Gå til innhold

Språkbruk hos lærere


Anbefalte innlegg

Men du vet jo godt at man kan slite med å oppfatte hva som blir sagt, selv om man forsøker så godt man kan å følge med. Språkvansker, ADHD, ADD, asperger (avhengig av temaet, selvfølgelig) og tusen andre tilstander og diagnoser kan gjøre at man sliter med det. Eller at pappa drakk halve natten, banket opp mamma og du ikke sovnet før klokka fire i dag tidlig.

Vi jobber for øyeblikket med å lære sønnen vår (med språkvansker) å be læreren eller andre om å gjenta beskjeder hvis han ikke oppfattet hva som ble sagt. Om en lærer latterliggjorde han når han spurte, så hadde jeg eksplodert.

Jeg antar NHD tenker på "normale" barn. Man kan ikke tenke at alle barn har en diagnose og dermed ikke kan disiplineres pga det. Jeg er enig i at man ikke bør drite ut barn over en lav sko, men ut over det er jeg enig med NHD.

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • trollemor;o)

    15

  • morsan

    8

  • Persille1365381127

    4

  • Glimtipper

    3

Jeg antar NHD tenker på "normale" barn. Man kan ikke tenke at alle barn har en diagnose og dermed ikke kan disiplineres pga det. Jeg er enig i at man ikke bør drite ut barn over en lav sko, men ut over det er jeg enig med NHD.

Mye tyder på at spesifikke språkvansker ofte blir oversett hos norske barn (men dette er i endring, heldigvis). Når man hører om barn/ungdom som kommer helt til ungdomsskolen uten å kunne lese ordentlig, så tyder det på late eller uvitende lærere. Noen av de (og kanskje spesielt de som har behov for å uttrykke seg med uttrykk som "er du helt fjern, eller", vet vel neppe hvilke elever som er vrange og hvilke som har faktiske problemer.

I tillegg vet vel ofte læreren lite om mitt andre eksempel - familieproblemer. Jeg kom selv fra en såkalt "ressurssterk" familie, men jeg sovnet i timene siden pappa ofte fant det for godt å drikke en halv flaske whisky og tvinge oss alle sammen til å holde oss våken til klokka halv fem. Sånn bare for moro skyld. Om jeg da i tillegg skulle få kjeft for å ikke henge med i timene, så hadde jeg vel droppet hele skolen. Noe jeg forøvrig også gjorde i perioder.

Kort sagt - en lærer skal ivareta mange forskjellige barn med mange forskjellige bakgrunner og motivasjoner. De kan da like greit forholde seg høflige, om enn strenge. Det koster da ikke mer å si: "Jeg ga nylig denne beskjeden, Per. Prøv å heng med!" i stedet for "Er du helt fjern, eller?" i en aggressiv tone (om det var slik det ble sagt).

Gjest Nickløsheletiden

Men du vet jo godt at man kan slite med å oppfatte hva som blir sagt, selv om man forsøker så godt man kan å følge med. Språkvansker, ADHD, ADD, asperger (avhengig av temaet, selvfølgelig) og tusen andre tilstander og diagnoser kan gjøre at man sliter med det. Eller at pappa drakk halve natten, banket opp mamma og du ikke sovnet før klokka fire i dag tidlig.

Vi jobber for øyeblikket med å lære sønnen vår (med språkvansker) å be læreren eller andre om å gjenta beskjeder hvis han ikke oppfattet hva som ble sagt. Om en lærer latterliggjorde han når han spurte, så hadde jeg eksplodert.

Er så enig med deg Glimtipper. Vår sønn var virkelig fjern før noen visste hva det kom av. Han gjorde jo så godt han kunne for å høre hva som ble sagt og hadde nok mange skoledager helt uten energi.

En slik kommentar ville såret han veldig. Det vet jeg. Mens søstra antagelig bare ville ledd om det var henne som fikk kommetaren.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg antar NHD tenker på "normale" barn. Man kan ikke tenke at alle barn har en diagnose og dermed ikke kan disiplineres pga det. Jeg er enig i at man ikke bør drite ut barn over en lav sko, men ut over det er jeg enig med NHD.

Det er mange sykdommer som ikke synes.

Annonse

Jeg hører ikke noe galt i å si "er du helt fjern i dag" til noen. Det trenger ikke være slemt, det kan like gjerne være omsorgsfullt i mine ører.

Men det er jo nettopp det som er poenget her også vil jeg, man oppfatter ting forskjellig.

Er du helt fjern i dag, spurt på en pen måte er noe helt annet enn ER DU HELT FJERN, ELLER???

Jeg har skrevet noe liknende lenger opp, der det fremdeles handler om lærere.

Det jeg svarte på her nede, var trollemors påstand om at foreldre som kan finne på å få barn til å føle seg dumme, bør la være å få barn.

Jeg vet forskjellen på å være dum og å oppføre seg dumt. Men jeg vet også at man kan føle seg ganske dum når man innser at man har oppført seg dumt. Det er en følelse de fleste av oss får erfaring med i løpet av livet - både som barn og voksen.

Jeg svarte drvalley som mente at om en unge følte seg dum mange nok ganger ville h*n skjønne at h*n måtte skjerpe seg.

I min verden er det helt på trynet.

Gjest drvalley

Jeg svarte drvalley som mente at om en unge følte seg dum mange nok ganger ville h*n skjønne at h*n måtte skjerpe seg.

I min verden er det helt på trynet.

Uansett utgangspunkt, kan alle greie å skjerpe seg/forbedre seg fra et utgangspunkt uten skjerping.

Gjest Nickløsheletiden

Uansett utgangspunkt, kan alle greie å skjerpe seg/forbedre seg fra et utgangspunkt uten skjerping.

Fra et utganspunkt uten skjerping ja.

Uansett må det gå an for en lærer og ta i bruk en mer voksen måte å snakke på. En liten justering, så ville alt vært greit.

Nei, det synes jeg ikke er en grei formulering. Men som tidligere lærer i ungdomsskolen kunne jeg nok sagt noe ala "Petter, det står jo på tavla! Nå må du følge med her!" i en litt oppgitt tone og med et litt oppgitt lite smil, mens jeg ristet på hodet. Jeg roper aldri i klasserommet med mindre det er andre årsaker til at jeg ønsker kontakt med en enkeltelev enn "offentlig kjefting". Ut fra Petters reaksjon vil jeg så vurdere hvorvidt han nå følger med, eller om han fortsatt "ser ut vinduet", og så eventuelt gå bort for å slå av en liten prat på egenhånd for å høre hva som gjør at han er ukonsentrert.

Om en har gjort noe stygt, er det normalt, hensiktsmessig og ønskelig at en har evne til å føle dårlig samvittighet en tid.

På samme måte er det ønskelig at en har en negativ følese om en har gjort noe dumt.

Ønsker vi elever som er totalt ufølsomme i forhold til sin egen adferd?

Velkommen i rekken for de som stadig blir misforstått og oppfattet på feil måte, uansett hva de skriver her.

(Er så lei av bedrevitere som tror de sitter på all kunnskap og tror de har enerett på sannheten).

Gjest Nickløsheletiden

Nei, det synes jeg ikke er en grei formulering. Men som tidligere lærer i ungdomsskolen kunne jeg nok sagt noe ala "Petter, det står jo på tavla! Nå må du følge med her!" i en litt oppgitt tone og med et litt oppgitt lite smil, mens jeg ristet på hodet. Jeg roper aldri i klasserommet med mindre det er andre årsaker til at jeg ønsker kontakt med en enkeltelev enn "offentlig kjefting". Ut fra Petters reaksjon vil jeg så vurdere hvorvidt han nå følger med, eller om han fortsatt "ser ut vinduet", og så eventuelt gå bort for å slå av en liten prat på egenhånd for å høre hva som gjør at han er ukonsentrert.

Ja,det er så lite som skal til før dette blir helt annerledes.

Annonse

Jeg antar NHD tenker på "normale" barn. Man kan ikke tenke at alle barn har en diagnose og dermed ikke kan disiplineres pga det. Jeg er enig i at man ikke bør drite ut barn over en lav sko, men ut over det er jeg enig med NHD.

Også for "normale" barn er det ikke store forskjellen mellom "er du helt fjern eller" og "er du helt dum eller".

Nei, det synes jeg ikke er en grei formulering. Men som tidligere lærer i ungdomsskolen kunne jeg nok sagt noe ala "Petter, det står jo på tavla! Nå må du følge med her!" i en litt oppgitt tone og med et litt oppgitt lite smil, mens jeg ristet på hodet. Jeg roper aldri i klasserommet med mindre det er andre årsaker til at jeg ønsker kontakt med en enkeltelev enn "offentlig kjefting". Ut fra Petters reaksjon vil jeg så vurdere hvorvidt han nå følger med, eller om han fortsatt "ser ut vinduet", og så eventuelt gå bort for å slå av en liten prat på egenhånd for å høre hva som gjør at han er ukonsentrert.

Jeg synes det er stor forskjell mellom det du skriver at du kunne ha sagt, og det å si "er du helt fjern, eller". Og forskjellen ligger i at ditt eksempel går på _handlingen/unnlatelsen_, mens eksemplet i hovedinlegget går på _personen_.

Det blir litt som jeg leste engang om barneoppdragelse at det var viktig å få frem at barnet hadde utført en uønsket handling, og ikke si at barnet "er slemt".

Er du helt fjern i dag, spurt på en pen måte er noe helt annet enn ER DU HELT FJERN, ELLER???

Enig!

Jeg har selv ruska en elev i håret og sagt med spøk i stemmen: "Jeg tror jammen du er helt borte-vekk idag, jeg"...men det er noe helt annet enn å rope høyt "Er du helt fjern eller!!??"

Dette synes jeg er helt greit. Skolen må bli tydligere, lærerne mer autoritære, og disiplin må etableres.

Å rakke ned på elever ved å kritisere dem gir ikke mer disiplin i skolen.. Jeg har fulgt ganske mange lærere opp igjennom årene og har merka meg at de lærerne som har størst autoritet i klassene faktisk er de lærerne som aldri hever stemmen, men snakker på en tydelig og bestemt måte uten å rakke ned på enkeltelever....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...