hoppsideisi Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Som lærer må jeg si at jeg er sjokkert over hvordan mange såkalte "nomale" barn oppfører seg i skolen i dag. Jeg er ikke en gammel sur lærer men en voksen lærer som stadig erfarer at barn, ikke alle men ganske mange, svarer frekt hvis de blir irettesatt eller tilsnakket av voksne. "Du bestemmer ikke over meg" er mantraet for mange 7-8 åringer i dag!!! Hva er det for slags oppførsel??? Tror altfor mange barn er vandt med å få vilja si for ofte eller har for stor innflytelse hjemme. Nå må snart foreldrene vise at de bestemmer slik at de kan oppdra barna sine skkikelig og ikke bare være "curling" for ungene sine. Våg og være foreldre og ikke kompis med ungene! Vi vil jo ikke ha et samfunn bestående av bortskjemte folk med sylspisse albuer som kun tenker på seg selv vel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Jeg er heller ikke "gammel ugle", men må si meg enig på mange måter... Jobber i barnehage, og jeg får grøsninger når 5-åringene svarer med "du bestemmer ikke over meg" eller "jeg henter politiet hvis jeg ikke får lov" - eller andre sjarmerende ting... Jeg er kanskje i overkant streng og stiller kanskje litt store krav til min egen datter på snart 5 - men heller det, kjenner jeg, enn at hun skal prate sånn som dette mot andre folk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Jeg tror heller det er for mange ettergivende foreldre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det er ikke alltid vi foreldre kan styre ungenes språkbruk og uttalelser. Jeg vet f.eks at min sønn kan være veldig tøff i munnen og litt småfrekk overfor lærerene. Jeg er ganske streng på at han skal snakke høflig til lærerene og ellers oppføre seg på en ordentlig måte. Men han er en type som lett kjeder seg, skal tøffe seg overfor venner og være den kuleste i klassen, da er alle formaninger om språkbruk og oppførsel glemt. Dere som lærere må ta dette med foreldrene og be dem ta det med ungene sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det er ikke alltid vi foreldre kan styre ungenes språkbruk og uttalelser. Jeg vet f.eks at min sønn kan være veldig tøff i munnen og litt småfrekk overfor lærerene. Jeg er ganske streng på at han skal snakke høflig til lærerene og ellers oppføre seg på en ordentlig måte. Men han er en type som lett kjeder seg, skal tøffe seg overfor venner og være den kuleste i klassen, da er alle formaninger om språkbruk og oppførsel glemt. Dere som lærere må ta dette med foreldrene og be dem ta det med ungene sine. Jeg tror vi foreldre må ta endel av skylda på oss selv. Våre nydelige, søte små...kan kanskje være ufordragelige i andre sammenhenger.... Tror vi foreldre også er preget av samfunnet hvor vi skal prate/diskutere/ komme barnet i møtet/være forståelsesfull osv. Og ungene lærer at de har (for?) mye de skulle ha sagt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg tror heller det er for mange ettergivende foreldre... Enig;) Barn er ikke født ufordrargelige eller onde...! Foreldre har alltid for liten tid med barna sine i dag, dessverre:( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AtHomeMom Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg er helt enig med deg, og som klassekontakt hører jeg lærerne sier det samme som du. Respekten for voksne blir mer og mer borte, barna blir lært opp til at de skal kunne gjøre som de ønsker. Barn trenger grenser og respekt for voksne (og andre barn), og jeg synes "forhandlingsgenerasjonen" har gått for langt. Jeg tror ikke at vi skal måtte bli enige med barna våre om alt, noen ganger er det bare slik at foreldrene må bestemme! Dette er selvfølgelig ikke ungenes feil, bare for å få sagt det - det er foreldrene og oppdragelsen de har gitt barna sine - og det gjelder heller ikke _alle_ barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Er helt enig med deg :S Hadde nok aldri klart å jobbe med unger, daglig dose av slike pøbler så hadde jeg nok hatt lyst å ta den ene og slå den andre med Har over hode ikke, IKKE, sansen for udregelige snørrvalper og kunne ikke i min villeste fantasi hatt så lett oppdragelse på mine egne unger at de kunne nærme seg noe sånt i oppførsel Det er helt forferdelig å mange dårlige foreldre det er rundt om i dag, jeg skjønner ikke hva di i all verden tenker med I min verden så MÅ unger ha regler og lover å forholde seg til. Dette gir dem trygghet, og trygge barn er fornøyde barn, som igjen er oppdragne barn Sette klare grenser og å holde dem, samt å gi forklaringer på hvorfor noen ting er slik og andre så, og så til dels frihet under ansvar...det er hovedindegriensene i min barneoppdragelse i allefall, og det har funket i flere tilfeller enn et for meg for jeg har hatt og har faktisk veldig snille og blide unger/ungdom 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krummeluren Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Synes det er trist at så mange foreldre glemmer at de oppdrar sine barn til å bli ufordragelige barn. Et barn som alltid skal ha viljen sin, er frekk og alltid skal være først blir et ensomt barn etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.