Gjest GA Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Noen som har kanin? Jentungen har ønsket seg en i årevis, men vi har holdt igjen hittil. Vi har katt så vi er litt redd kaninen skal bli "mishandlet". hvor mye stell krever kaninholdet, og er en 8-åring stor nok til å ha hovedansvaret for det? Vi har låve, så det er evt mulighet for dyret å ha tilhold der, men noe av poenget er jo at den skal kunne koses med... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Nei, en 8-åring er ikke gammel nok til å ha hovedansvaret for et dyr, det må dere voksne ha. Buret kan godt stå i låven, bare det står trekkfritt. Pass på at det har en redekasse (en lun boks med åpnig og høy til å sove i.) Litt jobb er det jo. Jevnlig rengjøring av buret, daglig mating. Velg en rase som er lett å få tam, f.eks fransk bever. (Unngå hermelinskanin, de er søte, men vanskelige å temme.) Med litt tolmodighet kan kaninen bli veldig tam og kjelen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Vi har kanin. En flott løvehodehann! Han er rolig, utorsker når han er ute av buret, og oppsøker oss... En trivelig fyr!! Mye jobb er det egentlig ikke... De fleste kaniner bruker ett hjørne i buret som do - annenhver dag spar jeg ut av det hjørnet og fyller på ny sagflis (det tar meg kanskje 45 sekunder), også vaskes hele buret en gang i uka ca... Kaninen kan så klart bo i låven, men jeg får litt vondt hvis den skal stå der alene hele tiden... Når det er nevnt... Har dere vurdert marsvin?? De er utrolig morsomme!! Jeg har hatt marsvin i 25 år (er 36 nå, har to stykker i hus for tiden), og det finnes ikke bedre dyr!! (men de bør ha det litt varmere enn kaninen og bør ikke stå på låven om vinteren...) Bare et tips 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Glemte vel noe du spurte om... Synes ikke en 8-åring kan ha hovedansvaret... Dvs, hun kan ha ansvar for å mate og skifte vann hver dag, men dere må alltid kontrollere at det er gjort... 9-åringen her klarer å skifte på hamsterburet (jada, vi har mange dyr), men kaninburet er litt uhåndterlig for henne... Så at en 8-åring kan ha faste oppgaver med kaninen er helt klart, men en voksen må alltid ha hovedansvaret! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 En kanin kan holdes inne i bur, men det krever ganske hyppig burskifte da det lett blir lukt. Dere bør i hvertfall velge en hunnkanin, for hannkaninene skvetter og lukter ganske sterkt straks de blir kjønnsmodne. Utover burskifte trenger kaninen mat og rent vatten og tilgang til høy. Den bør få komme seg ut på en luftetur hver dag. Noen kaniner blir veldig tamme og kan håndteres av barn. Mens noen kaniner blir mindre tamme og kan finne på å bite ved feks litt røff behandling. Vi har hatt kaniner av begge sorter og dette kan man ikke vite når man står i dyrebutikken og velger ut den som ser søtest ut. En 8-åring er etter min mening for liten til å ha hovedansvaret for en kanin. Men kan nok greie de fleste omsorgsoppgavene sammen med en voksen. En kanin lever gjerne 5-7 år så man har kjæledyret lenge hvis man tar godt vare på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Bare et innspill om kaniner: Husk at kaniner er flokkdyr, og at de i tillegg normalt er byttedyr. De blir engstelige av å være alene, og engstelige av å bli plukket opp og kost med. Generelt sett i alle fall. Hvis dere skal ha kanin ville jeg hatt minst 2 stykker, og hatt dem såpass nær dere at dere kan gi dem nok oppmerksomhet til at de føler seg trygge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Bare et innspill om kaniner: Husk at kaniner er flokkdyr, og at de i tillegg normalt er byttedyr. De blir engstelige av å være alene, og engstelige av å bli plukket opp og kost med. Generelt sett i alle fall. Hvis dere skal ha kanin ville jeg hatt minst 2 stykker, og hatt dem såpass nær dere at dere kan gi dem nok oppmerksomhet til at de føler seg trygge. ''Hvis dere skal ha kanin ville jeg hatt minst 2 stykker'' Da må det i så fall være to hunner, helst søstre fra samme kull. Voksne hanner sloss til de skader hverandre alvorlig, og en hunn og en hann kan ikke gå sammen uten at det blir unger av det. Blir det unger, er det viktig at foreldrene da skilles. En hann kan komme til å drepe ungene sine. Vær obs på at det kan være vanskelig å se på kaniner hvilket kjønn det er. Det er ikke noe problem for en kanin å være alene, men den må selvsagt daglig få oppmerksomhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Mange kaniner lider triste skjebner ved at ungene blir lei av dem, og de blir ståendes alene i alt for små bur. En kanin bør ikke stå alene da de er flokkdyr. De produserer mye illeluktende møkk. De trenger mosjon utenfor et lite bur og oppmerksomhet. Ikke i tre måneder elle et år... Men i mange år. Friskt vann og mat hver dag. Friskt gress om sommeren. Sunt å gi barn ansvar for dyr, men dere som foreldre må ville det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Nei, en åtteåring er for liten. Hun vil før eller senere gå lei. Og da er det dere foreldre som har ansvaret. Kaniner lever noen år... Jeg vil si en kanin er en liten hund. Den trenger hoppe, og småturer, den trenger kos og sosialisering. Dessuten krever det endel arbeid når det kommer til renhold. Kaniner lukter vondt om man ikke holder buret rent hele tiden... Jeg ville ikke skaffet meg kanin. Nettopp fordi det krever for mye for oss nå. Jeg blir helt kvalm når jeg tenker på alle de stakkars kaninene som sitter rundt, i hversine små bur. Dag ut og dag inn.... Beklager , men jeg er svært negativ til kaninhold, da jeg syns kaninen er det mest misforståtte kjæledyret folk skaffer seg. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Lag et flott oppholdsrom i låven til den, husk at den bør ha et hus å gjemme seg i og siden dere har mulighet så er det jo fint at den får godt med plass å sprette litt på. Hvis dere ikke vil ha den i stort bur inne Jentungen er stor nok i alder - i mentalitet vet du best selv - til å ha ansvaret for et dyr Hun bør kose med den hver dag for å få den godt tam og hun kan bære den med inn for å ha den inne en time og slikt uten problem (men pass på ledninger og slikt, de kan ha en tendens til å prøvegnage ting hvis de får fly rundt alene og rote) Katten plager nok ikke kaninen og hvis kaninen føler seg irritert så vil den nok hoppe til og sparke ut, det er ikke sikkert katten blir så høy på pæra da. Ant holder pus seg på trygg avstand til "den rare" Lykke til Ps hold øye med klør og tenner til kaninen. Ofte i disse dager som dyrene ikke helt har det ute som i naturen så skaver ikke tenner og klør seg ned normalt og det kan trenges hjelp fra oss eller dyrlegen (på løpeplassen i låven kan du legge store fine kvist og sånn til å gnage på f.eks.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg støtter UlrikkeE i forslaget om marsvin! De trenger mindre plass, mindre bur som skal skiftes på og er lettere å få kost med enn en kanin. Noe å tenke på hvertfall :-) Du vet nok best om jentungen er moden nok for å få ansvar for et dyr, alder er mer enn bare et tall. Uansett så må jo alltid voksne ha tilsyn med dyreholdet. Lykke til, unger har godt av å ha dyr rundt seg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Vi har kanin. En flott løvehodehann! Han er rolig, utorsker når han er ute av buret, og oppsøker oss... En trivelig fyr!! Mye jobb er det egentlig ikke... De fleste kaniner bruker ett hjørne i buret som do - annenhver dag spar jeg ut av det hjørnet og fyller på ny sagflis (det tar meg kanskje 45 sekunder), også vaskes hele buret en gang i uka ca... Kaninen kan så klart bo i låven, men jeg får litt vondt hvis den skal stå der alene hele tiden... Når det er nevnt... Har dere vurdert marsvin?? De er utrolig morsomme!! Jeg har hatt marsvin i 25 år (er 36 nå, har to stykker i hus for tiden), og det finnes ikke bedre dyr!! (men de bør ha det litt varmere enn kaninen og bør ikke stå på låven om vinteren...) Bare et tips tenkte kanskje marsvinet i tilfelle var mer utsatt for katte-terror enn en kanin som er litt på samme str som katten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Forslaget om Marsvin fremfor kanin, støttes 100%! De er roligere, lukter mindre, trenger mindre plass, og er mere kosete enn kaniner. Dessuten har de et "språk" og lager mange forskjellige lyder, så man føler at de har litt mere personlighet, og at man får litt mere kontakt med dem enn med en kanin. Når det gjelder stell og foring, så krever de omtrent de samme. Marsvin kan også bo "utendørs" hvis de har et isolert og lunt sted å oppholde seg. Heng evt opp en varmelampe, og velg et marsvin av langhåret type. De bør isåfall vennes til utendørs-tilværelsen fra sommeren/høsten av. Husk også at både marsvin og kaniner er flokkdyr som ikke trives alene. Så du bør holde minst 2 individer sammen for at de skal ha det så bra som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 tenkte kanskje marsvinet i tilfelle var mer utsatt for katte-terror enn en kanin som er litt på samme str som katten? Har svart deg litt lenger oppe her, men har glemt å kommentere et par ting. Angående katter, så er voksne både kaniner og marsvin litt for store til å være noe naturlig byttedyr for en katt. Ved gradvis tilvenning tror jeg ikke dette burde være noe problem. Som et par andre har vært inne på allerede, så krever også kaniner mye mere mosjon og aktivisering enn marsvin gjør. De bør få komme ut av buret flere ganger hver dag, og bli gitt muligheten til å løpe fritt i rommet / huset, eller utendørs om sommeren (under tilsyn.) Marsvin har ikke det samme behovet for mosjon, og sitter gjerne stille på fanget ditt. De er heller ikke så spretne eller raske til bens, og er nok derfor lettere å kontrollere for en 8 åring. Dessuten biter og klorer de svært sjelden. Jeg har hatt flere marsvin både som barn og voksen, og kan anbefale dette på det sterkeste som et "førstegangs-dyr" til barn. Men du/dere må nok regne med å ta hovedansvaret for dyret, og følge opp at 8 åringen gjør sine oppgaver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 tenkte kanskje marsvinet i tilfelle var mer utsatt for katte-terror enn en kanin som er litt på samme str som katten? De vil jo måtte passes på sammen uansett, og katten må tilvennes burdyret - så jeg tror det spiller mikroskopisk rolle... Fire unger i hus her, i alderen 14-4, og alle "foretrekker" marsvinene (man bør ha to!! framfor kaninen (uff, det hørtes slemt ut, alle liker kaninen også, men det er mest jeg som tar meg av ham ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Bare et innspill om kaniner: Husk at kaniner er flokkdyr, og at de i tillegg normalt er byttedyr. De blir engstelige av å være alene, og engstelige av å bli plukket opp og kost med. Generelt sett i alle fall. Hvis dere skal ha kanin ville jeg hatt minst 2 stykker, og hatt dem såpass nær dere at dere kan gi dem nok oppmerksomhet til at de føler seg trygge. Er ikke helt sant det der - at man må ha to mener jeg. Selv om man har 2 søstre fra samme kull så blir det ofte slik at den ene dominerer den andre fullstendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.