Gjest nikketa Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Men du vet jo godt at man kan slite med å oppfatte hva som blir sagt, selv om man forsøker så godt man kan å følge med. Språkvansker, ADHD, ADD, asperger (avhengig av temaet, selvfølgelig) og tusen andre tilstander og diagnoser kan gjøre at man sliter med det. Eller at pappa drakk halve natten, banket opp mamma og du ikke sovnet før klokka fire i dag tidlig. Vi jobber for øyeblikket med å lære sønnen vår (med språkvansker) å be læreren eller andre om å gjenta beskjeder hvis han ikke oppfattet hva som ble sagt. Om en lærer latterliggjorde han når han spurte, så hadde jeg eksplodert. Jeg antar NHD tenker på "normale" barn. Man kan ikke tenke at alle barn har en diagnose og dermed ikke kan disiplineres pga det. Jeg er enig i at man ikke bør drite ut barn over en lav sko, men ut over det er jeg enig med NHD. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg antar NHD tenker på "normale" barn. Man kan ikke tenke at alle barn har en diagnose og dermed ikke kan disiplineres pga det. Jeg er enig i at man ikke bør drite ut barn over en lav sko, men ut over det er jeg enig med NHD. Mye tyder på at spesifikke språkvansker ofte blir oversett hos norske barn (men dette er i endring, heldigvis). Når man hører om barn/ungdom som kommer helt til ungdomsskolen uten å kunne lese ordentlig, så tyder det på late eller uvitende lærere. Noen av de (og kanskje spesielt de som har behov for å uttrykke seg med uttrykk som "er du helt fjern, eller", vet vel neppe hvilke elever som er vrange og hvilke som har faktiske problemer. I tillegg vet vel ofte læreren lite om mitt andre eksempel - familieproblemer. Jeg kom selv fra en såkalt "ressurssterk" familie, men jeg sovnet i timene siden pappa ofte fant det for godt å drikke en halv flaske whisky og tvinge oss alle sammen til å holde oss våken til klokka halv fem. Sånn bare for moro skyld. Om jeg da i tillegg skulle få kjeft for å ikke henge med i timene, så hadde jeg vel droppet hele skolen. Noe jeg forøvrig også gjorde i perioder. Kort sagt - en lærer skal ivareta mange forskjellige barn med mange forskjellige bakgrunner og motivasjoner. De kan da like greit forholde seg høflige, om enn strenge. Det koster da ikke mer å si: "Jeg ga nylig denne beskjeden, Per. Prøv å heng med!" i stedet for "Er du helt fjern, eller?" i en aggressiv tone (om det var slik det ble sagt). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg syns faktisk dette er helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest knutemor Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg brukte lang tid på å forstå innlegget. jeg trodde først at hun hadde skrevet det hun sa på tavla. Det var etter min mening utrolig drøyt. Men som sagt alt med måte. En bemerkning overlever de sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Men du vet jo godt at man kan slite med å oppfatte hva som blir sagt, selv om man forsøker så godt man kan å følge med. Språkvansker, ADHD, ADD, asperger (avhengig av temaet, selvfølgelig) og tusen andre tilstander og diagnoser kan gjøre at man sliter med det. Eller at pappa drakk halve natten, banket opp mamma og du ikke sovnet før klokka fire i dag tidlig. Vi jobber for øyeblikket med å lære sønnen vår (med språkvansker) å be læreren eller andre om å gjenta beskjeder hvis han ikke oppfattet hva som ble sagt. Om en lærer latterliggjorde han når han spurte, så hadde jeg eksplodert. Er så enig med deg Glimtipper. Vår sønn var virkelig fjern før noen visste hva det kom av. Han gjorde jo så godt han kunne for å høre hva som ble sagt og hadde nok mange skoledager helt uten energi. En slik kommentar ville såret han veldig. Det vet jeg. Mens søstra antagelig bare ville ledd om det var henne som fikk kommetaren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg antar NHD tenker på "normale" barn. Man kan ikke tenke at alle barn har en diagnose og dermed ikke kan disiplineres pga det. Jeg er enig i at man ikke bør drite ut barn over en lav sko, men ut over det er jeg enig med NHD. Det er mange sykdommer som ikke synes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg hører ikke noe galt i å si "er du helt fjern i dag" til noen. Det trenger ikke være slemt, det kan like gjerne være omsorgsfullt i mine ører. Men det er jo nettopp det som er poenget her også vil jeg, man oppfatter ting forskjellig. Er du helt fjern i dag, spurt på en pen måte er noe helt annet enn ER DU HELT FJERN, ELLER??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg har skrevet noe liknende lenger opp, der det fremdeles handler om lærere. Det jeg svarte på her nede, var trollemors påstand om at foreldre som kan finne på å få barn til å føle seg dumme, bør la være å få barn. Jeg vet forskjellen på å være dum og å oppføre seg dumt. Men jeg vet også at man kan føle seg ganske dum når man innser at man har oppført seg dumt. Det er en følelse de fleste av oss får erfaring med i løpet av livet - både som barn og voksen. Jeg svarte drvalley som mente at om en unge følte seg dum mange nok ganger ville h*n skjønne at h*n måtte skjerpe seg. I min verden er det helt på trynet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drvalley Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg svarte drvalley som mente at om en unge følte seg dum mange nok ganger ville h*n skjønne at h*n måtte skjerpe seg. I min verden er det helt på trynet. Uansett utgangspunkt, kan alle greie å skjerpe seg/forbedre seg fra et utgangspunkt uten skjerping. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Uansett utgangspunkt, kan alle greie å skjerpe seg/forbedre seg fra et utgangspunkt uten skjerping. Fra et utganspunkt uten skjerping ja. Uansett må det gå an for en lærer og ta i bruk en mer voksen måte å snakke på. En liten justering, så ville alt vært greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alize Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Nei, det synes jeg ikke er en grei formulering. Men som tidligere lærer i ungdomsskolen kunne jeg nok sagt noe ala "Petter, det står jo på tavla! Nå må du følge med her!" i en litt oppgitt tone og med et litt oppgitt lite smil, mens jeg ristet på hodet. Jeg roper aldri i klasserommet med mindre det er andre årsaker til at jeg ønsker kontakt med en enkeltelev enn "offentlig kjefting". Ut fra Petters reaksjon vil jeg så vurdere hvorvidt han nå følger med, eller om han fortsatt "ser ut vinduet", og så eventuelt gå bort for å slå av en liten prat på egenhånd for å høre hva som gjør at han er ukonsentrert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
determegdet Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Om en har gjort noe stygt, er det normalt, hensiktsmessig og ønskelig at en har evne til å føle dårlig samvittighet en tid. På samme måte er det ønskelig at en har en negativ følese om en har gjort noe dumt. Ønsker vi elever som er totalt ufølsomme i forhold til sin egen adferd? Velkommen i rekken for de som stadig blir misforstått og oppfattet på feil måte, uansett hva de skriver her. (Er så lei av bedrevitere som tror de sitter på all kunnskap og tror de har enerett på sannheten). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Nei, det synes jeg ikke er en grei formulering. Men som tidligere lærer i ungdomsskolen kunne jeg nok sagt noe ala "Petter, det står jo på tavla! Nå må du følge med her!" i en litt oppgitt tone og med et litt oppgitt lite smil, mens jeg ristet på hodet. Jeg roper aldri i klasserommet med mindre det er andre årsaker til at jeg ønsker kontakt med en enkeltelev enn "offentlig kjefting". Ut fra Petters reaksjon vil jeg så vurdere hvorvidt han nå følger med, eller om han fortsatt "ser ut vinduet", og så eventuelt gå bort for å slå av en liten prat på egenhånd for å høre hva som gjør at han er ukonsentrert. Ja,det er så lite som skal til før dette blir helt annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Uansett utgangspunkt, kan alle greie å skjerpe seg/forbedre seg fra et utgangspunkt uten skjerping. Det blir en helt annen diskusjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg antar NHD tenker på "normale" barn. Man kan ikke tenke at alle barn har en diagnose og dermed ikke kan disiplineres pga det. Jeg er enig i at man ikke bør drite ut barn over en lav sko, men ut over det er jeg enig med NHD. Også for "normale" barn er det ikke store forskjellen mellom "er du helt fjern eller" og "er du helt dum eller". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Nei, det synes jeg ikke er en grei formulering. Men som tidligere lærer i ungdomsskolen kunne jeg nok sagt noe ala "Petter, det står jo på tavla! Nå må du følge med her!" i en litt oppgitt tone og med et litt oppgitt lite smil, mens jeg ristet på hodet. Jeg roper aldri i klasserommet med mindre det er andre årsaker til at jeg ønsker kontakt med en enkeltelev enn "offentlig kjefting". Ut fra Petters reaksjon vil jeg så vurdere hvorvidt han nå følger med, eller om han fortsatt "ser ut vinduet", og så eventuelt gå bort for å slå av en liten prat på egenhånd for å høre hva som gjør at han er ukonsentrert. Jeg synes det er stor forskjell mellom det du skriver at du kunne ha sagt, og det å si "er du helt fjern, eller". Og forskjellen ligger i at ditt eksempel går på _handlingen/unnlatelsen_, mens eksemplet i hovedinlegget går på _personen_. Det blir litt som jeg leste engang om barneoppdragelse at det var viktig å få frem at barnet hadde utført en uønsket handling, og ikke si at barnet "er slemt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg synes absolutt ikke dette er akseptabel språkbruk! (er lærer selv) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Er du helt fjern i dag, spurt på en pen måte er noe helt annet enn ER DU HELT FJERN, ELLER??? Enig! Jeg har selv ruska en elev i håret og sagt med spøk i stemmen: "Jeg tror jammen du er helt borte-vekk idag, jeg"...men det er noe helt annet enn å rope høyt "Er du helt fjern eller!!??" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Dette synes jeg er helt greit. Skolen må bli tydligere, lærerne mer autoritære, og disiplin må etableres. Å rakke ned på elever ved å kritisere dem gir ikke mer disiplin i skolen.. Jeg har fulgt ganske mange lærere opp igjennom årene og har merka meg at de lærerne som har størst autoritet i klassene faktisk er de lærerne som aldri hever stemmen, men snakker på en tydelig og bestemt måte uten å rakke ned på enkeltelever.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Enig! Jeg har selv ruska en elev i håret og sagt med spøk i stemmen: "Jeg tror jammen du er helt borte-vekk idag, jeg"...men det er noe helt annet enn å rope høyt "Er du helt fjern eller!!??" Jepp, det er stor forskjell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.