Gjest Utgått på dato? Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Skoleunger på besøk hos grandtante: Barn A høyt og tydelig: "Pappa, jeg liker ikke dette!" Det gjelder en forseggjort dessert. Barn A hendvender seg så til barn B. "Liker du det?" Med en klar forventning om at barn B heller ikke skal like det. Barn B erklærer at h*n heller ikke liker desserten og går videre til å diskutere andre ting ved måltidet h*n ikke liker. Ingen reaksjon fra foreldre. Synes slik oppførsel er skrekkelig. Særlig når det rammer personer barna burde vise ekstra respekt. Barn (og voksne) trenger ikke like maten. De trenger ikke spise den. Og heller ikke skryte av den. Men det burde gå an å kneppe igjen nebbet og utvise et minstemål av høflighet? Det verste er at foreldrene over hodet ikke reagerer. Har jeg gått ut på dato? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nei dette var utrolig uhøflig både av barn og foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 ''Har jeg gått ut på dato?'' Nope, men dette foreldreparet har forsaket et og annet i barneoppdragelsen. (Da tar jeg forbehold i at dama ikke serverte kuruke). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nei, dette var svært uhøflig! Utrolig utidig av foreldrene å ikke reagere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nei, dette var veldig uhøflig av barnet, og enda verre at foreldrene ikke reagerte. Jeg pleier å si til mine barn (og har lekset opp for besøkende barn også iblant) at det er greit å ikke like, men da sier man det ikke. Man sier bare høflig nei takk. Det er ikke lov å si æsj eller kritisere maten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AtHomeMom Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det var utrolig uhøflig av barna, og at foreldrene ikke reagerte på dette. Men du skriver "vise ekstra respekt for". Finnes det noen man skal vise ekstra respekt? Jeg ser du snakker om grandtante, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ha _mer_ respekt fordi man er grandtante - alle skal da vel vises like mye respekt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det var utrolig uhøflig av barna, og at foreldrene ikke reagerte på dette. Men du skriver "vise ekstra respekt for". Finnes det noen man skal vise ekstra respekt? Jeg ser du snakker om grandtante, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ha _mer_ respekt fordi man er grandtante - alle skal da vel vises like mye respekt... ''Jeg ser du snakker om grandtante, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ha _mer_ respekt fordi man er grandtante - alle skal da vel vises like mye respekt...'' Kanskje en arvetante :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utgått på dato? Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det var utrolig uhøflig av barna, og at foreldrene ikke reagerte på dette. Men du skriver "vise ekstra respekt for". Finnes det noen man skal vise ekstra respekt? Jeg ser du snakker om grandtante, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ha _mer_ respekt fordi man er grandtante - alle skal da vel vises like mye respekt... ''Men du skriver "vise ekstra respekt for". Finnes det noen man skal vise ekstra respekt? Jeg ser du snakker om grandtante, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ha _mer_ respekt fordi man er grandtante - alle skal da vel vises like mye respekt...'' Alle skal behandles med respekt. Men noen fortjener at man i særlig grad viser at man verdsetter og respektere dem. F.eks. en sjenerøs grandtante som stiller opp i øst og vest og er fungerende bestemor. Eldre mennesker bør man generelt vise den ekstra respekt de fortjener som har gått opp løypene for oss og for det meste slitt langt mer enn oss. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utgått på dato? Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 ''Jeg ser du snakker om grandtante, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ha _mer_ respekt fordi man er grandtante - alle skal da vel vises like mye respekt...'' Kanskje en arvetante :-) Ingen arvetante. Hun har egne barn og barnebarn. Men en person som er veldig generøs, stiller opp når det trengs og er fungerende bestemor. Synes godt man kan legge seg litt ekstra i selen da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AtHomeMom Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 ''Men du skriver "vise ekstra respekt for". Finnes det noen man skal vise ekstra respekt? Jeg ser du snakker om grandtante, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ha _mer_ respekt fordi man er grandtante - alle skal da vel vises like mye respekt...'' Alle skal behandles med respekt. Men noen fortjener at man i særlig grad viser at man verdsetter og respektere dem. F.eks. en sjenerøs grandtante som stiller opp i øst og vest og er fungerende bestemor. Eldre mennesker bør man generelt vise den ekstra respekt de fortjener som har gått opp løypene for oss og for det meste slitt langt mer enn oss. mvh Nja, kanskje - jeg er ikke sikker på om jeg er enig med deg... At man skal være takknemlig overfor mennesker som "stiller opp i øst og vest" og kanskje gi noe tilbake, kan jeg være enig i, men respekt - nei, det synes jeg alle mennesker fortjener uansett hva de er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AtHomeMom Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Ingen arvetante. Hun har egne barn og barnebarn. Men en person som er veldig generøs, stiller opp når det trengs og er fungerende bestemor. Synes godt man kan legge seg litt ekstra i selen da. Problemet slik du uttrykker det, er at det underforstått betyr at hvis det var snakk om en mindre snill person, eller bare en kjenning i stedet for en grandtante, så hadde det vært greit å oppføre seg slik... Og det er det jo ikke, det er jo ingen som skal sitte å æsje og fysje over maten på den måten uansett hvem de er på besøk hos. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Ingen arvetante. Hun har egne barn og barnebarn. Men en person som er veldig generøs, stiller opp når det trengs og er fungerende bestemor. Synes godt man kan legge seg litt ekstra i selen da. Det var en spøk.... :-) Faktisk så er jeg grandtante selv - når jeg tenker etter. Selv om bildet mitt av en grandtante er noe eldre og mer rynkete enn jeg selv er... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utgått på dato Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nja, kanskje - jeg er ikke sikker på om jeg er enig med deg... At man skal være takknemlig overfor mennesker som "stiller opp i øst og vest" og kanskje gi noe tilbake, kan jeg være enig i, men respekt - nei, det synes jeg alle mennesker fortjener uansett hva de er. Alle mennesker bør møtes med et visst minstemål av respekt, enten de er konglige eller insestforbrytere. Men jeg synes faktisk det er viktig at både store og små viser at de verdsetter noen som gir spesielt mye av seg selv. Problemet her er at både foreldrene til disse barna og barna tar denne grandtanten som en selvfølge og viser lite verdsettelse. Klagingen på maten er et av symptomene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AtHomeMom Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Alle mennesker bør møtes med et visst minstemål av respekt, enten de er konglige eller insestforbrytere. Men jeg synes faktisk det er viktig at både store og små viser at de verdsetter noen som gir spesielt mye av seg selv. Problemet her er at både foreldrene til disse barna og barna tar denne grandtanten som en selvfølge og viser lite verdsettelse. Klagingen på maten er et av symptomene. Ja, da så... er det flere ting blir saken en annen - da er det jo ingen vits i å diskutere denne enkeltsaken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utgått på dato. Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Problemet slik du uttrykker det, er at det underforstått betyr at hvis det var snakk om en mindre snill person, eller bare en kjenning i stedet for en grandtante, så hadde det vært greit å oppføre seg slik... Og det er det jo ikke, det er jo ingen som skal sitte å æsje og fysje over maten på den måten uansett hvem de er på besøk hos. Jeg har da ikke sagt at det er greit å oppføre seg slikt i noen sammenheng. Alle fortjener et minstemål av respekt. Og noen som har giddet å lage mat til deg fortjener det i hvert fall. Men det blir _ekstra_ille_ å oppføre seg slik overfor en grandtante som, om hun har anledning, alltid stiller opp for dem når de spør. Hun har virkelig fortjent bedre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utgått på dato Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Ja, da så... er det flere ting blir saken en annen - da er det jo ingen vits i å diskutere denne enkeltsaken. Disse barna klager på maten uansett hvor de er, og foreldrene ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om det. Men jeg synes det blir ekstra ille når de holder på slik hos grandtante. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AtHomeMom Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jeg har da ikke sagt at det er greit å oppføre seg slikt i noen sammenheng. Alle fortjener et minstemål av respekt. Og noen som har giddet å lage mat til deg fortjener det i hvert fall. Men det blir _ekstra_ille_ å oppføre seg slik overfor en grandtante som, om hun har anledning, alltid stiller opp for dem når de spør. Hun har virkelig fortjent bedre. mvh En slik oppførsel er enten akseptabel eller ikke, uansett hvem det er som har laget mat til en. Derfor skrev jeg som jeg gjorde, men hvis det er snakk om andre ting i tillegg (som vi ikke vet hva er), så blir det håpløst å diskutere saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Si noe positivt eller ikke si noe i det hele tatt burde gjelde vet matbordet også. Forstår du reagerer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nja, kanskje - jeg er ikke sikker på om jeg er enig med deg... At man skal være takknemlig overfor mennesker som "stiller opp i øst og vest" og kanskje gi noe tilbake, kan jeg være enig i, men respekt - nei, det synes jeg alle mennesker fortjener uansett hva de er. Det er noe som heter skjerpende omstendigheter. En slik adferd av voksne og barn i nærheten av besteforeldre, grandtanter/onkler etc., ville jeg funnet ekstra vanskelig å forholde meg til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AtHomeMom Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det er noe som heter skjerpende omstendigheter. En slik adferd av voksne og barn i nærheten av besteforeldre, grandtanter/onkler etc., ville jeg funnet ekstra vanskelig å forholde meg til. mvh Ja, jeg skjønner at noen setter disse menneskegruppene høyere i en slik sammenheng - og jeg er i utgangspunktet enig i at man skal vise stor respekt for dem også (så fremt de ikke har en oppførsel som tilsier noe annet). Poenget mitt er at i akkurat _dette_ tilfellet, så viser man den samme respekt overfor vertinnen som har stått å lagd maten, uavhengig av hvem denne er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.