Gå til innhold

Svømmerbriller med styrke.

Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Guttungen har begynt å trene svømming. Han er langsynt, + 8.5 så nå svømmer han med brillene. Dette er ikke optimalt ser vi, så jeg må se etter svømmebriller.

Vi hadde noen tidligere, men det funket bare ikke, men designet på dem var dårlig, kvaliteten også.

Problemet er at jeg finner bare opp til + 6.

Ser at det finnes utenlandske nettsider som reklamerer med at de lager i alle styrker. Noen med erfaring? Enten å få kjøpt her hjemme (over + 6) eller fra utlandet?

+ 6 fungerer under vann, men han ser ikke godt nok over, så det går bare ikke.

Lurer også på hvordan det er med dekking fra NAV dersom jeg må kjøpe fra utlandet. Han får dekket svømmebriller etter jeg anket avslaget. Det er obligatorisk svømmetrening i den norske skolen, dermed godtok ikke jeg at NAV mente det var sportsbrille. Fikk godkjent anken. :o)

Han mestrer ikke linser helt enda. Når vi/han skal ta på linsen, så ser han så dårlig at han treffer ikke, og føler at vi omtrent pirker han på øye (sikkert fordi han ikke ser fingeren vår skikkelig) når vi prøver. Så det prosjektet er lagt litt på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er gutten din? Når begynte dere med linser?

Bare lurer....

Har selv en på 8,5 år, som har ca +6 og veldig skeive hornhinner, så han ser lite uten briller. Nå skal de begynne med svømming på skolen, og jeg tenker at vi må finne en annen løsning enn at han skal svømme uten briller. Nå bruker han "vanlige" svømmebriller, men det fungerer svært dårlig, og han vil ikke bade med brillene sine, da er han redd for å miste de i bassenget.

Må følge med på svarene du får her, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er gutten din? Når begynte dere med linser?

Bare lurer....

Har selv en på 8,5 år, som har ca +6 og veldig skeive hornhinner, så han ser lite uten briller. Nå skal de begynne med svømming på skolen, og jeg tenker at vi må finne en annen løsning enn at han skal svømme uten briller. Nå bruker han "vanlige" svømmebriller, men det fungerer svært dårlig, og han vil ikke bade med brillene sine, da er han redd for å miste de i bassenget.

Må følge med på svarene du får her, ja....

Han er 9 år. Vi prøvde linser i fjor på senhøsten i forbindelse med at vi skulle på bade/snorkleferie.

Guttungen her bader med briller. Vi er ikke redd for brillene, han vet at dersom de skulle knekke e.l så kjøper vi bare nye, han skal få utfolde seg så mye han vil. Nå har vi hatt fokus på dette siden han fikk brillene som 4-åring, så jeg tror det er automatikk i det for han.

Skjer det noe, så må han tenke praktisk. Ramler brillene av under bading (noe som aldri har skjedd) så får en kompis ta dem opp.

Ene glasset ramlet ut på skolen, da tok to kompiser han med seg (arm i arm, he he) ned til nærmeste brillebutikk og fikk det fikset.

Ang linser så var vi ute hos optikeren og prøvde, fikk også med oss hjem til å prøve, men akkurat det fikset han ikke enda.

Utfordringer er jo at de ikke ser sant, uten brillene. Det er flere på skolen med briller, men de ser allikevel slik at de klarer seg. Nå har jeg forresten gått til innkjøp av to brillepar, både mtp på å ha klart dersom noe skjer, siden han er mer og mer aktiv etter eldre han blir, men også fordi han ønsker solbrilleglass på ett par og ett uten. Fikk problemer i vinter med skiftende glass, men er genialt sånn ellers på året!

Jeg kan ikke noe om skjeve hornhinner siden guttungen ikke har det, men snakk med optikeren deres om svømmebriller og linser. Det er jo ikke noe moro når han ikke får utfolde seg i bassenget siden han er redd for at de skal ramle av. Mulig det kan festet strikk rundt hodet, til bruk under bading?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1284361728' post='4434691]

Han er 9 år. Vi prøvde linser i fjor på senhøsten i forbindelse med at vi skulle på bade/snorkleferie.

Guttungen her bader med briller. Vi er ikke redd for brillene, han vet at dersom de skulle knekke e.l så kjøper vi bare nye, han skal få utfolde seg så mye han vil. Nå har vi hatt fokus på dette siden han fikk brillene som 4-åring, så jeg tror det er automatikk i det for han.

Skjer det noe, så må han tenke praktisk. Ramler brillene av under bading (noe som aldri har skjedd) så får en kompis ta dem opp.

Ene glasset ramlet ut på skolen, da tok to kompiser han med seg (arm i arm, he he) ned til nærmeste brillebutikk og fikk det fikset.

Ang linser så var vi ute hos optikeren og prøvde, fikk også med oss hjem til å prøve, men akkurat det fikset han ikke enda.

Utfordringer er jo at de ikke ser sant, uten brillene. Det er flere på skolen med briller, men de ser allikevel slik at de klarer seg. Nå har jeg forresten gått til innkjøp av to brillepar, både mtp på å ha klart dersom noe skjer, siden han er mer og mer aktiv etter eldre han blir, men også fordi han ønsker solbrilleglass på ett par og ett uten. Fikk problemer i vinter med skiftende glass, men er genialt sånn ellers på året!

Jeg kan ikke noe om skjeve hornhinner siden guttungen ikke har det, men snakk med optikeren deres om svømmebriller og linser. Det er jo ikke noe moro når han ikke får utfolde seg i bassenget siden han er redd for at de skal ramle av. Mulig det kan festet strikk rundt hodet, til bruk under bading?

Han er ikke redd for å utfolde seg selv om brillene er på, vi har nok av eksempler på det. ;) Men han kjenner nok også på det at om de blir helt ødelagt, så er det ca 10 dagers leveringstid på spesialglassene han bruker, og de forrige brillene er ikke helt ok lenger.

Han går på svømmetrening nå, og da er faren med ut i vanner, og kan forklare nærme det gutten vår ikke ser treneren gjør på avstand. VI ser han "fomler" seg litt frem, han ser jo ganske begrensa i vannet, men er ellers ganske "fisk i vannet". Han har gitt beskjed om at han trenger jo ikke se alt for å svømme :)

Kanskje skal ta en prat med optikeren ang svømmebriller m.m. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke redd for å utfolde seg selv om brillene er på, vi har nok av eksempler på det. ;) Men han kjenner nok også på det at om de blir helt ødelagt, så er det ca 10 dagers leveringstid på spesialglassene han bruker, og de forrige brillene er ikke helt ok lenger.

Han går på svømmetrening nå, og da er faren med ut i vanner, og kan forklare nærme det gutten vår ikke ser treneren gjør på avstand. VI ser han "fomler" seg litt frem, han ser jo ganske begrensa i vannet, men er ellers ganske "fisk i vannet". Han har gitt beskjed om at han trenger jo ikke se alt for å svømme :)

Kanskje skal ta en prat med optikeren ang svømmebriller m.m. Takk for svar!

Vi har også leveringstid, derfor kjøpte jeg nå 2 briller, så har vi, samt det jeg skrev at det ene paret er fargeskiftende.

Spør optikeren ja! Vi fikk god hjelp. :o) Selv om jeg nå må lete etter sterke lut, så var det god hjelp å få hos optikeren.

Svømming er gøy! Jeg synes det er så moro at guttungen liker det, vi slet litt med å finne en aktivitet som passet for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1284443659' post='4435330]

Vi har også leveringstid, derfor kjøpte jeg nå 2 briller, så har vi, samt det jeg skrev at det ene paret er fargeskiftende.

Spør optikeren ja! Vi fikk god hjelp. :o) Selv om jeg nå må lete etter sterke lut, så var det god hjelp å få hos optikeren.

Svømming er gøy! Jeg synes det er så moro at guttungen liker det, vi slet litt med å finne en aktivitet som passet for han.

Tusen takk for svar!

Her også slet vi litt med en aktivitet som gutten liker, men svømming har falt i smak. Skal stikke innom optikeren og høre med de ang svømmebriller.

Ekstrabriller er nok lurt, ja. Bare glassene hans koster over 5000, så det blir en stort ekstra inhogg på kontoen, desverre....

Men absolutt ingen dum ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar!

Her også slet vi litt med en aktivitet som gutten liker, men svømming har falt i smak. Skal stikke innom optikeren og høre med de ang svømmebriller.

Ekstrabriller er nok lurt, ja. Bare glassene hans koster over 5000, så det blir en stort ekstra inhogg på kontoen, desverre....

Glassene koster det samme her også, det er mye penger!

Får dere dekket noe? Jeg har etter en kamp med NAV fått dekket glass pga at han rett og slett er svaksynt. +8.5 ble regnet som det. Han har ikke skjeve hornhinner. Er det noe som kan være aktuelt for dere, eller er styrken lavere kanskje?

Vi må jo legge ut pengene, samt at innfatningene ikke er billige, så det er plottet inn i budsjettet.

Lykke til videre med svømmingen! :o) Det er så kjekt når de finner noe de trives med. Jeg har ikke fotballgutt jeg, har en forsiktig gutt, det har han alltid vært, men i vannet er han i sitt rette element.

Specsavers gir en ekstra innfatning ved kjøp, dvs du får to til prisen av en. Selv om glassene er dyre, så kan innfatningene bli en god del rimeligere dersom man skal ha to briller i utgangspunktet.

Gi en lyd da, etter at dere har vært hos optikeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Så nå at gutten din hadde +6. Blir ikke skjeve hornhinner dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1284447991' post='4435354]

Glassene koster det samme her også, det er mye penger!

Får dere dekket noe? Jeg har etter en kamp med NAV fått dekket glass pga at han rett og slett er svaksynt. +8.5 ble regnet som det. Han har ikke skjeve hornhinner. Er det noe som kan være aktuelt for dere, eller er styrken lavere kanskje?

Vi må jo legge ut pengene, samt at innfatningene ikke er billige, så det er plottet inn i budsjettet.

Lykke til videre med svømmingen! :o) Det er så kjekt når de finner noe de trives med. Jeg har ikke fotballgutt jeg, har en forsiktig gutt, det har han alltid vært, men i vannet er han i sitt rette element.

Specsavers gir en ekstra innfatning ved kjøp, dvs du får to til prisen av en. Selv om glassene er dyre, så kan innfatningene bli en god del rimeligere dersom man skal ha to briller i utgangspunktet.

Gi en lyd da, etter at dere har vært hos optikeren.

Joda, vi får dekket mesteparten av billene hans, siden det visstnok blir regnet som hjelpemiddel. (tror jeg det var...) Det var visst graden av skeive hornhinner kombinert med synsstyrke som gjorde at dette blir dekket. Har heldigvis sluppet å krangle på at vi skal få dekket brillene han. :)

Specsavers har vi ikke prøvd, nei.

Det er kjekt når vi finner en aktivitet som passer til barna, det er ikke alle som er fotballgutter ;) Ingen av våre to gutter spiller fotball, det var ikke noe for de.

Skal prøve å huske å fortelle hvordan det går etter vi har snakka med optikeren, ja... ;)

Takk for at du skrev dette innlegget, jeg hadde bare tenkt på "hvordan kan vi fikse.....) men ikke kommet noe lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1284579001' post='4436323]

Tusen takk for link! Jeg vil tro at +8 vil hjelpe veldig mye.

Dette var en av de første jeg fant ved googling, så det kan finnes flere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en av de første jeg fant ved googling, så det kan finnes flere :-)

Jeg har googlet jeg også, men denne har gått meg hus forbi. *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...