitta hadde ledd av "Petter" da dette skjedde, og han hadde blitt flau. Altså i følge min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

15

• morsan

8

• Persille1365381127

4

• laban

3

Jeg er usikker.

Jeg fikk på pukkelen av min veileder i fjor da jeg sa til en elev "Hva tror du selv? Hva var det jeg akkurat sa?" da h*n spurte om noe jeg hadde sagt klart og tydelig 15 sekunder tidligere mens h*n var opptatt med noe helt annet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er helt greit. Skolen må bli tydligere, lærerne mer autoritære, og disiplin må etableres.

Det er virkelig ikke greit å få elevene til å føle seg dumme. Du sjokkerer stadig, NHD....Jeg nekter egentlig å tro at du er proff i faget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest drvalley

Det er virkelig ikke greit å få elevene til å føle seg dumme. Du sjokkerer stadig, NHD....Jeg nekter egentlig å tro at du er proff i faget ditt.

Ja, barna må skjermes mot virkeligheten :-)

Når en har oppført seg dumt, er det ikke så dumt å føle seg dum en liten stund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barna må skjermes mot virkeligheten :-)

Når en har oppført seg dumt, er det ikke så dumt å føle seg dum en liten stund :-)

Og hvordan tror du det går når "den dumme" har følt seg dum mange nok ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er dette akseptabel språkbruk fra en lærer (5 klasse): "DET STÅR PÅ TAVLA "PETTER", ER DU HELT FJERN ELLER?"

De store bokstavene står altså for at hun snakket høyt og sint. "Petter" var riktignok veldig uoppmerksom, og hadde fått beskjed om at svarene han skulle bruke sto på tavla?''

''Min datter har fått ny lærer i år, og hun har rykte på seg for å være veldig flink, OG veldig streng. ''

Veid opp mot hverandre er i hvertfall ikke jeg i tvil om hva som ville bety mest ved "bedømming" av denne læreren.

Ene barnet mitt har en lærer som er for utydelig og mangler respekt fra elevene. Få ting er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker.

Jeg fikk på pukkelen av min veileder i fjor da jeg sa til en elev "Hva tror du selv? Hva var det jeg akkurat sa?" da h*n spurte om noe jeg hadde sagt klart og tydelig 15 sekunder tidligere mens h*n var opptatt med noe helt annet. ;)

''Jeg fikk på pukkelen av min veileder i fjor da jeg sa til en elev "Hva tror du selv? Hva var det jeg akkurat sa?" da h*n spurte om noe jeg hadde sagt klart og tydelig 15 sekunder tidligere mens h*n var opptatt med noe helt annet''

Gosh. Hva slags lærere (og elever) ønsker vi egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest drvalley

Og hvordan tror du det går når "den dumme" har følt seg dum mange nok ganger?

Da er det mulig at vedkommende finner ut at han må skjerpe seg. De fleste jeg kjenner gjør det når de har gjort noe dumt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at læreren vet hva hun gjør og ser ingen grunn til å reagere på dette.

Dette er helt vanlig språkbruk og det får være grenser for hvor mye elevene skal skjermes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tenkes at læreren har vurdert det slik at denne eleven er såpass "tøff i trynet" selv at han tåler det, og at det kanskje er dette som må til for at han skal høre.

MEN, min erfaring er at mer forsiktige, "snille" elever i klassen kan bli usikre av en slik tone, min datter (barneskolen) blir kjemperedd når læreren er sint på andre elever i klassen, og kvier seg for å være i klassen fordi tonen er for tøff. Hun er heldigvis sterk nok til å fortelle dette til læreren, som har takket for at hun ga beskjed, og nå tar med seg bråkmakerne ut på gangen før hun kjefter på dem.. :-)

OG, jeg tror heller ikke tonen i klassen blir noe bedre når læreren senker seg ned på noen av elevenes lavmål når det gjelder høfflighet. Læreren skal ikke bruke karakteristikker og ord om elevene som er annerledes enn det vi ønsker at de ideelt sett skal bruke om hverandre. Innholdsmessig kan de godt være minst like krasse / tydelige / sinte, men ikke si at andre er teite, treige, dumme osv. Litt mer finesse kan læreren ha i sin språkbruk. Han er antageligvis litt smartere enn de mest bøllete elevene sine, det kan han vise i språkbruken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krassheten kan avhengig av situasjonen, hvor tøff ungen er i trynet, være på sin plass. Tonen kan, igjen avhengig av situasjon, være for tøff. Eleven kan f.eks. ha dysleksi og følgelig ikke se skogen for bare trær på tavlen. I så fall blir det langt under beltestreken.

Ordlyden og metoden synes jeg er skrekkelig primitiv og fjortis. Her i huset er det ikke slik vi ønsker at ungene skal snakke, og følgelig snakker vi ikke slik til dem. Fantasiløst å bruke uttrykk som i praksiss er skjellsord. Det kompletteres med 'eller' til slutt.

- Er du helt dum elller?

- Skal du spise eller?

Høres det dust ut eller...?

Om eleven det gjaldt ikke taklet medfarten svært dårlig, ville jeg nok vært mest irritert over det som i mine ører klinger som lite voksen språkbruk.

Men i gitte sammenhenger kunne også språkbruken vært på sin plass.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Dette synes jeg er helt greit. Skolen må bli tydligere, lærerne mer autoritære, og disiplin må etableres.

Er definitivt _for_ disiplin, men for så unge elever, kan faktisk læreren snakke direkte til eleven, uten at hele klassen skal være med på moroa!

Her synes jeg du var usympatisk mot eleven. Barna skal gå på denne institusjonen kalt skole i årevis...

Drittunger, fortjener hard disiplin, men de har diagnoser "so who cares"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke mitt navn

Hvis barnet har konsentrasjonsvansker også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde du skille mellom NHD`s fagprofesjon og NHD som privatperson.

Han kan godt mene som han gjør her uten at hans faglige troverdighet kommer i tvil. Han underskriver sogar med "priv" som jo nok betyr "privat".

En kan mene så mye om så mangt, men likevel være dyktig i sitt fag. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde du skille mellom NHD`s fagprofesjon og NHD som privatperson.

Han kan godt mene som han gjør her uten at hans faglige troverdighet kommer i tvil. Han underskriver sogar med "priv" som jo nok betyr "privat".

En kan mene så mye om så mangt, men likevel være dyktig i sitt fag. Skjønner?

Mener du at man generelt sett ikke skal la det en person mener og gjør som "privatperson" ha noen som helst betydning for ens oppfattelse av vedkommendes seriøsitet i sitt yrke?

Hva med en prest som horer og banner på fritida?

Hva med en politimann som nasker fra venner?

Hva med en kemner som snyter på skatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Håvard Dahl, priv

Mener du at man generelt sett ikke skal la det en person mener og gjør som "privatperson" ha noen som helst betydning for ens oppfattelse av vedkommendes seriøsitet i sitt yrke?

Hva med en prest som horer og banner på fritida?

Hva med en politimann som nasker fra venner?

Hva med en kemner som snyter på skatten?

Er min meninng om disiplin i skolen i samme klasse som de eksempler du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er min meninng om disiplin i skolen i samme klasse som de eksempler du nevner?

Det har jeg ikke uttalt meg om - det var en kommentar til at determegdet mener at det man sier og gjør som privatpersoner ikke har betydning for andres vurdering av ens faglige profesjonalitet, fordi det er sagt som "privatperson".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...