Gå til innhold

overnatting - 12/15 år

Gjest litt bekymret mamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

10

• hidi, the scorpion

5

• Mrs. Wallace

3

• jubalong70

2

Svaret ditt ble ikke slettet; det ble med i dragsuget i forbindelse med sletting av en del innlegg fra vår gamle hr. mislykket.

Wow. Er han her ennå? Han bør premieres for utholdenhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Det ene er å selv være forelder og det andre er hva man selv har gjort...

Kvier meg for å la de sove i lag så unge. De vet om seksuell lavalder, og jeg har bare sagt at de ikke bør gjøre noe de selv ikke er klare for. Jeg har ikke løftet pekefinger. Likevel- om jeg skal være ærlig så ville jeg neppe tillatt overnatting dersom de var så unge...

Men når jeg tenker meg nøye om så husker jeg at jeg dro på telt-tur med en gjeng inkl gutter i 13-14 årsalder...( Vi var ikke kjærester)

Jeg innbiller meg på en eller annen måte at det var bedre da jeg var 13. Jeg har ikke peiling på tenåringer utover hva jeg ser i pressen, men det virker som om 13 er det nye 16 eller noe sånt.

Jeg vet ikke hvordan jeg ville svart her hvis jeg selv hadde hatt en trettenåring løpende rundt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg på en eller annen måte at det var bedre da jeg var 13. Jeg har ikke peiling på tenåringer utover hva jeg ser i pressen, men det virker som om 13 er det nye 16 eller noe sånt.

Jeg vet ikke hvordan jeg ville svart her hvis jeg selv hadde hatt en trettenåring løpende rundt. ;)

Tror det er noe i det du sier.. De fleste av mine venninner var mellom 17 og 20 første gang de hadde sex.. Ingen av dem var under 15. Tror det var ganske uvanlig å ha sex så tidlig den gangen. Idag har jeg inntrykk av at langt flere har sex tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe i det du sier.. De fleste av mine venninner var mellom 17 og 20 første gang de hadde sex.. Ingen av dem var under 15. Tror det var ganske uvanlig å ha sex så tidlig den gangen. Idag har jeg inntrykk av at langt flere har sex tidlig...

Jeg tror jeg var 18 eller 19, men nesten alle rundt meg begynte sent med både sex og alkohol. Første gang jeg var full var jeg 17. Dette var det året de fleste rundt meg begynte. De som begynte før var stort sett de som var ute og kjøre, og som nå er døde eller alkiser/narkomane.

Da jeg var 13 sto ikke engang sex i hodet mitt. Ei heller alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg var 18 eller 19, men nesten alle rundt meg begynte sent med både sex og alkohol. Første gang jeg var full var jeg 17. Dette var det året de fleste rundt meg begynte. De som begynte før var stort sett de som var ute og kjøre, og som nå er døde eller alkiser/narkomane.

Da jeg var 13 sto ikke engang sex i hodet mitt. Ei heller alkohol.

''Da jeg var 13 sto ikke engang sex i hodet mitt. Ei heller alkohol.''

Samme her.... Så vidt jeg husker var det først når jeg ble 15-16 slike ting begynte å bli interessante ;)

Datra mi er 13 og jeg er ganske sikker på at det er slik for henne også... (og jeg tror bestemt ikke jeg er naiv her ;-)). Vet allikevel av mange på hennes alder som driver på med litt av hvert,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her.... Så vidt jeg husker var det først når jeg ble 15-16 slike ting begynte å bli interessante ;)

Datra mi er 13 og jeg er ganske sikker på at det er slik for henne også... (og jeg tror bestemt ikke jeg er naiv her ;-)). Vet allikevel av mange på hennes alder som driver på med litt av hvert,...

Du har jo nevnt din fornuftige datter før, så hun klarer nok å ta de rette avgjørelsene (selv om hun tidvis vil lage hull i ansiktet). ;)

Men jeg så jo bilde av de tre, og hun minste så ut som en ramp, så der kommer du nok til å få litt å stri med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Datra mi er 13 og jeg er ganske sikker på at det er slik for henne også... (og jeg tror bestemt ikke jeg er naiv her ;-)). Vet allikevel av mange på hennes alder som driver på med litt av hvert,...''

he-he.

Slik tenker mange, inkl jeg.

Men hva _vet_ vi om tenåringen, sånn egentlig? De kan tenke/diskutere/vite/teste mye mer enn vi vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo nevnt din fornuftige datter før, så hun klarer nok å ta de rette avgjørelsene (selv om hun tidvis vil lage hull i ansiktet). ;)

Men jeg så jo bilde av de tre, og hun minste så ut som en ramp, så der kommer du nok til å få litt å stri med. ;)

Hehe, tror du har tatt dem på kornet ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Datra mi er 13 og jeg er ganske sikker på at det er slik for henne også... (og jeg tror bestemt ikke jeg er naiv her ;-)). Vet allikevel av mange på hennes alder som driver på med litt av hvert,...''

he-he.

Slik tenker mange, inkl jeg.

Men hva _vet_ vi om tenåringen, sånn egentlig? De kan tenke/diskutere/vite/teste mye mer enn vi vet...

Jo, sant det... men jeg kjenner henne utrolig godt og hun er veldig åpen om det meste og mener jeg kan lese henne som en åpen bok ;)

Det er først nå etter hun begynte på ungdomsskolen hun har begynt å snakke litt om gutter her hjemme, så jeg merker hun begynner å få litt sansen for dem - så mye kan jo skje i tida framover (usikker på hva jeg synes om det ;-P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Jeg hadde insistert på å få prate med noen ansvarlige voksne om festen. Jeg hadde også insistert på at det skulle være voksne tilstede hele tiden.

Likevel er jeg ganske usikker på om jeg hadde latt 13-åringen min ligge over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt bekymret mamma

Uff. Jeg hadde insistert på å få prate med noen ansvarlige voksne om festen. Jeg hadde også insistert på at det skulle være voksne tilstede hele tiden.

Likevel er jeg ganske usikker på om jeg hadde latt 13-åringen min ligge over.

Festen skal være i kveld. Jeg har fremdeles ikke fått tak i foreldrene. Derfor har jeg sagt til datteren at hun ikke får dra. Til og begynne med var jeg kjempekjip, men etter at vi hadde tatt en prat rundt det har hun roet seg litt. "Betingelsen" var at hun skulle få ha en venninne på overnatting her, og det er selvfølgelig helt greit. Ei jente vi kjenner godt, og vi kjenner foreldrene godt også. De vanskelige tenåra har begynt og jeg regner med at jeg i perioder nok kommer til å bli litt lite populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festen skal være i kveld. Jeg har fremdeles ikke fått tak i foreldrene. Derfor har jeg sagt til datteren at hun ikke får dra. Til og begynne med var jeg kjempekjip, men etter at vi hadde tatt en prat rundt det har hun roet seg litt. "Betingelsen" var at hun skulle få ha en venninne på overnatting her, og det er selvfølgelig helt greit. Ei jente vi kjenner godt, og vi kjenner foreldrene godt også. De vanskelige tenåra har begynt og jeg regner med at jeg i perioder nok kommer til å bli litt lite populær.

Det høres ut som om dere har funnet en god løsning. Kanskje skjønte hun også hvorfor du valgte å gjøre det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen slags teologisk ekspert på tenåringer, men:

''Ja, jeg er enig med de som skriver at "noe" kan skje uansett. Men jeg vil ikke signalisere at jeg godkjenner det- ved å si ja til overnatting.''

Bør hun ikke vite på forhånd at du ikke godkjenner det? Man snakker vel sammen?

Det du ville signalisert, naturligvis forutsatt at dere er av typen som kan snakke med hverandre om sånt, var vel heller at du stolte på henne?

Nå snakker jeg generelt. For alt jeg vet er jo jenta over en notorisk lømmel det muligens hadde vært lurt å sperre inne i et klesskap fram til hun er myndig.

Er det derimot en fornuftig tenåring ser jeg ikke helt problemet.

Jeg hadde også sånne strikte forhold, og jeg husker det mellom de eldre i slekta og moderen ble skrevet bekymringsfulle brev om mitt forhold (kun venner) til bestevenninna mi da jeg var 10-14. Det var unormale greier, visstnok. Det var ikke grenser for hva en gutt og jente kunne finne på sammen hvis man ikke holdt ordentlig øye med dem.

Og dere ser hvordan jeg ble!

''eg hadde også sånne strikte forhold, og jeg husker det mellom de eldre i slekta og moderen ble skrevet bekymringsfulle brev om mitt forhold (kun venner) til bestevenninna mi da jeg var 10-14. Det var unormale greier, visstnok. ''

Men det er jo milevis forskjell mellom venner i den alderen og stormforelskede par i den alderen. Jeg hadde også kompiser som jeg kunne ligge i samme seng med uten at det var noen big deal, men dersom det var gutter jeg var forelska i, derimot (som trådstarters datter er), var det ikke akkurat hendene på dyna.

Når gutten i tillegg er to år eldre, og det er umulig å få tak i foreldrene hans for en sondering av terrenget, synes jeg saken bør være ganske grei: Ikkeno' overnattingsfest for trettenåringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eg hadde også sånne strikte forhold, og jeg husker det mellom de eldre i slekta og moderen ble skrevet bekymringsfulle brev om mitt forhold (kun venner) til bestevenninna mi da jeg var 10-14. Det var unormale greier, visstnok. ''

Men det er jo milevis forskjell mellom venner i den alderen og stormforelskede par i den alderen. Jeg hadde også kompiser som jeg kunne ligge i samme seng med uten at det var noen big deal, men dersom det var gutter jeg var forelska i, derimot (som trådstarters datter er), var det ikke akkurat hendene på dyna.

Når gutten i tillegg er to år eldre, og det er umulig å få tak i foreldrene hans for en sondering av terrenget, synes jeg saken bør være ganske grei: Ikkeno' overnattingsfest for trettenåringen.

Jeg har jo ikke så greie på trettenåringer. Jeg vet ikke engang hvordan normale gutter på tretten er. ;)

Jeg ville nok gjort som dere ser ut til å være enige om nedover her. Men jeg ville nok også visst at de gjorde som de ville uansett. Derfor synes jeg rådet mitt om å snakke med henne er fornuftig. Jeg tror også jeg ville sett an både gutt og jente. Man kjenner vel ungen sin greit? Det vet jeg heller ikke stort om, men i min naivitet innbiller jeg meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett har ikke debutalderen sunket så dramatisk siden vi var tenåringer. Det er nok større forskjeller fra gruppe til gruppe, enn fra årskull til årskull. Din erfaring med venninner som debuterte sent, er en annen enn min: Jeg hadde veldig mange venninner som debuterte før de begynte på videregående skole.

''I en undersøkelse om seksuallivet i Oslo fra 1997 ser en at debutalderen har gått noe ned blant kvinner født på 1970-tallet, hvor median debutalder var 16,8 år1. Selv om debutalderen for kvinner fortsatt har sunket, har det ikke vært noen dramatisk nedgang (Træen 1997). I de siste tiårene har det altså kun skjedd små endringer i tidspunktet for når tenåringer blir seksuelt aktive.''

http://www.ssb.no/ssp/utg/200006/1.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke så greie på trettenåringer. Jeg vet ikke engang hvordan normale gutter på tretten er. ;)

Jeg ville nok gjort som dere ser ut til å være enige om nedover her. Men jeg ville nok også visst at de gjorde som de ville uansett. Derfor synes jeg rådet mitt om å snakke med henne er fornuftig. Jeg tror også jeg ville sett an både gutt og jente. Man kjenner vel ungen sin greit? Det vet jeg heller ikke stort om, men i min naivitet innbiller jeg meg det.

Det å snakke med ungen er jo selvsagt det aller, aller beste man kan gjøre - uansett. Men mye kan skje med forholdet mellom foreldre og barn i den alderen, og noen ganger er det vanskelig å få til den gode samtalen.

Alternativt kan ungene ha relativt gode intensjoner, men å sende en haug med umodne hormonbomber på overnatting sammen kan skape kortslutning i selv den mest velmenende tenåringshjernen, for å si det sånn.

Og så er det dette med styrkeforholdet: En femtenåring har uendelig mye mer "makt" og kred enn en trettenåring, og hvis trettenåringen da er sammen med en gjeng av hans venner, kan det fort hende at hun lar seg overstyre litt for mye.

Men det er selvsagt avhengig av personlighetene til disse ungene, da. Noe som selvsagt fører oss tilbake til "snakke sammen"-argumentet. Og også dette med å kjenne kjæresten (og kommunisere med foreldrene hans).

''Jeg tror også jeg ville sett an både gutt og jente. Man kjenner vel ungen sin greit?''

Mnja...jeg hadde et utmerket forhold til foreldrene mine og de føler nok at de kjente meg, men du verden, så mye jeg kunne finne på allikevel.

Hvis tenåringer vil ha sex, klarer de det selvsagt uansett. Men en 13-åring er helt i startfasen av ungdomslivet, og hun har (eller bør ha) god tid til å finne ut av sånt. Ved å sende henne på overnatting, kan man risikere å framskynde en situasjon som krever en avgjørelse, mens dersom de må jobbe litt mer for moroa, rekker hun kanskje å tenke bedre gjennom hva hun vil og hvorfor hun vil (eller ikke vil) ha sex.

For ordens skyld må jeg understreke at ungene mine har en del år igjen før de blir tenåringer, men jeg har min egen ungdomstid friskt i minne, og jeg kjenner veldig mange tenåringer godt - og får høre ting de ikke sier til foreldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett har ikke debutalderen sunket så dramatisk siden vi var tenåringer. Det er nok større forskjeller fra gruppe til gruppe, enn fra årskull til årskull. Din erfaring med venninner som debuterte sent, er en annen enn min: Jeg hadde veldig mange venninner som debuterte før de begynte på videregående skole.

''I en undersøkelse om seksuallivet i Oslo fra 1997 ser en at debutalderen har gått noe ned blant kvinner født på 1970-tallet, hvor median debutalder var 16,8 år1. Selv om debutalderen for kvinner fortsatt har sunket, har det ikke vært noen dramatisk nedgang (Træen 1997). I de siste tiårene har det altså kun skjedd små endringer i tidspunktet for når tenåringer blir seksuelt aktive.''

http://www.ssb.no/ssp/utg/200006/1.shtml

Ok, godt å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...