Gå til innhold

Trippeldrap i Oslo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

16

• løvinne71

5

• Humatus

3

• mariaflyfly

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

At du tar det for gitt er ganske fantastisk.

Har du ikke fulgt med i avisene de siste årene? Norge ligger ikke bare i verdenstoppen når det gjelder denne typen drap, men norske menn - nesten utelukkende etnisk norske menn, har de siste 10 årene drept nesten 100 av sine kvinner. I mange av disse tilfellene har det røket hauger av barn før far har kverka seg selv.

I løpet av de siste 10 årene har det skjedd rundt 350 drap i Norge (vi ligger på 30-40 i året). Av disse er altså nær 100 drapsofre kvinner - drept av sine menn, nesten utelukkende etnisk norske menn.

1 av 3 eller 1 av 4 drap i Norge er altså kvinnedrap.

Om noe er dette en kulturell greie denne iraneren har adoptert av nordmenn, for dette er et norsk fenomen. Vi ligger på verdenstoppen.

Selv etter en tragedie der en mann har kverka sine 3 barn, inkludert et spedbarn, og så seg selv, klarer noen å spille innvandrerkortet - uansett hvor feil det er når det kommer til denne typen familietragedier, noe man skulle tro alle som kunne lese hadde fått med seg, da det tross alt har vært mye fokus på det.

Jeg fatter ikke hvordan enkelte av dere klarer å se dere i speilet.

Unnskyld, jeg postet litt fort. Jeg leser det du skriver, og lurer på hvor du har statistikken fra?

Du kaller dette et konedrap. Hvem han drepte først er vel ikke klarlagt?

Har aldri før hørt at konedrap er et norsk fenomen. At dette skal overskygge æresdrap andre steder i verden, tror jeg ikke på.

Nå var det vel klart at han var en iraner 30 minutter etter at saken var ute i norsk presse.

Men nesten alle drap av denne typen begås av etniske nordmenn.

''Nå var det vel klart at han var en iraner 30 minutter etter at saken var ute i norsk presse.''

Om det har noen betydning - de sa ikke noe om dette da jeg først hørte om saken på radio i dag tidlig.

Unnskyld, jeg postet litt fort. Jeg leser det du skriver, og lurer på hvor du har statistikken fra?

Du kaller dette et konedrap. Hvem han drepte først er vel ikke klarlagt?

Har aldri før hørt at konedrap er et norsk fenomen. At dette skal overskygge æresdrap andre steder i verden, tror jeg ikke på.

Søk i VG. De kjørte en sak om kvinnedrap i Norge i hele vår. Tallet lå da på 81, men det har røket noen kvinner siden de kjørte saken. Det var derfor jeg skrev nesten 100.

En av sakene var at nordmenn er verst i verden på denne typen drap.

Mellom 1 av 3 og 1 av 4 drap i Norge er menn som dreper sine koner - og ofte barn.

Som her.

For øvrig tror jeg kanskje du bør lese litt om iranere i Norge. De er stort sett like religiøse som meg.

''Nå var det vel klart at han var en iraner 30 minutter etter at saken var ute i norsk presse.''

Om det har noen betydning - de sa ikke noe om dette da jeg først hørte om saken på radio i dag tidlig.

Det er mulig, men denne saken var ute i pressen, i nettavisene, rundt 21.30 i går, etter tv2-nyhetene var ferdig. Politiets pressekonferanse var klokken 22.00. Det første politiet gjorde var å legge ut bilde av mannen, og forklare hvem han var.

Søk i VG. De kjørte en sak om kvinnedrap i Norge i hele vår. Tallet lå da på 81, men det har røket noen kvinner siden de kjørte saken. Det var derfor jeg skrev nesten 100.

En av sakene var at nordmenn er verst i verden på denne typen drap.

Mellom 1 av 3 og 1 av 4 drap i Norge er menn som dreper sine koner - og ofte barn.

Som her.

For øvrig tror jeg kanskje du bør lese litt om iranere i Norge. De er stort sett like religiøse som meg.

Religion trenger ikke være utslagsgivende. Årsaken kan ligge i kultur eller andre typer verdigrunnlag, traumatiske opplevelser fra å ha vokst opp i krig....

Æresdrap og krigstraumer er sjeldent her hjemme. Derfor koblet jeg ganske automatisk inn dette. Mulig det er feil i mange tilfeller.

Annonse

Det er mulig, men denne saken var ute i pressen, i nettavisene, rundt 21.30 i går, etter tv2-nyhetene var ferdig. Politiets pressekonferanse var klokken 22.00. Det første politiet gjorde var å legge ut bilde av mannen, og forklare hvem han var.

Ok. Men da sov jeg. :-)

Religion trenger ikke være utslagsgivende. Årsaken kan ligge i kultur eller andre typer verdigrunnlag, traumatiske opplevelser fra å ha vokst opp i krig....

Æresdrap og krigstraumer er sjeldent her hjemme. Derfor koblet jeg ganske automatisk inn dette. Mulig det er feil i mange tilfeller.

Nei, æresdrap er vanligere i Norge enn i noe annet land.

Vi kaller det bare ikke æresdrap, men familietragedie, og ingen er mer veltilpassa i vesten enn iranere.

Iran kan ikke sammenlignes med andre land i regionen hva kultur angår, tross et rabiat prestestyre og en gal president.

Ok. Men da sov jeg. :-)

Vel, nå når det gjelder familietragedier som dette i Norge har du i hvert fall ingen unnskyldning. Det er bare å gjøre et søk.

For øvrig nærmer 2010 seg et av de verste drapsårene i Norge i nyere tid. Sjekk hvor mange innvandrere som har drept i Norge til nå.

Så hvis du først skulle generalisert hadde det vært mer nærliggende og skrevet: Jeg hadde trodd det var en nordmann.

Sånn med mindre man er full av fordommer.

Vel, nå når det gjelder familietragedier som dette i Norge har du i hvert fall ingen unnskyldning. Det er bare å gjøre et søk.

For øvrig nærmer 2010 seg et av de verste drapsårene i Norge i nyere tid. Sjekk hvor mange innvandrere som har drept i Norge til nå.

Så hvis du først skulle generalisert hadde det vært mer nærliggende og skrevet: Jeg hadde trodd det var en nordmann.

Sånn med mindre man er full av fordommer.

Er klar over at 2010 har vært ille i forhold til familiedrap. Der har du helt rett.

Nei, æresdrap er vanligere i Norge enn i noe annet land.

Vi kaller det bare ikke æresdrap, men familietragedie, og ingen er mer veltilpassa i vesten enn iranere.

Iran kan ikke sammenlignes med andre land i regionen hva kultur angår, tross et rabiat prestestyre og en gal president.

http://www.nytid.no/arkiv/artikler/20070215/norge_pa_topp_i_kvinnedrap/

Fant ingen nyere i farten.

Huff, så skjer det nå igjen. Det er bare helt ubegripelig når menn kortslutter totalt og tar med seg hele familien i døden. Kunne de ikke heller sagt farvel til livet selv og latt ungene få lov til å vokse opp? Hva er det de tenker, egentlig? At det er bedre å dø enn å vokse opp uten pappa? Jeg forstår det bare ikke.

Er klar over at 2010 har vært ille i forhold til familiedrap. Der har du helt rett.

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev drap. Det har vært verre år enn 2010 mht denne typen tragedier. Dette er vel førstemann ut.

VG kjørte en greie om dette i halve vår. Jeg kjørte en debatt om dette på et annet forum for over ett år siden. Hentet linken derfra nå. Da var tallet 81 siden årtusenskiftet. Denne linken er fra mai 2009. Nyere omtaler finner du i alle nettavisene.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinnedrapene/artikkel.php?artid=572815

Her er tallet 81, men det må være nærmere 90 (eller over) nå.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinnedrapene/artikkel.php?artid=572815

Siden det drepes svært få mennesker i Norge, og tallet har holdt seg konstant de siste 50 årene eller så, utgjør en betydelig del av norges drap kvinner (og ofte barn).

Det er farlig å være kvinne i Norge.

Annonse

En tanke som slo meg mens jeg leste omtalen av trippeldrapet og selvmordet, var at kanskje motivet rett og slett var skam?

Her får mannen datter nr. 3 (!) Han klarer ikke å leve opp til familiens og vennenes forventninger om å produsere en sønn. Ergo er han ikke god nok i deres øyne.

Så mørket, skuffelsen og sinne han føler i forhold til dette, får han til å handle som han gjorde.

Det er ikke til å stikke under en stol at mange fra ulike kulturer enn vår, tenker slik. Dessverre. Jenter er liksom ikke så mye verdt.

Jeg synes det er ganske usmakelig og fordomsfullt å spekulere i motiver her.

Jeg synes det er ganske usmakelig og fordomsfullt å spekulere i motiver her.

Enig. Jeg syns tråden i seg selv er meningsløs. Alle er enig i at sånt er grusomt. Ganske meningsløst med en hel tråd om temaet, hvor de fleste svarene er entydige; "uff, så grusomt".

Rare greier ...

Vi pleier ikke å utmerke oss i annet enn langrenn.

Legg merke til at det står EUROPA-toppen!

M.a.o er ikke folk fra asia,midtøsten eller andre muslimske land, representert i denne statistikken!

Jeg er temmelig sikker på at Norge ville havnet et annet sted på lista hvis man hadde hatt en verdensomfattende statistikk.

En annen ting å huske på, er at i land hvor æresdrap praktiseres, og til og med forsvares, så vil nok slike drap ofte bli dysset ned, eller kamuflert som "ulykker"

Og hvis det i det hele tatt føres statistikker, må man gå ut ifra at disse ikke er helt representative for virkeligheten siden det finnes store mørketall.

I Norge derimot, dokumenteres absolutt alt.

Jeg tar ikke stilling til denne konkrete saken. Og uansett religion og hudfarge er det tragisk at noen kan klikke så fullstendig at de dreper sine egne barn.

Helt ufattelig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...