Gå til innhold

Kan det være et hjerteproblem?

Gjest bæbubil

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en sønn som fyller 3 år i januar. Han er blid, aktiv og nysgjerrig og jeg anser ham som en frisk og oppegående gutt på alle måter. Han har derimot astma og en del allergi, men dette er under kontroll og han følges opp jevnlig for plagene. Jeg har derimot et annet spørsmål til deg. Antakelig er det ingenting å bekymre seg over, men jeg tenker såpass ofte på det, at det hadde vært godt å få et råd. Helt siden min sønn var nyfødt har han blitt blå på hender, føtter og lepper så fort han blir litt kald. En dusj eller et bad medfører alltid en slik fargeendring. Han er også ofte kaldere på hender og føtter enn det jeg har merket meg at andre barn er. Vet et par sjeldne få ganger er han også blitt litt blå i forbindelse med aktivitet, men dette har kanskje bare skjedd 2-3 ganger i løpet av hans liv. Han blir derimot ofte tung i pusten, både ved anstrengelse og om natten. Sistnevnte regner jeg jo med er astmarelatert, men kan cyanosen tyde på hjertetrøbbel eller er det vanlig at små barn har litt dårlig blodsirkulasjon ved temperaturforandringer? Han er blitt lyttet på ved mange anledninger pga. astma-kontroller, og vil har aldri fått noen beskjed om at han har bilyder etc. på hjertet. Blir takknemlig for et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner du anser barnet ditt som frisk, bortsett fra astma,som behandles adekvat,og det tror jeg er riktig.

Blåhet, cyanose på hender og føtter periodevis, spes. ved avkjøling er vanlig og skyldes den spesielle oppbyggingen av blodårene i denne del av kroppen. Det er også vanlig hos nyfødte og spebarn(acro cyanose).Mer utbredt syanose, over kroppen, skal gi mistanke og feil i hjerte og sirkulasjon.Tung pust, som ikke skyldes astma kan gi mistanke om feil i sirkulasjon og hjerte.Økt trettbarhet, hurtig og tung pust, mindre fysisk utholdende enn jevnaldrene,vektfall,sentral cyanose skal gi mistanke om feil i sirkulasjon.Bilyd over hjerte og mellom skulderbladene,svak eller dårlig lyskepuls,leppe og tungecyanose,forstørret fast lever er også symptomer som gir mistanke. Siden du har mistanke og det plager deg, synes jeg du skal be om spes. undersøkelse av hjerte hos spes. med ultralyd og doppler. Det er ikke smertefullt og gir sikkerheten du leter etter.Legen din kan henvisese han til poliklinikken på barneavdelingen der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...