Gå til innhold

Briller/linser til barn

Scapa_c

Anbefalte innlegg

Må vi til øyelegen, eller kan vi gå til optiker nå når dattera trenger nye briller? Er så mye enklere med optiker...

Og har noen erfaringer med barn og linser? Av praktiske årsaker ønsker hun å prøve linser, for å kunne bytte på med briller/linser.

Selv bestiller jeg både brillene og linsene mine på nett, men det egner seg jo ikke for barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Du går til optiker for å ordne nye briller eller kontaktlinser.

Jeg har forøvrig ikke erfaring med linser til barn, men datteren her i huset har snakket om at hun vil ha linser. Hun er 14. Jeg spurte en gang optiker om de hadde aldersgrense på linser og fikk til svar 12 år, pluss minus var en tommelfingerregel. Barnet må kunne håndtere linsene og skjønne viktigheten av god hygiene. Sa dem hos optikeren. Jenta mi er nå moden for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at dere har gått til øyelegen når hun har trengt nye briller før? Isåfall ville jeg ha hørt med denne om det er greit at dere går direkte til optikeren. Vi har bestandig fått beskjed om å ta kontakt med øyelegen først når jenta her har trengt nye briller, men hva øyelegen gjør i forhold en optiker vet jeg ikke. Drypper de øynene hos optikeren?

Jenta mi er 12 år nå og har nettopp begynt med linser, og det går helt fint. Hun får bruke dem 2-3 dager i uka og briller ellers. Det viktigste er at barnet kan å sette inn og ta ut linsene selv og renslighet i den forbindelse. Også er det viktig å begrense tiden de brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår det slik at dere har gått til øyelegen når hun har trengt nye briller før? Isåfall ville jeg ha hørt med denne om det er greit at dere går direkte til optikeren. Vi har bestandig fått beskjed om å ta kontakt med øyelegen først når jenta her har trengt nye briller, men hva øyelegen gjør i forhold en optiker vet jeg ikke. Drypper de øynene hos optikeren?

Jenta mi er 12 år nå og har nettopp begynt med linser, og det går helt fint. Hun får bruke dem 2-3 dager i uka og briller ellers. Det viktigste er at barnet kan å sette inn og ta ut linsene selv og renslighet i den forbindelse. Også er det viktig å begrense tiden de brukes.

Takk for svar!

Ja, det var selvsagt veldig lurt: jeg ringer og hører med øyelegen om optiker er ok. Jeg også er nemlig usikker på forskjellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ville valgt at barnet fikk briller.

Hun er en ganske så habil ballettdanser in spe, som trener hver dag og opptrer jevnlig. Brillene fungerer supert, men hun merker at de begynner å bli en hemsko både under trening og på scenen. Så derfor har hun lyst til iallefall å teste ut om det er en løsning å bruke linser som en del av ballettutstyret.

Kommer isåfall til å velge dagslinser som jeg oppfatter som de enkleste i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har kun gått til optiker, og ikke øyenlege. Han var 10,5 år første gangen. Jeg skulle tro at det kan ha mer for seg å bruke øyenlege for veldig små barn (?).

Sønnen begynte med linser i sommer, da han var 13 år. Det går kjempefint, og han er utrolig fornøyd.

Optikeren sa at det ikke er noen aldersgrense som sådan, men at det er viktig at barnet/ungdommen selv klarer å ta ansvar for å få linsene av/på, forstå viktigheten av rene hender osv.

Mulig det anbefales litt brillebruk en periode før man prøver linser, men det ville jeg spurt optikeren om. Man kan ikke bare klare seg med linser - man må uansett ha briller i tillegg. Det er ihvertfall min erfaring etter 20+ år som linse- og brillebruker (nærsynt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Min sønn har kun gått til optiker, og ikke øyenlege. Han var 10,5 år første gangen. Jeg skulle tro at det kan ha mer for seg å bruke øyenlege for veldig små barn (?).

Sønnen begynte med linser i sommer, da han var 13 år. Det går kjempefint, og han er utrolig fornøyd.

Optikeren sa at det ikke er noen aldersgrense som sådan, men at det er viktig at barnet/ungdommen selv klarer å ta ansvar for å få linsene av/på, forstå viktigheten av rene hender osv.

Mulig det anbefales litt brillebruk en periode før man prøver linser, men det ville jeg spurt optikeren om. Man kan ikke bare klare seg med linser - man må uansett ha briller i tillegg. Det er ihvertfall min erfaring etter 20+ år som linse- og brillebruker (nærsynt).

optikeren til min datter sa at det var 12 års aldersgrense for å få lov å bruke linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

optikeren til min datter sa at det var 12 års aldersgrense for å få lov å bruke linser.

Øyenlegen til datteren min anbefalte henne å variere med linser nå, hun blir 11 i desember.

Det er også yngre barn på hennes skole som har linser - så jeg tror ikke det er noen fastsatt regel. Kanskje hver optiker tenker forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er til deg Scapa: Jeg håper og tror at du kontrollerer øynene dine jevnlig hos optiker/øyelege selvom du bestiller linsene dine på nett? Hele familien tok et raid hos optiker (som også var øyelege) nå i sommer, og hun kunne ikke få påpekt viktigheten av å jevnlig sjekke øynene dersom man var linsebruker. Selv har jeg en svært dyrkjøpt erfaring med linser som resulterte i en sykdomshistorie over en laaaang periode pga linsebruk (selvom jeg sjekket meg som jeg skulle). Er derfor en ivrig påminner til folk om å følge opp linsebruken sin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er til deg Scapa: Jeg håper og tror at du kontrollerer øynene dine jevnlig hos optiker/øyelege selvom du bestiller linsene dine på nett? Hele familien tok et raid hos optiker (som også var øyelege) nå i sommer, og hun kunne ikke få påpekt viktigheten av å jevnlig sjekke øynene dersom man var linsebruker. Selv har jeg en svært dyrkjøpt erfaring med linser som resulterte i en sykdomshistorie over en laaaang periode pga linsebruk (selvom jeg sjekket meg som jeg skulle). Er derfor en ivrig påminner til folk om å følge opp linsebruken sin :-)

Ja, jevnlig kontroller og oppfølging er jeg nøye med da jeg også har hatt dårlige erfaringer tidligere. Heldigvis har jeg både hatt stabilt (dårlig!) syn og "friske" øyne de siste årene; dagslinser var et sjakktrekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med DOL altså ;-)

Dattera er altså 10 år og trenger i første omgang nye briller. Men som jeg har skrevet i svaret til apelsin lenger ned, så har vi/hun også lyst å prøve linser som et alternativ når hun trener og står på scenen. Hun danser ballett hver dag og har jevnlige forestillinger, og kjenner endel på at brillene er en liten hemsko her. Så tanken er at hun primært er brillebruker, men har mulighet til å bytte til linser når hun danser da blir mye hopp og sprett og snurre-rundt ;-)

Jeg kommer til å ringe øyelegen og høre litt hva de sier, og uansett ta en time hos optiker. Snakket også med en kollega med brille-linsebarn, og hun hadde fått høre at det viktigste er at barnet mestrer hygiene og bruk, hennes barn fikk linser som 9-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattra mi på 6 år har brukt linser i et halvt år og er superfornøyd. Hun har pluss 8!!! Bruker fortsatt briller som avveksling morgen og kveld. Vår optometrist, som jeg har gått hos i 18 år, sier det var i gamle dager barna burde være 10 år før de begynte med linser;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mildt sagt bullshit!! (unnskyld uttrykket) Da har du nok kommet til noen som ikke er så langt framme på feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattra mi på 6 år har brukt linser i et halvt år og er superfornøyd. Hun har pluss 8!!! Bruker fortsatt briller som avveksling morgen og kveld. Vår optometrist, som jeg har gått hos i 18 år, sier det var i gamle dager barna burde være 10 år før de begynte med linser;)

Hmmm, interessant!

Hva slags type linser bruker hun? Dagslinser, månedslinser...

Klarer hun å ta de av og på selv, eller får hun hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forskjellige optikere har sagt til oss at det ikke er noen aldersgrense. Mulig det du fikk høre var aldersgrensen som de har valgt å sette seg i akkurat den optikerforretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med DOL altså ;-)

Dattera er altså 10 år og trenger i første omgang nye briller. Men som jeg har skrevet i svaret til apelsin lenger ned, så har vi/hun også lyst å prøve linser som et alternativ når hun trener og står på scenen. Hun danser ballett hver dag og har jevnlige forestillinger, og kjenner endel på at brillene er en liten hemsko her. Så tanken er at hun primært er brillebruker, men har mulighet til å bytte til linser når hun danser da blir mye hopp og sprett og snurre-rundt ;-)

Jeg kommer til å ringe øyelegen og høre litt hva de sier, og uansett ta en time hos optiker. Snakket også med en kollega med brille-linsebarn, og hun hadde fått høre at det viktigste er at barnet mestrer hygiene og bruk, hennes barn fikk linser som 9-åring.

Det beste hvis man bare skal bruke linser innimellom, må vel være å ha dagslinser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...