Gjest hjerteogsmerte Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg lider av sterk parfymeallergi. Noe som da gjelder mye mer enn den lille( eller store) dråpen som mange bruker på halsen. Det er alle produkter som inneholder parfyme, som duftelys, vaskemidler, skyllemidler, toalettblokker, hårprukter osv, osv. Dette gir meg store plager i slimhinnene i munn og hals som varer i flere dager, alt ettersom hvor mye og hvor lenge jeg utsettes for dette. Jeg hovner opp og får problemer med å snakke og spise. Og får en konstant brennende følelse i munn og hals. Det er vanskelig å unngå dette i hverdagen, jeg utsettes for dette daglig i mer eller mindre grad selv om jeg prøver å begrense dette. Min nærmeste familie, de jeg bor sammen med er nødt til å strengt følge prafymeforbudet. Noe som ikke alltid er lett når man har med tenåringsjenter å gjøre, og jeg har slitt mye med dårlig samvittighet ovenfor dem fordi jeg nekter dem noe som alle andre gjør. Det er holdningen til mange som skaper denne dårlige samvittigheten hos meg for at jeg er syk. Det er som om jeg må tåle at andre bruker parfyme i min nærhet. Jeg har gang på gang påpekt i selskaper at må dere lukte godt, så kanskje dere kan begrense dere. Det blir ikke tatt godt opp, det er som om jeg tråkker på noe når jeg sier dette. Jeg har sittet hos venner og bedt dem blåse ut duftelys, hvor de har tittet litt rart på meg og sagt. jamen, det er da ikke parfyme. Jo det er parfyme i nesten alt, til og med te og tannkrem. Tobakk og munnvann. Jeg er så sliten av hele tiden å skulle tåle, måtte tåle. Så jeg har begynt å isolere meg. Orker rett og slett ikke kampen. Min egen bestemor er helt nødt til å ha dufteblokk i toalettet. Jeg har gang på gang sagt at jeg blir syk av det. neimen såpas for du da tåle, jeg har jo tatt vekk dufteblokken i kontakten på stua for din skyld. er svaret. Det hjelper jo ikke hva jeg må tåle, når jeg ikke tåler det. Noen tror det hjelper å fjerne dufteblokkene før jeg kommer og lufte i 10 min. Noe det ikke gjør, det sitter i vegger og på gardiner, luften er full av dette stoffet i flere dager etter at det er fjernet. Andre igjen tenker at hvis jeg tar parfyme på om morgenen så er det borte på ettermidagen. Nei, det sitter i klærne i lange tider etterpå. Jeg vet at jeg ikke kan forlange, kreve eller forvente at andre skal ta så store hensyn at jeg kan være sammen med dem, men da må vel jeg kunne si at desverre da kan jeg ikke komme Men de blir fornærmet, støtt og sure. Synes jeg overdriver, er vanskelig. Bestemoren min skjønner ikke hvorfor jeg ikke besøker henne så ofte, men jeg har rett og slett kommet til et punkt hvor jeg er nødt til å si stopp. Jeg må da ha rett til å ta vare på min egen helse? Hvorfor skal jeg dra til folk og bare lide meg gjennom et par timer, som igjen gjør at jeg blir syk i to tre dager? For å tekkes andre. Hvorfor skal jeg måtte dra i et familieselskap og bli syk? Hvorfor skal jeg være med venner som ikke tar hensyn? Synes dere det er ok å si nei? jeg er så sliten av å ha dårlig samvittighet. Jeg er så sliten av hele tiden si i fra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest host hark snufs Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg måtte kommentere håndkremen til en kollega av meg, vi satt i samme kontor og jeg merket jeg ble tett i halsen av parfymen fra den kremen... prøvde si fra på en fin måte, men virket som hun ble fornærmet Ikke så lett for folk å skjønne dette at enkelte reagerer på ulike dufter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3023575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Kan du få legen din til å skrive en erklæring hvor han beskriver detaljert hvilke plager du får og hva du må unngå? Så tar du kopier og deler ut til alle det gjelder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3023582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Du har min fulle sympati. Du har selvsagt også gått på barrikadene for å få rullestolramper inn til alle bygninger, og for at alle fortauskanter skal gjøres rullestolvennlige. Det synes jeg er bra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3023584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Dersom jeg hadde vært din venninne eller familie, så hadde jeg selvsagt tatt hensyn til dette. MEN for at jeg skulle klart dette, så måtte du fortelle meg det nøye. Det er ikke så lett å forstå at det kan være så alvorlig som det du beskriver her. (Ikke missforstå - jeg tror virkelig at det er så alvorlig for deg. Men for oss som ikke har allergier, så er det uansett ikke så lett å forstå) Jeg har ei venninne som har alergikerbarn, og har alltid tatt hensyn til det. Det er jo en selvfølge. Her går det hovedsaklig på mat, og da lager jeg mat som alle kan spise. Men for å få til det så har jeg jo tatt noen samtaler med mora. Heldigvis tar ho bare dette positivt opp. Jeg synes ikke at du skal måtte lide deg gjennom selskaper osv. for å tilfredsstille andre. Men kanskje du f.eks. kan foreslå at dere møtes ute og går en tur? Og så synes jeg at det er veldig leit at du ender opp med å isolere deg. Kjedelig at dette er den eneste løsningen som fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3023594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HuGs Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Veldig vanskelig å få folk til å slutte å bruke produkter med lukt, det gjelder jo shampoo og såper og mye en ikke tenker over. Jeg tåler ikke enkelte blomster, må da folk ta hensyn til det når jeg kommer på besøk. Ullteppet må de ta ut hvis jeg kommer, og katta og bikkja må sendes på dør. Noen ganger så er det slik at HELE verden faktisk ikke kan tilrettelegges for ALLE. det er komplett umulig. Noen tåler ikke høy lyd, sterkt lys, også pga helsa. Noen må ha spesielle stoler å sitte på. osv osv. Du ser hvordan det ender, nå skal all ungdommen betale for den lille prosenten som trenger funksjonstilpasset bolig. Det er jo diskriminering den andre veien! Folk som er lamme eller døve, kan ikke klage noen steder. Folk som mangler et ben, mangler et ben. Folk som ikke kan få barn, kan faktisk ikke det. De som er psykisk svake, får lære seg å leve med det. Herregud, tror folk at samfunnet skal ordne opp i absolutt alt for dem! Nei, det er vondt å være syk, enten det er allergi, kreft, psykiske sykdommer, revmatisme eller hva det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3023766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjerteogsmerte Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Veldig vanskelig å få folk til å slutte å bruke produkter med lukt, det gjelder jo shampoo og såper og mye en ikke tenker over. Jeg tåler ikke enkelte blomster, må da folk ta hensyn til det når jeg kommer på besøk. Ullteppet må de ta ut hvis jeg kommer, og katta og bikkja må sendes på dør. Noen ganger så er det slik at HELE verden faktisk ikke kan tilrettelegges for ALLE. det er komplett umulig. Noen tåler ikke høy lyd, sterkt lys, også pga helsa. Noen må ha spesielle stoler å sitte på. osv osv. Du ser hvordan det ender, nå skal all ungdommen betale for den lille prosenten som trenger funksjonstilpasset bolig. Det er jo diskriminering den andre veien! Folk som er lamme eller døve, kan ikke klage noen steder. Folk som mangler et ben, mangler et ben. Folk som ikke kan få barn, kan faktisk ikke det. De som er psykisk svake, får lære seg å leve med det. Herregud, tror folk at samfunnet skal ordne opp i absolutt alt for dem! Nei, det er vondt å være syk, enten det er allergi, kreft, psykiske sykdommer, revmatisme eller hva det er. Noen ganger lurer jeg på om jeg har problemer med å forklare ting og tang. Ser at teksten på innlegget indikerer et ønske om at folk tar hensyn, men. Hele innelgget handler ikke om at folk skal slutte å bruke noe som helst, men om at jeg må kunne si ifra og selv velge bort det som gjør meg syk. Leste du innlegget mitt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3023950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HuGs Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Noen ganger lurer jeg på om jeg har problemer med å forklare ting og tang. Ser at teksten på innlegget indikerer et ønske om at folk tar hensyn, men. Hele innelgget handler ikke om at folk skal slutte å bruke noe som helst, men om at jeg må kunne si ifra og selv velge bort det som gjør meg syk. Leste du innlegget mitt? Det var så langt at jeg må innrømme at jeg ikke orket lese hele. Sorry, hvis jeg såret deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3024068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjerteogsmerte Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Det var så langt at jeg må innrømme at jeg ikke orket lese hele. Sorry, hvis jeg såret deg! Det går helt greit. Når det gjelder dette er jeg veldig sår fordi det griper så veldig inn i min hverdag og sosiale liv. Og det er et fenomen når det kommer til slike ting. Det er som om folk blir støtt av å bli bedt om å ta hensyn. Det er stor forskjell på hyensyn og totalavhold som jeg også skjønner ikke er mulig. Men folk må gjerne bade i parfyme bare jeg slipper å dele bad og rom med dem. Det eneste jeg virkelig ønsker er at jeg kan få lov til å si nei uten at det skal bli et tema hvor vanskelig og umulig jeg er som ikke tåler litt. Tro meg, det er ikke et valg jeg har tatt. Ha en fin dag 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3024072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Selvfølgelig er det lov å si fra. Tror nok aldri du kan regne med at folk skal ta nok hensyn til at du kan leve livet helt som du ønsker, da. Det vil jo i så fall kreve at de legger om livsstilen og ikke lenger kan leve vanlige liv de heller. Jeg skulle jammen hatt mye utbytte av vennskapet hvis jeg skulle strekke meg så langt! Jeg har endel allergier selv, så jeg vet litt om hvordan det er. Man må tilrettelegge så godt det går og holde seg unna det man ikke tåler i den grad det er mulig. Jeg blir nesten litt flau når jeg ser hvordan enkelte styrer på og setter himmel og jord i bevegelse for å kontrollere omgivelsene. Jeg kjenner ei som ikke tåler lukter av ulike slag, og hun støter folk fra seg fordi hun lager så mye baluba. Noe ubehag må man bare finne seg i som allergiker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3024083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjerteogsmerte Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Selvfølgelig er det lov å si fra. Tror nok aldri du kan regne med at folk skal ta nok hensyn til at du kan leve livet helt som du ønsker, da. Det vil jo i så fall kreve at de legger om livsstilen og ikke lenger kan leve vanlige liv de heller. Jeg skulle jammen hatt mye utbytte av vennskapet hvis jeg skulle strekke meg så langt! Jeg har endel allergier selv, så jeg vet litt om hvordan det er. Man må tilrettelegge så godt det går og holde seg unna det man ikke tåler i den grad det er mulig. Jeg blir nesten litt flau når jeg ser hvordan enkelte styrer på og setter himmel og jord i bevegelse for å kontrollere omgivelsene. Jeg kjenner ei som ikke tåler lukter av ulike slag, og hun støter folk fra seg fordi hun lager så mye baluba. Noe ubehag må man bare finne seg i som allergiker. Jeg lager ikke noe baluba. Ønsker bare å få kunne velge bort mennesker og steder som gjør meg syk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3024092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hev deg over det Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Jeg er _veldig_ allergisk for hund. Det er ikke så altomfattende som din type allergier, men jeg har også måttet ta noen valg i forhold til hvordan jeg skal håndtere det. Min manns søster har hund. Min bestevenninne har hund. Og mange andre jeg kjenner har hund. Jeg prioriterer høyt å planlegge møteplasser slik at vi kan treffe disse menneskene like ofte som andre venner / familie, uten at jeg eksponeres for hundehjemmene. Vi inviterer disse hjem til oss oftere enn andre, vi avtaler oftere å møte dise på cafe en lørdag formiddag eller resurant en kveld enn vi avtaler med andre, og jeg inviterer meg hjem til dem på sommerhalvåret når jeg vet vi kan være ute (jeg forventer ikke at de husker på at det er viktig å bruke et godt langtidsvarsel i juni eller august på å invitere meg kommende helg, så det gjør jeg selv). Og jeg passer på å prioritere å møte svigerinnen min med familie når de er hos svigermor (der er hunden bare inne i underetasjen, og der går ikke jeg). Og jeg oppfordrer mann og barn til å dra dit i bursdagsselskaper osv på vinterhalvåret, kjøper bursdagsgave med ekstra omtanke, og har ikke dårlig samvittighet for at jeg blir hjemme. Når jeg gjør en stor innsats med å pleie forholdet med disse, så har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for at jeg sier nei til andre invitasjoner dit. jeg har forstått det er viktig å være konsekvent, hvis jeg en gang drar et sted, med masse zyrtec innabords og lider meg gjennom flere påfølgende dager med plager, så forventer kanskje andre at jeg kommer til dem også. Så de siste 15 årene har jeg vært helt konsekvent, og da blir det heller ikke mas og kommentarer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3024103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjerteogsmerte Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Jeg er _veldig_ allergisk for hund. Det er ikke så altomfattende som din type allergier, men jeg har også måttet ta noen valg i forhold til hvordan jeg skal håndtere det. Min manns søster har hund. Min bestevenninne har hund. Og mange andre jeg kjenner har hund. Jeg prioriterer høyt å planlegge møteplasser slik at vi kan treffe disse menneskene like ofte som andre venner / familie, uten at jeg eksponeres for hundehjemmene. Vi inviterer disse hjem til oss oftere enn andre, vi avtaler oftere å møte dise på cafe en lørdag formiddag eller resurant en kveld enn vi avtaler med andre, og jeg inviterer meg hjem til dem på sommerhalvåret når jeg vet vi kan være ute (jeg forventer ikke at de husker på at det er viktig å bruke et godt langtidsvarsel i juni eller august på å invitere meg kommende helg, så det gjør jeg selv). Og jeg passer på å prioritere å møte svigerinnen min med familie når de er hos svigermor (der er hunden bare inne i underetasjen, og der går ikke jeg). Og jeg oppfordrer mann og barn til å dra dit i bursdagsselskaper osv på vinterhalvåret, kjøper bursdagsgave med ekstra omtanke, og har ikke dårlig samvittighet for at jeg blir hjemme. Når jeg gjør en stor innsats med å pleie forholdet med disse, så har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for at jeg sier nei til andre invitasjoner dit. jeg har forstått det er viktig å være konsekvent, hvis jeg en gang drar et sted, med masse zyrtec innabords og lider meg gjennom flere påfølgende dager med plager, så forventer kanskje andre at jeg kommer til dem også. Så de siste 15 årene har jeg vært helt konsekvent, og da blir det heller ikke mas og kommentarer. Jeg også prøver å få til møter med familie utendørs når det lar seg gjøre. Fikk en liten oppvekker av innlegget ditt. Problemet mitt er at jeg ikke er konsekvent nok. Vil ikke være til bryderi. Så jeg har heller lidd meg gjennom, og slitt veldig med å si klart i fra. Det er ikke noe særlig å få besøk av tre parfymerte damer i en liten leilighet og skal sitte der som smilende vertinne når jeg vet at jeg vil slite i flere dager etterpå. Det er helt greit når folk sier at de ikke tillater sigarettrøyk i hjemmene sine. Men alt annet må man visst finne seg i. Og det er litt sånn, man tar ikke med seg en hund til en som er allergisk, men parfyme er en litt mer personlig ting, så reaksjonen når det bes om begrensning på det området er anderledes. Tror jeg heretter skal gjøre som deg, være konsekvent. Hjemmet mitt må jeg selv kunne bestemme over. Også til hvem og hvor jeg drar. Skal prøve å legge den dårlige samvittigheten til side og være klar på disse tingene, så får andre mene og tenke hva de vil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352937-allergi-om-%C3%A5-ta-hensyn/#findComment-3024164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.