Gå til innhold

Hvilke vitaminer til barn

Gjest Linamina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring er at man får det man betaler for når det gjelder vitaminer. Barnemultiene fra Solaray eller Natures Sunshine (helsekost) tas bedre opp enn mange andre, og inneholder også flere vitaminer og mineraler.

Når det gjelder omega-3 (som alle burde ta ;)) er Eskimo-3-Kids veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man får det man betaler for når det gjelder vitaminer. Barnemultiene fra Solaray eller Natures Sunshine (helsekost) tas bedre opp enn mange andre, og inneholder også flere vitaminer og mineraler.

Hvordan vet du et enkelte merker er bedre enn andre, at de tas lettere opp i kroppen?

Er det mindre bearbeidet for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt og lest at EyeQ skal være bra. Så jeg har kjøpt en kjempedyr boks av det nå ettersom jentungen ikke spiser noe særlig fisk. (Og der har jeg skylden som ikke lager det....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt og lest at EyeQ skal være bra. Så jeg har kjøpt en kjempedyr boks av det nå ettersom jentungen ikke spiser noe særlig fisk. (Og der har jeg skylden som ikke lager det....)

Jeg har hørt at eye g bare er tull etter en forelesning om ernæring. Folk blir lurt og en kan like gjerne kjøpe vanlig tran til 70 kr fremfor flere hundre kroner. Har også kjøpt eye q og handlet i god tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du et enkelte merker er bedre enn andre, at de tas lettere opp i kroppen?

Er det mindre bearbeidet for eksempel?

Endel av dagligvarevitaminene er så hardt presset sammen, at de ikke løser seg fullstendig opp i tarmen - ergo tas de ikke skikkelig opp.

Andre er fremstilt av hovedsakelig syntetiske vitaminer og mineraler. Noen av disse har vist seg å være kreftfremkallende i større doser (betakaroten bl.a.). Uansett om man ikke får i seg de store dosene ved å ta en multi om dagen, så liker jeg ikke tanken...

Derfor satser jeg på de merkene som ikke presses for hardt, og som benytter naturlige vitaminer og mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at eye g bare er tull etter en forelesning om ernæring. Folk blir lurt og en kan like gjerne kjøpe vanlig tran til 70 kr fremfor flere hundre kroner. Har også kjøpt eye q og handlet i god tro.

Og hva baserte de uttalelsene sine på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så da kan man kombinere omega3 og multivitaminer, får ikke for mhye av noen stoffer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva baserte de uttalelsene sine på?

Her er et startpunkt hvor du kan finne ganske mye informasjon om "testingen" av Eye-Q: http://www.badscience.net/2007/09/the-fishy-reckoning/ - kortversjonen er at alle testene som er gjort er vitenskapelig uholdbare og beviser ingenting som helst, det er rene markedsføringstriks. Det *kan* være at produktet er bedre enn f.eks tran, men det har aldri vært påvist i en holdbar test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så da kan man kombinere omega3 og multivitaminer, får ikke for mhye av noen stoffer da?

Absolutt ikke! Ja, man får litt ekstra A og D- vitaminer, og ja, disse er fettløselige. Likevel er dosene så små at det ikke utgjør noen fare. D-vitaminer er det veldig mange forskere som mener vi bør ha flere ganger så store doser av som er anbefalt til nå. A-vitamin kan utgjøre en risiko, men da må man også opp i ganske mye større doser enn ved dagsdoser med omega-3 og multi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et startpunkt hvor du kan finne ganske mye informasjon om "testingen" av Eye-Q: http://www.badscience.net/2007/09/the-fishy-reckoning/ - kortversjonen er at alle testene som er gjort er vitenskapelig uholdbare og beviser ingenting som helst, det er rene markedsføringstriks. Det *kan* være at produktet er bedre enn f.eks tran, men det har aldri vært påvist i en holdbar test.

Beklager, men denne siden klarer jeg ikke å ta seriøst :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulitvitaminpille for barn og omega-3-tilskudd uten A- og D-vitaminer. Eller tran (evt. i pilleform) og multivitamintilskudd uten A- og D-vitaminer. Omega-3-tilskudd fås nå i mange variasjoner og trenger ikke smake av "fisk". Barnet mitt får tran i geleform. Det er den eneste typen han vil ha:

http://www.nycomed.no/no/Menu/Produkter/Produkter1/Nycoplus+SmartKidz/

Tran må ikke kombineres med multivitaminpiller. Hvis man tar tran, skal man ta mulitvitamin uten A- og D-vitaminer, og ikke overdriv. Fordi det er bra med tran, er det ikke bra med en stor spiseskje om dagen (som jeg ser noen tar fordi når litt er sunt, må mye være sunnere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...