Gå til innhold

Hadde dere blitt flau over denne ungen?

Gjest knutemor

Anbefalte innlegg

Passet det ene barnet til kusina mi. Hun er sju år gammel, fosterbarn og har til tider en litt utfordrende atferd.

Vi var inne på en kafe i hjembygda hennes, hvor barnet ville ha krem til fruktsalaten. Da vi fikk bestilt det vi skulle ha så sa kassedama til barnet " ja, her kan jo du jobbe når du blir stor".

Da kommer det høyt og tydelig fra den lille: Nei, det gidder jeg ikke! jeg skal bli doktor jeg !

litt flaut ja ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, kommentaren var bare søt. Det kunne vel like gjerne vært omvendt - at hun sa til en doktor at det gad hun ikke bli, for hun skulle jobbe på kafé!

Hadde hun vært eldre kunne det synes litt nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kommentaren var bare søt. Det kunne vel like gjerne vært omvendt - at hun sa til en doktor at det gad hun ikke bli, for hun skulle jobbe på kafé!

Hun er ganske spydig til tider. Håper det er noe hun vokser fra seg.

Jeg nevnte jo i samme slengen at det kunne være greit å ha noe å spe på studielånet med. Det blir fort mye lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, en slik kommentar fra et 7 år gammelt barn hadde jeg ikke blitt flau over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte jo i samme slengen at det kunne være greit å ha noe å spe på studielånet med. Det blir fort mye lån.

''Jeg nevnte jo i samme slengen at det kunne være greit å ha noe å spe på studielånet med. Det blir fort mye lån.''

Dette ville ikke mine jenter forstått noe av da de var 7 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg nevnte jo i samme slengen at det kunne være greit å ha noe å spe på studielånet med. Det blir fort mye lån.''

Dette ville ikke mine jenter forstått noe av da de var 7 år!

Nei, tror ikke at hun forstår noe av det, men det var et forsøk på å ro meg litt i land, i forhold til kafe-dama;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, en slik kommentar fra et 7 år gammelt barn hadde jeg ikke blitt flau over.

Hun sa det på en litt spydig måte, derfor ble jeg litt ubekvem kan en si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg nok bare ledd / smilt bort.

Litt verre hvis hun var stor for alderen eller replikken kom i en spydig tone. Men som et vanlig "7-åringsutsagn" hadde jeg ikke blitt flau.

Det blir fort enda flauere hvis man ror veldig - det er jo helt vanlig og naturlig at småbarn svarer et eller annet som ikke helt jordnært, hvis de blir spurt om yrkesplanene. Eller omvendt - de skal overta den jobben de kjenner best, som er mammas, pappas, lærerens eller i nærmeste butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var litt søtt jeg:-)

Ja det var både flaut og litt søtt. Ja bor en i en bygd så bør en jo ha større ambisjoner enn å drive en kafe ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, tror ikke at hun forstår noe av det, men det var et forsøk på å ro meg litt i land, i forhold til kafe-dama;))

''men det var et forsøk på å ro meg litt i land, i forhold til kafe-dama''

Oi, jeg syns nesten det ble flauere :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Kommentaren din var dessverre mye verre, spør du meg. Til neste gang, ikke prøv å ro vekk noe som i utgangspunktet ikke er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke det. Det har vel neppe noe med ambisjonsnivået å gjøre, det er vel heller med hva man vil bli når man blir stor uavhengig av om det er "statusjobb" eller ikke. Seksåringen min hadde i denne sammenhengen f.eks kunne svart at nei det gidder jeg ikke, for jeg skal bli arkeolog og grave fram dinosauruser. Fordi det er det som er kult akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er bare sju år gammel og har forhåpentligvis opparbeida seg kun en brøkdel av våre fordommerr.

Har sjøl ei jente på snart åtte år som for tida vil bli politi eller veterinær (dette varierer veldig...).

På lørdag handla vi mat på Prix. I kassa satt det ei kjempetrivelig dame, dattera mi skravla i vei og utbasunerte "Jeg vil også jobbe i butikk, det må være verdens beste jobb!".

Tror det viktigste er å støtte barnas ambisjoner og valg, og samtidig lære dem at alle yrker er viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...