Gå til innhold

Inntekt uten å jobbe

Anbefalte innlegg

Jeg personlig har alltid ristet litt på hodet over reportasjer fra nyslåtte lotto-mangemillionærer som står frem og sier. "Men jeg skal ihvertfall ikke slutte på jobben på fiskeslofabrikken!" ;-)

Jeg ville syntes det hadde vært deilig å hatt så mye penger at jeg kunne fylle dagene med ting som jeg synes er morsomt å gjøre, men som ikke kaster penger av seg, som f eks kunstnerisk virksomhet (ja, jeg vet at noen klarer å få penger ut av det, men hos meg er lysten større enn talentet!)

Men jeg ville helst at vi begge skulle hatt fri, da, å la den ene jobbe full tid og den andre ikke hadde neppe passet for oss.

Men tilbake til dine venner: Denne personen lever jo ikke - etter hva jeg forstår - av en stor slump penger, ala lottogevinst eller arvet cash. Når man har investeringer som aksjer eller eiendom vil det alltid være en del arbeid knyttet til dette, og det kan jo være jobb nok.

Det samme gjelder dem som f eks innehar et agentur på en suksessfull vare - for utenverdenen kan det synes som om de bare sitter på rævva og får penger.

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Mary Poppins

6

• Axcia

4

• 200eek

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg har jo ikke så god greie på alt dette, det må innrømmes

Aksjer "går jo av seg selv" som du sier - i prinsippet kan vi jo kjøpe aksjer og bare la de seile sin egen sjø nærmest - men skal du virkelig tjene på det og få de store inntektene så bør du være aktiv og selge og kjøpe på rette tidspunkt og da må du følge med på aksjekursen svært mye, gjerne så godt som hele døgnet, mer av døgnet du kan følge med, større sjangser har du for å få de beste inntektene på det

Renter av store summer i bank ol "går jo av seg selv"

Det er mange "rolige" sjeler rundt om, som synes det å kunne leve litt rolig og ikke hele tiden følge klokka er tingen, kanskje han du kjenner er sånn og hvis han har en stabil inntekt slik ting er så kan han jo jobbe når han vil så og si

Hvis du føler for en god forklaring til dine barn så kan du jo fortelle at han har jobbet en del med slikt som aksjer og sånn, og at ved å sette penger i banken så renter dette seg, så han har jo liksom jobbet og derfor synes han kanskje det nå er deilig å jobbe litt mindre nå :)

''Aksjer "går jo av seg selv" som du sier - i prinsippet kan vi jo kjøpe aksjer og bare la de seile sin egen sjø nærmest - men skal du virkelig tjene på det og få de store inntektene så bør du være aktiv og selge og kjøpe på rette tidspunkt og da må du følge med på aksjekursen svært mye, gjerne så godt som hele døgnet, mer av døgnet du kan følge med, større sjangser har du for å få de beste inntektene på det''

Absolutt! Jeg kjenner en som investerte en nokså stor pengesum (arv) i én stor aksjepost basert på et tips fra en bekjent som ikke var så veldig bevandret i dette, og deretter satt aksjonæren på den samme aksjeposten uten å følge med, og solgte til slutt med et stort tap! :-(

Jeg skulle tro at aksjefond ville vært lettere for folk som ikke makter å følge opp dette hele tiden. Men samtidig er det vel i enkeltaksjeposter at de store gevinstmulighetene (OG tapsmulighetene!) ligger, etter hva jeg forstår. Men jeg kan fint lite om dette... :-)

Om man baserer inntekten sin på bl.a. aksjer og aksjefond, så krever disse at de forvaltes. Det tar endel tid å holde seg oppdatert om dette (i følge min økonommann...)

Ellers er det vel bare å si noe om at alle jobber er forskjellige. Noen må dra på kontoret, noen på skolen, noen på sykehuset og noen jobber hjemme. Noen jobber mye og noen jobber lite.

Nei, jeg ville ikke valgt å jobbe, og jeg tror ikke jeg ville savnet det heller. Jeg ville brukt tiden på min hobby, ville gått turer i naturen og gjort det jeg ellers ser på som en luksus å få tid til.

Etter nærmere 30 år i arbeidslivet med stadig større krav lengter jeg til den dagen jeg kan levere inn nøklene. Ikke for at jeg vantrives i jobben, jeg synes jeg har en trivelig jobb, men det er så mye annet jeg ville brukt tiden min til.

Jeg hadde villet jobbe,

men kanskje trappet ned litt...

100 % - da forsvinner en del fritid.

Så lenge man har en meningsfull jobb med hyggelige kolleger er det bare kjekt å jobbe :-)

Gjøre litt nytte for seg, hjelpe andre, det sosiale osv...

Kjenner forøvrig en fabrikkeier som tjener kjempebra... men han jobber likevel på bakken blant de andre.... det er det han har gjort siden han var pur ung og jobbet for faren sin. Vant til å jobbe for pengene. Han vil ikke sitte på et kontor og bare håve inn. Han vil være med han også :-)

Og ikke lever han for å vise sin rikdom heller. Går i vanlige klær og kjører rundt i eldre biler, nyeste han har hatt er 5 år :-)

Slike rikinger har jeg sans for.

Annonse

Jeg ville fortsatt å jobbe like mye som før tror jeg, for da ville jeg ha muligheten til å kun jobbe med det som interesserer meg aller mest. Jeg ville kjedet meg ihjel hvis jeg skulle gå hjemme og stelle. Trenger å holde hodet i gang, og jobben min gir meg energi:)

Jeg vet jo ikke, men jeg _tror_ jeg ville jobbet selv om jeg var søkkrik. Men ikke fullt, antagelig så lite som 50 -60% for å få tid til en del hobbyer og latt ungene droppe SFO og slikt.

Litt jobb ville jeg uansett ha, jeg tror jeg hadde blitt rastløs og kjedet meg om jeg ikke hadde _noe_.

Jeg ville valgt å jobbe redusert. Definitivt. Fordi jeg elsker jobben min og det er et supert miljø der som jeg trives i. Ville savnet dem veldig om jeg sluttet.

Har dessuten prøvd å "ikke jobbe", alstå i form av et par barselpermer og noen sykmeldinger gjennom årene. Det har til tider vært ubegripelig kjedelig.

Hadde jeg derimot mistrivdes på jobben og hatt kjipe kolleger, er det ikke sikkert jeg hadde slitt sånn med å slutte.. :-)

Jeg personlig har alltid ristet litt på hodet over reportasjer fra nyslåtte lotto-mangemillionærer som står frem og sier. "Men jeg skal ihvertfall ikke slutte på jobben på fiskeslofabrikken!" ;-)

Jeg ville syntes det hadde vært deilig å hatt så mye penger at jeg kunne fylle dagene med ting som jeg synes er morsomt å gjøre, men som ikke kaster penger av seg, som f eks kunstnerisk virksomhet (ja, jeg vet at noen klarer å få penger ut av det, men hos meg er lysten større enn talentet!)

Men jeg ville helst at vi begge skulle hatt fri, da, å la den ene jobbe full tid og den andre ikke hadde neppe passet for oss.

Men tilbake til dine venner: Denne personen lever jo ikke - etter hva jeg forstår - av en stor slump penger, ala lottogevinst eller arvet cash. Når man har investeringer som aksjer eller eiendom vil det alltid være en del arbeid knyttet til dette, og det kan jo være jobb nok.

Det samme gjelder dem som f eks innehar et agentur på en suksessfull vare - for utenverdenen kan det synes som om de bare sitter på rævva og får penger.

Her er det i høy grad snakk om arvet cash - men siden formuen ikke er enorm slik som inntekten er, har jeg regnet med at det er snakk om investeringer à la aksjer og sånn..

Hvorfor vil du ikke fortelle ungene sannheten? Jeg har som filosofi å alltid fortelle ungene mine sannheten, selvsagt med ordvalg som passer til alderen. De har ikke vondt av å vite at det finnes mange forskjellige folk i mange forskjellige livssituasjoner.

Hvorfor vil du ikke fortelle ungene sannheten? Jeg har som filosofi å alltid fortelle ungene mine sannheten, selvsagt med ordvalg som passer til alderen. De har ikke vondt av å vite at det finnes mange forskjellige folk i mange forskjellige livssituasjoner.

Skal jeg si at foreldrene til bestevennen er så steinrike at de egentlig ikke trenger å jobbe, at de har råd til å kjøpe seg hva de vil...?

Vil ikke at dette med rikdom skal komme mellom barna og oss voksne. Til vanlig tenker jeg ikke noe særlig på det - men akkurat nå gjør jeg det, og derfor tenker jeg lit høyt med dere - er ikke så mange jeg kan snakke med om dette....

Annonse

Jeg hadde nok valgt å jobbe, men antagelig ikke full tid. Jeg liker å ha noe fast å gå til og jeg liker stort sett jobben min.

Jeg tror jeg ville sagt det som det var til barna. Det er vel ikke nødvendig å utbrodere, men det er jo heller ingen grunn til å skjule at det er forskjell på hvor god råd man har.

Du kan f.eks. si at de har vært heldige og har god råd og har valgt at den ene av de voksne ikke har en vanlig jobb. Det er jo faktisk slik at det er forskjell på inntektsnivå og formue og dere kjenner sikkert noen som har dårligere råd enn dere også. Barna har ikke vondt av å lære at ikke alle er like, men at man faktisk kan være venner og opptre som likeverdige uavhengig av materiell rikdom.

Skal jeg si at foreldrene til bestevennen er så steinrike at de egentlig ikke trenger å jobbe, at de har råd til å kjøpe seg hva de vil...?

Vil ikke at dette med rikdom skal komme mellom barna og oss voksne. Til vanlig tenker jeg ikke noe særlig på det - men akkurat nå gjør jeg det, og derfor tenker jeg lit høyt med dere - er ikke så mange jeg kan snakke med om dette....

Nei, du kan si at de har valgt å jobbe hjemme fordi de tjener ganske bra på aksjer osv. Da sier du det på en positiv og real måte. Med det samme du begynner å snakke om at de er "steinrike" og ikke trenger å jobbe, så oppfatter barna det som negativt ;)

Nei, du kan si at de har valgt å jobbe hjemme fordi de tjener ganske bra på aksjer osv. Da sier du det på en positiv og real måte. Med det samme du begynner å snakke om at de er "steinrike" og ikke trenger å jobbe, så oppfatter barna det som negativt ;)

Enig, det har veldig mye med ordvalg/vinkling å gjøre.

Jeg tror det er fullt mulig for barn å vite at noen har mer eller mindre penger enn dem selv, uten at det kommer mellom dem og lekekameratene. Men det avhenger selvsagt av at de voksne snakker om det på en naturlig måte, uten å la irritasjon eller misunnelse skinne gjennom. Jeg forklarer slike ting for mine barn på samme måte som jeg forklarer at noen går med sånne klær og noen med slike klær, eller noen er brune og andre er hvite, at noen er blinde og noen er døve - ting som bare er sånn, uten at det trenger å bety noe for om vi er venner eller ikke. Voksne legger mye mer i sånne forskjeller enn det barn gjør. Jeg tror at hvis vi forsøker å skjule og gjøre hemmelig, så vil det framstå som viktigere for barn enn det trenger å være, når de etterhvert skjønner sammenhengene selv. Dermed skaper vi selv fordommene vi prøver å unngå.

Tja, hadde jeg kunnet velge helt uten å tenke økonomi ville jeg studert i mange år til, og så jobbet. Da i redusert stilling. Så ville jeg brukt tiden på fritidsinteresser og på å følge opp ungene. Syns det høres fantastisk ut å ha den muligheten :o)

Jeg kan jo ikke si at h*n jobber hjemmefra når jeg ikke vet om h*n gjør det. Oppfølgingsspørsmålet vil da være "hva jobber h*n med da?"

Og hvis jeg sier at h*n ikke trenger å ha en jobb fordi de har så store inntekter fra aksjer mm at h*n ikke trenger å jobbe - så har jeg ikke helt god mageføleles for det svaret heller.

Jeg synes faktisk det er litt vanskelig akkurat det der - at et par av de nærmeste familiene rundt oss har så enormt med inntekt og evt også formue -. i forhold til hva som er vanlig.... Jeg er jo ikke irritert på at de har store inntekter uten å gjøre så mye - men jeg vet ikke helt hva jeg skal svare når barna spør - derfor spør jeg dere her.

Men de er utrolig hyggelige mennesker som jeg er veldig glad i å ha som naboer og bekjente :-)

''Jeg er jo ikke irritert på at de har store inntekter uten å gjøre så mye - men jeg vet ikke helt hva jeg skal svare når barna spør - derfor spør jeg dere her.''

Jeg ville svart at det har dere egentlig ikke noe med, og at det kan være forskjellige grunner til at de ikke går til en arbeidsplass hver morgen (grunner som er nevnt i tråden allerede).

Men hvis du kjenner disse menneskene så godt er det litt rart at du ikke vet hva de foretar seg hele dagen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...