ancat1365381247 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Jeg syns mitt barn spiser lite på skolen. Ho spiser 1 knekkebrød og en halv skive. Ho tar en yogurt før skolestart. Når jeg henter mellom 1530-1600, er matpakken nesten urørt. Ho er veldig sulten når ho kommer hjem, og sliter med å vente til middagen er ferdig. Ho er 6 år. Hvor mye pleier generelt en 6 åring å spise på skolen?.. Og hva kan jeg gjøre for å få henne til å spise mer på skolen?.. Jeg prøver å ha på pålegg som ho liker.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Jeg ville nok prøvd å få henne til å spise mer frokost, en youghurt holder ikke. Så kan du godt variere innholdet i matboksen. Hva med grove rundstykke, frukt, polarbrød (grove), ekstra pølsesnabber, cherrytomater, kanskje du har middagsrester som egner seg? Stekt kylling, salat el. Etter at vi gjorde matboksen mer spennende spiser barna mye mer lunsj enn før. Innpakket ost er for eksempel veldig populært. Det holder seg bedre og smaker derfor bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ancat1365381247 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Jeg ville nok prøvd å få henne til å spise mer frokost, en youghurt holder ikke. Så kan du godt variere innholdet i matboksen. Hva med grove rundstykke, frukt, polarbrød (grove), ekstra pølsesnabber, cherrytomater, kanskje du har middagsrester som egner seg? Stekt kylling, salat el. Etter at vi gjorde matboksen mer spennende spiser barna mye mer lunsj enn før. Innpakket ost er for eksempel veldig populært. Det holder seg bedre og smaker derfor bedre. Jeg har prøvd både med knekkebrød, brødskiver og havregrøt til frokost. Men ho vil ikke ha noe av delene. Jeg prøver å ha forskjellig i matpakken hennes. Alt fra rundstykker, egg, og div. som kan friste litt.. Ho spiser bra med frukt, noe jeg sender med hver dag. Men jeg syns ho spiser for lite mat på så mange timer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Prøv å blande litt musli i yougherten om morgenen. Ikke så mye at hun må tygge ordentlig, men bare littegrann. Da blir det litt mer å gå på. Klarer selv ikke mat om morgenen, så jeg skjønner egentlig datteren din godt der. Hva om hun får være med på kvelden og bestemme hva matpakka skal inneholde neste dag, og evt lage den selv? Dattera her er glad i såkalt Polabrød, og gjerne med påleggssjokoladeplater på. Siden hun er så småspist lar jeg henne få lov til det, og da er som regel matboksen tom. 2 brød. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Er matboksen til SFO også, eller får hun mat der i tillegg? Har du snakket med henne om det? Det kan f.eks. hende at hun spiser sakte og ikke rekker mer, at boken som leses i matpausen er så spennende at hun glemmer å spise, etc. I såfall kan du ta det opp med skolen/sfo slik at de kan passe litt på at hun får spist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ancat1365381247 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Er matboksen til SFO også, eller får hun mat der i tillegg? Har du snakket med henne om det? Det kan f.eks. hende at hun spiser sakte og ikke rekker mer, at boken som leses i matpausen er så spennende at hun glemmer å spise, etc. I såfall kan du ta det opp med skolen/sfo slik at de kan passe litt på at hun får spist. Nei. Ho spiser en halv skive fra matboksen og 1 knekkebrød på SFO. Eller noe annet hvis de har laget mat der.. Hvis de skal på tur og har med ekstra mat, er ikke mye mer rørt av matpakka.. Jeg har snakket med henne om dette, men intill videre har det ikke hjulpet.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ancat1365381247 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Prøv å blande litt musli i yougherten om morgenen. Ikke så mye at hun må tygge ordentlig, men bare littegrann. Da blir det litt mer å gå på. Klarer selv ikke mat om morgenen, så jeg skjønner egentlig datteren din godt der. Hva om hun får være med på kvelden og bestemme hva matpakka skal inneholde neste dag, og evt lage den selv? Dattera her er glad i såkalt Polabrød, og gjerne med påleggssjokoladeplater på. Siden hun er så småspist lar jeg henne få lov til det, og da er som regel matboksen tom. 2 brød. Jeg har prøvd å kjøpe forskjellige yoghurter, men ho vil ikke ha med klumper i. Har prøvd med forskjellige frokost blandinger og. Hat tatt henne med i butikken, så ho kan få velge hvem ho vil ha. Men ho liker ingen.. Jeg koker egg, hvis ho vil ha det med. Jeg spør henne om det er noe ho har lyst til å ha på brødskiva, og ho får som regel bestemme det. Ho er glad i ost og pølsepålegg, ikke nugatti o.l. Har også prøvd med polarbrød. Men foreløbig ingen hell.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Mine barn spiser ei brødskive til frokost (må ofte tvinges ned...) De spiser to brødskiver på skolen og når de gikk på SFO spise de to brødskiver der også. I noen perioder syns de det var lite, da smurte jeg tre skiver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ancat1365381247 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Mine barn spiser ei brødskive til frokost (må ofte tvinges ned...) De spiser to brødskiver på skolen og når de gikk på SFO spise de to brødskiver der også. I noen perioder syns de det var lite, da smurte jeg tre skiver. Så bra Hvordan skal jeg få min datter til å bli så flink?... Jeg har prøvd så mye, men uten hell.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Så bra Hvordan skal jeg få min datter til å bli så flink?... Jeg har prøvd så mye, men uten hell.. Dette er forskjellig fra person til person og har lite med å være flink. Jeg får hetta når farmor stadig vekk kommenterer hvr flinke guttne mine er til å spise :-D De spiser jo fordi de er sultne og ikke fordi de vil være flinke. Dvs, den eldste spiser ekstra mye når farmor er her, han liker jo å få positive tilbakemeldinger, og dette er stort sett det eneste farmor kommenterer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Jeg ville prøvd med noe annet enn brødskiver, slik noen andre her også sier. Hva med en sånn liten boks med havregrøt? Hun kan ha med seg varmt vann på en liten termos og blande. Salat med litt skinkebiter, eller rester etter tacomiddagen? Det hadde datra mi med seg her om dagen. Pizzasnurrer bakt på delvis grovt mel? Fine å fryse, så man kan bake en stor porsjon og ta opp til å ha med på tur eller i matboksen. Små grønnsaker som er lette å "plukke"? Gulrøtter og kålrot i biter, cherrytomater, sukkererter osv. Fiskekaker, pastarester etter middagen, stekt ris med grønnsaker og egg (kaldt)? Suppe på termos? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Dette er forskjellig fra person til person og har lite med å være flink. Jeg får hetta når farmor stadig vekk kommenterer hvr flinke guttne mine er til å spise :-D De spiser jo fordi de er sultne og ikke fordi de vil være flinke. Dvs, den eldste spiser ekstra mye når farmor er her, han liker jo å få positive tilbakemeldinger, og dette er stort sett det eneste farmor kommenterer. ''De spiser jo fordi de er sultne og ikke fordi de vil være flinke.'' Helt enig, jeg liker heller ikke det uttrykket, men det er stort sett bare fra "bestemorgenerasjonene" jeg hører det. Jeg kunne kanskje brukt uttrykket "flink til å spise" hvis barnet klarte å spise pent med kniv og gaffel, uten å søle, gode manerer o.l. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Her er matboksen noen ganger helt tom og noen ganger urørt når barna hentes på SFO. Jeg syns egentlig ikke det er noe å stresse så mye med, men det hender jeg spør om hvorfor. (Var du ikke sulten i dag? Fikk du ikke tid til å spise? Spiste du bare eplet ditt?) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ancat1365381247 Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Her er matboksen noen ganger helt tom og noen ganger urørt når barna hentes på SFO. Jeg syns egentlig ikke det er noe å stresse så mye med, men det hender jeg spør om hvorfor. (Var du ikke sulten i dag? Fikk du ikke tid til å spise? Spiste du bare eplet ditt?) Dette er daglig med min datter... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 ''De spiser jo fordi de er sultne og ikke fordi de vil være flinke.'' Helt enig, jeg liker heller ikke det uttrykket, men det er stort sett bare fra "bestemorgenerasjonene" jeg hører det. Jeg kunne kanskje brukt uttrykket "flink til å spise" hvis barnet klarte å spise pent med kniv og gaffel, uten å søle, gode manerer o.l. Ja, jeg er også bevisst på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nottoday Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Min datter har vært sånn hele tiden. Spist en halv skive eller noe sånt på skolen. Nå har jeg endelig fått henne til å spise mer, men det har krevet kreativitet og vilje til å lage spennende matpakker fra min side. Jeg har kjøpt STORE matbokser og kjøpte i tillegg et lass med små bokser, og variere nå reportoaret mellom knekkebrød pakket inn i alufolie (da blir de ikke myke), pålegg i boks ved siden av sånn at hun kan smøre selv (skinke, ost, lettsalami, kaviar el l), youghurt i liten boks (ca 2-3 ss) + 4korn med soyaflokker, oppskåret frukt i boks, peanøtter uten salt i boks, pitabrød med kylling, agurk, salat, mais, litt ost og bittelitt rømme, ev med skinke i stedet, pastasalat med samme ingredienser som i pitabrødet + egg, grove tortillalefser med samme ingredienser som over, eller bare med skinke og ost + salat og agurk, ev. lettsalami i stedet for skinke, eller sandwhich av grovt brød med diverse pålegg og salat/agurk mellom, noen ganger en bitteliten flaske juice (1 dl). I tillegg har vi prøvd tomatsuppe på termos, middagsrester av ymse slag mm. Jeg har kommet fram til at overraskelsesmomentet er det viktigste. Ingen av ungene (lager samme til alle, selv om det bare er den ene som har trøblet med å få i seg maten) vil vite hva de får i boksene før de kommer på skolen, og alt går stort sett ned, selv om det egentlig er helt vanlig mat. Skjemmer jeg ungene bort - ja visst! Men det tar faktisk ikke lengre tid enn å smøre brødskiver når man blir vant til det, og jeg SER jo selv at maten virker mye mer fristende enn tidligere. Og jeg har vært ganske desperat for å få den ene til å spise mer, siden hun har vært utrolig småspist. Har som sagt løst seg litt denne høsten, og jeg HÅPER virkelig at det kommer til å vare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Min datter har vært sånn hele tiden. Spist en halv skive eller noe sånt på skolen. Nå har jeg endelig fått henne til å spise mer, men det har krevet kreativitet og vilje til å lage spennende matpakker fra min side. Jeg har kjøpt STORE matbokser og kjøpte i tillegg et lass med små bokser, og variere nå reportoaret mellom knekkebrød pakket inn i alufolie (da blir de ikke myke), pålegg i boks ved siden av sånn at hun kan smøre selv (skinke, ost, lettsalami, kaviar el l), youghurt i liten boks (ca 2-3 ss) + 4korn med soyaflokker, oppskåret frukt i boks, peanøtter uten salt i boks, pitabrød med kylling, agurk, salat, mais, litt ost og bittelitt rømme, ev med skinke i stedet, pastasalat med samme ingredienser som i pitabrødet + egg, grove tortillalefser med samme ingredienser som over, eller bare med skinke og ost + salat og agurk, ev. lettsalami i stedet for skinke, eller sandwhich av grovt brød med diverse pålegg og salat/agurk mellom, noen ganger en bitteliten flaske juice (1 dl). I tillegg har vi prøvd tomatsuppe på termos, middagsrester av ymse slag mm. Jeg har kommet fram til at overraskelsesmomentet er det viktigste. Ingen av ungene (lager samme til alle, selv om det bare er den ene som har trøblet med å få i seg maten) vil vite hva de får i boksene før de kommer på skolen, og alt går stort sett ned, selv om det egentlig er helt vanlig mat. Skjemmer jeg ungene bort - ja visst! Men det tar faktisk ikke lengre tid enn å smøre brødskiver når man blir vant til det, og jeg SER jo selv at maten virker mye mer fristende enn tidligere. Og jeg har vært ganske desperat for å få den ene til å spise mer, siden hun har vært utrolig småspist. Har som sagt løst seg litt denne høsten, og jeg HÅPER virkelig at det kommer til å vare. Så flink du er :-)) Nesten som japanerne og deres bento matbokser. De legger stolthet og prestisje i maten de sender med barna. DET er virkelig matboks luksus! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg aner ikke hva som er normalt å spise for en 6-åring, mine unger er generelt matglade og spiser sannsynligvis mer enn de fleste. Du får råd om å lage matpakkene mer spennende, og det er sikkert et godt råd. Et annet råd kan være at hun får smøre matpakke selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Min datter har vært sånn hele tiden. Spist en halv skive eller noe sånt på skolen. Nå har jeg endelig fått henne til å spise mer, men det har krevet kreativitet og vilje til å lage spennende matpakker fra min side. Jeg har kjøpt STORE matbokser og kjøpte i tillegg et lass med små bokser, og variere nå reportoaret mellom knekkebrød pakket inn i alufolie (da blir de ikke myke), pålegg i boks ved siden av sånn at hun kan smøre selv (skinke, ost, lettsalami, kaviar el l), youghurt i liten boks (ca 2-3 ss) + 4korn med soyaflokker, oppskåret frukt i boks, peanøtter uten salt i boks, pitabrød med kylling, agurk, salat, mais, litt ost og bittelitt rømme, ev med skinke i stedet, pastasalat med samme ingredienser som i pitabrødet + egg, grove tortillalefser med samme ingredienser som over, eller bare med skinke og ost + salat og agurk, ev. lettsalami i stedet for skinke, eller sandwhich av grovt brød med diverse pålegg og salat/agurk mellom, noen ganger en bitteliten flaske juice (1 dl). I tillegg har vi prøvd tomatsuppe på termos, middagsrester av ymse slag mm. Jeg har kommet fram til at overraskelsesmomentet er det viktigste. Ingen av ungene (lager samme til alle, selv om det bare er den ene som har trøblet med å få i seg maten) vil vite hva de får i boksene før de kommer på skolen, og alt går stort sett ned, selv om det egentlig er helt vanlig mat. Skjemmer jeg ungene bort - ja visst! Men det tar faktisk ikke lengre tid enn å smøre brødskiver når man blir vant til det, og jeg SER jo selv at maten virker mye mer fristende enn tidligere. Og jeg har vært ganske desperat for å få den ene til å spise mer, siden hun har vært utrolig småspist. Har som sagt løst seg litt denne høsten, og jeg HÅPER virkelig at det kommer til å vare. Herlig, første som slo meg også var bento :-) Kanskje du får enda flere ideer med et søk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nottoday Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Herlig, første som slo meg også var bento :-) Kanskje du får enda flere ideer med et søk? Ja, jeg har sjekket ut bento, og jeg følger det samme prinsippet, ja. Må nok utvide repertoiret litt etterhvert, men det er egentlig ganske artig. Og hvis ungene lærer at hjemmelagede matpakker kan være minst like spennende og gode som det man kjøper på baker'n, så er det absolutt verdt innsatsen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.