Gå til innhold

Si noe til foreldrene, eller bare holde kjeft?

Gjest Tale er sølv, tie er gull?

Anbefalte innlegg

På mitt ene barns trinn er det to jenter som tydeligvis dominerer klassemiljøet.

Flere foreldre har kommet til meg og snakket om disse to jentene, om hvordan de manipulerer, baksnakker og kommenterer de andre i klassen. Disse to jentene er ikke venninner slik jeg forstår, de regjerer hver sin "gjeng". Det er snakk om 3. trinn. (Jeg har vært trinnkontakt i 2 år, og siden jeg ikke er i jobb har jeg vært med trinnet på flere turer/tilstelninger, så foreldrene tror nok at jeg kjenner ungene/trinnet bedre enn de fleste.)

Den ene jentas foreldre kjenner jeg litt til, de er veldig hyggelig og "oppegående" mennesker, men jeg kjenner dem ikke godt.

Dersom mitt barn var den andre snakket om på en slik negativ måte, ville jeg veldig gjerne ha visst det. Jeg ville veldig gjerne ha hatt muligheten til å snakke med henne om hvordan det påvirker andre å få høre at de er tykke, at de er dumme, at de ikke synger fint nok osv., for det er så fjernt fra mine (våre) verdier å si slik til andre.

Det jeg derfor lurer litt på, er om dette er noe jeg burde snakke med foreldrene (mor, siden det er henne jeg kjenner best til gjennom felles fritidsaktivitet) om? Eller er ikke dette noe man vil høre fra andre foreldre?

Hva ville du som forelder ønsket?

(Og for ordens skyld: Jeg oppfatter at jeg har taushetsplikt gjennom mitt skoleverv, og jeg kommenterer _aldri_ det foreldrene forteller meg. Jeg vil _ikke_ være den som er med på å bygge oppunder et dårlig rykte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kan du snakke med læreren

Hvis jeg hadde fortalt om mine bekymringer for klassemiljøet til foreldrerepresentanten i klassen (eller den som har vært det de siste årene og jeg ikke var introdusert for en ny) så tror jeg kanskje jeg hadde håpet hun / han hadde bragt det videre til læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læreren må informeres

Hvis jeg hadde fortalt om mine bekymringer for klassemiljøet til foreldrerepresentanten i klassen (eller den som har vært det de siste årene og jeg ikke var introdusert for en ny) så tror jeg kanskje jeg hadde håpet hun / han hadde bragt det videre til læreren.

Enig, det er ikke FAU sin representant som skal ta det videre med foreldrene, men bringe det videre til læreren, slik at de tar det med foreldrene.

Hvis dette er så merkbart, så bør lærerene også ha merket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville altså ikke at en forelder skulle ta dette opp med deg, men heller læreren?

Jeg har vurdert å snakke med læreren, men jeg vet at alt som handler om andres barn er så veldig taushetsbelagt (selvfølgelig!) og ikke så lett å snakke med lærerne om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er ikke FAU sin representant som skal ta det videre med foreldrene, men bringe det videre til læreren, slik at de tar det med foreldrene.

Hvis dette er så merkbart, så bør lærerene også ha merket det.

Nei, FAU skal ikke snakke med foreldre om slikt, jeg tenkte mer at jeg som mamma til et annet barn osv. Oppfatter ikke at dette er en FAU-sak.

Da forstår jeg også deg slik at du heller vil ha tilbakemelding på slik fra en lærer enn fra en annen forelder, ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har vært med på neste nøyaktig det samme...

Jeg kontaktet skolens sosiallærer som er en skikkelig oppegående og hyggelig dame. Hun overtok hele greia og følger opp både foreldre og barn, så slipper jeg å "blande meg".

Lykke til

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevn det for kontaktlæreren, eller rektor. Hvis man ikke kjenner foreldrene til de det gjelder, godt, er det best på denne måten.

En vet aldri hvordan foreldre reagerer. Jeg har hørt om reaksjoner fra den ene ytterkanten, til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, FAU skal ikke snakke med foreldre om slikt, jeg tenkte mer at jeg som mamma til et annet barn osv. Oppfatter ikke at dette er en FAU-sak.

Da forstår jeg også deg slik at du heller vil ha tilbakemelding på slik fra en lærer enn fra en annen forelder, ja?

Det er flere ting jeg mener lærerne skal slippe å involvere seg i, de har sikkert mer enn nok som det er, men dette har jo definitivt noe med miljøet i selve klassen å gjøre. Derfor tror jeg at jeg ville tatt det med læreren, så fikk læreren avgjøre hvorvidt han/hun skulle ta dette opp på en samtale med de respektive barnas foresatte eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læreren må informeres

Ja dette ville jeg blitt informert om fra en lærer, for dette må jo også prege hele klassemiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville iallefall svært gjerne visst det dersom mine barn drev på slik. Du kan jo starte samtalen med der; at du gjerne vil vite det dersom dine barn ikke er greie med andre, og at du derfor har lyst å ta opp noe med henne. Noen foreldre blir jo sure bare du ser litt skeivt på ungene deres, men disse kan vi ikke bry oss om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville visst om det og jeg setter alltid pris på at folk kommer direkte til meg. Det er selvsagt aldri gøy å høre sånnt om sine barn men samtidig viktig og bli obs på så en hjelper sine barn til å bli ordentlige mennekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville veldig gjerne ha visst det om det var min datter.

Bare ikke gjør det med utgangspunkt i å være anklagende. Muligens er de veldig klar over sin datters dårlige sider og jobber med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville iallefall svært gjerne visst det dersom mine barn drev på slik. Du kan jo starte samtalen med der; at du gjerne vil vite det dersom dine barn ikke er greie med andre, og at du derfor har lyst å ta opp noe med henne. Noen foreldre blir jo sure bare du ser litt skeivt på ungene deres, men disse kan vi ikke bry oss om.

'' Noen foreldre blir jo sure bare du ser litt skeivt på ungene deres, men disse kan vi ikke bry oss om.''

Jeg hører stadig vekk om sånn foreldre, men etter mange år som både forelder og lærer er det sjelden jeg treffer på dem. Det handler riktignok veldig mye om hvordan ting blir tatt opp - hvis foreldre merker misbiligelse, fordømmelse eller sinne fra andre, er selvsagt sannsynligheten mye større for at de går i forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hva ville du som forelder ønsket?''

Som forelder ville jeg defintivt ha ønsket at noen fortalte meg dette, såfremt denne noen klarte å formidle det på en ålreit måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Noen foreldre blir jo sure bare du ser litt skeivt på ungene deres, men disse kan vi ikke bry oss om.''

Jeg hører stadig vekk om sånn foreldre, men etter mange år som både forelder og lærer er det sjelden jeg treffer på dem. Det handler riktignok veldig mye om hvordan ting blir tatt opp - hvis foreldre merker misbiligelse, fordømmelse eller sinne fra andre, er selvsagt sannsynligheten mye større for at de går i forsvar.

Det har du nok rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har fått høre dette i egenskap av klassekontakt, er riktig "tjeneste"vei å fortelle læreren.

Uansett bør du la læreren ta opp dette problemet, da du ikke vet hvordan disse foreldrene kommer til å reagere. I værste fall "skyter" de budbringeren, og da kan det bli ubehagelig å forholde seg til disse foreldrene resten av skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt det opp med kontaktlærer?

Slikt vil på sikt ødelegge klassemiljøet. Ikke bare at noen holder på slik, men at det blir aksept for denne typen adferd i klassen. Særlig om det blir slik at man kommer seg opp ved å trykke andre ned.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville altså ikke at en forelder skulle ta dette opp med deg, men heller læreren?

Jeg har vurdert å snakke med læreren, men jeg vet at alt som handler om andres barn er så veldig taushetsbelagt (selvfølgelig!) og ikke så lett å snakke med lærerne om.

Dette handler ikke bare om 'andres barn'. Men om hele klassemiljøet, altså alle barna. Det er så absolutt en sak for læreren.

Hadde jeg vært lærer, ville jeg i hvert fall ønkset å få vite om dette. Dette er noe som må jobbes helhetlig med. En av grunnene til at jentene holder på slik er at det finnes aksept for adferden i klassen.

Som forelder tror jeg jeg hadde foretrukket å få det fra læreren enn fra en annen forelder som jeg kanskje ikke kjente noe særlig. Tror man lettere kan føle seg ydmyket om det kommer fra en annen forelder. Men det viktigste ville helt klart vært å få vite det.

I mine øyne er det ikke klassekontaktens oppgave å håndtere miljøproblemer i klassen, men å gjøre læreren oppmerksom på ting som måtte komme opp.

Er det mot formodning en tafatt lærer som ikke tar tak i slike ting, ville jeg vært mer villig til å gå direkte på foreldrene. Men dette handler altså ikke bare om disse to jentenes adferd, men også responsen og aksepten de får fra de andre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren må få anledning til å håndtere dette helhetlig. I verste fall kan soloutspill fra enkeltforeldre forstyrre opplegget.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvis det hadde vært mitt barn, ville jeg naturligvis visst om det, men jeg ville heller fått vite det av læreren enn av en tilfeldig forelder, selv om det var foreldrekontakten.

Dessuten er dette uansett en sak for skolen, siden det jentene gjør - eller ikke gjør - påvirker klassemiljøet.

Ta det opp med kontaktlærer, er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...