Gå til innhold

Hva må jeg gjøre før reformattering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

PC´n min er så utrolig treig, så etter å ha fulgt alskens råd flere ganger (slettet filer og bilder og defragmentert ymse ganger) har jeg kommet til at jeg vil refomattere. Bortsett fra å kopiere alle filer, og sørge for å ha Word for Windows cdene klare, er det da noe mer jeg må gjøre? Windows må kanksje også legges inn på nytt? Jeg vil vel uansett måtte oppdatere både Word og windows etterpå, siden cdene er et par år gamle?

Jeg har ikke gjort dette før.

Det er forresten en duo-prosessor med windows xp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ha cd`r med windows på og disse skal du bruke for reinstallasjonen

Du vil få valgene å lete etter feil/reparere harddisken eller formatere på nytt

Hvis du ønsker å slette alt på pc for å få en helt ny start så vil du etterhvert får spørsmål om partisjonsstørrelse du ønsker

C: er jo den stasjonen som jobber med wind.gjerne så den vil du ha stor som mulig og så tom som mulig for å si det sånn. Det anbefales vel forskjellig hvilken størrelse det bør være, men halvt, halv kan være en grei start om du er helt usikker (altså at du får to partisjoner på halve plassen hver) Det kommer jo også litt ann på størrelsen i det hele tatt som du har

Du skal i prinsippet bare følge instruksjonene du får på skjermen

Du må ha lisencenummer klart - wind, samt de cd`ene du ønsker å installere etterpå. Office, andre programmer osv

Windowsen din vil du få oppdattert fremover på vanlig måte

Drivere finnes det som regel det meste av i windows, skulle det være noen veldig spesielle til noe du har kjøpt i ettertid finnes det gjerne drivere å laste ned på sidene til produktet

Har du ikke office så anbefaler jeg openoffice...fullgod til office og helt gratis

AVG er et bra gratis antivirusprogram (Norton og Normann som ofte følger med eller fås gratis på nettbank f.eks. er fine programmer men krever en god del resurser av maskinen din, greit å unngå når du har fullgode alternativer)

Antispionprogrammer må til, sats på et par

Plukk dem her f.eks.http://www.pintoen.com/program/

(bra sted, bruker alltid ham selv)

Når du lagrer ting fremover så begynn med en gang på en ryddig måte. Putt alle programmer du skal prøve ut i egne mapper og skriv navnet på. Da er du aldri i tvil om hvor det ligger hvis du ønsker å slette etterpå (avinstallere først da)

Lagre det meste du kan på partisjon D: - altså den andre partisjonen du har. Dette er for å få mest unna C som er jobbestasjonen

Få deg ekstern harddisk og lagre mest mulig der, både for å spare kapasiteten på maskinen og ikke minst av sikkerhetsgrunner

Kjør automatisk antivirussjekk og kjør meget jevnt antispionprogrammene

Lykke til :)

Skrevet

Du skal ha cd`r med windows på og disse skal du bruke for reinstallasjonen

Du vil få valgene å lete etter feil/reparere harddisken eller formatere på nytt

Hvis du ønsker å slette alt på pc for å få en helt ny start så vil du etterhvert får spørsmål om partisjonsstørrelse du ønsker

C: er jo den stasjonen som jobber med wind.gjerne så den vil du ha stor som mulig og så tom som mulig for å si det sånn. Det anbefales vel forskjellig hvilken størrelse det bør være, men halvt, halv kan være en grei start om du er helt usikker (altså at du får to partisjoner på halve plassen hver) Det kommer jo også litt ann på størrelsen i det hele tatt som du har

Du skal i prinsippet bare følge instruksjonene du får på skjermen

Du må ha lisencenummer klart - wind, samt de cd`ene du ønsker å installere etterpå. Office, andre programmer osv

Windowsen din vil du få oppdattert fremover på vanlig måte

Drivere finnes det som regel det meste av i windows, skulle det være noen veldig spesielle til noe du har kjøpt i ettertid finnes det gjerne drivere å laste ned på sidene til produktet

Har du ikke office så anbefaler jeg openoffice...fullgod til office og helt gratis

AVG er et bra gratis antivirusprogram (Norton og Normann som ofte følger med eller fås gratis på nettbank f.eks. er fine programmer men krever en god del resurser av maskinen din, greit å unngå når du har fullgode alternativer)

Antispionprogrammer må til, sats på et par

Plukk dem her f.eks.http://www.pintoen.com/program/

(bra sted, bruker alltid ham selv)

Når du lagrer ting fremover så begynn med en gang på en ryddig måte. Putt alle programmer du skal prøve ut i egne mapper og skriv navnet på. Da er du aldri i tvil om hvor det ligger hvis du ønsker å slette etterpå (avinstallere først da)

Lagre det meste du kan på partisjon D: - altså den andre partisjonen du har. Dette er for å få mest unna C som er jobbestasjonen

Få deg ekstern harddisk og lagre mest mulig der, både for å spare kapasiteten på maskinen og ikke minst av sikkerhetsgrunner

Kjør automatisk antivirussjekk og kjør meget jevnt antispionprogrammene

Lykke til :)

Hjertelig, tusen tusen takk!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...