Chloe Skrevet 18. september 2001 Del Skrevet 18. september 2001 Hei. Jeg kom over innlegget ditt fra tidligere, "gutt 8 år - dagvæter og bæsjer i trusa". Det var ord jeg kjenner igjen! Selv er jeg stemor til en 11 åring som vi ennå ikke kan stole 100% på. Frustrasjonen over situasjonen har mange ganger overveldet faren hans og meg. Da gutten var 7-8 år fikk vi beskjed om at dette går over av seg selv i 10års alderen. *sukk* Det var ikke mye hjelp å få. Moren hans søkte om tilskudd til bleier og klær. Han ble sendt til PPT og fikk samtaler med psykolog i et par år. Disse samtalene vet vi ingenting om og psykologen ville ikke diskutere saken med foreldrene hans. "Det er en privatsak mellom "xx" og meg" Dermed vet vi ikke om det kan ligge psykologiske årsaker bak eller hva han tenker om det selv. Vi har spurt han om han ikke synes det var flaut å lukte vondt blandt kamerater/på skolen o.l. Men han så ut til å være likeglad. Forsvar? Vi vet at han hadde kontrollen selv, for han brukte all sin energi på å ikke gå på do. Hvis han skulle være med oss noe sted, sa vi at han måtte på do først. Og da gjorde han alltid fra seg. Ofte skvettet han litt også. Jeg tror det kom av trykket fra tarmen i tillegg til at han ikke går og tisser hvis vi ikke passer på. Vårt største problem er at vi ikke har han hos oss hele tiden og føler derfor at vi ikke kan hjelpe ham nok. Moren gjør muligens noe for ham, men hun følger dårlig opp. Han har f.eks aldri lært å gå på do med en gang han våkner. Han gjemte skitne underbukser dersom han ble beordret på do og allerede hadde bæsjet på seg. Det er nå lenge siden han har bæsjet på seg her hos oss (vet egentlig ikke mye om hva som foregår hos moren), men nattevætingen er ikke over. Han tisser kun på seg om natten, men det er ikke det som er det største problemet. Vi har lagt plast under lakenet og han har vaskbar dyne. Men det som gjør saken så fortvilet er at han ikke sier ifra eller tar av det våte sengetøyet. Dersom vi glemmer å sjekke, går han til sengs om kvelden i det sammen våte tøyet. Når det gjelder bæsjingen har han måttet ta affære selv. Han måtte selv skylle av skitne underbukser og gå i dusjen. (og det er vel også derfor han gjemte klærne!) Som du er inne på; han velger lettest mulig vei ut. En gang spurte jeg ham hvorfor han bæsjet på seg (han var da 9 år) og han svarte: "Jeg vil ikke gå i fra leken. En gang vi lekte, måtte jeg på do og da jeg kom tilbake ville de andre ikke leke med meg." Andre ganger sa han at han ikke visste det, andre ganger nektet han for det selv om det luktet i hele rommet. Det så virkelig ikke ut til å bekymre han at andre barn kommenterte lukten. Han kunne gå i selskap med bæsj i buksa uten antydning til "skrupler". Jeg kunne skrevet side opp og side ned om hvor vanskelig dette har vært, hvor lite hjelp som har kommet "vår vei" osv., men .... Hvis du har lyst å sende meg noen ord, kan du gjøre det på [email protected] Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35336-til-lindako-ang-dagv%C3%A6ter-og-b%C3%A6sjer-i-trusa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 20. september 2001 Del Skrevet 20. september 2001 Til chloe. Jeg ser av innlegget ditt at det ikke er fagperson du ønsket kontakt med men en av de som har skrevet til meg. Håper du får kontakt. Ellers så vil jeg bare anbefale å ta kontakt med legen å høre om det evt. finnes en uroterapeut der dere bor. Jeg tror barnet kunne hatt nytte av å gå til samtale hos en som kan en del om barns lekkasjeproblemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35336-til-lindako-ang-dagv%C3%A6ter-og-b%C3%A6sjer-i-trusa/#findComment-136420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.