fillolin Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Når en gir råd om diagnose, utredning og henvisning til PPT bør en huske på at det er stooooore, lokale variasjoner. F.eks. er det på langt nær alle PP-kontor som har psykolog, som det henvises til. Det varierer selvfølgelig også fra sted til sted hvor grundige utredningene er, avhengig av størrelsen på fagmiljøet, hvordan en vanligvis samarbeider med skolene o.l. Derfor kan en heller ikke si kategorisk at diagnose i seg selv er viktig - det som er viktig er god og riktig hjelp. Noen ganger får en god utredning og riktig diagnose, men dårlig hjelp, andre ganger ingen diagnose, men likevel god hjelp. Det kommer jo også litt an på hvordan barnet selv og foreldrene vil se på det å få en diagnose: om de ser det som en lettelse eller dom... Men når dette er sagt, som motvekt til noen av de andre innleggene her, så er jeg enig i at det er på tide å finne ut av ting når barnet går i 4. klasse. Og at skolen uansett bør prøve ut noen tiltak. Skolen kan og bør også selv gjøre noen utredninger, både screening på klassenivå, og mer konkret med elever som strever for å få mer kunnskap om hva barnet strever med (om det handler om lydsystemet, det å høre forskjell på lydene, eller det visuelle, det å se forskjell på bokstavene f.eks.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.