Gå til innhold

Foreldre som overbekytter barna sine

Gjest nei til frykt

Anbefalte innlegg

Gjest nei til frykt

Jeg ser at enkelte foreldre overbeskytter barna sine veldig. De kjører barna til skolen langt opp i barneskolen selv om de fleste på samme alder får lov til å sykle, ta buss eller gå, de får ikke besøke barn som har det rotete og skittent hjemme, de får ikke lov til å overnatte hos noen uten at de er venner med foreldrene, de får selvsagt heller ikke besøke noen hvor de ikke kjenner foreldrene, osv. De prøver også å holde barna sine borte fra noen de mener kanskje kommer fra dårlige hjem. Utrolig, men sant.

Jeg tillater kanskje litt for mye. De får besøke barn som har det rotete og skittent, de får besøke barn jeg ikke kjenner foreldrene til, de får sykle og gå til skolen. Jeg blander meg aldri borti hvem de leker med.De får lov til mye og de er glade, utadvente barn med godt selvbilde. Jeg orker ikke være redd for alt mulig og jeg vil ikke gjøre mine barn overnervøse etter hvert som de blir større.

Jeg tenker at det er langt større fare for å skade et barn psykisk med overbeskyttelse enn at det skal være så maks uheldig at det skjedd de som vil skade de psykisk.

Hva tenker andre om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig, mange barn blir overbeskyttet og får vansker med å tilpasse seg til samfunnet senere. Både på skole og i arbeidslivet vil de møte på problemer, selv om de selvfølgelig vil skylde på momenter utenfor deres egen kontroll. Det verste er at en del foreldre rett og slett gjør dette med åpne øyne - de tror kanskje de er snille, men de gjør barna sine en bjørnetjeneste. Jeg vil gå så langt som å si at de egentlig er slemme mot avkommene sine.

Og før hylekoret begynner, dette gjelder ikke alle foreldre, men det dessverre flere og flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, mange barn blir overbeskyttet og får vansker med å tilpasse seg til samfunnet senere. Både på skole og i arbeidslivet vil de møte på problemer, selv om de selvfølgelig vil skylde på momenter utenfor deres egen kontroll. Det verste er at en del foreldre rett og slett gjør dette med åpne øyne - de tror kanskje de er snille, men de gjør barna sine en bjørnetjeneste. Jeg vil gå så langt som å si at de egentlig er slemme mot avkommene sine.

Og før hylekoret begynner, dette gjelder ikke alle foreldre, men det dessverre flere og flere.

Det som tar KAKA er når foreldre ringer rundt etter jobber for sine tenårings-avkom. Det håper jeg at jeg ALDRI kommer til å gjøre. Er det foreldrene eller tenåringene som skal jobbe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hva som menes med overbeskyttelse? Innrømmer gjerne at jeg var "hønemor" da barna var små, Jeg hadde antennene ute og ville gjerne vite hvor de var og hvem de var sammen med. Dette gjorde jeg mere i det skjulte, jeg skjønte faktisk at jeg ikke måtte gjøre ungene utrygge på andre mennesker med min oppførsel. De har forøvrig blitt oppegående, utadvendte og selvstendige mennesker, så noe bra har vi vel gjort :)

Jeg var veldig redd når barna var små pga min egen oppvekst. Mor var veldig overbeskyttende og redd. Låste døren når det kom besøk og ville ikke slippe dem inn. Jeg fikk ikke gå ut osv. Da jeg begynte på skolen fikk jeg kultursjokk. Første gangen læreren kjeftet på meg trodde jeg han kom til å være sint på meg resten av livet. Ingen hadde satt grenser for meg før.

Jeg ble også et lett bytte for "onde" mennesker, både unge og voksne. Ble mobbet, fikk revet istykker klærne, misbrukt, osv. Jeg ble veldig skeptisk til folk. Det er jeg enda, men jeg har heldigvis greid å unngå å føre dette over på barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som tar KAKA er når foreldre ringer rundt etter jobber for sine tenårings-avkom. Det håper jeg at jeg ALDRI kommer til å gjøre. Er det foreldrene eller tenåringene som skal jobbe der?

Det som virkelig tar kaka, må vel være når foreldrene gjør det du skriver om der for barna selv om de er voksne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hverken tid eller ork til omfattende regelverk og strenge beskyttelsesrutiner.

Men det hender jeg legger meg opp i barnas valg av venner om ting går helt over styr. Det har også hendt at jeg har bedt dem skygge unna visse voksne. Begge deler er i så fall basert på observert håpløs adferd.

Legger merke til mye mer enn jeg legger meg oppi.

Ellers synes jeg det er viktigere å bevare åpenheten og dialogen med barna, påvirke grensene de har i sine egne hoder, enn å drive med masse regler og kontroll.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''... de får ikke besøke barn som har det rotete og skittent hjemme''

Jeg lurer på hvordan foreldrene holder orden på hvilke av hjemmene som er rotete og skitne?

De som henter barn hjemme hos oss, står som regel i gangen. Den er verdens minste, bare et vindfang. Der har vi alle uteskoene, dermed er gulvet skittent - hadde vi tatt dem med lenger inn, hadde flere gulv blitt skitne. Det ser også rotete ut, fordi det er mange skopar på liten plass.

Det betyr ikke at det generelt er skittent og rotete hos oss. Det er høyst variabelt. Vi er heller ikke på besøk til ungenes venner i den grad at vi kan bedømme graden av rot og skitt. Det kan se "bomba" ut i inngangspartiet uten at det er noe dårlig hjem.

Selv er jeg ingen tilhenger av overbeskyttelse, men det kommer også an på barnet. Det er stor forskjell på mine to, hvor tidlig de f.eks. har villet gjøre enkelte ting alene, hvor stor vennekrets de har hatt, osv. Jeg tror ikke jeg er verken strengest eller mest "grenseløs" i foreldregruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig tar kaka, må vel være når foreldrene gjør det du skriver om der for barna selv om de er voksne!

"Det som virkelig tar kaka, må vel være når foreldrene gjør det du skriver om der for barna selv om de er voksne!"

Du sier noe, finnes det slike tilfeller?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører nok litt denne metoden jeg også. Jeg tror også at det er viktig for barn å se at folk er forskjellige, og at andre barn vokser opp på andre måter.

Men jeg hadde nok vært veldig forsiktig dersom jeg visste at andre foreldre hadde problemer. (Vold osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AtHomeMom

Det har blitt for mye overbeksyttelse av barn, det er det ingen tvil om. Men etter å ha opplevd diverse ting er jeg forsiktig med på peke ut hvem som evt. oversbeskytter. Det kan være helt andre grunner til at barn blir kjørt til skolen eller at de ikke sover over hos venner - uten at dette nødvendigvis er informasjon som andre vet om.

Men som sagt, det er ingen tvil om at barn (mange, ikke alle) blir for lite selvstendige og det er på grunn av såkalte helikopterforeldre;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan foreldrene holder orden på hvilke av hjemmene som er rotete og skitne?

De som henter barn hjemme hos oss, står som regel i gangen. Den er verdens minste, bare et vindfang. Der har vi alle uteskoene, dermed er gulvet skittent - hadde vi tatt dem med lenger inn, hadde flere gulv blitt skitne. Det ser også rotete ut, fordi det er mange skopar på liten plass.

Det betyr ikke at det generelt er skittent og rotete hos oss. Det er høyst variabelt. Vi er heller ikke på besøk til ungenes venner i den grad at vi kan bedømme graden av rot og skitt. Det kan se "bomba" ut i inngangspartiet uten at det er noe dårlig hjem.

Selv er jeg ingen tilhenger av overbeskyttelse, men det kommer også an på barnet. Det er stor forskjell på mine to, hvor tidlig de f.eks. har villet gjøre enkelte ting alene, hvor stor vennekrets de har hatt, osv. Jeg tror ikke jeg er verken strengest eller mest "grenseløs" i foreldregruppa.

Man får nok et førsteinntrykk. Snuppa har vært hjemme hos to bekjente noen ganger, og der ser det virkelig bomba ut. Både innenfor og utenfor huset.

Da jeg gikk lengre inn i det ene huset (homeparty) var det akkurat like ille over alt. Ikke trivelig i det hele tatt. Og jeg har ikke høye krav til ryddig/renslig rundt i alle kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt for mye overbeksyttelse av barn, det er det ingen tvil om. Men etter å ha opplevd diverse ting er jeg forsiktig med på peke ut hvem som evt. oversbeskytter. Det kan være helt andre grunner til at barn blir kjørt til skolen eller at de ikke sover over hos venner - uten at dette nødvendigvis er informasjon som andre vet om.

Men som sagt, det er ingen tvil om at barn (mange, ikke alle) blir for lite selvstendige og det er på grunn av såkalte helikopterforeldre;-))

Trodde det var "curlingforeldre", jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var "curlingforeldre", jeg. :-)

Helikopterforeldre er visst også et begrep:

"Som helikoptre roterer de overvåkende over barna sine - beredt til å lande kjapt og rykke ut med nødhjelp så fort det trengs. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopterforeldre er visst også et begrep:

"Som helikoptre roterer de overvåkende over barna sine - beredt til å lande kjapt og rykke ut med nødhjelp så fort det trengs. "

Én med kost foran og én sirklende over i helikopter er nok det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier vel at man an se hvordan huset ser ut innvendig ut fra hvordan det ser ut utenfor.... En rotetete innkjørsel og hage, betyr like ofte et rotete hus.

Og ut fra dem jeg har besøkt, så stemmer.

Men... det at noen har det rotete, betyr ikke at de ikke er flotte mennesker hvor man ikke bør sende sine barn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier vel at man an se hvordan huset ser ut innvendig ut fra hvordan det ser ut utenfor.... En rotetete innkjørsel og hage, betyr like ofte et rotete hus.

Og ut fra dem jeg har besøkt, så stemmer.

Men... det at noen har det rotete, betyr ikke at de ikke er flotte mennesker hvor man ikke bør sende sine barn. :-)

''Men... det at noen har det rotete, betyr ikke at de ikke er flotte mennesker hvor man ikke bør sende sine barn''

Puh! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...