ihilie Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 vår gutt på 8 år svetter veldig på natten, en ser at svetten renner på huden hans. sengen er skikkelig våt, vi må snu dynen hans flere ganger i løpe av natten. ofte må jeg sjekke at han ikke har tisset i sengen, det er så fuktig. han ligger kun i underbuksen og med vinduet fullt åpent. vi bytter dyner etter årstid. han har god og lett dyne. luftig og greit rom. svettingen har økt det siste året. han har vært plaget med flere urinveisinfeksjoner tidligere. men, ser ikke ut til at det er noe slikt nå. er det normalt at en svetter så mye? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Guttungen på 9 år har svettet slik i åresvis. Husker jeg spurte om det her inne også, men det er bare slik. Det har avtatt noe nå, men fremdeles er det ganske fuktig, han svetter sånn typisk rett etter at han har sovnet. Han er frisk og rask, så vi har bare slått oss til ro med det. Unngår helst annet enn undertøy på om natta, fuktig bomull er ikke noe særlig. Er det veldig kaldt så sover han heller i ull. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ihlie Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1284362451' post='4434694] Guttungen på 9 år har svettet slik i åresvis. Husker jeg spurte om det her inne også, men det er bare slik. Det har avtatt noe nå, men fremdeles er det ganske fuktig, han svetter sånn typisk rett etter at han har sovnet. Han er frisk og rask, så vi har bare slått oss til ro med det. Unngår helst annet enn undertøy på om natta, fuktig bomull er ikke noe særlig. Er det veldig kaldt så sover han heller i ull. Godt å høre. jeg regnet og med at dette egentlig går under normalt. men , så ligger den lille tvilen der i bakhodet . de gangene han har hatt noe på seg, må vi ta det av i løpe av natten fordi det er kliss bløtt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Godt å høre. jeg regnet og med at dette egentlig går under normalt. men , så ligger den lille tvilen der i bakhodet . de gangene han har hatt noe på seg, må vi ta det av i løpe av natten fordi det er kliss bløtt. Jeg spurte også her inne, nettopp for å være sikker, er det ikke det vi mødre skal da? ) Jeg ville hatt kun ull eller bare undertøy, slik at det ikke blir for fuktig for han. Det finnes også ulldyner, jeg har ikke prøvd på guttungen, men har tenkt tanken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Det du beskriver med svette i sengen er vanlig og ufarlig. og skyldes innerveringen av huden og svettekjertlene der og derved reguleringen av blodstrøm i huden (arteriovenøse anastomoser som er av betydning for temperaturreguleringen).Redusert nerveaktivitet gjør huden rød på grunn av økt blodstrøm. Svettekjertlene mottar nervefibre ( sympaticus) som stimulerer svetteproduksjonen. Når svetten fordamper avkjøles huden og kroppstemperaturen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Vår 8-åring svettet utrolig mye på natten og var dyvåt, helt til vi la om kostholdet hans fordi han ikke tåler gluten og melk. Da forsvant nattesvetten også. Jeg sier ikke at det betyr at din 8-åring er allergisk mot noe, men hos oss løste kostholdsomleggingen mange flere ting enn vi hadde trodd på forhånd, deriblant nattesvette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.