Gå til innhold

Inntekt uten å jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg mener at det har kommet fram at det er faren, ved bruk av et "han" et eller annet sted, men mulig jeg tar feil :-)

Ok men det burde egentlig være irrelevant :) Det er bare verden som ikke har kommet lenger...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Mary Poppins

6

• Axcia

4

• 200eek

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er nok faren ja. Det er vel ingen som syns det er rart at en kvinne som er småbarnsmor er hjemme hele dagen.

Når det er pappaen derimot, så er det så rart at unger reagerer og spør hvorfor.

Det er synd at verden ikke har kommet lenger. :-(

Jeg svarte en annen ift dette med at en mor er hjemme "uten grunn" - jeg kjenner ikke mange som som ikke jobber, bortsett fra når barna er veldig små. De som ikke jobber, er enten sykemeldt/ufør, studerer eller har handicappet barn som trenger oppfølging.

Skrevet

Jada - jeg vet at jeg oppfører meg tåpelig og barnslig når jeg tenker som jeg gjør, og har gått og gruffet hele helga på dette. Vanligvis tenker jeg ikke på dette - og er fullt klar over at urettferdighet i samfunnet går på helt andre ting enn dette...

men det kom veldig nært akkurat nå....

Jeg vet jo egentlig ikke hvordan det er. Vi slet tidvis stort økonomisk da jeg var barn, men jeg vokste også opp i et område med mange som gjennomsnittlige.

I dag er forskjellene i Norge større enn på åttitallet da jeg var sneip, og det er sånn sett meget mulig dette blir mer tydelig i dag.

Jeg tror uansett det lureste du kan gjøre er å lære barna dine noe om gode verdier, og ikke henge deg for mye opp i naboene. :)

Skrevet

''Jeg vil at barna mine skal forstå at verden faktisk kan virke urettferdig. De skal lære å takle slike ting som barn, for da unngår de å bli misunnelige voksne.''

Slik tenker jeg også. Min eldste datter har en steinrik kamerat. De har vært venner i alle år og hun forstår godt at det forskjell på oss og dem. Kameraten begynte etterhvert på kostskole i Sveits og kom hjem og skrøt av at han hadde svidd av 100.000 på ei helg. Da fikk han svar fra min datter. - Du det der er ikke helt kult å si "petter" :o)

Bra :))

Jeg ble selv oppdratt slik at vi tre søstrene visste at vi ikke alltid fikk det samme..En gang min tur, en gang den andres tur osv.. Ingen av oss har anlegg for misunnelse...

Min eks ble oppdratt slik at han og søstra alltid fikk like mye penger, klær samtidig etc... og han har kjent mer på misunnelse enn meg. Dette snakka vi åpent om når vi fikk barn og han er enig med meg i at vi kjører tilsvarende oppdragelse som jeg fikk på akkurat det området...

Skrevet

Jeg ville definitivt ha slutte å jobbe hvis jeg hadde økonomisk mulighet til det!

Det betyr ikke at jeg ville ikke gått hjemme og drevet dank, for da hadde jeg kjedet meg. Men jeg ville brukt mere tid på mine interesser, og gjerne uttdannet meg videre og/ eller funnet noe å jobbe med innenfor et av disse områdene.

Forskjellen ville vært at jeg da kunne jobbe for "moro skyld", ikke fordi jeg måtte forsørge meg..

Skrevet

Jeg vet jo egentlig ikke hvordan det er. Vi slet tidvis stort økonomisk da jeg var barn, men jeg vokste også opp i et område med mange som gjennomsnittlige.

I dag er forskjellene i Norge større enn på åttitallet da jeg var sneip, og det er sånn sett meget mulig dette blir mer tydelig i dag.

Jeg tror uansett det lureste du kan gjøre er å lære barna dine noe om gode verdier, og ikke henge deg for mye opp i naboene. :)

Husker den første gangen jeg skulle hente et av barna hjemme hos en annen millionærfamilie. Jeg hadde skikkelig prestasjonsangst, og tenkte at de var sikkert veldig høy på pæra....

Da jeg kom inn, ble jeg bedt inn på kjøkkenet for å prate litt, og der satt millionæren og så helt vanlig ut og spiste tomatsuppe :-D Husker jeg ble litt flau over mine egne tanker om dem. Disse er også veldig hyggelige folk, har jeg funnet ut....

Joda - vi får satse på fokus på ikke-materielle verdier, og lære dem til å være glad for det de har....Vi har det jo egentlig ganske så bra - hadde vi bodd på andre siden av byen, hadde det trolig ikke vært noen millonærer i nabohuset....

Skrevet

Tja, hadde jeg kunnet velge helt uten å tenke økonomi ville jeg studert i mange år til, og så jobbet. Da i redusert stilling. Så ville jeg brukt tiden på fritidsinteresser og på å følge opp ungene. Syns det høres fantastisk ut å ha den muligheten :o)

''Tja, hadde jeg kunnet velge helt uten å tenke økonomi ville jeg studert i mange år til, og så jobbet. Da i redusert stilling. Så ville jeg brukt tiden på fritidsinteresser og på å følge opp ungene. Syns det høres fantastisk ut å ha den muligheten :o)''

Ja - det kunne jeg også tenkt meg å ha gjort! Det er så mye jeg gjerne skulle ha lært mer om, men vi har ikke råd til at jeg skulle ha studert nå og ikke hatt inntekt.

Skrevet

Husker den første gangen jeg skulle hente et av barna hjemme hos en annen millionærfamilie. Jeg hadde skikkelig prestasjonsangst, og tenkte at de var sikkert veldig høy på pæra....

Da jeg kom inn, ble jeg bedt inn på kjøkkenet for å prate litt, og der satt millionæren og så helt vanlig ut og spiste tomatsuppe :-D Husker jeg ble litt flau over mine egne tanker om dem. Disse er også veldig hyggelige folk, har jeg funnet ut....

Joda - vi får satse på fokus på ikke-materielle verdier, og lære dem til å være glad for det de har....Vi har det jo egentlig ganske så bra - hadde vi bodd på andre siden av byen, hadde det trolig ikke vært noen millonærer i nabohuset....

Jeg tror du må senke skuldrene en smule... ;-)

Folk er forskjellige - Også når det gjelder inntekt. Man oppfører seg vel ikke annerledes overfor folk som har en null mer i lønna enn hva man selv har - og slett ikke i en setting der man skal hente barn som er på besøk!

Hva signaler tror du at du sender ungene dine hvis du lar deg stresse av at noen folk har mer enn dere?

Skrevet

Jada - jeg vet at jeg oppfører meg tåpelig og barnslig når jeg tenker som jeg gjør, og har gått og gruffet hele helga på dette. Vanligvis tenker jeg ikke på dette - og er fullt klar over at urettferdighet i samfunnet går på helt andre ting enn dette...

men det kom veldig nært akkurat nå....

Du er utsatt for et skikkelig angrep av den norske folkesykdommen, misunnelse. Det er ikke vakkert.

Skrevet

Du er utsatt for et skikkelig angrep av den norske folkesykdommen, misunnelse. Det er ikke vakkert.

Nei, er enig i at det ikke er vakkert. Du har nok noe rett i at det kanksje er noe misunnelse her. Men jeg er absolutt ikke vant med å være misunnelig, så jeg fatter ikke hvorfor dette liksom skyldte innover meg nå :-(

Derfor kan jeg ikke snakke med noen om det, bortsett fra dere.

Skrevet

Nei, er enig i at det ikke er vakkert. Du har nok noe rett i at det kanksje er noe misunnelse her. Men jeg er absolutt ikke vant med å være misunnelig, så jeg fatter ikke hvorfor dette liksom skyldte innover meg nå :-(

''Nei, er enig i at det ikke er vakkert. Du har nok noe rett i at det kanksje er noe misunnelse her. Men jeg er absolutt ikke vant med å være misunnelig, så jeg fatter ikke hvorfor dette liksom skyldte innover meg nå :-(''

Det er veldig tøft gjort å innrømme noe sånt selv :-) Alle kan bli litt misunnelige innimellom tror jeg!:-)

Skrevet

Jeg tror du må senke skuldrene en smule... ;-)

Folk er forskjellige - Også når det gjelder inntekt. Man oppfører seg vel ikke annerledes overfor folk som har en null mer i lønna enn hva man selv har - og slett ikke i en setting der man skal hente barn som er på besøk!

Hva signaler tror du at du sender ungene dine hvis du lar deg stresse av at noen folk har mer enn dere?

Helt ærlig, så pleier jeg ikke tenke på dette med forskjellene lønnsmessig eller formuemessig i det hele tatt. Vi treffes på fotballbanen eller korpset eller skolen og snakker med hverandre helt på likefot.

Men akkurat denne helga skyldte det liksom over meg med tanker om hvor vanvittige forskjeller det er mellom deres inntekt og formue, og vår. Formuen deres har jeg forsåvidt visst var stor før, men at inntekten var så enorm, det la jeg merke til nå før helga da jeg var så dum at jeg sjekket skattelistene for postnummeret der vi bor :-(

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Husker den første gangen jeg skulle hente et av barna hjemme hos en annen millionærfamilie. Jeg hadde skikkelig prestasjonsangst, og tenkte at de var sikkert veldig høy på pæra.''

Jeg tror ikke jeg skal fortelle hva jeg tenkte da jeg første gang skulle hente barnet mitt i et slik hjem. Det må ha sett ut som jeg hadde ramlet ned fra månen og med mine husmorgener var det all vaskingen i et slik hus som opptok meg. Tenkte ikke på at de selvfølgelig har hushjelper og gartnere:-) Den gangen visste jeg ikke hvem det var heller, men det skjønte jeg etterhvert. Hele norges befolkning vet det:-)

Skrevet

''Nei, er enig i at det ikke er vakkert. Du har nok noe rett i at det kanksje er noe misunnelse her. Men jeg er absolutt ikke vant med å være misunnelig, så jeg fatter ikke hvorfor dette liksom skyldte innover meg nå :-(''

Det er veldig tøft gjort å innrømme noe sånt selv :-) Alle kan bli litt misunnelige innimellom tror jeg!:-)

Takk. Er ikke akkurat stolt over meg selv og mine tanker denne helga :-(

Skrevet

Jeg synes det minst vakre er det økende klasseskillet.

Skrevet

Takk. Er ikke akkurat stolt over meg selv og mine tanker denne helga :-(

Don't beat yourself up about it - ingen er perfekte prust :-)

Skrevet

Helt ærlig, så pleier jeg ikke tenke på dette med forskjellene lønnsmessig eller formuemessig i det hele tatt. Vi treffes på fotballbanen eller korpset eller skolen og snakker med hverandre helt på likefot.

Men akkurat denne helga skyldte det liksom over meg med tanker om hvor vanvittige forskjeller det er mellom deres inntekt og formue, og vår. Formuen deres har jeg forsåvidt visst var stor før, men at inntekten var så enorm, det la jeg merke til nå før helga da jeg var så dum at jeg sjekket skattelistene for postnummeret der vi bor :-(

Men det du skrev over her handlet ikke om denne helgen. Du skrev at du husket at du var nervøs første gangen du skulle hente ungene hjemme hos noen du vet er millionærer. Så helt nytt er det ikke at du tenker sånn..

Hvordan føler du deg når du skal hente ungene hos folk du vet har mindre enn dere da?

Skrevet

Jøsses, all ære til deg som faktisk tør å innrømme dette :-)

Skrevet

Skal jeg si at foreldrene til bestevennen er så steinrike at de egentlig ikke trenger å jobbe, at de har råd til å kjøpe seg hva de vil...?

Vil ikke at dette med rikdom skal komme mellom barna og oss voksne. Til vanlig tenker jeg ikke noe særlig på det - men akkurat nå gjør jeg det, og derfor tenker jeg lit høyt med dere - er ikke så mange jeg kan snakke med om dette....

Pengene kommer jo fra et eller annet sted, men du vet ikke hvordan. Hadde dette vært fra tiden før skattelistene lå på nett, noe som i min tidsregning ikke er så veldig lenge siden, hadde du heller ikke visst hva de tjente.

Hvis de spør deg, kan du jo bare si at du ikke vet, men at det jo ikke er sånn at begge foreldrene jobber i alle familier, og det finnes jobber man kan gjøre hjemmefra. Du trenger jo ikke si noe om inntekten deres av den grunn, det er bare fordi det er så lett å søke i skattelistene at du kjenner den.

Så kan det hende barnet ditt spør bestevennen i stedet med tid og stunder. Unger spør rett ut hvis de virkelig lurer.

Skrevet

Jeg vet at det ikke er eksakt inntekt som står der - ,men jeg trodde faktisk at det slo andre veien, at det som regel er for lav inntekt som er oppført, pga fradrag og skatt o.l. Slik har det i alle fall vært for meg og mannen min.

Vet ikke om h*n er medeier i et AS.

Ja, for oss lønnsmottakere vil inntekten i skattelistene normalt vise et lavere tall enn vår faktiske bruttolønn, nettopp pga at fradragene er tatt hensyn til der. Unntak gjelder dersom mkan har store kapitalinntekter i tillegg til lønna, menda vil jo det også være en reell inntekt man har "fått i hånda".

Er man medeier i et ansvarlig selskap f eks, er det annerledes, pga en lovendring for noen år siden. Litt enkelt forklart kan man si at man tar med deler av overskuddet to ganger når skatten beregnes, for å unngå at medeierne bare får 28% skatt.

Så en som har tjent (i betydningen "fått pengene utbetalt") en million kan det hende at det står en inntekt i skattelistene på 1,5 millioner eller enda mer - avhengig av selskapet. Dermed gir skattelistene et uriktig inntrykk av hvor mye penger vedkommende sitter igjen med etter skatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...