Gå til innhold

Inntekt uten å jobbe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Mary Poppins

6

• Axcia

4

• 200eek

3

Mest aktive i denne tråden

''Jeg er jo ikke irritert på at de har store inntekter uten å gjøre så mye - men jeg vet ikke helt hva jeg skal svare når barna spør - derfor spør jeg dere her.''

Jeg ville svart at det har dere egentlig ikke noe med, og at det kan være forskjellige grunner til at de ikke går til en arbeidsplass hver morgen (grunner som er nevnt i tråden allerede).

Men hvis du kjenner disse menneskene så godt er det litt rart at du ikke vet hva de foretar seg hele dagen?

Jeg vet hva den ene gjør - h*n har en helt vanlig grei jobb. Jeg jobber jo selv, og holder jo ikke øye med når den andre voksne kommer og går - men jeg er helt sikker på at jeg hadde visst det om h*n hadde jobbet med noe, fordi et av barna er veldig mye hos oss og vi kjenner familien veldig mye gjennom barnet.

Dette er ikke blant våre nære venner, men naboer og foreldre til våre barns venner, som vi har en god del med å gjøre, uten at vi inviterer hverandre hjem til hverandre. Mer prat på telefon, sms, ved postkassa og på fritidsaktiviteter der barna er med.

Jeg forstår ikke at dette skulle være noe vanskelig å svare på. Hva med å svare at de har økonomi som tilsier at den ene har valgt å ikke arbeide for øyeblikket.

Når jeg leser litt lengre nedover i tråden kan det se ut til at du ikke kjenner disse så godt som du fremstiller det i hovedinnlegget og egentlig ikke vet om den ene faktisk mulig kanskje arbeider hjemme (mulig du bare har sjekket skattelistene for alt jeg vet). Dette gir da evnt et grunnlag for å svare feks jeg vet faktisk ikke hvorfor de har valgt å gjøre det på den måten, eller mulig at en av de jobber hjemme og den andre ute, Jeg vet faktisk ikke.

At du ikke vil at barna dine skal vite at de har en inntekt langt høyere enn den dere har finner jeg merkelig.

Jeg forstår ikke at dette skulle være noe vanskelig å svare på. Hva med å svare at de har økonomi som tilsier at den ene har valgt å ikke arbeide for øyeblikket.

Når jeg leser litt lengre nedover i tråden kan det se ut til at du ikke kjenner disse så godt som du fremstiller det i hovedinnlegget og egentlig ikke vet om den ene faktisk mulig kanskje arbeider hjemme (mulig du bare har sjekket skattelistene for alt jeg vet). Dette gir da evnt et grunnlag for å svare feks jeg vet faktisk ikke hvorfor de har valgt å gjøre det på den måten, eller mulig at en av de jobber hjemme og den andre ute, Jeg vet faktisk ikke.

At du ikke vil at barna dine skal vite at de har en inntekt langt høyere enn den dere har finner jeg merkelig.

''At du ikke vil at barna dine skal vite at de har en inntekt langt høyere enn den dere har finner jeg merkelig.

''

Ja, det er kanskje merkelig. Vi har vel en inntekt som ligger omtrent på snittet - men her i området hvor vi bor, finnes det mange som tjener veldig godt, og det florerer derfor av dyre båter, hytter, flotte biler og sydenturer (omtrent hvert år) for mange... Denne familien som jeg snakker om er blant de som har høyest inntekt og formue, men de er absolutt ikke blant de som "flotter seg" mest med dyre ting.

Kanskje jeg tenker helt feil når jeg liksom vil beskytte barna mine mot forskjeller i samfunnet, og mot det som kan virke som urettferdighet....

Og ja - jeg har sett på skattelistene. Skulle se om jeg fant ut noe om lønnsnivået for en type stilling og sjekket noen navn som innehar spnne stillinger - dessverre klikket jeg meg litt videre og søkte på listene for det postnummeret der vi bor... Har ikke gjort det tidligere, men denne familiens inntekt og formue har selvsagt vært listet opp i avisen flere ganger uten at jeg har tenkt så veldig mye over det før.

Men det at jeg har sett skattelistene betyr ikke at dette er en familie jeg ikke kjenner. Vi snakker sammen flere ganger i uka.

''At du ikke vil at barna dine skal vite at de har en inntekt langt høyere enn den dere har finner jeg merkelig.

''

Ja, det er kanskje merkelig. Vi har vel en inntekt som ligger omtrent på snittet - men her i området hvor vi bor, finnes det mange som tjener veldig godt, og det florerer derfor av dyre båter, hytter, flotte biler og sydenturer (omtrent hvert år) for mange... Denne familien som jeg snakker om er blant de som har høyest inntekt og formue, men de er absolutt ikke blant de som "flotter seg" mest med dyre ting.

Kanskje jeg tenker helt feil når jeg liksom vil beskytte barna mine mot forskjeller i samfunnet, og mot det som kan virke som urettferdighet....

Og ja - jeg har sett på skattelistene. Skulle se om jeg fant ut noe om lønnsnivået for en type stilling og sjekket noen navn som innehar spnne stillinger - dessverre klikket jeg meg litt videre og søkte på listene for det postnummeret der vi bor... Har ikke gjort det tidligere, men denne familiens inntekt og formue har selvsagt vært listet opp i avisen flere ganger uten at jeg har tenkt så veldig mye over det før.

Men det at jeg har sett skattelistene betyr ikke at dette er en familie jeg ikke kjenner. Vi snakker sammen flere ganger i uka.

Når det gjelder det du sier om "urettferdighet" så er jeg faktisk litt motsatt av deg... Jeg vil at barna mine skal forstå at verden faktisk kan virke urettferdig. De skal lære å takle slike ting som barn, for da unngår de å bli misunnelige voksne.....

Gjest Nickløsheletiden

''Barna mine har spurt hvorfor h*n ikke jobber, og jeg har litt trøbbel med å finne et greit svar''

Jeg ville sagt: H*n jobber ikke fordi den ene forelderen tjener godt og x har muligheter og lyst til å være hjemme.

Her hos oss jobber vi begge to for å ha råd til hus, mat, klær, bil, ferieturer, leker osv. I tillegg liker vi å jobbe. Vi er ikke blandt de rikeste, men vi er heller ikke fattige. Vi har det godt.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du er så redd for å fortelle ungene sannheten.

Annonse

Jeg vet hva den ene gjør - h*n har en helt vanlig grei jobb. Jeg jobber jo selv, og holder jo ikke øye med når den andre voksne kommer og går - men jeg er helt sikker på at jeg hadde visst det om h*n hadde jobbet med noe, fordi et av barna er veldig mye hos oss og vi kjenner familien veldig mye gjennom barnet.

Dette er ikke blant våre nære venner, men naboer og foreldre til våre barns venner, som vi har en god del med å gjøre, uten at vi inviterer hverandre hjem til hverandre. Mer prat på telefon, sms, ved postkassa og på fritidsaktiviteter der barna er med.

Er det så unormalt at en av foreldrene ikke jobber? At begge ikke jobber er naturligvis ikke så vanlig, men at en av partene er hjemmeværende trodde jeg ikke var så veldig uvanlig. Min mor har vært hjemmeværende i mange år, og jeg har aldri tenkt over at andre har synes det har vært merkerlig.

''

Hvordan (eller kanskje jeg burde bytte ut "hvordan" med "hvorfor") beskytter man barna sine mot urettferdighet og forskjeller?

''Barna mine har spurt hvorfor h*n ikke jobber, og jeg har litt trøbbel med å finne et greit svar''

Jeg ville sagt: H*n jobber ikke fordi den ene forelderen tjener godt og x har muligheter og lyst til å være hjemme.

Her hos oss jobber vi begge to for å ha råd til hus, mat, klær, bil, ferieturer, leker osv. I tillegg liker vi å jobbe. Vi er ikke blandt de rikeste, men vi er heller ikke fattige. Vi har det godt.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du er så redd for å fortelle ungene sannheten.

Det er den som ikke jobber, som har den enorme inntekten. Den andre har en helt grei inntekt, en del over gjennomsnittsinntekt.

Bortsett fra det, synes jeg du hadde et greit svar.

Hvordan (eller kanskje jeg burde bytte ut "hvordan" med "hvorfor") beskytter man barna sine mot urettferdighet og forskjeller?

For øvrig synes jeg hele problemstillingen er tåpelig.

Det at noen nordmenn er bedre stilt økonomisk enn andre, her innenfor normalen eller med særdeles mye over normalen, er ikke "urettferdighet" eller "forskjeller".

Urettferdighet og forskjeller går på langt mer ekstreme situasjoner i mine ører. F.eks. forskjellene mellom rike og fattige land, junkiene på Karl Johan og deg, osv.

Ikke på at en familie muligens er mangemillionærer og derfor slipper å jobbe.

Er det så unormalt at en av foreldrene ikke jobber? At begge ikke jobber er naturligvis ikke så vanlig, men at en av partene er hjemmeværende trodde jeg ikke var så veldig uvanlig. Min mor har vært hjemmeværende i mange år, og jeg har aldri tenkt over at andre har synes det har vært merkerlig.

Folk flest - både før & nå - synes vel det er rarere dersom det er far i huset som ikke drar på jobben hver dag.

Gjest Nickløsheletiden

Når det gjelder det du sier om "urettferdighet" så er jeg faktisk litt motsatt av deg... Jeg vil at barna mine skal forstå at verden faktisk kan virke urettferdig. De skal lære å takle slike ting som barn, for da unngår de å bli misunnelige voksne.....

''Jeg vil at barna mine skal forstå at verden faktisk kan virke urettferdig. De skal lære å takle slike ting som barn, for da unngår de å bli misunnelige voksne.''

Slik tenker jeg også. Min eldste datter har en steinrik kamerat. De har vært venner i alle år og hun forstår godt at det forskjell på oss og dem. Kameraten begynte etterhvert på kostskole i Sveits og kom hjem og skrøt av at han hadde svidd av 100.000 på ei helg. Da fikk han svar fra min datter. - Du det der er ikke helt kult å si "petter" :o)

Annonse

Ved å late som om alle er like... ;-)

Neida, en kan vel ikke beskytte dem mot det. De ser jo at vi ikke drar på dyre ferier (vi var på vår første sydentur i fjor, da ungene var 10, 8 og 5 år), vi har ikke noen stor ny hytte, og vi har ingen båt. Men vi prøver å fortelle hva vi har som er viktig - gode venner, nær familie, opplevelser sammen, ulike aktiviteter som vi er glade i å gjøre sammen som familie....

Det er vel kanskje det at jeg aldri har kjent noen vanvittig rike mennesker før, og jeg har tenkt at de fleste tjener omtrent likt og at de rike er i en annen sfære som jeg ikke trenger å forholde meg til.... Nå er de midt i hverdagen - utrolig hyggelige folk som jeg setter stor pris på som mennesker.

Men jeg skulle selvsagt ønske at vi kunne reise som de gjør, pusse opp huset som de gjør, ha en foreldre som er hjemme når barna kommer fra skolen og som alltid har tid til å lytte og hjelpe....

''

Apropos skattelisteene:

Dersom han er medeier i et AS eller ANS el lign, så kan tallene i skattelistene være misvisende. Det står en høyere inntekt enn det de faktisk har fått som selskapsinntekt.

For øvrig synes jeg hele problemstillingen er tåpelig.

Det at noen nordmenn er bedre stilt økonomisk enn andre, her innenfor normalen eller med særdeles mye over normalen, er ikke "urettferdighet" eller "forskjeller".

Urettferdighet og forskjeller går på langt mer ekstreme situasjoner i mine ører. F.eks. forskjellene mellom rike og fattige land, junkiene på Karl Johan og deg, osv.

Ikke på at en familie muligens er mangemillionærer og derfor slipper å jobbe.

Jada - jeg vet at jeg oppfører meg tåpelig og barnslig når jeg tenker som jeg gjør, og har gått og gruffet hele helga på dette. Vanligvis tenker jeg ikke på dette - og er fullt klar over at urettferdighet i samfunnet går på helt andre ting enn dette...

men det kom veldig nært akkurat nå....

jeg mener at det har kommet fram at det er faren, ved bruk av et "han" et eller annet sted, men mulig jeg tar feil :-)

Det er nok faren ja. Det er vel ingen som syns det er rart at en kvinne som er småbarnsmor er hjemme hele dagen.

Når det er pappaen derimot, så er det så rart at unger reagerer og spør hvorfor.

Det er synd at verden ikke har kommet lenger. :-(

Ja, det er uvanlig her at ikke begge jobber noe. På Sørlandet er det jo veldig vanlig at mor jobber redusert, og også at hun er hjemme mer enn landsgjennomsnittet mens barna er små. Men det er absolutt vanlig blant de jeg kjenner, at mor jobber noe.

Jeg kjenner selvsagt noen som ikke jobber, men de er enten sykemeldte/uføre, studerer eller har et handicappet barn som trenger mye oppfølging. Tror ikke jeg kjenner andre enn denne personen som ikke jobber uten å komme inn under en av disse kategoriene.

Apropos skattelisteene:

Dersom han er medeier i et AS eller ANS el lign, så kan tallene i skattelistene være misvisende. Det står en høyere inntekt enn det de faktisk har fått som selskapsinntekt.

Jeg vet at det ikke er eksakt inntekt som står der - ,men jeg trodde faktisk at det slo andre veien, at det som regel er for lav inntekt som er oppført, pga fradrag og skatt o.l. Slik har det i alle fall vært for meg og mannen min.

Vet ikke om h*n er medeier i et AS.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...