Gå til innhold

Sønnen min er lei vegetarmaten min.....


Gjest mat-ro???

Anbefalte innlegg

Gjest mat-ro???

Eg gikk over til eit vegetarisk kosthold når guten min var 6 år. (Et fisk og melkeprodukt) No er han snart 10, og er lei. Han vil ha kjøtt, kjøtt, kjøtt! Eg har aldri nekta han kjøtt når anledninga har bydd seg, og han har fått kjøtt pålegg når han har villa, hamburger og sånt når vi er ute..

Men no har vi mange konflikter ang. mat.... Det er slitsomt, for eg legg jo en del arbeid i matlaginga og han er den einaste "tilbakemeldaren" min... Og eg skjønner jo at han også gjerne vil kose seg med mat som HAN liker... Samtidig trur eg at han har hengt seg litt opp i dette, han klager meir enn nødvendig.. Han liker jo mykje av det eg lager også (trur eg...)

Nokre idear om korleis vi kan løyse problemet? Gode vegetaroppskrifter for barn???

:o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg veldig liten greie på, men er det ikke uheldig å ikke gi barn kjøtt, som tross alt er den viktigste kilden til proteiner? Det er jo det de skal lage muskler av.

Lurer bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bør få innholdsrikt og variert kosthold,etter min mening.De bør ikke oppfostres på vegetarmat før de er ferdigvokst.De trenger all den næring,vitaminer og mineraler de kan få,mens de er i utvikling.Barn har en intuisjon som forteller de hva de trenger av hva de har lyst til å spise. Da vokser og utvikler de seg normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg veldig liten greie på, men er det ikke uheldig å ikke gi barn kjøtt, som tross alt er den viktigste kilden til proteiner? Det er jo det de skal lage muskler av.

Lurer bare...

Vegetarmat gir like mange proteiner og vitaminer og mineraler om kostholdet er gjennomtenkt. Hverken barn eller voksne er NØDT TIL å ete kjøtt. Bønner og belgfrukter er gode proteinkilder, og brokkoli og spinat fullt av jern..

Hadde egentlig berre håpt på tips om gode barnevennlige vegetar-retter, eg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bør få innholdsrikt og variert kosthold,etter min mening.De bør ikke oppfostres på vegetarmat før de er ferdigvokst.De trenger all den næring,vitaminer og mineraler de kan få,mens de er i utvikling.Barn har en intuisjon som forteller de hva de trenger av hva de har lyst til å spise. Da vokser og utvikler de seg normalt.

Eit vegetarisk kosthold er både innholdsrikt og variert, og er ein gjennomtenkt manglar ingen av næringsstoffa.

"Feilen" her, er at eg starta med vegetarkost når guten min var 6 år. Difor er han ikkje "flaska opp" med denne kosten, og no har han gått litt lei.. Eg kunne trengt nokre gode barnevennlige vegetaroppskrifter..

Eg trur faktisk at sønnen min har et svært variert kosthold. For i tillegg til mange og varierte grønsaker får han av og til kjøtt, også. Altså - BÅDE kjøtt og grønsaker. (ikkje lett å få i han bønner... :))

Det er jo ikkje alle kjøtetarar som er så nøye med grønsakene... Kva med dei?

Ein vekemeny hos oss kan sjå slik ut:

Mandag: Spaghetti med grønsakssaus (innh.: gulrot, løk, selleri, sjamingjong, tomat) Han et litt saus, resten ketchup....

Tirsdag: Spinat-pannekaker. Smaker som vanlige pannekaker, men gir masse jern gjennom spinaten. Desse liker han!

Onsdag: Fiskekaker i kvit sos, poteter og gulrøter.

Torsdag: Blomkålgrateng.. Utrulig godt, men poden liker ikkje ostesausen.. :(

Fredag: Grønsaksgryte (poteter, kålrot, sellerirot, purre, kruspersille) med grovt brød.

Lørdag: Risengrynsgraut

Kveld: Vegetarlasagne (sopp, løk, gulrot, aubergine ...alt etter oppskrift..) Eller f.eks. taco (då får han kjøttsaus), eller pizza (komponerer fyll sjølv, han får kjøttdeig til å ha på)

Søndag: Festboller (nøtterett)

Her kjem evt. noko kkjøtt inn.

I tillegg kjem det ein hamburger i ny og ne, koteletter ligg klar i frysaren, nedfryst kjøtt-taco-saus og lignande....

Problemet mitt er ikkje at kostholdet ikkje er variert nok, eller næringsrikt nok, for det E det... Problemet er jo at det ikkje tiltaler han så veldig. Kunne tenkt meg noken tips på korleis eg skal gjere det meir fristande for han...

Poenget ditt, curly, var vel at vegetarkosthold ikkje er like næringsrikt som et kosthold med kjøtt, men det kan det altså være. Så sønnen min KAN då i teorien vite at grønsaker, nøtter, korn og belgfrukter er bra for utviklinga..... Men, han har vokse opp med kjøtt i 6 år før "tyranniet" begynte, så det velger han jo IKKJE....

Takknemmelig for tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrr, jeg blir så sint når folk sier at barn MÅ ha kjøtt. Det er tull. De må ha et variert kosthold! Vegetarianere som spiser salat og tror de er flinke, de blir feilernært - akkurat som "kjøttspisere" som spiser kjøtt hver dag og slurver med grønnsakene...

Ja, det var vel dagens lille utbrudd!:-)

Støtter deg fullt ut, mat-ro! Selv har jeg ikke ditt problem, da sønnen min bare er to år og aldri har rørt kjøtt overhodet (hvis ingen i barnehagen prøver å lure meg da!). Han har begynt å spise fisk i den senere tid, så det har vi ganske ofte. Ikke bearbeidede produkter, men skikkelig, fersk fisk. Skal mye til for å mislykkes med det! Ellers spiser vi mye pasta. Skal det gjøres enkelt, bruker vi bare posematen fra Helios (rødbet- og gulrotkaker feks), det er kjempegodt med litt poteter og brokkoli til. Ellers finnes det jo kjøtterstatninger som smaker akkurat som kjøtt (hva er vitsen?), og selleribiff eller burgere (frysedisken på helsekosten) er også godt.

Nå er sønnen min nesten veganer (var det fram til vi brøt fiskeforbudet for en tid tilbake), men hvis dere spiser alt mulig, er det en drøss med gratenger og paier man kan lage! Kok grønnsaker, hiv eggestand over, lag ostelokk og stek. Server gjerne med fersk loff.

Dette var bare litt tipsing egentlig. Sønnen din er jo strengt tatt for liten til å velge helt selv, vil jeg si. Håper jeg slipper dette problemet selv!!

Lykke til!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grrr, jeg blir så sint når folk sier at barn MÅ ha kjøtt. Det er tull. De må ha et variert kosthold! Vegetarianere som spiser salat og tror de er flinke, de blir feilernært - akkurat som "kjøttspisere" som spiser kjøtt hver dag og slurver med grønnsakene...

Ja, det var vel dagens lille utbrudd!:-)

Støtter deg fullt ut, mat-ro! Selv har jeg ikke ditt problem, da sønnen min bare er to år og aldri har rørt kjøtt overhodet (hvis ingen i barnehagen prøver å lure meg da!). Han har begynt å spise fisk i den senere tid, så det har vi ganske ofte. Ikke bearbeidede produkter, men skikkelig, fersk fisk. Skal mye til for å mislykkes med det! Ellers spiser vi mye pasta. Skal det gjøres enkelt, bruker vi bare posematen fra Helios (rødbet- og gulrotkaker feks), det er kjempegodt med litt poteter og brokkoli til. Ellers finnes det jo kjøtterstatninger som smaker akkurat som kjøtt (hva er vitsen?), og selleribiff eller burgere (frysedisken på helsekosten) er også godt.

Nå er sønnen min nesten veganer (var det fram til vi brøt fiskeforbudet for en tid tilbake), men hvis dere spiser alt mulig, er det en drøss med gratenger og paier man kan lage! Kok grønnsaker, hiv eggestand over, lag ostelokk og stek. Server gjerne med fersk loff.

Dette var bare litt tipsing egentlig. Sønnen din er jo strengt tatt for liten til å velge helt selv, vil jeg si. Håper jeg slipper dette problemet selv!!

Lykke til!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrr, jeg blir så sint når folk sier at barn MÅ ha kjøtt. Det er tull. De må ha et variert kosthold! Vegetarianere som spiser salat og tror de er flinke, de blir feilernært - akkurat som "kjøttspisere" som spiser kjøtt hver dag og slurver med grønnsakene...

Ja, det var vel dagens lille utbrudd!:-)

Støtter deg fullt ut, mat-ro! Selv har jeg ikke ditt problem, da sønnen min bare er to år og aldri har rørt kjøtt overhodet (hvis ingen i barnehagen prøver å lure meg da!). Han har begynt å spise fisk i den senere tid, så det har vi ganske ofte. Ikke bearbeidede produkter, men skikkelig, fersk fisk. Skal mye til for å mislykkes med det! Ellers spiser vi mye pasta. Skal det gjøres enkelt, bruker vi bare posematen fra Helios (rødbet- og gulrotkaker feks), det er kjempegodt med litt poteter og brokkoli til. Ellers finnes det jo kjøtterstatninger som smaker akkurat som kjøtt (hva er vitsen?), og selleribiff eller burgere (frysedisken på helsekosten) er også godt.

Nå er sønnen min nesten veganer (var det fram til vi brøt fiskeforbudet for en tid tilbake), men hvis dere spiser alt mulig, er det en drøss med gratenger og paier man kan lage! Kok grønnsaker, hiv eggestand over, lag ostelokk og stek. Server gjerne med fersk loff.

Dette var bare litt tipsing egentlig. Sønnen din er jo strengt tatt for liten til å velge helt selv, vil jeg si. Håper jeg slipper dette problemet selv!!

Lykke til!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrr, jeg blir så sint når folk sier at barn MÅ ha kjøtt. Det er tull. De må ha et variert kosthold! Vegetarianere som spiser salat og tror de er flinke, de blir feilernært - akkurat som "kjøttspisere" som spiser kjøtt hver dag og slurver med grønnsakene...

Ja, det var vel dagens lille utbrudd!:-)

Støtter deg fullt ut, mat-ro! Selv har jeg ikke ditt problem, da sønnen min bare er to år og aldri har rørt kjøtt overhodet (hvis ingen i barnehagen prøver å lure meg da!). Han har begynt å spise fisk i den senere tid, så det har vi ganske ofte. Ikke bearbeidede produkter, men skikkelig, fersk fisk. Skal mye til for å mislykkes med det! Ellers spiser vi mye pasta. Skal det gjøres enkelt, bruker vi bare posematen fra Helios (rødbet- og gulrotkaker feks), det er kjempegodt med litt poteter og brokkoli til. Ellers finnes det jo kjøtterstatninger som smaker akkurat som kjøtt (hva er vitsen?), og selleribiff eller burgere (frysedisken på helsekosten) er også godt.

Nå er sønnen min nesten veganer (var det fram til vi brøt fiskeforbudet for en tid tilbake), men hvis dere spiser alt mulig, er det en drøss med gratenger og paier man kan lage! Kok grønnsaker, hiv eggestand over, lag ostelokk og stek. Server gjerne med fersk loff.

Dette var bare litt tipsing egentlig. Sønnen din er jo strengt tatt for liten til å velge helt selv, vil jeg si. Håper jeg slipper dette problemet selv!!

Lykke til!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slett ikke uvanlig at barn har perioder da all mat er kjedelig.

Har du prøvd varianter av laks med saus og pasta? Laks kan gjøre seg godt både sammen med fløtesaus og sammen med tomatsaus (basert på opphakkede tomater) Laks og annen rød fisk er jo ofte noe barn liker. Lag sausen, skjær laksen i biter og kok den i sausen, server med båndspaghetti. Stekt laks med ris og en god saus - og litt brokkoli og kokt potet er også godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker med vegetaroppskrifter:

http://www.kvasir.no/c/art/food/veg/

http://www.retthjem.no/retthjem/oppskrifter/framesett.htm (Anledning: Vegetarmat)

http://www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/main.jhtml (kategori Vegetar)

http://www.mat.no/kokebok/

Fristekst søkeord: vegetar

http://www.tv2.no/dendeiligesiden/ (Klikk på Oppskrifter, skriv vegetar som søkeord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit vegetarisk kosthold er både innholdsrikt og variert, og er ein gjennomtenkt manglar ingen av næringsstoffa.

"Feilen" her, er at eg starta med vegetarkost når guten min var 6 år. Difor er han ikkje "flaska opp" med denne kosten, og no har han gått litt lei.. Eg kunne trengt nokre gode barnevennlige vegetaroppskrifter..

Eg trur faktisk at sønnen min har et svært variert kosthold. For i tillegg til mange og varierte grønsaker får han av og til kjøtt, også. Altså - BÅDE kjøtt og grønsaker. (ikkje lett å få i han bønner... :))

Det er jo ikkje alle kjøtetarar som er så nøye med grønsakene... Kva med dei?

Ein vekemeny hos oss kan sjå slik ut:

Mandag: Spaghetti med grønsakssaus (innh.: gulrot, løk, selleri, sjamingjong, tomat) Han et litt saus, resten ketchup....

Tirsdag: Spinat-pannekaker. Smaker som vanlige pannekaker, men gir masse jern gjennom spinaten. Desse liker han!

Onsdag: Fiskekaker i kvit sos, poteter og gulrøter.

Torsdag: Blomkålgrateng.. Utrulig godt, men poden liker ikkje ostesausen.. :(

Fredag: Grønsaksgryte (poteter, kålrot, sellerirot, purre, kruspersille) med grovt brød.

Lørdag: Risengrynsgraut

Kveld: Vegetarlasagne (sopp, løk, gulrot, aubergine ...alt etter oppskrift..) Eller f.eks. taco (då får han kjøttsaus), eller pizza (komponerer fyll sjølv, han får kjøttdeig til å ha på)

Søndag: Festboller (nøtterett)

Her kjem evt. noko kkjøtt inn.

I tillegg kjem det ein hamburger i ny og ne, koteletter ligg klar i frysaren, nedfryst kjøtt-taco-saus og lignande....

Problemet mitt er ikkje at kostholdet ikkje er variert nok, eller næringsrikt nok, for det E det... Problemet er jo at det ikkje tiltaler han så veldig. Kunne tenkt meg noken tips på korleis eg skal gjere det meir fristande for han...

Poenget ditt, curly, var vel at vegetarkosthold ikkje er like næringsrikt som et kosthold med kjøtt, men det kan det altså være. Så sønnen min KAN då i teorien vite at grønsaker, nøtter, korn og belgfrukter er bra for utviklinga..... Men, han har vokse opp med kjøtt i 6 år før "tyranniet" begynte, så det velger han jo IKKJE....

Takknemmelig for tips!!

Hei,mikk.

Det ser ut som et rikt og variert kosthold dere har.Det er ihvertfall bedre enn vårt.Jeg har nå lært at jeg ikke skal dømme på den måten mer, om noe jeg ikke vet godt nok om.Ser også at vi bør bli flinkere i matvanene.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fortsatt glad

Vegetarmat gir like mange proteiner og vitaminer og mineraler om kostholdet er gjennomtenkt. Hverken barn eller voksne er NØDT TIL å ete kjøtt. Bønner og belgfrukter er gode proteinkilder, og brokkoli og spinat fullt av jern..

Hadde egentlig berre håpt på tips om gode barnevennlige vegetar-retter, eg....

Det var ikke meningen å kritisere noen, jeg regner med at dere har tatt et veloverveid valg. Jeg tenkte bare på at barn som vokser gjerne har et større behov enn oss voksne for "vokse-stoffer" som protein.

Menneskekroppen tross alt har vært innstilt på kjøtt siden tidenes morgen, så man skal vite ganske mye om ulike grønnsaker og næringsinnhold før man gir opp kjøttet helt.

Selv spiser jeg stadig mindre kjøtt og mer grønnsaker... men så har jeg vokst fra meg, også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La sønnen din få skikkelig mat.

La ikke dine sære interesser ramme barna dine.

Faktisk så er eg ganske grei, brynjulf... Idag fekk han spinatpannekaker med bacon, en annen dag kanskje en kotelett, alt det kjøttpålegg han vil ha....

Har du sett ukemenyen vår? Er ikkje dette skikkelig mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker med vegetaroppskrifter:

http://www.kvasir.no/c/art/food/veg/

http://www.retthjem.no/retthjem/oppskrifter/framesett.htm (Anledning: Vegetarmat)

http://www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/main.jhtml (kategori Vegetar)

http://www.mat.no/kokebok/

Fristekst søkeord: vegetar

http://www.tv2.no/dendeiligesiden/ (Klikk på Oppskrifter, skriv vegetar som søkeord)

Tusen takk for mange gode linker!!!!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å kritisere noen, jeg regner med at dere har tatt et veloverveid valg. Jeg tenkte bare på at barn som vokser gjerne har et større behov enn oss voksne for "vokse-stoffer" som protein.

Menneskekroppen tross alt har vært innstilt på kjøtt siden tidenes morgen, så man skal vite ganske mye om ulike grønnsaker og næringsinnhold før man gir opp kjøttet helt.

Selv spiser jeg stadig mindre kjøtt og mer grønnsaker... men så har jeg vokst fra meg, også :-)

Tusen takk for alle tips, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...