Gå til innhold

Språkbruk hos lærere


Anbefalte innlegg

Det var antakelig unødvendig å ta med "...er du helt fjern, eller"?

Jeg synes ikke en lærer skal ha med for mange slike slengbemerkninger når h*n snakker til elevene. Samtidig har jeg all mulig forståelse for at lærere er mennesker, de også.

Om jeg har forståelse for at akkurat dette ble sagt i den situasjonen, kommer an på hva som hadde skjedd på forhånd - hvor mange sjanser Petter hadde fått, og hvordan de ble presentert. Læreren skulle i hvert fall ikke bare latt Petter sove videre.

Generelt synes jeg lærere skal endre "metode" og / eller snakke alvor med klassen, dersom det stadig er slik at replikkveksling mellom lærer og elev ender med at eleven blir ledd ut. Da er man på veldig feil vei, og det kan være noe galt med både læreren og klassemiljøet. Men det er "helt fjernt" å tro at slikt _aldri_ vil skje, selv for en helt OK lærer i en helt OK klasse.

Jeg synes ikke det er illevarslende at en lærer er såpass streng at enkelte elever får problemer med å takle det i starten. Mange elever har ikke møtt noen disiplinkrav noe sted noen gang.

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • trollemor;o)

    15

  • morsan

    8

  • Persille1365381127

    4

  • Glimtipper

    3

Gjest Nickløsheletiden

Er definitivt _for_ disiplin, men for så unge elever, kan faktisk læreren snakke direkte til eleven, uten at hele klassen skal være med på moroa!

Her synes jeg du var usympatisk mot eleven. Barna skal gå på denne institusjonen kalt skole i årevis...

Drittunger, fortjener hard disiplin, men de har diagnoser "so who cares"?

''Er definitivt _for_ disiplin, men for så unge elever, kan faktisk læreren snakke direkte til eleven, uten at hele klassen skal være med på moroa!''

Enig! Folkeskikk og disiplin hører sammen. Å drite ut elever med "fjortisspråk" har verken noe med god folkeskikk eller disiplin å gjøre.

Jeg går ut fra at læreren vet hva hun gjør og ser ingen grunn til å reagere på dette.

Dette er helt vanlig språkbruk og det får være grenser for hvor mye elevene skal skjermes.

''Dette er helt vanlig språkbruk og det får være grenser for hvor mye elevene skal skjermes.

''

Dette er overhodet ikke vanlig språkbruk, og hører ingen plass hjemme hos en lærer. Greit nok at man ber elevene om å skjerpe seg, men den slags uttrykk ville jeg aldri brukt, hverken til elever eller andre. Man skal vise normal, simpel høflighet og respekt overfor sine elever, selv om de ofte har tankene sine alle andre steder enn i klasserommet. Er selv lærer på videregående, og underviser i rene gutteklasser. Der kan tonen være ganske røff og tøff, men uansett hvor "fjern" en av elevene mine måtte være ville jeg aldri si noe sånt. Hvis en elev spør om noe som står på tavla, holder det med å peke på tavla. Gjentar det seg truer man med å flytte eleven frem til første benk hvis de ikke følger litt bedre med, og det funker alltid.

Jeg synes det hele avhenger av om hun har vurdert eleven når hun snakker slik.

Jeg tenker med gru på at noen skal snakke sånn til min gutt med språkproblemer. Han kan godt høre noe ti ganger uten å få det med seg, uten at det hverken kommer av vond vilje eller at han er "fjern". Andre ganger har han selvfølgelig selektiv hørsel, som "normale" unger ;)

I alle tilfeller - ja, det kan være greit om denne eleven har god selvtillit og samtidig har det med å drømme seg bort/gjøre andre ting i timene. Nei, det er absolutt ikke greit om det er snakk om en ressurssvak elev.

Persille1365381127

Hm. Ikke godt å si.

Om hun sa første del av setningen høyt og tydelig, så er det en helt ok irettesettelse om Petter ikke følger med.

Om hun sa siste del av setningen noe mildere, type "jeg har jo sagt det samme hundre ganger, du ser ut som du har hodet et annet sted, er du helt fjern i dag?" - så synes jeg ikke det er så ille.

Men om hun skriker det i sinne, så er det selvsagt ille.

Jeg konkluderer med at ordene alene ikke ikke er nok for at jeg kan avgjøre om dette greit eller ikke - jeg må ha hørt tonefall og sett ansiktsuttrykk for å se helheten...

Gjest harikkenickfortiden

Nei, dette synes jeg høres helt feil ut. Ingen voksne mennesker snakker vel slik? Trodde det var en sånn tenåringsgreie....

Synes det høres veldig "umodent" ut. Og gir feil signaler til barna. Det hadde gått an å sagt: "nå må du følge med, og høre etter. " og hvis det var et stort problem, så måtte det følges opp. En lærer skal ikke latterliggjøre en elev. Helt uhørt!

Annonse

''Dette er helt vanlig språkbruk og det får være grenser for hvor mye elevene skal skjermes.

''

Dette er overhodet ikke vanlig språkbruk, og hører ingen plass hjemme hos en lærer. Greit nok at man ber elevene om å skjerpe seg, men den slags uttrykk ville jeg aldri brukt, hverken til elever eller andre. Man skal vise normal, simpel høflighet og respekt overfor sine elever, selv om de ofte har tankene sine alle andre steder enn i klasserommet. Er selv lærer på videregående, og underviser i rene gutteklasser. Der kan tonen være ganske røff og tøff, men uansett hvor "fjern" en av elevene mine måtte være ville jeg aldri si noe sånt. Hvis en elev spør om noe som står på tavla, holder det med å peke på tavla. Gjentar det seg truer man med å flytte eleven frem til første benk hvis de ikke følger litt bedre med, og det funker alltid.

Jeg ville trolig aldri ha brukt slikt uttrykk selv, men jeg reagerer ikke noe spesielt på slike historier. Lærere er mennesker og bør reagere som mennesker, ikke roboter. Derfor blir elevene glade i lærerne sine.

Her burde du skille mellom NHD`s fagprofesjon og NHD som privatperson.

Han kan godt mene som han gjør her uten at hans faglige troverdighet kommer i tvil. Han underskriver sogar med "priv" som jo nok betyr "privat".

En kan mene så mye om så mangt, men likevel være dyktig i sitt fag. Skjønner?

Jeg så ikke at det stod privat, og det spiller heller ingen rolle. Han har rød skrift og alle vet hvem han er. Morsan har et svar til dette som jeg undertegner.

Gjest Nils Håvard Dahl, priv

Lærerne er ikke de som skal få ungene til å føle seg dumme. har du hørt på tåpelig utsagn??

Om en har gjort noe stygt, er det normalt, hensiktsmessig og ønskelig at en har evne til å føle dårlig samvittighet en tid.

På samme måte er det ønskelig at en har en negativ følese om en har gjort noe dumt.

Ønsker vi elever som er totalt ufølsomme i forhold til sin egen adferd?

Da er det mulig at vedkommende finner ut at han må skjerpe seg. De fleste jeg kjenner gjør det når de har gjort noe dumt :-)

Du er definitivt ikke pedagog!!!! Håper heller ikke du har eller får barn. beklager, men jeg mener det. Iallefall håper jeg ikke du får de til å føle seg dumme i håp om at de skal skjerpe seg......

Hm. Ikke godt å si.

Om hun sa første del av setningen høyt og tydelig, så er det en helt ok irettesettelse om Petter ikke følger med.

Om hun sa siste del av setningen noe mildere, type "jeg har jo sagt det samme hundre ganger, du ser ut som du har hodet et annet sted, er du helt fjern i dag?" - så synes jeg ikke det er så ille.

Men om hun skriker det i sinne, så er det selvsagt ille.

Jeg konkluderer med at ordene alene ikke ikke er nok for at jeg kan avgjøre om dette greit eller ikke - jeg må ha hørt tonefall og sett ansiktsuttrykk for å se helheten...

Om du sier; "er du helt fjern" stille, høyt, med skrikende stemme eller hva det nå enn måtte være, så er det ikke greit. En lærer snakker ikke slik til elevene sine.

Annonse

Om en har gjort noe stygt, er det normalt, hensiktsmessig og ønskelig at en har evne til å føle dårlig samvittighet en tid.

På samme måte er det ønskelig at en har en negativ følese om en har gjort noe dumt.

Ønsker vi elever som er totalt ufølsomme i forhold til sin egen adferd?

Nei, men å di "er du helt fjern" skurrer virkelig i mine ører. Det kunne virkelig ikke falt meg inn å sagt noe slikt til en elev uansett hva h*n hadde gjort. Det finnes tusen andre og bedre måter å få disiplin inn i skolen.

Om en har gjort noe stygt, er det normalt, hensiktsmessig og ønskelig at en har evne til å føle dårlig samvittighet en tid.

På samme måte er det ønskelig at en har en negativ følese om en har gjort noe dumt.

Ønsker vi elever som er totalt ufølsomme i forhold til sin egen adferd?

Men du vet jo godt at man kan slite med å oppfatte hva som blir sagt, selv om man forsøker så godt man kan å følge med. Språkvansker, ADHD, ADD, asperger (avhengig av temaet, selvfølgelig) og tusen andre tilstander og diagnoser kan gjøre at man sliter med det. Eller at pappa drakk halve natten, banket opp mamma og du ikke sovnet før klokka fire i dag tidlig.

Vi jobber for øyeblikket med å lære sønnen vår (med språkvansker) å be læreren eller andre om å gjenta beskjeder hvis han ikke oppfattet hva som ble sagt. Om en lærer latterliggjorde han når han spurte, så hadde jeg eksplodert.

Du er definitivt ikke pedagog!!!! Håper heller ikke du har eller får barn. beklager, men jeg mener det. Iallefall håper jeg ikke du får de til å føle seg dumme i håp om at de skal skjerpe seg......

Finnes det ikke situasjoner der foreldre kan og bør forklare barn at de oppfører seg dumt, i håp om at de vil innse det og skjerpe seg?

Finnes det ikke situasjoner der foreldre kan og bør forklare barn at de oppfører seg dumt, i håp om at de vil innse det og skjerpe seg?

Forskjellen er jo stor mellom å si (gjerne med litt sint stemme hvis det er gang nr 1000, og du vet det er fordi han holdt på med noe helt annet)

"Per, det er utrolig dumt at du ikke følger med når jeg gir en beskjed, fordi både du og jeg og de andre mister mye undervisningstid på grunn av det!"

og (med samme stemme)

"Per, er du helt dum, eller?? Jeg har jo gitt deg den beskjeden før!"

Det er stor forskjell på å si at noen er dumme, og at de har gjort noe dumt.

Og det er nettopp læreren som må vise elevene hvordan de kommuniserer uten å si stygge ting om hverandre.

Forskjellen er jo stor mellom å si (gjerne med litt sint stemme hvis det er gang nr 1000, og du vet det er fordi han holdt på med noe helt annet)

"Per, det er utrolig dumt at du ikke følger med når jeg gir en beskjed, fordi både du og jeg og de andre mister mye undervisningstid på grunn av det!"

og (med samme stemme)

"Per, er du helt dum, eller?? Jeg har jo gitt deg den beskjeden før!"

Det er stor forskjell på å si at noen er dumme, og at de har gjort noe dumt.

Og det er nettopp læreren som må vise elevene hvordan de kommuniserer uten å si stygge ting om hverandre.

Jeg har skrevet noe liknende lenger opp, der det fremdeles handler om lærere.

Det jeg svarte på her nede, var trollemors påstand om at foreldre som kan finne på å få barn til å føle seg dumme, bør la være å få barn.

Jeg vet forskjellen på å være dum og å oppføre seg dumt. Men jeg vet også at man kan føle seg ganske dum når man innser at man har oppført seg dumt. Det er en følelse de fleste av oss får erfaring med i løpet av livet - både som barn og voksen.

Persille1365381127

Om du sier; "er du helt fjern" stille, høyt, med skrikende stemme eller hva det nå enn måtte være, så er det ikke greit. En lærer snakker ikke slik til elevene sine.

Jeg hører ikke noe galt i å si "er du helt fjern i dag" til noen. Det trenger ikke være slemt, det kan like gjerne være omsorgsfullt i mine ører.

Men det er jo nettopp det som er poenget her også vil jeg, man oppfatter ting forskjellig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...