Gå til innhold

Sår tiss - 7-åring

Gjest Litt bekymra mor

Anbefalte innlegg

Gjest Litt bekymra mor

7-åringen (gutt) klager over at tissen er sår. Jeg ser det er litt rødt og at "noe vått" har kommet ut i trusene. Tenker på om det kan være en infeksjon?

Noen som har opplevd lignende? Vet ikke om det kvalifiserer for legetime eller om det går over, eller kanskje vi bare skal skjerpe renholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjerpe renholdet, men vær forsiktig med forhuden slik at den ikke får rifter. Ganske mange av de omskjæringer som skjer av medisinske årsaker skyldes etter det jeg har lest foreldre som har vært litt for flittige på å trekke tilbake forhuden før den løsner skikkelig.

Og så ville jeg ha smurt med litt sinksalve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt bekymra mor

Skjerpe renholdet, men vær forsiktig med forhuden slik at den ikke får rifter. Ganske mange av de omskjæringer som skjer av medisinske årsaker skyldes etter det jeg har lest foreldre som har vært litt for flittige på å trekke tilbake forhuden før den løsner skikkelig.

Og så ville jeg ha smurt med litt sinksalve.

Så du mener det ikke er mer alvorlig enn som så? (Mener selvfølgelig ikke du skal stille diagnose.)

Sinksalve skal kjøpes inn i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det ikke er mer alvorlig enn som så? (Mener selvfølgelig ikke du skal stille diagnose.)

Jeg aner ikke hva slags diagnoser man eventuelt kan få på tuppen av tissen i den alderen, men det er vel ikke usannsynlig at det skyldes puss som har ligget under forhuden og gjort det sårt. En viss likhet med sårhet pga bleiebruk er det derfor.

Men det er absolutt lurt å følge opp dette nøye og sforsikre seg om at det bedrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt bekymra mor

Jeg aner ikke hva slags diagnoser man eventuelt kan få på tuppen av tissen i den alderen, men det er vel ikke usannsynlig at det skyldes puss som har ligget under forhuden og gjort det sårt. En viss likhet med sårhet pga bleiebruk er det derfor.

Men det er absolutt lurt å følge opp dette nøye og sforsikre seg om at det bedrer seg.

Takk skal du ha. Ja, jeg tenkte også på at det skyldes lignende som bleieutslett, og det lar seg jo ordne relativt enkelt.

Skal holde øye med det i morgen, blir det ikke bedre med salve, går vi nok til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett gutten i badekaret/ balje hver kveld en periode. Gjerne med en skvett grønnsåpe oppi. Vask tissen forsiktig. (Kanskje han helst vil gjøre det selv...) Bruk så gjerne litt sinksalve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt bekymra mor

Sett gutten i badekaret/ balje hver kveld en periode. Gjerne med en skvett grønnsåpe oppi. Vask tissen forsiktig. (Kanskje han helst vil gjøre det selv...) Bruk så gjerne litt sinksalve.

Grønnsåpe i denne sammenhengen høres drastisk ut, men det er jo det man bruker ved infeksjon.

Sinksalve skal jeg skaffe i morgen, tør ikke bruke den jeg har i huset fordi den er brukt på et annet barn - tror ikke vi skal tilføre flere bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe i denne sammenhengen høres drastisk ut, men det er jo det man bruker ved infeksjon.

Sinksalve skal jeg skaffe i morgen, tør ikke bruke den jeg har i huset fordi den er brukt på et annet barn - tror ikke vi skal tilføre flere bakterier.

Sønnen til ei venninne av meg måtte bade i grønnsåpevann hver kveld i en periode. Det var legen som anbefalte det.

Uansett, er du usikker, så ta kontakt med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om grønnsåpebad, grønnsåpa trekker ut verk. Syns også det er lurt å bruke Brulidine-salve, det er som regel det legene der jeg jobber anbefaler ved balanitt (som er infeksjon under forhuden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinksalve gjør ofte bare vondt verre...

Sa legen til oss.

Salven er så tykk, og vond å skylle bort igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske vanlig å få en infeksjon under forhuden. Skyll med rent vann morgen og kveld noen dager og smør med en bakteriedrepende salve (fås uten resept). Hvis ikke han klarer å trekke tilbake forhuden, kan dere bruke en engsangssprøyte og sprute forsiktig inn med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...