Gå til innhold

Problemer med flere pc'er på trådløst nett

Anbefalte innlegg

Vi har litt problemer med å få flere pc'er på det trådløse nettet samtidig. Det er litt sånn "førstemann til mølla", og skal man bytte bruker må man ofte reset'e modemet.

Bredbåndsleverandøren sier at det ikke er noe galt med modemet, men mener at det har noe med innstillingene på den trådløse routeren å gjøre, og tipset oss om å benytte en pc som får nettilgang og derfra endre innstillingene på routeren til å godta flere påloggede samtidig.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan vi gjør dette. Eller rettere sagt: jeg skjønner ikke dette i det hele tatt. Kan noen forklare dette for en "dummie" som meg?

På forhånd takk for svar! :-)

Fortsetter under...

Så lenge nettverket er åpent og alle taster inn riktig passord så skal man få tilgang. Eneste måten å begrense tilgangen på det trådløse er å kun tillate en eller flere pcer med macadressen som dere taster inn i instillingene til routeren.

Så lenge nettverket er åpent og alle taster inn riktig passord så skal man få tilgang. Eneste måten å begrense tilgangen på det trådløse er å kun tillate en eller flere pcer med macadressen som dere taster inn i instillingene til routeren.

''Så lenge nettverket er åpent og alle taster inn riktig passord så skal man få tilgang.''

Ja, det mente vi også, men det er altså ikek tilfelle.

'' Eneste måten å begrense tilgangen på det trådløse er å kun tillate en eller flere pcer med macadressen som dere taster inn i instillingene til routeren.''

Skjønner ikke hva du mener, men vi ønsker jo ikke å begrense dette, men åpne opp for alle. Det funket helt fint med samme router med forrige leverandør. Så byttet vi leverandør fordi vi ble lovet "bredere bånd" (he he), men det hjelper jo ikke hvis man ikke får koblet på alle samtidig...

''Så lenge nettverket er åpent og alle taster inn riktig passord så skal man få tilgang.''

Ja, det mente vi også, men det er altså ikek tilfelle.

'' Eneste måten å begrense tilgangen på det trådløse er å kun tillate en eller flere pcer med macadressen som dere taster inn i instillingene til routeren.''

Skjønner ikke hva du mener, men vi ønsker jo ikke å begrense dette, men åpne opp for alle. Det funket helt fint med samme router med forrige leverandør. Så byttet vi leverandør fordi vi ble lovet "bredere bånd" (he he), men det hjelper jo ikke hvis man ikke får koblet på alle samtidig...

Dere må ha en router som har en instilling som angir hvor mange som kan være tilkoblet om gangen. Det er det eneste jeg kan se er løsningen.

Dere må ha en router som har en instilling som angir hvor mange som kan være tilkoblet om gangen. Det er det eneste jeg kan se er løsningen.

Men betyr det at vi må kjøpe ny router? Eller er det slik at jeg fra f eks den pc'en jeg bbruker nå kan endre innstillingene på routeren?

Annonse

Hva heter routeren?

Det jeg antar er merket, er: Planet networking & communication

Og så står det noe som ser ut som en modellbetegnelse: WAP-4033

Og så står det noe som jeg antar betyr hvor mye 'futt' det er (?): 54Mbps

Det jeg antar er merket, er: Planet networking & communication

Og så står det noe som ser ut som en modellbetegnelse: WAP-4033

Og så står det noe som jeg antar betyr hvor mye 'futt' det er (?): 54Mbps

Så igjennom brukermanualen og det er ingenting det som begrenser antall brukere. Siden routeren støtter maks 802.11g så bør dere oppgradere til 802.11n, så jeg anbefaler å kjøpe en ny router. :)

Jeg anbefaler denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322482

Så igjennom brukermanualen og det er ingenting det som begrenser antall brukere. Siden routeren støtter maks 802.11g så bør dere oppgradere til 802.11n, så jeg anbefaler å kjøpe en ny router. :)

Jeg anbefaler denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322482

Merci! :-)

Det er ikke slik at alle PCene prøver å bruke samme interne IP-adresse?

Du kan prøve følgende metode:

startmenyen - kjør - skriv "cmd"

skriv så "ipconfig/release"

skriv så "ipconfig/renew"

Tusen takk for tips, men det hjalp dessverre ikke. Men har fått ny router og skal forsøke å koble den til i morgen :-) Det er uansett bare meg i familien som ønsker å bruke nettet nå, så jeg kan slappe av med god samvittighet nå :-)

Artig å se deg igjen forresten :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...