kosemor Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 11 åringen har satt opp ønskeliste. En del av ønskene sier vi nei til: * Vi sier nei til egen Tv på rommet-synes familien kan være sammen i stua og ikke sitte på hvert vårt rom å se TV. Ungene har dessuten en felles TV oppe i loftsstua i tillegg til den vi har i stua nede. * egen bærbar PC. Foreløpig har hun ikke bruk for PC til skolearbeid. Vi har en stor, topp PC som hele familen kan benytte. Den er ofte ledig og står slik til at vi kan ha litt kontroll med hva som foregår og vise interesse for hva hun driver med på PCen. Dette er i tråd med det barnevakten.no anbefaler *iphone. Vi synes dette er en veldig dyr telefon for et barn og ha ansvar for på skolen etc. - vi sier også nei til at hun kan få opprette egen blogg..... ....og vi er visstnok verdens værste foreldre om dagen! Hva slags grenser har dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Alle fornuftige foreldre er pr def "verdens verste foreldre". Jeg synes ikke dere er for strenge - bare kloke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 I tilfelle er vi også strenge..... her er ikke noe av dette aktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Vi har stort sett samme grenser som dere, bortsett fra at 12-åringen har egen bærbar pc som han fikk til 11-årsdagen. Men han har regler for hva han kan og ikke kan gjøre på den, og han sitter mye i fellesrom med den. Jeg vil gjerne ha "min" pc fri for allskens spill og dill som han bruker, og vi bruker ofte pc samtidig, så dermed er det mest praktisk at han har sin egen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Alle fornuftige foreldre er pr def "verdens verste foreldre". Jeg synes ikke dere er for strenge - bare kloke. Enig med Bobby. Reglene deres er fornuftige og kloke for en 11-åring. Hvis man skal få alt så tidlig, hva har man da å se frem til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Vi har også en 11-åring og har ikke sagt ja til noe av det dere lister opp. Han har riktignok en iPod Touch som han fikk i bursdagsgave, og han sparer visstnok til en mini-pc (maken til min mini-Acer) men det er nok en stund til han får råd til det med en lønn på 100,- i mnd! Han har tilgang til både tv og pc omtrent når han vil, og vi vil gjerne fortsette å ha litt kontroll på det området særlig nå mens han fremdeles til en viss grad hører på det vi sier. Vi mister nok kontrollen i løpet av de neste 5 årene uansett og da er det greit å ha litt nettvett i "bånn" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Vi har også en 11-åring, og han har ingenting av det du lister opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nei i mitt hode er dere godt innenfor rimelighetens grenser. Min tenåringsgutt får fremdeles ikke tv på rommet han - det er mer enn forstyrrende nok på nattesøvnen at han har iPhone ("bruker den som vekkerklokke sjø mamma") på soverommet spør du meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drvalley Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Ja til TV og egen PC. Nei til iphone og blogg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Da er jeg like streng som deg, har en 12-åring. Han har ikke tv på rommet, ikke nintendo eller wii, har en meget enkel Nokia telefon og fikk MSN først nå i høst. PC har han felles med meg, han får ikke egen.Han har ikke spurt etter Iphone og bryr seg ikke om blogging. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Barna våre er snart 11, 9,5 og 5 år gamle. Vi sier nei til TV på rommet. Som dere har vi to TV'er i huset. Vi sier nei til egen PC foreløpig. Eldste sier hun sparer til egen PC, så vi får se når hun får spart nok. Blir en stund til, da hun brukte opp sparepengene sine på ny Nintendo DS i sommer. iPhone har ingen barn behov for. De to eldste har hver sin mobil, men det er en mobil som tåler mer enn iPhone gjør. De får låne min og farens iPhone til å spille på når det passer seg Blogging har det ikke vært noe spørsmål etter. Har heller ikke tatt stilling til det... Umiddelbart tenker jeg at det kanskje kan være greit, så lenge vi som foreldre har full kontroll over den. Sammenlignet med mange andre er vi ganske strenge foreldre, men jeg tror ikke barna våre tar noe skade av det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg har også en 11-åring. TV på rommet er ikke aktuelt enda her. Vi bruker også parabol, så ho vil jo ikke få inn noe på den uansett (veldig praktisk:-) Ho har egen PC. Vår pc har vi bl.a. regnskapet til gubben. Så den får ho ikke lov til å bruke. Jeg ser at ho bruker PC mer og mer i skolesammenheng også. I tillegg til at ho faktisk lærer mye om PC bruk. Iphone har jeg ikke tenkt over da ho ikke har nevn det. Ho ønsker ser touch telefon, men jeg synes den ho har er bra nok. Den er bare 1 1/2 år gammel og fungerer utmerket. (Sikkert steinaldermodell i barns øyne) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Guttungen har egen laptop. TV har vi i stua og kjellerstua (i sistnevnte er det ungene som regjererer, jeg er der nesten aldri). iPhone er en altfor, altfor dyr telefon for hans bruk. Egen blogg ser jeg ikke det helt farlige med så lenge avtalen er at du leser den og evt har tilgang på å moderere dersom den skulle "ta av". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Egen TV på rommet har ikke min 11-åring, heller. De få timene han ligger i senga, får han klare seg uten. Han ser ut av vinduet sitt og inn på naboens gigaskjerm når det er sene fotballkamper. Han har en gammel PC på rommet sitt, men vi har grei kontroll på hva som foregår der allikevel. Blogg blir det neppe spørsmål om. Ser ikke det som noen fare i seg selv, det kommer helt an på tema og hvordan den brukes. I hans tilfelle er nok en usaklig fotballblogg med veldig dårlig rettskriving det mest aktuelle. Den voksne søsteren hans skriver på en temablogg sammen med noen andre, men det er ingen rosa moteblogg med bilder av dem selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg har en sønn på 11 og jeg har akkurat samme meningene som deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Enig med deg bortsett fra det siste punktet. Blogging kan være bra trening i å skrive og formidle, så det ville jeg ha tillatt. Selvsagt ville jeg holdt øye med hva som skrives, og jeg ville forlangt at kommentarer skal forhåndsgodkjennes. Og tatt en prat på forhånd om formatet og innholdet på bloggen, hva som er lurt og ikke lurt å skrive om, hvilke bilder man kan/bør legge ut osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Nei i mitt hode er dere godt innenfor rimelighetens grenser. Min tenåringsgutt får fremdeles ikke tv på rommet han - det er mer enn forstyrrende nok på nattesøvnen at han har iPhone ("bruker den som vekkerklokke sjø mamma") på soverommet spør du meg. Å bruke mobiltlf. som vekkerklokke er bare tøv! De bruker den til helt andre ting enn vekking også ... men det er du nok klar over. Vi har forbud mot å ha mobiltlf. på rommet etter leggetid. Når de skal sove, skal de ha ro til nettopp det - og ikke vekkes av meldinger og samtaler av venner som får lov (eller tar seg lov) til å være legne oppe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ikke strenge i det hele tatt. Ingen av våre har hatt eller kommer noen gang til å få eget TV på rommet. Vi har to TVer i huset - i fellesareal - og det holder i massevis. Ingen av våre har fått bærbar PC får de har hatt bruk for det i skolesammenheng. De to minste klarer seg lenge med de to stasjonære PCene vi har .... selv om den eldste (snart 9 år) ofte sier at hun ønsker seg PC med lokk (= laptop) iPhone er det bare mor i huset som har - og den fikk jeg i en alder av 41 år ;o) De to små har ikke egen mobiltelefon enda. Har hele tiden sagt at de skal være 10 år før de får egen telefon, men ser at snart 9-åringen er den eneste i klassen som ikke har det (og det har hun vært lenge nå) - så det ligger vel an til mobil i 9-årsgave. Vi kommer ikke til å tillate at de har mobilen på rommet etter leggetid, for å bruke den til vekkerklokke. Har personlig erfaring (gjennom vår fosterdatter) at mobiltlf. blir et forstyrrende element for nattesøvnen når de kommer opp i 13-14 års alderen. Og det er mye verre å stramme inn denne når de er vant med å ha tlf. på rommet, enn å innføre regelen når de får tlf. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 TV på rommet, Iphone og blogg er uaktuelt. Laptop har de ikke, men barna har hatt hver sin stasjonære PC siden 4-5 års alderen. Jeg skjønner ikke hvordan vi skulle klart å dele på en PC alle sammen, barna trenger f.eks PC veldig mye i skolearbeidet. De ønsker seg lap-top i tillegg, men det syns jeg er uaktuelt så lenge de ikke får bruke laptoper i timene på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ville gjort det samme vedr. TV og blogg, men mine mindre barn har faktisk allerede hver sin bærbare PC (foreldrenes gamle). Vi vil likevel ha en viss kontroll med hva de gjør på PC'en, og vi har grenser for hvor mye de får lov til å spille spill etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.