Gå til innhold

Hvordan hjelpe min 10åring?

også en mor

Anbefalte innlegg

Jeg har postet følgende innlegg på Åpent også, men kanskje det er rettere å poste det her? (håper det ikke er ulovlig med posting på to forum)

Heisann kloke dolere.

Jeg har nettopp hatt en god prat med min skjønne tiåring. Han er snill og god og som jeg kjenner ham aldri slem mot noen. Vi snakket om dagen og jeg sa jeg var superglad for at akkurat han ble min sønn, og at jeg følte meg heldig. Etter litt taushet sier han: "Men jeg er ikke særlig populær, fordi det er nesten aldri noen som kommer til meg" (dette er også fakta) Hva sier man til sånt? Hvordan skal jeg hjelpe ham? Han har det greit på skolen såvidt jeg vet, og han har for det meste altid noen han kan gå til, men det har gjennom det siste halvåret (kanskje mer) minket på antall besøk i heimen. Hvorfor det er slik, klarer jeg ikke å skjønne helt, fordi når det først ER noen her så ser de ut til å leke aldeles utmerket sammen.

Jeg kan legge til at han er en av de få guttene i klassen som ikke går på fotball, og at han nok er litt "følsom" som type, og kanskje når han blir ivrig blir litt "masete". Han er veldig glad i å spille spill og se på tv (blir lett det når ingen kommer på besøk). Litt sånn høna og egget.

Dette er veldig sårt for meg som mor og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal foreta meg. Har to store barn på 16 og 18 som aldri har hatt dette "problemet"....

Noen som kan komme med noen innspill eller trøstende ord? (alt mottas med takk)

ps. For et halvt år siden tok jeg det opp med læreren men føler ikke jeg nådde frem med "problemet".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare anbefale korps jeg også. Jenta vår på 9 har vært med ett år, og det er helt fantastisk miljø der! Hun har virkelig vokst på det, og er så flink til å øve på instrumentet sitt og føler virkelig at hun har en viktig rolle der - og hun har fått gode venner der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare anbefale korps jeg også. Jenta vår på 9 har vært med ett år, og det er helt fantastisk miljø der! Hun har virkelig vokst på det, og er så flink til å øve på instrumentet sitt og føler virkelig at hun har en viktig rolle der - og hun har fått gode venner der :-)

Kanskje vi skal gi korpset en ny sjanse? *tenke tenke* De nye vennene hun har fått, er de fra andre alderstrinn?

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal gi korpset en ny sjanse? *tenke tenke* De nye vennene hun har fått, er de fra andre alderstrinn?

Takk for innspill.

På korpset så går det barn fra fire skoler, så hun blir kjent med andre enn de fra skolen hennes. I fjor, da hun var aspirant, var det stort sett 3, klasinger der, men np er hun junior, og da er det i stor grad 4. og 5, klassinger sammen.

Nå til helga skal de ha seminarhelg, med øving fredag 4-5 timer, sove hjemme, så være sammen hele lørdag, med overnatting, øve søndag, og så konsert søndag ettermiddag. Hun gleder seg veldig, for den kombinasjonen av musikk, musikklek, samhold og vennskap (og faktisk dispiplin, men det tenker nok ikke hun på) gir henne veldig mye :-)

Ja, prøv det igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli med på den definisjonen hans om at popularitet kan måles i besøk hos dere. Man kan godt være sosial selv om det ikke foregår ved at det kommer noen til ham. Nå har høsten og "innendørslivet" såvidt begynt, fotballkampene og -treningene slutter / avtar til høstferien de fleste steder, da blir fotballgutta mer tilgjengelige på ettermiddagstid.

Jeg mener ikke å bagatellisere, vil bare påpeke at han godt kan være litt på villspor med den konklusjonen. At han ikke får så mye besøk, kan ha årsaker som at dere bor litt perifert i forhold til mange av de andre gutta, at de ikke besøker hverandre fullt så mye som før generelt, eller at mange (av idrettsgutta) har mye program akkurat nå som det er overlapp mellom sesongene (mange vintertreninger har startet og fotballen er ikke slutt).

Vedr. korps er det sikkert fint dersom han selv har lyst til å fortsette å spille. For alles skyld, nå som han vet hva det går til, bør det være en ørliten interesse for selve korpsvirksomheten også, ikke bare den sosiale biten. Sjekk gjerne ut hva de andre gutta driver med, og hør om han kan være interessert. Det er antakelig noen som ikke bare går på fotball.

Du kan oppmuntre ham til å ta litt initiativ til å få besøk, jenter er ofte mye flinkere til å slå frampå om de skal treffes på ettermiddagene. Nå banner jeg vel i kjerka, men likevel: Hvis / når temaet MSN eller Facebook dukker opp (antakelig er det ikke så lenge til), ikke vær fremst på barrikadene når det gjelder totalforbud. Det samme gjelder spill (PS3 o.l.) der man kan ha kontakt med andre spillere som sitter hjemme hos seg selv.

I den alderen er det naturlig at mønsteret endres litt, de slutter på SFO og leker litt mindre / annerledes. Jeg synes ikke han høres unormal ut, så ikke blås dette ut av proporsjonene. Ikke hell bensin på bålet hvis han tar opp dette med populariteten, men støtt forsiktig opp rundt de kontaktene og vennene han allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg litt igjen i det du skriver.

Her er løsningen at han har to gode venner andre steder, som deler de samme interessene som han.

Dette er han godt fornøyd med, og det er kanskje helst jeg som mener han mister noe ved ikke å høre med i "gjengen" i klassen. Blir ikke mobbet da, men er liksom litt utenfor.

Tror jeg ville forsøkt å få han med i en fritidsinteresse hvor han kan treffe andre enn fotballgutter. Korps, speider, ski, kor el.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen i det du skriver.

Her er løsningen at han har to gode venner andre steder, som deler de samme interessene som han.

Dette er han godt fornøyd med, og det er kanskje helst jeg som mener han mister noe ved ikke å høre med i "gjengen" i klassen. Blir ikke mobbet da, men er liksom litt utenfor.

Tror jeg ville forsøkt å få han med i en fritidsinteresse hvor han kan treffe andre enn fotballgutter. Korps, speider, ski, kor el.

Lykke til :)

Tusen takk for tilbakemelding!

Jeg har i dag snakket med det lokale røde kors, og tror jeg gjennom det kan få til å slå to fluer med ett smekk. Han kan delta på barnas røde kors og jeg kan være leksehjelp for voksne innvandrere mens han der. (det går samtidig) :)

Og så skal jeg bli enda flinkere til å få med meg og det er jeg som eier problemet og overfører det på ham eller om det er noe HAN føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere "arrangerer" noe hjemme hos dere. Slik at barna venner seg til å være der igjen?

Filmkveld med pizza e.l.

Takk for innspill.

Jeg har tenkt tanken, men foreløpig er jeg for "redd" til å gjennomføre. (for at de ikke skal ha lyst til å komme) Kanskje jeg har en jobb å gjøre der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli med på den definisjonen hans om at popularitet kan måles i besøk hos dere. Man kan godt være sosial selv om det ikke foregår ved at det kommer noen til ham. Nå har høsten og "innendørslivet" såvidt begynt, fotballkampene og -treningene slutter / avtar til høstferien de fleste steder, da blir fotballgutta mer tilgjengelige på ettermiddagstid.

Jeg mener ikke å bagatellisere, vil bare påpeke at han godt kan være litt på villspor med den konklusjonen. At han ikke får så mye besøk, kan ha årsaker som at dere bor litt perifert i forhold til mange av de andre gutta, at de ikke besøker hverandre fullt så mye som før generelt, eller at mange (av idrettsgutta) har mye program akkurat nå som det er overlapp mellom sesongene (mange vintertreninger har startet og fotballen er ikke slutt).

Vedr. korps er det sikkert fint dersom han selv har lyst til å fortsette å spille. For alles skyld, nå som han vet hva det går til, bør det være en ørliten interesse for selve korpsvirksomheten også, ikke bare den sosiale biten. Sjekk gjerne ut hva de andre gutta driver med, og hør om han kan være interessert. Det er antakelig noen som ikke bare går på fotball.

Du kan oppmuntre ham til å ta litt initiativ til å få besøk, jenter er ofte mye flinkere til å slå frampå om de skal treffes på ettermiddagene. Nå banner jeg vel i kjerka, men likevel: Hvis / når temaet MSN eller Facebook dukker opp (antakelig er det ikke så lenge til), ikke vær fremst på barrikadene når det gjelder totalforbud. Det samme gjelder spill (PS3 o.l.) der man kan ha kontakt med andre spillere som sitter hjemme hos seg selv.

I den alderen er det naturlig at mønsteret endres litt, de slutter på SFO og leker litt mindre / annerledes. Jeg synes ikke han høres unormal ut, så ikke blås dette ut av proporsjonene. Ikke hell bensin på bålet hvis han tar opp dette med populariteten, men støtt forsiktig opp rundt de kontaktene og vennene han allerede har.

Takk for et tankevekkende og flott innlegg.

''Ikke bli med på den definisjonen hans om at popularitet kan måles i besøk hos dere. Man kan godt være sosial selv om det ikke foregår ved at det kommer noen til ham.''Kjempegodt poeng, og det gleder mitt hjerte at det faktisk er noen som skriver det til meg. ''Nå har høsten og "innendørslivet" såvidt begynt, fotballkampene og -treningene slutter / avtar til høstferien de fleste steder, da blir fotballgutta mer tilgjengelige på ettermiddagstid.'' Igjen: skal slett ikke se bort ifra at du har rett.

''Jeg mener ikke å bagatellisere'' Jeg føler du tar meg veldig på alvor. ''vil bare påpeke at han godt kan være litt på villspor med den konklusjonen. At han ikke får så mye besøk, kan ha årsaker som at dere bor litt perifert i forhold til mange av de andre gutta, at de ikke besøker hverandre fullt så mye som før generelt, eller at mange (av idrettsgutta) har mye program akkurat nå som det er overlapp mellom sesongene (mange vintertreninger har startet og fotballen er ikke slutt).'' Her får jeg igjen litt ekko av mine egne tanker (som jeg har følt liksom skal bagatellisere det) Og det kan nok hende at det er en samfunnsutvikling at mye av det sosiale også blant de yngste skjer på skolen og via nettet........

''Vedr. korps er det sikkert fint dersom han selv har lyst til å fortsette å spille'' Han har i grunnen ikke det. ;. . ''Sjekk gjerne ut hva de andre gutta driver med, og hør om han kan være interessert. Det er antakelig noen som ikke bare går på fotball'' Snakket med en kompis i dag, han og ungene var begynt på tennis og ba oss slenge oss på - så det skal vi se litt på :).

''Du kan oppmuntre ham til å ta litt initiativ til å få besøk, jenter er ofte mye flinkere til å slå frampå om de skal treffes på ettermiddagene. Nå banner jeg vel i kjerka, men likevel: Hvis / når temaet MSN eller Facebook dukker opp (antakelig er det ikke så lenge til), ikke vær fremst på barrikadene når det gjelder totalforbud. Det samme gjelder spill (PS3 o.l.) der man kan ha kontakt med andre spillere som sitter hjemme hos seg selv.'' Legger meg dette på hjertet. Tror det er viktig å holde tunga beint i munnen her ja. Ingenting er BARE ille, eller BARE bra.

''I den alderen er det naturlig at mønsteret endres litt, de slutter på SFO og leker litt mindre / annerledes. Jeg synes ikke han høres unormal ut, så ikke blås dette ut av proporsjonene. Ikke hell bensin på bålet hvis han tar opp dette med populariteten, men støtt forsiktig opp rundt de kontaktene og vennene han allerede har.'' Igjen- TUSEN takk for innspill - tar det med meg videre. Og er helt rørt over at vilt fremmede kan vise meg slikt engasjement.

Gode ønsker til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På korpset så går det barn fra fire skoler, så hun blir kjent med andre enn de fra skolen hennes. I fjor, da hun var aspirant, var det stort sett 3, klasinger der, men np er hun junior, og da er det i stor grad 4. og 5, klassinger sammen.

Nå til helga skal de ha seminarhelg, med øving fredag 4-5 timer, sove hjemme, så være sammen hele lørdag, med overnatting, øve søndag, og så konsert søndag ettermiddag. Hun gleder seg veldig, for den kombinasjonen av musikk, musikklek, samhold og vennskap (og faktisk dispiplin, men det tenker nok ikke hun på) gir henne veldig mye :-)

Ja, prøv det igjen :-)

Var med ham på et slikt helgeseminar (med overnatting) Både jeg og han storkoste oss. Mens han sleit litt når det begynte å bli vanskelig - .....litt tårer og nedtur da.

Håper snuppa di får en flott opplevelse. :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg har tenkt tanken, men foreløpig er jeg for "redd" til å gjennomføre. (for at de ikke skal ha lyst til å komme) Kanskje jeg har en jobb å gjøre der? :)

Det er vel en risiko du må ta. Inviter kanskje noen ekstra. Sann for sikkerhets skyld?

Vi har også hatt noen anledninger hvor det ikke har kommet mange, men det kan være veldig hyggelig om bare et par kommer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding!

Jeg har i dag snakket med det lokale røde kors, og tror jeg gjennom det kan få til å slå to fluer med ett smekk. Han kan delta på barnas røde kors og jeg kan være leksehjelp for voksne innvandrere mens han der. (det går samtidig) :)

Og så skal jeg bli enda flinkere til å få med meg og det er jeg som eier problemet og overfører det på ham eller om det er noe HAN føler.

Datteren min gikk på Barnas Røde Kors i sin tid. Det fungerte fint - variert, ikke altfor pesete aktivitetsnivå og ingen dugnader for foreldrene. Men det høres jo kjempefint ut at du kan gjøre noe meningsfullt i mellomtiden. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...