Gjest MayLynn Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Jenta mi som går i 5 klasse sliter med matte når det blir tekst stykker. De har hatt veldig lite av dette. Hun klarer ikke å tenke logisk i det hele tatt. Hun har også en tendens til å telle på fingrene ennå - regningen burde vel ha vært mer automatisert. 3 klassingen er jo kjappere med å svare (og det hjelper jo ikke på 5 klassingens motivasjon...) Vi får begynne å øve masse! Snart er det nasjonale prøver og de består jo nesten bare av tekststykker. Hun sliter også med måling forresten - svarte i hytt og vær når det var snakk om meter, liter osv. Men ellers klarer hun seg jo alltid godt på matteleksa de har, bortsett fra at hun ofte er altfor kjapp og slurvete med å lese hva som står. Det skal gå så fort at hun kanskje ikke ser at det står gange i stedet for pluss feks. Tips? Hva bør vi øve på? Hvordan gjør jeg for å lære henne? Både faren og jeg var "geni" i matte - jeg har rett og slett problemer med å sette meg i hennes situasjon. Har jo prøvd mye tidligere også, men det virker jo ikke som om hun lærer når jeg sier hvordan hun skal gjøre. Hun bare visker ut og prøver på ny og så får hun det rett fordi jeg har sagt hvordan hun skal gjøre. Men neste gang blir det like feil... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Dette er som å lese om vår datter på 9 - i fjor, da hun gikk i 3. Hun slet veldig med matten, og selv om hun gjorde mange nesten like stykker, så kunne hun gjøre totalt feil neste gang.... Og vi også har hatt problemer med å forstå hvordan hun tenker. Vi fulgte henne tett opp med matten i fjor, og kontrollerte leksene nøye, og oppmuntret henne til å gjøre dataoppgaver (MULTI) ofte. I tillegg leker vi inn matte i hverdagen (ikke hver dag, men så ofte vi husker det), og prøver å få henne til å regne og måle på ting. Også klokka har hun hatt trøbbel med, det går bedre, men sitter ikke helt ennå. Da skolen begynte nå igjen og hun begynte i 4., var vi jo spente. Hun har vært veldig ivrig, og synes nå matte er gøy. Vi prøver å følge henne tett opp, men merker at vi innimlellom glemmer henne litt fordi hun er blitt så stor - men hun trenger tett oppfølging. Noen spurte henne nylig om hvilket fag hun like best - og da svarte hun matte :-) Jeg tror cluet er tett oppfølging, og leking med hverdagsmatte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Dette er som å lese om vår datter på 9 - i fjor, da hun gikk i 3. Hun slet veldig med matten, og selv om hun gjorde mange nesten like stykker, så kunne hun gjøre totalt feil neste gang.... Og vi også har hatt problemer med å forstå hvordan hun tenker. Vi fulgte henne tett opp med matten i fjor, og kontrollerte leksene nøye, og oppmuntret henne til å gjøre dataoppgaver (MULTI) ofte. I tillegg leker vi inn matte i hverdagen (ikke hver dag, men så ofte vi husker det), og prøver å få henne til å regne og måle på ting. Også klokka har hun hatt trøbbel med, det går bedre, men sitter ikke helt ennå. Da skolen begynte nå igjen og hun begynte i 4., var vi jo spente. Hun har vært veldig ivrig, og synes nå matte er gøy. Vi prøver å følge henne tett opp, men merker at vi innimlellom glemmer henne litt fordi hun er blitt så stor - men hun trenger tett oppfølging. Noen spurte henne nylig om hvilket fag hun like best - og da svarte hun matte :-) Jeg tror cluet er tett oppfølging, og leking med hverdagsmatte. Ja får prøve det enda mer. Jenta vår har mindre problemer når det er mange like stykker etter hverandre. Da klarte hun jo dette med å gjøre om fra liter til dl også. Men hun forstår jo ikke hva hun EGENTLIG gjør, bare lærer hvordan hun skal regne på akkurat den leksen. Så når noe skal omsettes til praksis så sliter hun og gjør ting mye vanskeligere enn det er. Jeg lurer på om jeg må helt ned til grunnleggende og pugge på regnestrategier? (Som jeg ikke vet hva er annet enn at noen sa det på et foreldremøte - og som jeg nå har funnet en link til på nettet....) Feks slik 8 + 5 = 8 + 2 + 3 = 10 + 3 = 13 Måling kan man jo gjøre masse av i hverdagen, men så blir hun så stresset at hun svarer meter når jeg prøver å vise henne liter... Har bare ikke snøring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Dette er som å lese om vår datter på 9 - i fjor, da hun gikk i 3. Hun slet veldig med matten, og selv om hun gjorde mange nesten like stykker, så kunne hun gjøre totalt feil neste gang.... Og vi også har hatt problemer med å forstå hvordan hun tenker. Vi fulgte henne tett opp med matten i fjor, og kontrollerte leksene nøye, og oppmuntret henne til å gjøre dataoppgaver (MULTI) ofte. I tillegg leker vi inn matte i hverdagen (ikke hver dag, men så ofte vi husker det), og prøver å få henne til å regne og måle på ting. Også klokka har hun hatt trøbbel med, det går bedre, men sitter ikke helt ennå. Da skolen begynte nå igjen og hun begynte i 4., var vi jo spente. Hun har vært veldig ivrig, og synes nå matte er gøy. Vi prøver å følge henne tett opp, men merker at vi innimlellom glemmer henne litt fordi hun er blitt så stor - men hun trenger tett oppfølging. Noen spurte henne nylig om hvilket fag hun like best - og da svarte hun matte :-) Jeg tror cluet er tett oppfølging, og leking med hverdagsmatte. Hun slet også litt med klokka forresten... Er nok også sommerferien også som har visket ut litt av kunnskapene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Ja får prøve det enda mer. Jenta vår har mindre problemer når det er mange like stykker etter hverandre. Da klarte hun jo dette med å gjøre om fra liter til dl også. Men hun forstår jo ikke hva hun EGENTLIG gjør, bare lærer hvordan hun skal regne på akkurat den leksen. Så når noe skal omsettes til praksis så sliter hun og gjør ting mye vanskeligere enn det er. Jeg lurer på om jeg må helt ned til grunnleggende og pugge på regnestrategier? (Som jeg ikke vet hva er annet enn at noen sa det på et foreldremøte - og som jeg nå har funnet en link til på nettet....) Feks slik 8 + 5 = 8 + 2 + 3 = 10 + 3 = 13 Måling kan man jo gjøre masse av i hverdagen, men så blir hun så stresset at hun svarer meter når jeg prøver å vise henne liter... Har bare ikke snøring. Ja, jeg tror det er lurt å drille dem i mengdelære, helt på det elementære planet, slik at de fullt ut forstår mengder. Noe de tipset om faktisk på 1. trinn nå, men som fint kan fungere for større barn også, er å ha mange små klosser. Legg frem ulike mengder og be barnet si raskt hvor mange som er der. Alt under 10 bær de ta kjapt. Så kan en plusse og trekke fra. Men også legge frem 20 og be dem gjette - hvos de sier 15, så er det ok, sier de 30 er det ok - men sier de 5 eller 100 eller 1000, så må en jobbe mer med tallbegrepene. Roting mellom meter og liter kan du kanskje forklare med at meter bruker en når en skal måle et hus eller en lang strek - mens liter bruker en når en baker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hun slet også litt med klokka forresten... Er nok også sommerferien også som har visket ut litt av kunnskapene. Jenta vår har armbåndsur, men bruker det sjelden. Vi burde være flinkere til å minne henne på å bruke det, for da ser hun oftere på klokka. Hun roter med ti på og ti over osv. Jenta vår har både en storebror og en lillesøster som tar matte kjappere enn henne, og det er nok litt sårt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Ja, jeg tror det er lurt å drille dem i mengdelære, helt på det elementære planet, slik at de fullt ut forstår mengder. Noe de tipset om faktisk på 1. trinn nå, men som fint kan fungere for større barn også, er å ha mange små klosser. Legg frem ulike mengder og be barnet si raskt hvor mange som er der. Alt under 10 bær de ta kjapt. Så kan en plusse og trekke fra. Men også legge frem 20 og be dem gjette - hvos de sier 15, så er det ok, sier de 30 er det ok - men sier de 5 eller 100 eller 1000, så må en jobbe mer med tallbegrepene. Roting mellom meter og liter kan du kanskje forklare med at meter bruker en når en skal måle et hus eller en lang strek - mens liter bruker en når en baker? Takk for mange gode tips. Får lage en slags regle med melodi til eller noe Sanger har hun inger problemer med å lære :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Takk for mange gode tips. Får lage en slags regle med melodi til eller noe Sanger har hun inger problemer med å lære :-) Mi jente liker også sanger og regler. Og så er hun vanvittig flink til å pugge gloser og ukeord, skriver nesten aldri feil. Og engelsk uttale er hun knallgod til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Mi jente liker også sanger og regler. Og så er hun vanvittig flink til å pugge gloser og ukeord, skriver nesten aldri feil. Og engelsk uttale er hun knallgod til :-) Engelsk er mi også en kløpper i. Vi prøvde oss på den nasjonale prøven for 5 klasse (øving) og hun klarte så og si alt rett. Og det hadde visst gått bra på norskprøven de hadde i dag også. (Men jeg vet at hun ikke har særlig fin håndskrift og slurver litt med punktum og stor bokstav...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hvis hun er ustø i gangetabellen finnes det gangesanger. Skriv opp / print ut halverte oppskrifter når du skal bake (alle DOL-mødrene baker, vet du), og få henne til å hjelpe deg med å doble dem. Si at du skal lage dobbelt porsjon - siden du var mattegeni regner jeg med at du klarer å halvere normalporsjonene :-) Vedr. tekststykker: Hjelp henne med å angripe dem ved å si at det er et (lett) regnestykke gjemt inne i historien, og at hun må finne det regnestykket. Ofte kan det hjelpe å lage en figur eller strektegning. Vis henne at man som regel ledes gjennom det - tenker da på at man skal bruke svaret på oppgave a) i oppgave , osv. Spør om hun kan lage regnehistorier selv ut fra et regnestykker hun har løst riktig - altså konstruere et tekststykke selv. 2 X 15 = 30 kan f.eks. bety at hun og venninnen kjøpte smågodt for 15 kr. hver og brukte 30 kr totalt. Ikke tenk på nasjonale prøver, men på at hun skal lære det som trengs for å henge med. De kommer tilbake til disse temaene mange ganger i årene som kommer, måling og volum krever litt modenhet, så det er ikke alle som fikser alt i første runde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Her er link til et spill hvor hun kan øve på multiplikasjonstabellen. Etter å ha spilt dette nok, er den automatisert. http://folk.uio.no/audunste/gangetesteren.html Jeg tror på praktisk bruk av måling, slik som laban sier. Å bruke fingrene til å regne med er helt normalt, det er bare en strategi hun har funnet ut at passer for henne. Jeg bruker den fortsatt sjøl noen ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Ja får prøve det enda mer. Jenta vår har mindre problemer når det er mange like stykker etter hverandre. Da klarte hun jo dette med å gjøre om fra liter til dl også. Men hun forstår jo ikke hva hun EGENTLIG gjør, bare lærer hvordan hun skal regne på akkurat den leksen. Så når noe skal omsettes til praksis så sliter hun og gjør ting mye vanskeligere enn det er. Jeg lurer på om jeg må helt ned til grunnleggende og pugge på regnestrategier? (Som jeg ikke vet hva er annet enn at noen sa det på et foreldremøte - og som jeg nå har funnet en link til på nettet....) Feks slik 8 + 5 = 8 + 2 + 3 = 10 + 3 = 13 Måling kan man jo gjøre masse av i hverdagen, men så blir hun så stresset at hun svarer meter når jeg prøver å vise henne liter... Har bare ikke snøring. Der tror jeg du er inne på noe elementært. Om hun er veldig svak i hoderegning og helt avhengig av å støtte seg på fingrene så har hun et stort problem når hun er kommet til 5.klasse. Om du føler at hun ikke behersker addisjonsstykker der summen blir ti, så ville jeg startet der. Dette er helt nødvendig for å lære seg hoderegning. Kan du sangen om tiervenner? "En og ni er ti det ser du to og åtte likeså tre og sju ja bare le du fire og seks skal sammen stå fem og fem er ti alle sammen vi rekne kan til ti og flinke skal vi bli" Jeg synger sangen her for meg selv men kan ikke si hvilken melodi det er, kanskje noen andre kan hjelpe her? Jeg har mange elever som ikke har automatisert disse stykkene før de lærer seg sangen. Har de sangen i hodet så ser de fort at det mangler 3 på 7 før det blir ti osv Videre fra her så lærer du henne å fylle tierene når hun adderer (slik du skisserte selv) at 7 pluss 5 er 7 og 3 (for å fylle tieren) og så legger man til de siste to til slutt. For å drille tiervenner kan du også lage et lite lottospill der hun trekker to kort. Trekker hun 8 først så må hun prøve å få 2 på det andre, det gir ett stikk. Prøve å få flest stikk. Dette fungerer også fint for mange. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Her er link til et spill hvor hun kan øve på multiplikasjonstabellen. Etter å ha spilt dette nok, er den automatisert. http://folk.uio.no/audunste/gangetesteren.html Jeg tror på praktisk bruk av måling, slik som laban sier. Å bruke fingrene til å regne med er helt normalt, det er bare en strategi hun har funnet ut at passer for henne. Jeg bruker den fortsatt sjøl noen ganger. Hei - hun har ingen problemer med ganging - tok jo gangesertifikatet i vår. Og de sitter - har lært det utenat. Men problemet blir når de skal lese et tekststykke - så forstår hun ikke hva hun skal gjøre.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Hva med å bruke matematikken i praksis? Liter og kilo kan brukes i kjøkkenet når dere lager mat. Og så kan dere jo prøve dere på å måle div. ting rundt i huset. Snuppa går i 6. klasse. Ho hadde også god nytte av monopol for noen år siden. Da måtte hå begynne å regne en del. (Betale og gi tilbake penger osv.) Ho forsto nesten ikke at det egentlig var matte vi holdt på med. Brøk kan dere trene mens dere deler opp frukt, pizza osv. Men det krever litt av foreldrene for å bake inn slik lærdom i hverdagen. Men det gjør vi jo gjerne for våre små *ler* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Hva med å bruke matematikken i praksis? Liter og kilo kan brukes i kjøkkenet når dere lager mat. Og så kan dere jo prøve dere på å måle div. ting rundt i huset. Snuppa går i 6. klasse. Ho hadde også god nytte av monopol for noen år siden. Da måtte hå begynne å regne en del. (Betale og gi tilbake penger osv.) Ho forsto nesten ikke at det egentlig var matte vi holdt på med. Brøk kan dere trene mens dere deler opp frukt, pizza osv. Men det krever litt av foreldrene for å bake inn slik lærdom i hverdagen. Men det gjør vi jo gjerne for våre små *ler* Ja og det har vi også gjort - helst da de holdt på med måling på skolen i fjor - men vi må visst gjøre mye mer... Ikke mye hun husker fra dette nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Der tror jeg du er inne på noe elementært. Om hun er veldig svak i hoderegning og helt avhengig av å støtte seg på fingrene så har hun et stort problem når hun er kommet til 5.klasse. Om du føler at hun ikke behersker addisjonsstykker der summen blir ti, så ville jeg startet der. Dette er helt nødvendig for å lære seg hoderegning. Kan du sangen om tiervenner? "En og ni er ti det ser du to og åtte likeså tre og sju ja bare le du fire og seks skal sammen stå fem og fem er ti alle sammen vi rekne kan til ti og flinke skal vi bli" Jeg synger sangen her for meg selv men kan ikke si hvilken melodi det er, kanskje noen andre kan hjelpe her? Jeg har mange elever som ikke har automatisert disse stykkene før de lærer seg sangen. Har de sangen i hodet så ser de fort at det mangler 3 på 7 før det blir ti osv Videre fra her så lærer du henne å fylle tierene når hun adderer (slik du skisserte selv) at 7 pluss 5 er 7 og 3 (for å fylle tieren) og så legger man til de siste to til slutt. For å drille tiervenner kan du også lage et lite lottospill der hun trekker to kort. Trekker hun 8 først så må hun prøve å få 2 på det andre, det gir ett stikk. Prøve å få flest stikk. Dette fungerer også fint for mange. Lykke til! Jo - jeg trodde jo at hun behersket tiervenner - hvis jeg spør om det så kan hun det jo. Men hun kommer ikke på at hun skal bruke den kunnskapen i situasjoner som ikke er helt like... Her en dag så klarte hun ikke 3-2... Da holdt de på med negative tall og hun skulle bare ha det til å være MINUS 2. Hun er egentlig smart (trodde jeg da) men kobler bare ikke inn hjernen... alt skal gå så fort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jo - jeg trodde jo at hun behersket tiervenner - hvis jeg spør om det så kan hun det jo. Men hun kommer ikke på at hun skal bruke den kunnskapen i situasjoner som ikke er helt like... Her en dag så klarte hun ikke 3-2... Da holdt de på med negative tall og hun skulle bare ha det til å være MINUS 2. Hun er egentlig smart (trodde jeg da) men kobler bare ikke inn hjernen... alt skal gå så fort. Husker jeg ble sint på jenta mi en gang da hun ikke klarte et helt enkelt pluss-stykke, à la 2+1... fikk dårlig samvittighet etterpå og ba om unnskyldning. Det tok lang tid før hun forstod betydningen av "pluss" og "minus". Hun forstod stykker som "Hvis du har 2 epler og får 3 til, hvor mange blir det?" - men trøblet altså med "hvor mye er to pluss tre?" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Ja og det har vi også gjort - helst da de holdt på med måling på skolen i fjor - men vi må visst gjøre mye mer... Ikke mye hun husker fra dette nei. Jeg tror at slike ting må innføres ved at man gjøre det mye. Etter en stund kan man trappe ned. Men ikke slutte. Bittelitt jevnlig repetering gjør underverker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jo - jeg trodde jo at hun behersket tiervenner - hvis jeg spør om det så kan hun det jo. Men hun kommer ikke på at hun skal bruke den kunnskapen i situasjoner som ikke er helt like... Her en dag så klarte hun ikke 3-2... Da holdt de på med negative tall og hun skulle bare ha det til å være MINUS 2. Hun er egentlig smart (trodde jeg da) men kobler bare ikke inn hjernen... alt skal gå så fort. Det kan være god hjelp med ei tallinje når de skal regne både med positive og negative tall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Hei - hun har ingen problemer med ganging - tok jo gangesertifikatet i vår. Og de sitter - har lært det utenat. Men problemet blir når de skal lese et tekststykke - så forstår hun ikke hva hun skal gjøre.. Det er mange som synes det er vanskelig å "trekke ut" regnestykket fra teksten. Husker jeg selv syntes det var vanskelig, og fikk helt sperre bare jeg så teksten. Få henne til å bli vant med å lese teksten sakte først. Ta bit for bit, slik at hun bare får litt informasjon av gangen. Kanskje hjelper det å tegne eller skrible litt samtidig som hun leser informasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.