Gå til innhold

Red Bull og 12-åringer...

Gjest AtHomeMom

Anbefalte innlegg

Gjest AtHomeMom

Det har blitt poppis å drikke Red Bull, har jeg skjønt. Jeg vet at det er anbefalt 14 års grense for å kjøpe dette, og har egentlig ikke tenkt over problemstillingen før jeg nå får en SMS fra datteren som spør om hun kan drikke en boks med Red Bull. Hva gjør dere? Hva bør man gjøre? Og hva er konsekvensen av at barn drikker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når datteren er såpass snill at hun spør om hun får lov, så respekterer hun sannsynligvis også at du sier at hun kan smake en sjelden gang, men at det ikke er noe unger bør drikke til vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva gjør dere?''

Jeg har tillatt det etpar ganger, se også nedenfor.

''Hva bør man gjøre?''

Man bør antakelig henvise til aldersgrensa, men alle gir seg ikke av den grunn.

''Og hva er konsekvensen av at barn drikker det?''

Det funker som veldig virksom energidrikk. Junior erfarte ganske tidlig at man risikerer å ikke få sove om kvelden, noe han mislikte såpass sterkt at det ikke har blitt mer mas om saken.

Hadde jeg bare tviholdt på aldersgrensa ville han garantert mast mye mer og / eller fått tak i det uten min godkjennelse.

Ingen pedagogisk eller "korrekt" løsning, men den funket greit i dette tilfellet.

Og ta det med ro, jeg kommer ikke til å velge samme løsning den dagen det er snakk om alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når datteren er såpass snill at hun spør om hun får lov, så respekterer hun sannsynligvis også at du sier at hun kan smake en sjelden gang, men at det ikke er noe unger bør drikke til vanlig...

Enig i dette. Totaltforbud virker ofte mot sin hensikt. Smake litt er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke red bull bør være dagligkost for en 12åring, men at h*n får smake er jo greit. Synes du har en flink 12åring som sendes sms og spør før h*n prøver så jeg ville derfor sagt at h*n kunne få lov til å ta en red bull idag, men at det nok ikke ble noe vane ettersom det tross alt er 14års aldersgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AtHomeMom

Jeg synes ikke red bull bør være dagligkost for en 12åring, men at h*n får smake er jo greit. Synes du har en flink 12åring som sendes sms og spør før h*n prøver så jeg ville derfor sagt at h*n kunne få lov til å ta en red bull idag, men at det nok ikke ble noe vane ettersom det tross alt er 14års aldersgrense.

Det største problemet rundt hele saken ble (oppdaget jeg) at spørsmålet kom først etter at boksen var kjøpt og åpnet... så vi har nok en liten samtale foran oss i kveld uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Kremt, jeg oppdaget at spørsmålet kom etter at hun hadde kjøpt boksen og drukket av den - men hun kom vel på at det var en såpass omstridt drikk... Jeg er stolt over at hun faktisk spurte og var mer ærlig slik sett, enn at hun ikke sa noe om det i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet rundt hele saken ble (oppdaget jeg) at spørsmålet kom først etter at boksen var kjøpt og åpnet... så vi har nok en liten samtale foran oss i kveld uansett...

Men det kan jo hende at hun rett og slett glemte at dette var en drikk med 14 års grense? Og når hun kom på det så sendte hun sms til deg?

Jeg synes likevel hun var flink som sa ifra, for hun kunne jo bare drukket den og latt være og si noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Men det kan jo hende at hun rett og slett glemte at dette var en drikk med 14 års grense? Og når hun kom på det så sendte hun sms til deg?

Jeg synes likevel hun var flink som sa ifra, for hun kunne jo bare drukket den og latt være og si noe :-)

Ja, det var nettopp det jeg skrev til Katt-ja... Jeg synes fortsatt hun var veldig flink, men jeg er litt bekymret over hennes hang til å gjøre som "alle andre"... Hun har nemlig prøvd drikken før, og sier hun ikke liker den, og når hun da likevel velger å kjøpe, er det sannsynligvis for å være tøff blant venninnene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg ville likt at ungene tyllet is seg.

Men det blir vel et spørsmål om mengde og hva reaksjonen på et totalforbud blir.

mvh

''Men det blir vel et spørsmål om mengde og hva reaksjonen på et totalforbud blir.

''

Få ting øker attraksjonsverdien mer enn et totalforbud, så jeg tror også at beste løsning er å formidle at unger har ikke godt av å drikke red bull. Gjør ikke noe å smake, men uklokt å drikke mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det burde være aldersgrense. Jeg drikker en del sterk kaffe, og det hender en sjelden gang jeg tar med en redbull. Den sterke kaffen gjør ingenting med kroppsristinga, men det gjør redbullen.

Jeg vet ikke hvor mye koffein det er i redbullen, men det er i hvert fall et eller annet i den som gir meg både hjertedunk og koffeinfølelsen - og det selv om jeg drikker noen kopper sterk kaffe hver dag og sånn sett burde være vant med koffein.

En tolvåring tåler sannsynligvis enda mindre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var nettopp det jeg skrev til Katt-ja... Jeg synes fortsatt hun var veldig flink, men jeg er litt bekymret over hennes hang til å gjøre som "alle andre"... Hun har nemlig prøvd drikken før, og sier hun ikke liker den, og når hun da likevel velger å kjøpe, er det sannsynligvis for å være tøff blant venninnene...

Her får de ikke kjøpe red bull ol uten bevis på at de er gamle nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og akkurat idet jeg har sendt avgårde en del liberale svar på diverse "er vi for strenge"-tråder synliggjøres min grense, hehe.. ;-)

Jeg har ikke greid å nekte han å drikke redbull, burn etc, men duverden så dårlig jeg liker det der. Jeg tror det er alfa omega å få nok søvn, og jeg liker dårlig at han aller helst skulle ønske å være våken halve natta og sove halve dagen nå (han er 15). Så nå er jeg som min mor; jeg vekker han på lør- og søndags formiddag, og maser han i seng - innimellom relativt nyttesløst. Og husker at det var nøyaktig likt men med meg selv og min mor i rollene den gang jeg selv var 15... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...