Gå til innhold

Mathøflighet.

Gjest Utgått på dato?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg skjønner at noen setter disse menneskegruppene høyere i en slik sammenheng - og jeg er i utgangspunktet enig i at man skal vise stor respekt for dem også (så fremt de ikke har en oppførsel som tilsier noe annet). Poenget mitt er at i akkurat _dette_ tilfellet, så viser man den samme respekt overfor vertinnen som har stått å lagd maten, uavhengig av hvem denne er.

''Ja, jeg skjønner at noen setter disse menneskegruppene høyere i en slik sammenheng - og jeg er i utgangspunktet enig i at man skal vise stor respekt for dem også (så fremt de ikke har en oppførsel som tilsier noe annet). ''

Har du ikke nå insnevret 'alle mennesker' til dem du synes fortjener din respekt. Da er det vel ikke så langt unna å tenke tanken at noen fortjener _ekstra_ respekt. Om noen får ekstra respekt betyr ikke det i mine ører at andre ikke blir respektert.

Jeg tolker trådstarter dit hen at denne mangelen på høflighet og respekt er ekstra ille å bevitne når det gjelder nettopp denne personen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AtHomeMom

''Ja, jeg skjønner at noen setter disse menneskegruppene høyere i en slik sammenheng - og jeg er i utgangspunktet enig i at man skal vise stor respekt for dem også (så fremt de ikke har en oppførsel som tilsier noe annet). ''

Har du ikke nå insnevret 'alle mennesker' til dem du synes fortjener din respekt. Da er det vel ikke så langt unna å tenke tanken at noen fortjener _ekstra_ respekt. Om noen får ekstra respekt betyr ikke det i mine ører at andre ikke blir respektert.

Jeg tolker trådstarter dit hen at denne mangelen på høflighet og respekt er ekstra ille å bevitne når det gjelder nettopp denne personen.

mvh

''Har du ikke nå insnevret 'alle mennesker' til dem du synes fortjener din respekt.''

Nei, jeg mener at jeg ikke har gjort det, jeg skulle kanskje ha skrevet det i innlegget mitt, men jeg tenkte på mennesker med en særskilt ille oppførsel (en voldelig far, en onkel som driver med overgrep osv) - uten at det dermed er naturlig at man er på middag hos dem. Grunnen til at jeg tok med det vedhenget i setningen, er at slik jeg kjenner DOL, ville jeg ha blitt "angrepet" hvis jeg ikke hadde tatt det med, fordi jeg da tilsynelatende uttrykte meninger om at alle mennesker fortjener respekt uansett hvor ille de har oppført seg...

"Til lags åt alle kan ingen gjera", det lærer man til gangs her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du ikke nå insnevret 'alle mennesker' til dem du synes fortjener din respekt.''

Nei, jeg mener at jeg ikke har gjort det, jeg skulle kanskje ha skrevet det i innlegget mitt, men jeg tenkte på mennesker med en særskilt ille oppførsel (en voldelig far, en onkel som driver med overgrep osv) - uten at det dermed er naturlig at man er på middag hos dem. Grunnen til at jeg tok med det vedhenget i setningen, er at slik jeg kjenner DOL, ville jeg ha blitt "angrepet" hvis jeg ikke hadde tatt det med, fordi jeg da tilsynelatende uttrykte meninger om at alle mennesker fortjener respekt uansett hvor ille de har oppført seg...

"Til lags åt alle kan ingen gjera", det lærer man til gangs her inne...

Men hvorfor setter du likhetsteng mellom å behandle noen med ekstra respekt og å behandle de resterende respektløst?

Selv forventer jeg at mine barn legger seg i høflighetsmessig høygir, ikke lavgir, på besøk hos besteforeldre og andre av den eldre garde i slekta.

Hadde de snakket slik om maten ville de for det første fått høre det fordi slik snakker man bare ikke, hverken borte eller hjemme. Dernest ville de fått en enkstra verbal omgang for å gjøre noe slik hos XXX av alle.

Slik sett ser jeg ikke det store problemet med trådstarters ønske om ekstra respekt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke klart å la passere, selv om det ikke var min(e) unge® det var snakk om. Uhøflighet og utakknemlighet er motbydelig å se på!

En annen ting er at vi (i dagens samfunn) ser ut til å ha en tendens til å være så redd for å "ødelegge barns integritet" at vi er redd for å irettesette dem, av redsel for at de skal miste ansikt eller noe slikt. I den sammenheng glemmer vi visst at oppdragelse består av en stor dose "korreksjon" på en eller annen måte, og enkelte ganger må denne korreksen skje i nærvær av andre.

Det tar seg rett og slett ikke ut at man alltid skal ta samtalen på kammerset, når et barn oppfører seg motbydelig ovenfor andre, noen ganger er faktisk hensynet til den andre (feks grandtante) større enn en frekk og uhøflig liten pode som skal tøffe eller hevde seg. Ikke rart de sliter i skolen, når ikke engang foreldrene reagerer eller korrigerer - så hvorfor skal en LÆRER få lov til det!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AtHomeMom

Men hvorfor setter du likhetsteng mellom å behandle noen med ekstra respekt og å behandle de resterende respektløst?

Selv forventer jeg at mine barn legger seg i høflighetsmessig høygir, ikke lavgir, på besøk hos besteforeldre og andre av den eldre garde i slekta.

Hadde de snakket slik om maten ville de for det første fått høre det fordi slik snakker man bare ikke, hverken borte eller hjemme. Dernest ville de fått en enkstra verbal omgang for å gjøre noe slik hos XXX av alle.

Slik sett ser jeg ikke det store problemet med trådstarters ønske om ekstra respekt.

mvh

Jeg skjønner at jeg må formulere meg utrolig klønete. Du så hva slags type mennesker jeg ikke ville ha forventet bli gitt respekt? Hvis bestefar hadde vært en overgriper, så hadde jeg aldri i verden forventet at mine barn hadde vist ham respekt.

Jeg har heller aldri sagt noe om at jeg synes denne oppførselen trådstarter forteller om, er greit! Jeg hadde aldri latt det passere med mine unger, MEN, reprimanden hadde blitt den samme enten det var grandtante eller en nabo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg må formulere meg utrolig klønete. Du så hva slags type mennesker jeg ikke ville ha forventet bli gitt respekt? Hvis bestefar hadde vært en overgriper, så hadde jeg aldri i verden forventet at mine barn hadde vist ham respekt.

Jeg har heller aldri sagt noe om at jeg synes denne oppførselen trådstarter forteller om, er greit! Jeg hadde aldri latt det passere med mine unger, MEN, reprimanden hadde blitt den samme enten det var grandtante eller en nabo...

Et annet sted i denne tråden skriver du.

''Problemet slik du uttrykker det, er at det underforstått betyr at hvis det var snakk om en mindre snill person, eller bare en kjenning i stedet for en grandtante, så hadde det vært greit å oppføre seg slik...''

Det oppfatter jeg som at du tolker 'ekstra respekt' som ingen respekt til de andre. Jeg er litt i stuss på hvordan du kom fram til dette.

For øvrig synes jeg en logsik slutning av at noen kan gjøre seg fortjent til mindre respekt / ingen respekt, må være at andre kan gjøre seg fortjent til ekstra respekt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Et annet sted i denne tråden skriver du.

''Problemet slik du uttrykker det, er at det underforstått betyr at hvis det var snakk om en mindre snill person, eller bare en kjenning i stedet for en grandtante, så hadde det vært greit å oppføre seg slik...''

Det oppfatter jeg som at du tolker 'ekstra respekt' som ingen respekt til de andre. Jeg er litt i stuss på hvordan du kom fram til dette.

For øvrig synes jeg en logsik slutning av at noen kan gjøre seg fortjent til mindre respekt / ingen respekt, må være at andre kan gjøre seg fortjent til ekstra respekt.

mvh

Ok, vi ser rett og slett forskjellig på denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utgått på dato

Det hadde jeg ikke klart å la passere, selv om det ikke var min(e) unge® det var snakk om. Uhøflighet og utakknemlighet er motbydelig å se på!

En annen ting er at vi (i dagens samfunn) ser ut til å ha en tendens til å være så redd for å "ødelegge barns integritet" at vi er redd for å irettesette dem, av redsel for at de skal miste ansikt eller noe slikt. I den sammenheng glemmer vi visst at oppdragelse består av en stor dose "korreksjon" på en eller annen måte, og enkelte ganger må denne korreksen skje i nærvær av andre.

Det tar seg rett og slett ikke ut at man alltid skal ta samtalen på kammerset, når et barn oppfører seg motbydelig ovenfor andre, noen ganger er faktisk hensynet til den andre (feks grandtante) større enn en frekk og uhøflig liten pode som skal tøffe eller hevde seg. Ikke rart de sliter i skolen, når ikke engang foreldrene reagerer eller korrigerer - så hvorfor skal en LÆRER få lov til det!?!

Jeg holdt på å sprekke. Men det hadde blitt verre om jeg hadde brutt inn.

Dette er samboerens slekt. Hadde nok blitt mer misstemning om jeg hadde korrigert ungene mens foreldrene var der, enn det ble av hva ungene sa. Foreldrene hadde sikkert blitt fornærmet.

Får helt vondt inni meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å sprekke. Men det hadde blitt verre om jeg hadde brutt inn.

Dette er samboerens slekt. Hadde nok blitt mer misstemning om jeg hadde korrigert ungene mens foreldrene var der, enn det ble av hva ungene sa. Foreldrene hadde sikkert blitt fornærmet.

Får helt vondt inni meg.

Det kommer jo litt an på hvordan man sier ting. Det er mye som kan sies eller dekkes over med litt humor. Men skjønner det er vanskelig i en slik setting, særlig hvis foreldrene ikke tåler det minste kvekk fra andre folk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg ser du snakker om grandtante, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ha _mer_ respekt fordi man er grandtante - alle skal da vel vises like mye respekt...''

Kanskje en arvetante :-)

*fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette var veldig uhøflig av barnet, og enda verre at foreldrene ikke reagerte.

Jeg pleier å si til mine barn (og har lekset opp for besøkende barn også iblant) at det er greit å ikke like, men da sier man det ikke. Man sier bare høflig nei takk. Det er ikke lov å si æsj eller kritisere maten.

''Nei, dette var veldig uhøflig av barnet, og enda verre at foreldrene ikke reagerte.''

Ja, enig i at foreldrenes manglende reaksjon var enda verre. Barn tråkker jo innimellom i salaten, men av voksne bør man definitivt forvente mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke utgått på dato. Det er foreldrenes oppgave å vise ungene oppførsel, hvis de lar det være gjør de barna en "bjørnetjeneste". Hvis ungene ikke lærer oppførsel hjemme, må de lære av andre voksne og på skolen. Ungene lærer hva som er rett og galt på en litt feil måte. Dette skaper ofte usikre barn som ikke vet hva som er rett eller galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har gått ut på dato, så har jeg gjort det også.

Her i huset har vi en regel om at man ikke klager på maten man får. Man må gjerne skryte av den, om man liker den. Liker man den ikke, kan man gi beskjed om det - og så være ferdig.

De fleste forstår at barn kan være kresne.

Det å høylytt klage over mat man blir servert er uhøflig og en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg er også utgått på dato i så fall.

Slikt hadde jeg slått ned på om det var guttungen. Han sier/gjør ikke slikt, nettopp fordi det er uakseptabelt.

Ikke like er helt OK, men mathøflighet er viktig i mine øyne.

He he, noen kompiser av han æsjer av maten hjemme, men hos meg gjør det de snodig nok ikke ;o) (alle får noe de spiser altså, jeg sulter dem ikke ;o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...