Glimtipper Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg har ei glupsk lita (stor) jente på 4 måneder. Hun er like stor som enkelte som er 6 måneder (rund, men mest lang) og har drukket masse MME og brystmelk siden hun ble født. Det er greit nok. Vi satte i gang med grøt for to uker siden, litt før hun ble fire måneder. Noen skjeer i noen dager, så fikk hun plutselig teknikken inne. Hun spiser en stooor porsjon grøt før leggetid allerede og er såre fornøyd. Sutrer og skriker om jeg ikke mater henne fort nok. Hun kan gjerne spise grøt til frokost i tillegg, de dagene vi har tid. Men hun våkner fremdeles minst tre ganger hver natt for mat, det går aldri mer en 3,5 time! Naturligvis begynner mangelen på dyp søvn å ta knekken på oss, men i tillegg kan jeg ikke forstå hvordan hun kan spise all den grøten OG drikke like mye MME... Vi kan ikke gå opp til tre måltider ennå, det synes jeg er for tidlig. Så hva gjør vi, da? Slik ser dagen hennes ut: 6.00: Stå opp. Vil ikke ha melk. 7.30: Grøt, om vi har tid. 8.30/9.00: 120-180 ml melk, så sove. 11.00/12.00: 120-180 ml melk, så sove. 15.00/15.30: 120-180 ml melk. 15.30/16.30: Tar seg noen ganger en liten lur. 17.30: Bading, så grøt (vann å drikke). 18.00/18.30: 60 ml melk. 21.00/22.00: 90-180 ml melk. 24.00/01.00: 90-180 ml melk. 03.00/04.00: 90-180 ml melk. Og så må jeg opp klokka seks. Hva er problemet? Jeg vet at hun ikke drikker masse til hvert måltid (hun vil ikke ha mer enn som så), men totalt sett blir det mye MME i løpet av et døgn. Og hvorfor hjelper ikke grøt for mettheten? Må vi bruke 6-måneders grøt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Kanskje hun ikke er sulten, men våkner for litt kos og trøst. Litt liten for å ligge å gråte, men tror jeg (forsiktig) ville forsøkt å venne av med melk om natta.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Kanskje hun ikke er sulten, men våkner for litt kos og trøst. Litt liten for å ligge å gråte, men tror jeg (forsiktig) ville forsøkt å venne av med melk om natta.. Takk for svar Glemte å nevne at jeg alltid forsøker med kos, smokk og vugging før melk om natten. Hittils har det ikke fungert, hun bare venter på melka. Vil også nevne at hun kan sovne av seg selv uten vugging, flaska eller trilling - så det er heller ikke slik at hun er avhengig av melk for å falle i søvn igjen. Jeg har også vært inne på avvenning. Hvordan skal jeg gjøre det? Forsøke med vann i en overgangsperiode? Hun drikker gjerne vann fra tåteflaska når hun er tørst. Nå våknet hun fra luren, så jeg må løpe, men svarer mer i tråden senere om noen andre har gode råd (eller du har flere) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Når hun spiser på natta, er det bare mat og så søvn igjen? Hvordan gir du henne melken? Tenker da på om du tar henne i senga og koser med henne mens hun drikker. Eller sitter du i stol? Sover hun på deres rom? Alene? Mange spørsmål, men har ingen konkrete råd, foruten hvordan jeg har gjort det med mine. Som nevnt i en annen tråd, har jeg ei tulle som skulle vært på alder med di tulle om hun hadde blitt født til termin. Hun legges mellom 19.00 og 20.00 for natta og sover gjerne til mellom 07.30 og 08.30. Slik har hun sovet siden tidlig i sommer. Hun har seng på vårt rom, men i den perioden hun krevde mat på natta, stod jeg opp med henne og matet henne på stua, før det bar rett til sengs igjen. Altså ikke noe kos i senga vår. Slik gjorde jeg med de to eldste også. De har aldri fått mat i min seng. Så når matbehovet har kommet om natta, har det kun blitt gitt mat og så tilbake i egen seng. Alle tre jentene mine har sovet rundt fra senest fire mnd alder. Hva skjer om dere bare lar henne ligge i senga når hun våkner om natta? Hyl og skrik? Sier at tulla her sover rundt, men har hørt hun har våknet midt på natta ei gang i blant. Ligger da i senga og prater og leker for seg selv. Ignorerer henne da og hun sovner av seg selv igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Takk for svar Glemte å nevne at jeg alltid forsøker med kos, smokk og vugging før melk om natten. Hittils har det ikke fungert, hun bare venter på melka. Vil også nevne at hun kan sovne av seg selv uten vugging, flaska eller trilling - så det er heller ikke slik at hun er avhengig av melk for å falle i søvn igjen. Jeg har også vært inne på avvenning. Hvordan skal jeg gjøre det? Forsøke med vann i en overgangsperiode? Hun drikker gjerne vann fra tåteflaska når hun er tørst. Nå våknet hun fra luren, så jeg må løpe, men svarer mer i tråden senere om noen andre har gode råd (eller du har flere) Jeg tror jeg ville vært forsiktig med å erstatte melk med vann om natten, det kan lett bli en vane å våkne for å få vann også. Nå er det 10 år siden jeg selv hadde baby, men hun er vel litt liten for avvenning fra nattspising enda? Barn blir jo generelt fortere sulten igjen enn voksne, så det kan jo hende hun rett og slett trenger påfyll regelmessig enda en stund. Jeg tror jeg ville prøvd å strekke litt på periodene mellom spisingene ved å gi smokk en stund når hun våkner og se om det er mulig å etterhvert kunne redusere med ett nattmåltid. Har dere mulighet for å bytte på nattmatingen slik at dere kan få litt lengre strekk med søvn? Har du mulighet for å sove på dagtid når barnet sover? Trøst deg med at det går over:-) Selv hadde jeg en som våknet hver 3. time til han var nesten 3 år selv om han sluttet å spise om natten da han var 6 mnd, så jeg vet det er slitsomt. Men på et eller annet vis kommer man gjennom det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Når hun spiser på natta, er det bare mat og så søvn igjen? Hvordan gir du henne melken? Tenker da på om du tar henne i senga og koser med henne mens hun drikker. Eller sitter du i stol? Sover hun på deres rom? Alene? Mange spørsmål, men har ingen konkrete råd, foruten hvordan jeg har gjort det med mine. Som nevnt i en annen tråd, har jeg ei tulle som skulle vært på alder med di tulle om hun hadde blitt født til termin. Hun legges mellom 19.00 og 20.00 for natta og sover gjerne til mellom 07.30 og 08.30. Slik har hun sovet siden tidlig i sommer. Hun har seng på vårt rom, men i den perioden hun krevde mat på natta, stod jeg opp med henne og matet henne på stua, før det bar rett til sengs igjen. Altså ikke noe kos i senga vår. Slik gjorde jeg med de to eldste også. De har aldri fått mat i min seng. Så når matbehovet har kommet om natta, har det kun blitt gitt mat og så tilbake i egen seng. Alle tre jentene mine har sovet rundt fra senest fire mnd alder. Hva skjer om dere bare lar henne ligge i senga når hun våkner om natta? Hyl og skrik? Sier at tulla her sover rundt, men har hørt hun har våknet midt på natta ei gang i blant. Ligger da i senga og prater og leker for seg selv. Ignorerer henne da og hun sovner av seg selv igjen. Hun sover ved min side av senga i egen seng. Hun har aldri sovet i samme seng som oss. Om natten mater jeg henne på fanget (sittende i senga) og legger henne tilbake til seg selv. Hun sovner rimelig raskt. Vi snakker ikke, skifter ikke bleie. Kun mat og søvn om natten. Vi sover begge med øreplugger, så smålydene hennes forstyrrer oss ikke (og vi forstyrrer ikke henne når hun pludrer eller sutrer litt før hun sovner). Hun skriker til hun får mat, rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Jeg tror jeg ville vært forsiktig med å erstatte melk med vann om natten, det kan lett bli en vane å våkne for å få vann også. Nå er det 10 år siden jeg selv hadde baby, men hun er vel litt liten for avvenning fra nattspising enda? Barn blir jo generelt fortere sulten igjen enn voksne, så det kan jo hende hun rett og slett trenger påfyll regelmessig enda en stund. Jeg tror jeg ville prøvd å strekke litt på periodene mellom spisingene ved å gi smokk en stund når hun våkner og se om det er mulig å etterhvert kunne redusere med ett nattmåltid. Har dere mulighet for å bytte på nattmatingen slik at dere kan få litt lengre strekk med søvn? Har du mulighet for å sove på dagtid når barnet sover? Trøst deg med at det går over:-) Selv hadde jeg en som våknet hver 3. time til han var nesten 3 år selv om han sluttet å spise om natten da han var 6 mnd, så jeg vet det er slitsomt. Men på et eller annet vis kommer man gjennom det. Takk for svar Vi er ikke på sammenbruddets rand ennå, men på grunn av leiligheten vi bor i, så våkner vi begge to uansett hvem av oss som lager til flaska. Hun er også en særdeles høylytt spiser (smatting, "snakking"), så det er okke som hvem som holder henne og tåteflaska også Vi har ikke sofa det går an å sove på en gang Jeg tror også hun faktisk har behov for den maten hun spiser, hun er jo stor, men skulle gjerne kuttet ett eller to nattmåltid, slik at hun heller spiste litt mer på dagen. Matingen lar seg ikke utsette på natten, hun skriker til den kommer. (Og noen skrikekur er ikke interessant. Ennå, i alle fall.) Når matingen eventuelt blir litt utsatt, så våkner hun fremdeles til rundt samme tid for neste flaske. Så det er nesten som om hun våkner etter klokka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Hun sover ved min side av senga i egen seng. Hun har aldri sovet i samme seng som oss. Om natten mater jeg henne på fanget (sittende i senga) og legger henne tilbake til seg selv. Hun sovner rimelig raskt. Vi snakker ikke, skifter ikke bleie. Kun mat og søvn om natten. Vi sover begge med øreplugger, så smålydene hennes forstyrrer oss ikke (og vi forstyrrer ikke henne når hun pludrer eller sutrer litt før hun sovner). Hun skriker til hun får mat, rett og slett. Er det forskjell på om hun drikker 90 eller 180ml... Ser du skriver dette om natta? Ser det er store vaiasjoner på dagen også i mengden. For 90 er jo ikke all verdens for henne. Ellers så forventes det vel ikke at babyer skal begynne å sove rundt før rundt 6mnd alder. Mange gjør det når de begynner med grøt, men enkelte trenger lengre tid. Har to små tuller borte i gata her som selv etter fyllte 6mnd har fortsatt samme mønster som tulla di. Men begge de to får fremdeles pupp og da i senga sammen med mora. I deres tilfeller er det nok litt kos som er en av grunnene til at de våkner såpass ofte på natta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Er det forskjell på om hun drikker 90 eller 180ml... Ser du skriver dette om natta? Ser det er store vaiasjoner på dagen også i mengden. For 90 er jo ikke all verdens for henne. Ellers så forventes det vel ikke at babyer skal begynne å sove rundt før rundt 6mnd alder. Mange gjør det når de begynner med grøt, men enkelte trenger lengre tid. Har to små tuller borte i gata her som selv etter fyllte 6mnd har fortsatt samme mønster som tulla di. Men begge de to får fremdeles pupp og da i senga sammen med mora. I deres tilfeller er det nok litt kos som er en av grunnene til at de våkner såpass ofte på natta. Jeg merker ingen forskjell på hvor mye hun drikker, så konkluderer med at hun drikker seg like mett til hvert måltid, selv om mengden varierer såpass. Får vel bare vente og se... Virker ikke som om det er så mange løsninger. Kanskje vi rett og slett må holde ut til hun kan få 3-4 måltider per dag (og mer mettende mat enn tynn grøt). Om det heller ikke hjelper, så får vi sette hardt mot hardt rundt 8 måneder Takk for svar i alle fall 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Jeg merker ingen forskjell på hvor mye hun drikker, så konkluderer med at hun drikker seg like mett til hvert måltid, selv om mengden varierer såpass. Får vel bare vente og se... Virker ikke som om det er så mange løsninger. Kanskje vi rett og slett må holde ut til hun kan få 3-4 måltider per dag (og mer mettende mat enn tynn grøt). Om det heller ikke hjelper, så får vi sette hardt mot hardt rundt 8 måneder Takk for svar i alle fall Dere får ha lykke til. Plutselig ei natt kan det snu. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Snuppa mi ble veldig urolig natterstid av grøt. Så jeg gav grøt til middag, og melk til kvelds. (Måtte da passe på at grøten ble gitt så tidlig at ho ble sulten igjen før leggetid. Tenkte i ettertid at det kanskje ikke er så merkelig at de sover dårlig etter et digert måltid. Det gjør jeg også. (Grøt er jo digert/tungt måltid) Dette er i hvert fall enkelt å teste ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Snuppa mi ble veldig urolig natterstid av grøt. Så jeg gav grøt til middag, og melk til kvelds. (Måtte da passe på at grøten ble gitt så tidlig at ho ble sulten igjen før leggetid. Tenkte i ettertid at det kanskje ikke er så merkelig at de sover dårlig etter et digert måltid. Det gjør jeg også. (Grøt er jo digert/tungt måltid) Dette er i hvert fall enkelt å teste ut. Har forsøkt. Ingen forskjell. Så da gir jeg heller grøt når det passer med tidsskjemaet. Men takk for tipset 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Har du forsøkt velling? Billa likte jo ikke grøt, så det var umulig å holde henne mett etterhvert, men velling fungerte KJEMPEBRA. Det er jo som tynn grøt, men drikkes fra flaske. Jeg har ingen oppskrift på det, jeg kjøpte Semper i Sverige, men tipper de har noe tilsvarende i England? Da kan du kanskje gi henne det til kvelds i stedet for melk? Sånn rent teoretisk er hun jo gammel nok til å sove mer enn tre timer nå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 Har du forsøkt velling? Billa likte jo ikke grøt, så det var umulig å holde henne mett etterhvert, men velling fungerte KJEMPEBRA. Det er jo som tynn grøt, men drikkes fra flaske. Jeg har ingen oppskrift på det, jeg kjøpte Semper i Sverige, men tipper de har noe tilsvarende i England? Da kan du kanskje gi henne det til kvelds i stedet for melk? Sånn rent teoretisk er hun jo gammel nok til å sove mer enn tre timer nå... Har prøvd velling Men takk for tipset 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Takk for svar Vi er ikke på sammenbruddets rand ennå, men på grunn av leiligheten vi bor i, så våkner vi begge to uansett hvem av oss som lager til flaska. Hun er også en særdeles høylytt spiser (smatting, "snakking"), så det er okke som hvem som holder henne og tåteflaska også Vi har ikke sofa det går an å sove på en gang Jeg tror også hun faktisk har behov for den maten hun spiser, hun er jo stor, men skulle gjerne kuttet ett eller to nattmåltid, slik at hun heller spiste litt mer på dagen. Matingen lar seg ikke utsette på natten, hun skriker til den kommer. (Og noen skrikekur er ikke interessant. Ennå, i alle fall.) Når matingen eventuelt blir litt utsatt, så våkner hun fremdeles til rundt samme tid for neste flaske. Så det er nesten som om hun våkner etter klokka. Jeg hører smatte og snakkelydene for meg:-) Sannsynligvis slitsomt for dere, men det var et eller annet som var koselig med å høre om det. Ellers ingen gode råd fra denne kanten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Har prøvd velling Men takk for tipset Oh, nei da har jeg ikke flere forslag Mormor ville nok sagt at du skulle gi henne litt cognac i den siste flasken før sengetid - "da sover de jo så godt" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Takk for svar Vi er ikke på sammenbruddets rand ennå, men på grunn av leiligheten vi bor i, så våkner vi begge to uansett hvem av oss som lager til flaska. Hun er også en særdeles høylytt spiser (smatting, "snakking"), så det er okke som hvem som holder henne og tåteflaska også Vi har ikke sofa det går an å sove på en gang Jeg tror også hun faktisk har behov for den maten hun spiser, hun er jo stor, men skulle gjerne kuttet ett eller to nattmåltid, slik at hun heller spiste litt mer på dagen. Matingen lar seg ikke utsette på natten, hun skriker til den kommer. (Og noen skrikekur er ikke interessant. Ennå, i alle fall.) Når matingen eventuelt blir litt utsatt, så våkner hun fremdeles til rundt samme tid for neste flaske. Så det er nesten som om hun våkner etter klokka. Men hva med å begrense innholdet i flasken da? Gi henne mindre og mindre liksom, men ikke erstatte med vann? Kan det hjelpe? Eller vil hun bare skrike når det er tomt...? Nå ser det jo ikke ut som om hun spiser til det er tomt ellers, så hun spiser vel til hun er mett... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Men hva med å begrense innholdet i flasken da? Gi henne mindre og mindre liksom, men ikke erstatte med vann? Kan det hjelpe? Eller vil hun bare skrike når det er tomt...? Nå ser det jo ikke ut som om hun spiser til det er tomt ellers, så hun spiser vel til hun er mett... Vi har forsøkt det, men da sovnet hun bare ikke. Hun ble liggende å vri seg og sutre til hun fikk mer *oppgitt* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Ser ut som hun har lengste "matpause" fra 3.-4 til nesten halv ni om morgenen (når hun ikke spiser grøt). Dvs hun KAN være flere timer uten melk...men hun velger vente med det til morgenkvisten... Skiller dere godt mellom natt og dagmating? På hvor dere er? Feks site melkemåltig om kvelden- hvor foregår det? Mitt råd er å la soverom bli SOVErom. Og at all mating foregår utenfor soverom. Når hun våkner om natta (dvs etter 22 melka), så gi kun vann. Det blir hyl og skrik, men stå for valget. Trøst og kos, og gi vann. Så sovner hun- og dersom dere ved neste måltid vil gi melk- så gå i stua (eller annet rom hvor dere mater). Poenget er å forsøke lære at det å våkne på soverom ikke betyr mat. Mat får man kun når man er i stua/kjøkkenet eller liknende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Ser ut som hun har lengste "matpause" fra 3.-4 til nesten halv ni om morgenen (når hun ikke spiser grøt). Dvs hun KAN være flere timer uten melk...men hun velger vente med det til morgenkvisten... Skiller dere godt mellom natt og dagmating? På hvor dere er? Feks site melkemåltig om kvelden- hvor foregår det? Mitt råd er å la soverom bli SOVErom. Og at all mating foregår utenfor soverom. Når hun våkner om natta (dvs etter 22 melka), så gi kun vann. Det blir hyl og skrik, men stå for valget. Trøst og kos, og gi vann. Så sovner hun- og dersom dere ved neste måltid vil gi melk- så gå i stua (eller annet rom hvor dere mater). Poenget er å forsøke lære at det å våkne på soverom ikke betyr mat. Mat får man kun når man er i stua/kjøkkenet eller liknende. Beklager, så ikke denne før nå. Ja, du, jeg har mange ganger irritert meg kraftig over det. Hun kan noen ganger våkne fra lur i 2-3 tiden. Da er det ca. 3-3,5 time siden hun spiste, så det er naturlig å tilby henne en flaske melk. Men da kan hun ofte nekte å drikke den før 1,5 time til har gått. Ærlig talt virker det som om melk er ekstra interessant om natten, når ingenting annet skjer Vi har forsøkt opplegget du skisserer, ved å mate henne i stua. Kort sagt førte det til at først pappaen og så jeg natta etter måtte stå opp klokka tre. Hun så ingen grunn til å legge seg igjen når vi hadde gått helt til stua 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.