Gå til innhold

Bruker vanlige folk heroin?

Anbefalte innlegg

Gjest ChristianeS

De gjorde et eksperiment i Storbritannia med å gi narkomane medisinsk ren heroin i kontrollerte doser. (Egentlig som et prosjekt for å forhindre HIV/AIDS.) Svært mange av de narkomane ble faktisk oppegående nok til å jobbe!

De hadde riktignok ikke de skarpeste reaksjonene, men det var mange jobber de kunne gjøre så lenge de fikk heroin regelmessig.

Både heroin og kokain gjør noe med hjernen slik at man blir meget fysisk avhengig. (Ødelegger et av feedbacksystemene.)

Med vennlig hilsen

Dette var interessant! Klarer du å finne ut av hvor jeg kan lese mer om dette? Da var dette tunge rusmibrukere antar jeg? I stedet for metadon rett og slett?

Fortsetter under...

Gjest ChristianeS

Det er bare tøv. Hauger av folk som sier hei til hverandre og opplyser hele vennelista om hva de gjør til enhver tid. Det er en privat form for overvåkingssamfunn. ;)

Jeg skriver aldri hva jeg gjør :) Men deler linker til musikk og film osv.

''Facebook hadde nok fanget meg i sitt nett dersom jeg hadde blitt med... ''

Sånn tenkte jeg også, og det var en av grunnene til at jeg lenge holdt meg unna. Men samtidig er jeg uhelbredelig nysgjerrig, så til slutt heiv jeg meg ut i det. Det var moro den første kvelden å se venneforespørslene som rydde inn, og jeg sendte også selv ut mange, bl.a. til folk jeg ikke har sett på mange år.

Men vennene har liten glede av meg. Jeg skriver så å si ingenting, bare snoker i andres profil og vennelister. Og jeg er bare en rask tur innom i ny og ne. Ble overhodet ikke hekta!

Det er mest pjatt. Greit nok med hverdagspludring, men det får være måte på. Og så er jeg overrasket over at ungdom har foreldrene på vennelista. Det hadde jeg garantert ikke villet i den alderen! Det blir jo lett en del festprat mellom ungdom, og hvis forldrene mine hadde lest det, ville både jeg og de ha daua.

Datteren min (20 år) synes "gamliser på Facebook" er helt forferdelig. Hun leste en masse innlegg høyt for meg fra en gruppe for "oss som vokste opp på..." (mimregruppe fra min barndomsidyll), fordi hun var så redd jeg skulle melde meg inn der.

En av jentene hun gikk på ungdomsskolen sammen med, "snakker" helt åpent med mor og far der, bl.a. om alt hun gjør med kjæresten. Tror ikke de tenker over at absolutt alle på Facebook kan lese det - eller på at han typen hennes har krav på et visst privatliv.

Dette var interessant! Klarer du å finne ut av hvor jeg kan lese mer om dette? Da var dette tunge rusmibrukere antar jeg? I stedet for metadon rett og slett?

Metadon er mye farligere enn heroin og sliter mere på kroppen. Jeg tror at folk ville hatt bedre av å få heroin enn metadon for å holde seg friske

Annonse

Metadon er mye farligere enn heroin og sliter mere på kroppen. Jeg tror at folk ville hatt bedre av å få heroin enn metadon for å holde seg friske

''Metadon er mye farligere enn heroin og sliter mere på kroppen.''

Hvorfor?

Har litt vanskelig for å tro at det kan stemme siden metadon nå også er mye brukt i smertebehandling (for folk som ikke har hatt misbruksproblematikk.)

Hvorfor?

Har litt vanskelig for å tro at det kan stemme siden metadon nå også er mye brukt i smertebehandling (for folk som ikke har hatt misbruksproblematikk.)

Jeg tror det sto på sidene til PRO senteret.

Hei,

Dette er lenge siden - jeg vil tippe 20 år. Det var en lege i Manchester, Storbritannia, som ga dem heroin slik at de skulle slippe "gateheroin".

Beklager at jeg ikke har mer information.

Med vennlig hilsen

Hvorfor?

Men opiater blir også brukt som smertelindring, uten at dette gjør heroin noe mindre skadelig. ;)

Jeg har også lest at metadon er mer skadelig enn heroin, men dette har jeg ikke peiling på.

For øvrig er vel det største problemet med norsk heroinkultur at brukerne aldri vet hva de får. Den ene dagen får de svakt stoff - altså blander de ut mye. Så vender de seg til å blande ut mye i noen uker - før normalt stoff kommer igjen, men dette vet de ikke, og blander ut like mye som de gjorde med det svake stoffet. Og så har du tilfellene med spesielt sterkt stoff - der selv en normal dose blir dødelig.

I tillegg har du alt det urene stoffet.

I løpet av noen måneder i 97, tror jeg det var, strøk nesten hele Askers den gang store junkigjeng med som følge av dette. De røyk på rekke og rad.

Kanskje det var en måte å få rydda opp i sentrum på. Det funka i så fall.

-På Dol av og til

Jeg er faktisk ikke på Facebook. Har holdt meg unna i alle år, og ser ingen grunn til å starte nå. :)

(Før enkelte kommenterer den: Ja, jeg var der i litt under 24 timer for noen måneder siden, men fant i løpet av disse timene ut at det til og med var enda dummere enn jeg trodde).

Akkurat det fann jeg ogå ut. Var der i 4 timer for noen uker siden:) Maken til tull. Enda verre enn jeg trodde:)

Datteren min (20 år) synes "gamliser på Facebook" er helt forferdelig. Hun leste en masse innlegg høyt for meg fra en gruppe for "oss som vokste opp på..." (mimregruppe fra min barndomsidyll), fordi hun var så redd jeg skulle melde meg inn der.

En av jentene hun gikk på ungdomsskolen sammen med, "snakker" helt åpent med mor og far der, bl.a. om alt hun gjør med kjæresten. Tror ikke de tenker over at absolutt alle på Facebook kan lese det - eller på at han typen hennes har krav på et visst privatliv.

''Tror ikke de tenker over at absolutt alle på Facebook kan lese det ''

Det er jo ikke helt sant, da ;-) Alle ens venner kan se hva man skriver på veggen sin. Så hvis man har en begrenset vennekrets og fornuftig forhold til hva man skriver der, er det slett ikke så ille.

Annonse

Jeg har ingen tall til deg, men det er folk som virker ganske normale som har et skjult misbruk av rusmidler og også heroin.

Det som er mest vanlig er nok alkoholmisbruk, misbruk av legemidler og cannabis. En del smertestillende medisiner er opiater - slik som heroin og mange blir avhengige og begynner å ruse seg på det. (De vil ofte nekte for at de har et problem, siden de får det av legen.)

''Tror ikke de tenker over at absolutt alle på Facebook kan lese det ''

Det er jo ikke helt sant, da ;-) Alle ens venner kan se hva man skriver på veggen sin. Så hvis man har en begrenset vennekrets og fornuftig forhold til hva man skriver der, er det slett ikke så ille.

Jo, men poenget er at denne familien har alt vidåpent. Datteren min er ikke "venn" med noen av dem.

Jeg vet at man kan sette opp dette annerledes, det skulle bare mangle...

Jo, men poenget er at denne familien har alt vidåpent. Datteren min er ikke "venn" med noen av dem.

''"snakker" helt åpent med mor og far der, bl.a. om alt hun gjør med kjæresten''

''denne familien har alt vidåpent''

*fnis* (eller "morsan tenker bare koffert - igjen!)

Ah, ja da så. Men jeg tror det kommer opp som mer begrenset som default. Da ha de åpnet det (mer eller mindre) bevisst.

Og i så fall - enig med deg, en uting.

''"snakker" helt åpent med mor og far der, bl.a. om alt hun gjør med kjæresten''

''denne familien har alt vidåpent''

*fnis* (eller "morsan tenker bare koffert - igjen!)

Når det gjelder hun jenta og kjæresten, har du helt rett. Hun og mora hinter på dårlig grovis-nivå - ganske pinlig.

Det er en grunn til at datteren min leste det høyt for meg - hun syntes det var litt drøyt, spesielt med tanke på han kjæresten.

Når det gjelder hun jenta og kjæresten, har du helt rett. Hun og mora hinter på dårlig grovis-nivå - ganske pinlig.

Det er en grunn til at datteren min leste det høyt for meg - hun syntes det var litt drøyt, spesielt med tanke på han kjæresten.

Ja, jeg er helt enig i dette med å ha krav på privatliv!

''En av jentene hun gikk på ungdomsskolen sammen med, "snakker" helt åpent med mor og far der, bl.a. om alt hun gjør med kjæresten. Tror ikke de tenker over at absolutt alle på Facebook kan lese det - eller på at han typen hennes har krav på et visst privatliv''

Det er jeg enig i. Men jeg tror også at dette ikke bare handler om facebook og denslags. Foreldre ser ut til å ha blitt mer som kamerater enn som foresatte til ungene sine.

Samboeren min går f. eks. ofte på polet og handler til ungene sine, og de klager ofte over hvor fyllesyke de er. Begge ting ville ha vært utenkelig i min ungdom.

Han er så livredd for at de skal bli sure på ham, så han kjører dem i øst og vest, betaler regningene deres og duller og trøster. Og aldri et bebreidende ord uansett hvor håpløst de oppfører seg.

Jeg trenger vel ikke å fortelle at jeg teller både til ti og hundre inni meg for å la være å sprekke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...